کد خبر: 4811
1399/08/25 - 8:51


صدای زنجان خسارت مالی وارده به کسبه با اجرای دستورالعمل ستاد ملی کرونا مبنی بر «پایان کار اصناف از ساعت 18 به بعد» را بررسی می‌کند؛

ساعت‌های ویروسی

معاون اقتصادی استاندار: ما هم از خسارت‌های وارده به اصناف اطلاع داریم اما وضعیت بیمارستان‌ها خوب نیست/ تحلیل‌گر مسائل اقتصادی: دولت و مسئولان به فکر بعد از محدودیت‌های کرونایی باشند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- با گذشت پنج روز از اجرای دستورالعمل ابلاغی ستاد ملی کرونا مبنی بر پایان کار اصناف از ساعت 18 به بعد، کسبه و بازاریان و شاغلان در واحدهای کسب و کار خرد زنجان همچنان ناراضی هستند. کسبه می‌گویند: این روزها چک‌های برگشتی و هزینه‌های سربار برایشان غیرقابل تحمل شده است.

با توجه به آمارهای منتشر شده از بانک مرکزی ایران در ۶ ماه ابتدای امسال در استان زنجان بالغ بر ۵۳۱ هزار و ۴۰۰ فقره چک به مبلغ ۵۵ هزار و ۲۵۴ میلیارد ریال مبادله شده که تعداد ۶۶ هزار و ۹۰۰ فقره چک به مبلغ ۷هزار و ۹۱۶میلیارد ریال آن برگشتی بوده است.

این آمارها نشان می‌دهد ۱۲.۸ درصد چک‌های مبادله شده در استان زنجان برگشت خورده که علت برگشت آن نیز بیشتر به دلیل کسری و یا فقدان موجودی اعلام شده است.

از چند روز پیش به دنبال تشدید وضعیت شیوع کروناویروس در کشور، ستاد ملی کرونا تصمیم گرفت تا در شهرهای قرمز کرونایی محدودیت‌های ساعتی اعمال کند. بر این اساس مقرر شد تا در مناطق قرمز کشور که شهرهای زنجان، ابهر و خرمدره را نیز شامل می‌شد اصناف مجاز به فعالیت تا ساعت 18 بوده و پس از آن ساعت در راستای جلوگیری از تجمع شهروندان در مراکز و معابر اصلی شهر نسبت به تعطیلی واحدها اقدام کنند که این طرح از همان ابتدا با مقاومت تعدادی از صنوف مواجه شد.

با گذشت 5 روز از اجرای طرح که تا 20 آذرماه ادامه‌ دارد، صنوف زنجان با دلخوری و نارضایتی در ساعت 18 نسبت به تعطیلی واحد خود اقدام می‌کنند چرا که از نظر آن‌ها دولت تمامی حواسش را بر سیستم بهداشت و درمان متمرکز کرده و به کلی از وضعیت کسبه و کارگران شاغل در واحدهای خرد غافل شده است.

به خسارت اقتصادی صنوف، واقفیم

محمدرضا آبی‌پور، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان در این رابطه در گفت‌وگو با صدای زنجان با تاکید بر لزوم رعایت دستورالعمل‌های ابلاغی ستاد ملی کرونا در خصوص پایان کار اصناف از ساعت 18 به بعد اعلام کرد: ستاد ملی کرونا به منظور اعمال محدودیت در تردد افراد با هدف مقابله با کروناویروس اقدام به اجرای طرح مربوطه در شهرهای قرمز کشور از جمله استان زنجان (زنجان، ابهر و خرمدره) کرده است.

معاون اقتصادی استاندار زنجان در مورد اعتراض تعدادی از کسبه و صنوف زنجان به طرح پایان کار اصناف از ساعت 18 به بعد که تا 20 آذرماه ادامه دارد، با اشاره به تحمیل هزینه‌های درمان و پیشگیری از ابتلا به کروناویروس به خانواده‌ها تصریح کرد: ذات کرونا مساوی با ضرر به خانواده‌ها، کسبه، اصناف و کارخانجات است، همه ما به این موضوع واقفیم.

اصناف همان ساعت تعطیلی را فروش داشتند؟

آبی‌پور در واکنش به پیشنهادات برخی از کسبه زنجان در رابطه با برخورداری از حمایت‌های دولتی در خصوص اعطای تسهیلات قابل قبول، تخفیف 50 درصدی در خصوص پرداختی‌های مربوط به مالیات، بیمه، هزینه مربوط به مصرف انرژی (آب، برق و گاز) و مهلت به چک‌های برگشتی گفت: دولت در ابتدای سال و همزمان با الزام واحدهای صنفی هدف به تعطیلی نسبت به ارائه مهلت سه ماهه برای دارندگان چک‌های برگشتی و سایر حمایت‌ها در خصوص بیمه تامین اجتماعی، نحوه پرداخت اقساط بانکی و اعطای تسهیلات کرونایی اقدام کرد. در حال حاضر نیز کاری به فعالیت واحدهای صنفی ندارد و واحدی را ملزم به تعطیلی کامل نکرده است، دولت با توجه به تصمیم ستاد ملی کرونا و در راستای جلوگیری از انتشار ویروس الزام به تعطیلی صنوف به استثنای واحدهای فعال در حوزه تامین مایحتاج اساسی و ضروری مردم از ساعت 18 به بعد کرده است.

