کد خبر: 4759
1399/08/20 - 11:52


صدای زنجان موضوع تخصیص آب به طرح نیمه‌تمام به طرح توسعه باغات زیتون در اراضی شیبدار طارم را بررسی می‌کند؛

زیتون به آب رسید

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان: موضوع تخصیص آب فقط شامل پروژه‌های قبل از سال 94 است نه پروژه‌های جدید

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- شنیده‌ها حاکی از آن دارد پس از 6 سال و با پیگیری مسئولان ذیربط استانی 6 پروژه مربوط به طرح توسعه باغات زیتون در اراضی شیبدار طارم اعم از «کلتان-جزلان‌دشت»، «دهنه-ونسر»، «هزاررود»، «پاوه‌رود»، «دستجرده» و «ارزین» که در سال 94 به علت مصوبه وزارت نیرو مبنی بر توقف اجرای این پروژه به منظور حفظ منابع آبی، مسکوت مانده بودند، مشمول تخصیص آب می‌شوند. رئیس سازمان جهاد کشاورزی در این باره تاکید می‌کند: فرآیند تخصیص آب، پروژه‌های جدید را به علت محدودیت منابع آبی در بر نمی‌گیرد.

مقرر بود «طرح توسعه کشت زیتون در اراضی شیبدار طارم» در 6 نقطه مستعد شهرستان طارم اجرا شود که این طرح در دو نقطه اجرا و به اتمام رسید اما در سال 94 با تخصیص نیافتن آب توسط شرکت آب منطقه‌ای در راستای اجرای مصوبه وزارت نیرو مواجه شد.

شرکت آب منطقه‌ای بر اساس مصوبه‌ای مبنی بر ممنوعیت بارگذاری جدید در حوزه سفیدرود که از سوی وزارت نیرو طرح شده بود، رسما سبب توقف پروژه‌ها شد. در آن زمان مسئولان سازمان جهاد کشاورزی استان معتقد بودند که مصوبه وزارت نیرو شامل پروژه‌هایی می‌شود که تخصیص جدید دارند نه پروژه‌های در شرف بهره‌برداری که استارت کار آن‌ها از سال‌های قبل زده شده است.

6 سال انتظار برای آب

یکی از باغداران ساکن روستای «کلتان» شهرستان طارم در گفت‌وگو با پایگاه خبری صدای زنجان با اشاره به هزینه‌های انجام گرفته برای سرسبزی باغ می‌گوید: ما کشاورزیم و به جز باغداری و زراعت کاری از دست‌مان برنمی‌آید، من از گذشتگان خود این حرفه را آموخته‌ام، آن‌چنان جوان هم نیستم که بتوانم برای کار به تهران بروم.

او می‌گوید: الان نزدیک 6 سال است چشم انتظار تخصیص آب هستم تا ثمره کارم را ببینم. راضی هستم از جیبم پول هم بدهم فقط مسئولان مشکل آب را حل کنند. مسئولان حق چَرا را از ما سلب کردند و باغ دادند تا آباد کنیم اما آنطور که می‌گفتند نبود ما ضرر کردیم!

برداشت اشتباه از یک مصوبه، باغداران طارمی را 6 سال منتظر گذاشت؟

به گفته حسین جعفری، رئیس وقت جهادکشاورزی استان زنجان، سال 96 از محل اعتبارات ملی در حدود 7میلیارد و 200میلیون تومان از وزارتخانه برای حل مشکل تامین برق پروژه‌ها اختصاص یافت. اما اواخر همان سال با وجود هزینه‌های متعددی که انجام شده بود شرکت آب منطقه‌ای تخصیص آنها را ابطال کرد.

حتی جلسه‌ای در این راستا تشکیل شد و مسئولان دلیل ابطال آن را مصوبه‌ای که شورای مدیریت به هم پیوسته حوزه آبخیز سفیدرود که در سال 94 تشکیل شده عنوان کردند.

رئیس وقت سازمان جهاد کشاورزی در واکنش به این اظهارات در گفت‌وگو با رسانه‌ها با اشاره به اینکه در مصوبه آمده که هرگونه بارگذاری جدید ممنوع است، افزود: تقصیر دوستان شرکت آب منطقه‌ای این است که بارگذاری جدید شامل پروژه‌هایی هم می‌شود که به بهره‌برداری نرسیدند در حالیکه در تعاریف عرفی که داریم بارگذاری جدید همان تخصیص جدید محسوب می‌شود.

