کد خبر: 4795
1399/08/22 - 15:43


صدای زنجان از نگرانی‌های اقتصادی کسبه پس از آغاز اجرای محدودیت ساعتی اصناف به‌خاطر کرونا گزارش می‌دهد

جدال معیشت با کرونا

کسبه: دولت کل کشور را تعطیل کند اما حمایت مالی را هم فراموش نکند!/ عضو هیئت امنای بازار تاریخی زنجان: این تصمیم مثل شمشیر دولبه است/ رئیس اتاق اصناف زنجان: چاره‌ای جز اعمال محدودیت‌های کرونایی نیست

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- اجرای دستورالعمل ستاد ملی کرونا مبنی بر تعطیلی اصناف از ساعت 18 در دومین روز از اجرای طرح، سبب ایجاد چالش بین صاحبان کسب و کار و مسئولان شده است. مسئولان می‌گویند در شرایط کنونی سلامت مردم خط قرمزشان است و باید اصناف این شرایط را درک کرده و مطیع قانون باشند. صاحبان مشاغل هم می‌گویند: از زمان شیوع کرونا تابع دستورات مراجع ذی‌صلاح بوده‌اند، الان هم طبق پروتکل‌های بهداشتی فعالیت می‌کنند اما دیگر حاضر نیستند برای حتی یک ساعت واحدشان را تعطیل کنند چرا که دیگر تاب تحمل تصمیمات کرونایی، در کنار فشارهای اقتصادی را ندارند. 

5 روز پیش علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از اتخاذ تصمیم مهمی در راستای مبارزه با کروناویروس در این ستاد خبر داد و گفت: قرار شد از 20 آبان ماه به مدت یک ماه (از 20 آبان تا 20 آذر) از ساعت 18 هر روز، محدودیتی اعمال شود و در این راستا همه مراکز به جز مراکز ضروری تعطیل می‌شود.

بر این اساس مراکز ضروری رده‌‌های شغلی شماره یک و شامل مراکز درمانی، داروخانه‌‌ها، مراکز امداد و نجات، آتش نشانی، آمبولانس‌‌ها و سرویس‌‌های ارائه دهنده خدمات عمومی به مردم مانند آب و برق و تلفن و مراکز ارائه دهنده مواد غذایی مانند سوپرمارکت‌‌ها و فروشگاه‌‌های زنجیره‌‌ای هستند که می‌‌توانند فعالیت داشته باشند اما بقیه مشاغل از ساعت 18 تا روز بعد، تعطیل می‌شوند.

در زنجان هم در راستای عمل به دستورالعمل‌های ابلاغی ستاد ملی کرونا، اطلاع‌رسانی‌های لازم به اتحادیه‌ها و زیرمجموعه‌های مربوط انجام گرفت اما در نخستین روز این طرح (سه‌شنبه 20 آبان‌ماه) بیش از 90 درصد واحدها با بیان اینکه از تعطیلی اصناف از ساعت 18 به بعد اطلاعی ندارند کسب و کارشان را ادامه دادند.

در دومین روز از اجرای طرح یعنی چهارشنبه 21 آبان‌ماه رضا عسگری، فرماندار زنجان در گفت‌وگو با پایگاه خبری صدای زنجان از قطع دو مرحله‌ای برق واحدهای تجاری و صنفی مستقر در خیابان‌های اصلی و پرتردد شهر نظیر سعدی، سعدی وسط، سعدی شمالی و جنوبی، چهارراه امیر کبیر تا خیابان امام و خیابان امام تا آزادی، میدان رسل تا چهارراه ولیعصر(عج) خبر داد و آن را در راستای هشدار به کسبه بی‌توجه به تصمیمات ستاد ملی کرونا اعلام و بر لزوم برخورد با واحدهای متخلف بر اساس قانون تاکید کرد.