معاون اقتصادی استاندار زنجان با اشاره به تشدید شرایط زنجان در خصوص کرونا و افزایش تعداد بستری‌ها ادامه داد: دولت نمی‌گوید صنوف تعطیل کنند، فقط از آن‌ها خواسته فعالیتشان را چند ساعتی کوتاه کنند. آیا صنوف فقط همان ساعات تعطیلی (18 به بعد) را فروش دارند؟ به نظرم اینکه برخی می‌گویند با اجرای این طرح  ضرر می‌کنیم، فقط بهانه است. اصناف صبح تا ساعت 18 فعالیت کنند، دولت مشکلی با کارکردن آن‌ها ندارد و اعطای مهلت بابت چک‌های برگشتی و سایر حمایت‌های بیمه‌ای و بانکی ضرورتی ندارد.

غفلت از شرایط اقتصادی مردم؟

عباس بهنود، تحلیل‌گر مسائل اقتصادی نیز در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به رونق کسب‌وکارهای اینترنتی با شیوع کروناویروس تصریح کرد: در مقابل کم‌رونقی یا کسادی برخی حوزه‌های فعالیت کسب و کارها در مقابل شیوع ویروس کرونا، فروشگاه‌های اینترنتی شرایط مطلوبی دارند که ماندن مردم در خانه و ترس از خرید حضوری، سبب شد تا بسیاری از افراد خرید اینترنتی مایحتاج و اقلام مورد نیاز خود را به خرید حضوری ترجیح دهند که همین موضوع در کنار رونق کسب وکارهای اینترنتی سبب شد تا علنا خرده‌فروشی‌ها حذف شوند.

این تحلیل‌گر با بیان اینکه کرونا یک بحران جهانی است و مختص ایران نیست، اعمال محدودیت‌های کرونایی را یکی از عوامل تاثیرگذار در مقابله با این ویروس اعلام کرد و گفت: شیوع کروناویروس کشور را دچار مشکلات شدید اقتصادی کرده است. اعمال محدودیت در حوزه تردد افراد در ابتدای سال سبب کاهش مشتری شد، از سوی دیگر اعمال تعطیلی هفته‌ای واحدهای صنفی نیز وضعیت کسب درآمد شاغلان را بدتر کرد. متاسفانه در کشور دولت صرفا به دنبال اعمال محدودیت‌ها بوده و به مشکلات اقتصادی که افراد به دنبال اجرای محدودیت‌های هفته‌ای و ساعتی برمی‌خورند توجه جدی ندارد.

وی بر لزوم تداوم حمایت‌های عملی از سوی دولت در شرایط کرونایی کشور به وضعیت نابسامان اقتصادی کسب‌وکارهای خرد و شاغلان این واحدها به دنبال اعمال محدودیت‌های هفته‌ای و ساعتی اشاره کرد و گفت: وقتی واحدی دو هفته یا چند ساعت در روز تعطیل می‌شود، یعنی علنا در ان زمان کاری نمی‌کند، در نتیجه درآمدی هم ندارد تا پس‌انداز کند. خب اگر این موارد را دولت در نظر نگیرد باید منتظر مقاومت صنوف و نارضایتی آن‌ها باشد.

نارضیاتی مردم امری طبیعی است

بهنود با اشاره به اشاره به مقاومت و نارضایتی تعدادی از کسبه نسبت به اجرای طرح پایان کار اصناف از ساعت 18 به بعد عنوان کرد: این نارضیاتی طبیعی است زیرا تایم مهم خرید و فروش این صنف ساعت 18 به بعد است. این تصمیم کشوری است و قطعا مسئولان ملی باید با در نظر گرفتن تمامی شرایط، این طرح را اجرایی می‌کردند. وقتی یک مغازه دار به علت محدودیت‌های کرونایی 2 هفته کار نکرده قطعا در گردش مالی دچار مشکل می‌شود آیا نباید این فعال صنفی یک هفته مهلت داشته باشد تا با کسب درآمد ان دو هفته بیکاری را جبران کند؟ آیا بهتر نیست دولت 20 روز الی یک ماه به او مهلت دهد تا چک او در لیست سیاه بانک مرکزی قرار نگیرد؟ واقعیت این است که در این مدت دولت اصلا به کارهای عام‌المنفعه وارد نشده است.

تحلیل‌گر مسائل اقتصادی با اشاره به اعتراضات مردمی کشورهای جهان از جمله آلمان، فرانسه و آمریکا به دنبال محدودیت‌های کرونایی خطاب به مسئولان کشور گفت: در کنار اعمال محدودیت‌های کرونایی، ملاحظات اقتصادی کسبه و فعالان اقتصادی و مردم مدنظر باشد، چرا که مردم ضرر می‌کنند. دولت و مسئولان باید خود را برای عواقب محدودیت‌ها آماده کرده و صبورانه با این قضیه برخورد کنند.

وی با بیان اینکه مشکل ما (مسئولان) این است که تصور می‌کنیم جامعه ما متفاوت‌تر از سایر جوامع است، تصریح کرد: من هم قبول دارم که کشور ما به لحاظ ایدئولوژی تفاوت‌هایی با سایر کشورها داریم اما باید بپذیریم در شرایط کنونی که با کروناویروس مواجیهم و مردم درآمدشان را از دست می‌دهند.

بهنود با بیان اینکه نوک پیکان و هدف محدودیت‌های کرونایی (روزانه، هفتگی یا ساعتی)، نیروهای کارگری شاغل در واحدهای صنفی و صاحبان کسب‌وکارهای خرد است، تصریح کرد: حتی در این محدودیت‌ها، گروه نامبرده بیشتر از خریداران و سرمایه‌داران متضرر می‌شوند که باید دولت فکری اساسی به حال آن‌ها کند.

لیلا محمدی

انتهای پیام


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمحدودیت ساعتی کروناآبی پوربهنود
sedayezanjannews.ir/nx4811


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»