مسئولان جهاد کشاورزی معتقدند: تخصیص‌های پروژه‌های باغات اراضی شیبدار در گذشته انجام شده و آب منطقه‌ای مکلف و موظف به تامین این تخصیص‌ها است.

خسارت میلیاردی

شنیده‌ها حاکی از آن است که بیش از 50 میلیارد تومان برای اجرای پروژه‌های مربوط به قبل از سال 94 که برخی از پروژه‌ها تا 95درصد پیشرفت فیزیکی داشتند و برخی نیز در مرحله نهال‌کاری بودند، هزینه‌شده و موقعیت‌های بسیاری برای مردم روستاها نیز سلب گردیده که حذف حق چرا در ازای دادن باغ یکی از این موارد است.

حتی رئیس وقت جهاد کشاورزی در رابطه با خسارت‌های میلیاردی وارده از محل بیت‌المال تصریح کرد: باید تکلیف 50 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری که در این پروژه‌ها هزینه شده مشخص شود. علاوه بر آن بسیاری از مردم در این پروژه‌ها در قالب تعاونی‌ها و تشکل‌ها سرمایه‌گذاری کرده که بخشی از هزینه‌ها را مردم متقبل کردند. حتی ما راهکار بینابینی را پیشنهاد دادیم که ما 40درصد تخصیص‌های خود را از حذف برخی از جاهایی که امکان دارد را کم می‌کنیم. با 60درصد باقی‌مانده عملا می‌شود مشکل آب و غیره را پوشش داد و مشکلات مردم را حل کرد.

بهره‌برداری از 1350 هکتار طرح توسعه باغات زیتون در اراضی شیبدار

جواد تاراسی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در گفت‌وگو با پایگاه خبری صدای زنجان از پیگیری‌های نتیجه‌بخش این دستگاه برای از بهره‌برداری از طرح متوقف شده «توسعه باغات زیتون در اراضی شیبدار» خبر داده و می‌گوید: بهره‌برداری از هزار و ۳۵۰ هکتار از طرح توسعه باغات زیتون در اراضی شیب‌دار شهرستان طارم از برنامه‌های مهم و اولویت‌دار استان برای تحقق جهش تولید است. ما امیدواریم این موضوع با همکاری‌ دستگاه‌های ذیربط در 4 منطقه هدف شهرستان طارم عملیاتی شود.

تاراسی با تاکید بر اینکه این اظهارات به معنی اجرای پروژه توسعه باغات زیتون در اراضی شیبدار طارم نیست، عنوان می‌کند: به علت محدودیت منابع آبی امکان توسعه اجرای این پروژه وجود ندارد و صرفا تخصیص آب مربوط به پروژه‌های نیمه‌تمام با پیشرفت فیزیکی بالای قبل از سال 94 است، نه پروژه‌های جدید.

آب به پروژه‌های در شرف بهره‌برداری متوقف شده قبل از سال 94 تخصیص می‌یابد

اسماعیل افشاری، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان در گفت‌وگو با پایگاه خبری صدای زنجان در این رابطه با اشاره به پیگیری‌های مستمر صورت گرفته با نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس و استانداری برای پروژه‌های نیمه‌تمام در شرف بهره‌برداری در طارم که در سال 94 متوقف شده بودند، اظهار کرد: به منزله بهره‌برداری این پروژه از منابع آبی حوزه سفیدرود، بازنگری‌هایی در دستور کار است تا موضوع تخصیص آب را با هماهنگی وزارت نیرو و شرکت مدیریت منابع آبی احیا کنیم. انشالله خبرهای خوبی در رابطه با تمدید تخصیص در ایستگاه‌های پمپاژ آب که قبلا کارهای مربوطه انجام گرفته، در راه است.

وی با تاکید بر اینکه موضوع تخصیص آب صرفا شامل پروژه‌های دارای بیش از 90درصد پیشرفت فیزیکی که در سال 94 در بحث مدیریت یکپارچه قزل‌اوزن متوقف شدند می‌شود، تصریح کرد: هیچ منبع آبی برای پروژه‌های جدید مربوط به توسعه باغات زیتون در اراضی شیبدار (پس از سال 94) در نظر گرفته نشده است، یعنی آبی نداریم که به این پروژه‌ها اختصاص دهیم.

افشاری با بیان اینکه ایستگاه پمپاژ معرفی شده برای پروژه‌های هدف مربوط به «کلتان-جزلان‌دشت»، «دهنه-ونسر»، «هزاررود» و «پاوه‌رود» است، یادآور شد: علاوه بر آن دو پروژه نیز در سال 94 در مناطق «دستجرده» و «ارزین» به بهره‌برداری رسیده بودند و مشکل تخصیص آب داشتند. برای 6 پروژه قبل از سال 94 تخصیص آب صورت گرفته بود اما در سال 94 ابطال شد. ما از سر جمع محل تخصیص به دنبال پایداری این منبع هستیم.