بررسی‌های میدانی از فعالیت واحدهای صنفی سطح شهر نشان می‌داد که در دومین روز نیز بیش از نیمی از واحدها هشدارهای مسئولان را جدی نگرفته و بر عدم تعطیلی واحدشان اصرار داشتند چرا که از نظر آن‌ها دیگر باید به زندگی مسالمت‌امیز با کرونا عادت کنیم و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک و فاصله اجتماعی، به وضعیت اقتصادی‌شان که این روزها پس از شیوع کروناویروس بدتر از قبل شده است سر و سامان دهند.

دولت کل کشور را تعطیل کند اما حمایت مالی را هم فراموش نکند!

احمد یکی از کسبه خیابان سعدی در گفت‌وگو با پایگاه خبری صدای زنجان می‌گوید: بخش عمده خرید مردم از بازارها بعد از ساعت ۱۸ انجام می‌شود که تعیین این ساعت به عنوان پایان کار و ضرورت تعطیلی مغازه ها، خسارت فراوانی به صاحبان کسب و کار وارد می‌کند.

او با بیان اینکه لوازم و اجناس مغازه‌های خود را با سپردن چک به فروشندگان عمده تهیه کرده است، عنوان می‌کند: محدود شدن فعالیت بازارها موجب ناتوانی در تامین مبالغ این چک‌ها و در نتیجه افزوده شدن مشکلات بعدی می‌شود.

علی دیگر کسبه فعال در بازار زنجان معتقد است تعطیلی چندساعته، عملاً تأثیر چندانی بر کنترل کرونا ندارد. با توجه به تغییر دمای هوا در پاییز، عملاً بسیاری از مردم خریدهای خود را در ساعات ابتدایی روز انجام می‌دهند، اگر قرار به تعطیلی صنوف باشد، بهتر است که این تعطیلی به صورت کامل و در طی مدتی مشخص انجام شود. البته اگر دولت تضمین دهد که خسارت مشاغل را جبران می‌کند! کمکی 10 الی 15 میلیون تومانی به اصناف دردی از ما دوا نمی‌کند که بخواهیم از تصمیمات مسئولان (تعطیلی اصناف بعد از ساعت 18) خوشحال هم شویم!

رضا دیگر کسبه فعال در یکی از پاساژهای شهر نیز می‌گوید: تعطیلی صنوف از ساعت 18 نه تنها تأثیر مثبتی بر آمد و شد مردم ندارد، بلکه باعث می‌شود که تراکم مراجعه مردم به مغازه‌ها در بعدازظهرها افزایش یابد و این مسئله می‌تواند سبب شیوع بیشتر ویروس شود.

از نظر او فقط با تعطیلی کامل، چرخه ابتلا به کرونا ویروس شکسته می‌شود در نتیجه دولت باید با اعلام تعطیلی و اعمال محدودیت در آمد و شد، کشور را مانند ایام نوروز تعطیل کند تا روند فزاینده ابتلا و مرگ بر اثر کرونا کاهش یابد.

تعطیلی اصناف از ساعت 18 به بعد اصلا روش صحیحی نیست!

سیدمحمد علویون، عضو هیئت امنای بازار زنجان نیز که معتقد است اظهار نظر در رابطه با چرایی تصمیم برای تعطیلی اصناف پس از ساعت 18 باید توسط اشخاص فنی و کارشناس صورت گیرد به پایگاه خبری صدای زنجان می‌گوید: این موضوع یک بحث فنی است شاید اطلاعات ما نسبت به اطلاعات تصمیم‌گیران ناقص باشد. اما به نظرم تعطیلی پس از ساعت 18 نمی‌تواند روش صحیحی باشد و حتی بسیاری از اصناف در برخورد با این تصمیم آن را طنز دانسته و معتقدند لابد کرونا بعد از ساعت 18 بیرون می‌آید که مسئولان نسبت به اتخاذ تصمیم تعطیلی واحدهای صنفی از این ساعت به بعد اقدام کرده‌اند؟

علویون که معتقد است الزام اصناف به تعطیلی از ساعت 18 به بعد صرفا سبب افزایش ترافیک و تجمع در مسیرها و خیابان‌های سطح شهر می‌شود، عنوان می‌کند: این تصمیم همانند شمشیر دولبه است. وقتی کسبه اعتراض می‌کنند، این تصور پیش می‌آید که اصناف صرفا به فکر کسب درامد و پول‌اند و سلامت مردم و رعایت اصول بهداشتی و پیشگیرانه برایشان چندان اهمیت ندارد. باور کنید شاید 10 الی 15 درصد بازاریان وضعیت مالی‌شان با وجود کروناویروس همچنان مطلوب است و اکثریت کسبه فشارهای اقتصادی زیادی را تحمل می‌کنند. احساس می کنم در کنترل کرونا این روش جواب ندهد. این طرح را دولتی‌ها حتما اجرا می‌کنند چرا که ابزار دارند اما مطمئنم میزان کرونا با این روش کاهش نمی‌یابد.

وی با اشاره به تعهدات سلبی و ایجابی دولت‌ها معتقد است: دولت با توجه به این دو موضوع می‌تواند اصناف را مشمول حمایت‌های سلبی و ایجابی کرده و در این راستا در پرداخت مالیات، هزینه‌های انرژی (برق، آب و گاز) تخفیف 50 درصدی در نظر گرفته و وام‌های کلان در شان کسبه و فعالان اقتصادی در نظر گیرد. مگر با وام‌های ناچیز حدود 15 میلیون تومانی می‌شود مشکلات ناشی از شیوع کروناویروس به اصناف وکسب‌وکارها را جبران کرد؟

در شرایط کنونی چاره‌ای جز اعمال محدودیت‌های کرونایی نیست

سیدمحمود موسوی، رئیس اتاق اصناف زنجان در گفت‌وگو با پایگاه خبری صدای زنجان در مورد مقاومت کسبه و واحدهای صنفی به تصمیم ستاد ملی کروناویروس در رابطه با تعطیلی کسب و کارها پس از ساعت 18 می‌گوید: ما منکر خسارت اقتصادی کسبه نیستیم. اما از کسبه تقاضا داریم تا برای سلامتی خود، خانواده‌های خود و شهروندان این دستور را جدی بگیرند. سلامتی مردم، خط قرمز تصمیم‌گیرندگان و مجریان است، در شرایط کنونی چاره‌ای جز اعمال محدودیت‌های کرونایی نیست.

موسوی با اشاره به نقش تاثیرگذار رسانه به ویژه رسانه ملی برای به تصویرکشیدن وضعیت بحرانی و قرمز کرونا در استان تصریح می‌کند: کار تبلیغاتی در این حوزه محدود بوده است. کروناویروس در افراد به اشکال مختلف خود را نشان می‌دهد، یکسری به صورت سرپایی با این ویروس مبارزه می‌کنند و پس از چند روز قرنطینه خانگی وضعیت‌شان رو به بهبودی می‌رود، عده‌ای هم با ابتلا به این بیماری تا آستانه مرگ می‌روند و متاسفانه منجر به فوت عده‌ای دیگر می‌شود.

جای خالی اقدامات فرهنگی مربوط به کرونا در صداوسیما؟

رئیس اتاق اصناف زنجان عنوان می‌کند: از مسئولان ذیربط استان نیز درخواست کردم که از ظرفیت صداوسیما برای اطلاع‌رسانی شرایط کنونی کرونا، استفاده کرده و خانواده‌هایی که درگیر این ویروس شده‌اند و منجر به فوت اعضای یک خانواده شده‌ را منعکس کند.

موسوی با اشاره به اعتراض برخی از صنوف مبنی بر اینکه «آیا ساعت 18 به بعد کرونا وارد شهر می‌شود» می‌گوید: دلیل اتخاذ تصمیم تعطیلی اصناف بعد از ساعت 18، تجمع افرادی است که به قصد قدم‌زنی و تفریح در سطح خیابان‌های مرکز شهر و مسیرهای شناخته شده تردد می‌کنند، بسیاری از آن‌ها حتی قصد خرید ندارشته و صرفا سبب شلوغی خیابان‌ها و بازار می‌شوند.

لیلا محمدی

انتهای پیام


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمحدودیت ساعتی کرونافرماندار زنجاناصناف زنجان
sedayezanjannews.ir/nx4795


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»