اگر اجرای طرح همراه با مدیریت اصولی آب باشد، مشکلی ندارد

جعفر نیک‌بخت، عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان در گفت‌وگو با پایگاه خبری صدای زنجان در مورد از سرگیری پروژه متوقف شده توسعه باغات زیتون در اراضی شیبدار طارم مربوط به سال‌های قبل از 1394 اظهار کرد: وزارت نیرو در سال 94 مصوبه‌ای مبنی بر توقف طرح‌ توسعه باغات در اراضی شیبدار ارائه کرد که مشمول طرح‌های جدید از تاریخ یاد شده به بعد بود. در حالی که طبق اظهارات مسئولان وقت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان اجرای طرح توسعه باغات زیتون در اراضی شیبدار در طارم با تخصیص آب از حدود سال 88 اجرایی شده است در نتیجه مصوبه وزارت نیرو شامل پروژه متوقف شده مربوط به سال‌های قبل از 94 نمی‌شود و بارگذاری جدید در حوزه سفیدرود ممنوع است.

وی با یادآوری راهکار مجموعه جهاد کشاورزی استان در زمینه تامین 60درصد تخصیص آب موردنیاز برای اجرای این طرح تصریح کرد: بر این اساس مسئولان مربوطه این مجموعه پیشنهاد داده‌اند که 40درصد نیاز آبی را با اجرای طرح‌های مربوطه مدیریت می‌کنند. به نظرم این مهم، بهترین راهکار می‌تواند باشد. وقتی در حوزه مصرف بخشی را استان زنجان مدیریت کند و بخشی دیگر را استان گیلان، دیگر مشکلی در حوزه تامین آب ایجاد نمی‌شود.

نیک‌بخت با اشاره به هزینه‌های میلیاردی صورت گرفته در اجرای طرح طی سال‌های گذشته ابراز کرد: طبق اظهارات مسئولان وقت سازمان جهاد کشاورزی، حدود 50میلیارد تومان به طور مستقیم از محل بیت‌المال و چند میلیاردی هم توسط تعاونی‌های مربوطه به این پروژه اختصاص یافته است. خب چرا باید این پروژه که مشمول مصوبه وزارت نیرو نمی‌شود تا این وقت متوقف می‌شد؟ اگر پروژه مسکوت بماند مدیریت بیت‌المال کجا می‌رود؟

این استاد دانشگاه عنوان کرد: بر اساس گفته‌های مسئولان ما هنوز وابسته به زیتون هستیم. دلار می‌دهیم و این کالا را خریداری می‌کنیم. خب با توجه به پتانسیل‌های موجود در حوزه کشت زیتون بهتر است با مدیریت اصولی کاری کنیم تا در این حوزه صادرکننده باشیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان که معتقد است پروژه توسعه باغات زیتون در اراضی شیبدار مستلزم همکاری متقابل سازمان جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه‌ای است به کشت دو منظوره گل محمدی با همکاری جهاد کشاورزی و اداره کل منابع طبیعی در مناطق هدف استان اشاره کرد و گفت: اجرای این طرح علاوه بر ارتقا سطح معیشت و اقتصادی خانوارهای روستایی سبب توسعه منابع طبیعی می‌شود. معتقدم اجرای پروژه توسعه باغات زیتون در اراضی شیبدار هم می‌تواند علاوه بر بهبود معیشت خانوارهای کشاورز در جلوگیری از فرسایش و حفظ منابع آب و خاک نقش مؤثری داشته باشد. من در این طرح جای اشکال نمی‌بینم. همانطور که گفتم مسئولان مربوطه برای مدیریت منابع آب برنامه دارند، اگر روی اجرای برنامه‌های فرهنگی و اهمیت آن‌ها متمرکز شویم، قطعا رسانه‌ها، صداوسیما، دانشگاهیان، دستگاه‌های اجرایی ذیربط می‌توانند نقش تاثیرگذاری برای ایجاد ارتباط همکاری بین کشاورزان و دولت (دستگاه‌های ذیربط) داشته باشند.

لیلا محمدی

انتهای پیام


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانکشت زیتون در اراضی شیبدار طارمجهاد کشاورزی زنجانآب منطقه ای زنجان
sedayezanjannews.ir/nx4759


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»