کد خبر: 4815
1399/08/25 - 15:39


معاون بهداشت رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان در مورد اعمال محدودیت‌های جدید از ابتدای آذرماه گفت:

اجرای محدودیت‌های جدید فعلا فقط در زنجان

70درصد کسبه‌ها ممنوعیت فعالیت از ساعت 18 به بعد را رعایت کردند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- طبق اعلام ستاد ملی کرونا با توجه به افزایش بسیار بالای میزان ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا، از ابتدای آذر ماه به مدت دو هفته در برخی از شهرستان‌های دارای وضعیت قرمز محدودیت‌هایی اعمال می‌شود، با توجه به این‌که در استان زنجان سه شهرستان زنجان، ابهر و خرمدره در وضعیت قرمز قرار دارند سوال اینجاست که آیا محدودیت‌های اعلامی از سوی ستاد ملی کرونا شامل حال هر سه شهرستان می‌شود یا نه.

در پیگیری این موضوع محمدرضا صائینی امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه استان که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد در پاسخ به این سوال صدای زنجان که آیا در هر سه شهرستان قرمز استان محدودیت‌های اعلامی از ابتدای آذرماه اجرایی می‌شود یا خیر، اظهار کرد: فعلاً آنچه به نظر می‌رسد این است که شهر زنجان قطعاً در این محدودیت‌ها قرار دارد چرا که در وضعیت هشدار قرمز است و در صورتی که زنجان در رده قرمز هشدار 3 قرار گیرد قطعاً اطلاع‌رسانی لازم در مورد تعطیلی گروه‌های شغلی 2، 3 و 4 به جز گروه یک ( مشاغل مربوط به مایحتاج ضروری مردم) انجام می‌شود.

به گفته معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان پس از اتمام محدودیت‌های دو هفته‌ای اعمال شده مجدداً وضعیت مورد بررسی قرار گرفته و تصمیمات لازم در مورد فعالیت صنوف و غیره اتخاذ می‌شود.

برخی بر این باورند که محدودیت‌هایی که در راستای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا اعمال می‌شوند تأثیر چندانی در کنترل این بیماری نداشته و بیشترین نتایج آن آسیب‌های وارده بر کسب‌وکارها بوده است چرا که با وجود اعمال محدودیت‌های ماه‌های گذشته همچنان شاهد سیر صعودی این بیماری هستیم.

از آنجایی که چند هفته‌ای از اعمال محدودیت‌های قبلی می‌گذرد حالا فرصت مناسبی است تا آثار این محدودیت‌های اعمال شده از سوی سیستم سلامت و درمان مورد ارزیابی قرار گرفته و میزان تأثیرگذاری آن اعلام شود.

محدودیت‌های اعمال شده سبب حرکت کند به سمت پیک کرونا در استان شد

صائینی در واکنش به این سوال صدای زنجان که آیا محدودیت‌های قبلی اعمال شده تأثیری در کاهش رشد این بیماری در استان داشته یا خیر، متذکر شد: در استان زنجان با توجه به این‌که به سرعت به پیک بیماری حرکت نکردیم و به کندی به پیک بیماری کرونا در استان رسیدیم که این نشان از تأثیر ملموس این محدودیت‌ها داشته و دستاورد بزرگی است که در نتیجه رعایت پروتکل‌های بهداشتی و محدودیت‌های اعمال شده بود.

وی محدودیت‌های اعمال شده در ایام محرم را عاملی در حرکت کند به سمت پیک کرونا در استان دانسته و یادآور شد: در صورتی که این محدودیت‌ها و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و مباحث دیگر را در این ایام عملیاتی نمی‌کردیم همانند فلان استان روزانه با بستری 200 نفری در بیمارستان‌ها مواجه می‌شدیم که وضعیت سختی ایجاد می‌کرد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان عنوان کرد: بدون تعارف می‌گویم در زمان اپیدمی بیماری کرونا بهترین کار رعایت سفت و سخت پروتکل‌های بهداشتی در کنار انجام تست، بیماریابی و قرنطینه کردن است، این موضوع نه تنها در ایران بلکه در کشورهای دیگر نیز به همین منوال است.

به گفته این مسئول اعمال محدودیت‌ها فرصتی برای بازتوانی حوزه سلامت است از همین رو محدودیت‌های جدیدی پس از محدودیت‌های فعلی در حال اجرا از ابتدای آذرماه به مدت دو هفته آغاز می‌شود که به احتمال زیاد شهر زنجان نیز شامل این محدودیت‌ها می‌شود.

70 درصد کسبه‌ها از ساعت 18 به بعد تعطیل شدند

وی در پاسخ به این سوال که از زمان اجرایی شدن ممنوعیت فعالیت برای برخی از کسبه‌ها از ساعت 18 به بعد چند درصد این تعطیلی‌ها محقق شده است، بیان کرد: طبق بررسی‌های میدانی انجام شده در سه شهرستان زنجان، ابهر و خرمدره تعطیلی بعد از ساعت 18 در 70 درصد موارد محقق شده و کسبه‌ها فعالیت خود را تعطیل کردند.

صائینی در پاسخ به سوالی در مورد تشویق صنوفی که محدودیت‌های اعمال شده را رعایت کردند، خاطرنشان کرد: اتخاذ تدابیر تشویقی برای صنوفی که رعایت پروتکل‌ها را داشتند در حوزه سیستم سلامت نبوده و این تدابیر در ستاد ملی کرونا و یا ستاد استانی باید مورد بررسی قرار گیرد هر چند در ستاد ملی کرونا تدابیری در این زمینه دارند هر چند بزرگترین تشویق ایمن‌تر شدن در برابر بیماری است.

با پایان موج سوم کرونا پیمایش ویژه سلولزی انجام می‌شود

وی در واکنش به این موضوع که با توجه به قرارگیری در موج سوم کرونا آیا ارزیابی در مورد میزان ایمن شدن افراد در برابر این بیماری انجام شده است یا خیر، عنوان کرد: ارزیابی‌ها باید با فروکش کردن پیک سوم انجام شود از همین رو مجدداً باید پیمایش ویژه سلولزی انجام شود تا وضعیت مربوط به میزان ایمن شدن جامعه در برابر این ویروس مشخص شود هر چند میزان ایمنی افراد دائمی نبوده و پس از دو سه ماه افت پیدا می‌کند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان با تأکید بر این موضوع که در حال حاضر مشکل اصلی در مراجعه دیرهنگام افراد به مراکز درمانی است، بیان کرد: بسیاری از افرادی که دچار بیماری می‌شوند گمان می‌کنند سرما خورده‌اند و دیر به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند در حالی که الان سرماخوردگی و آنفلوانزا به آن صورت وجود ندارد چون به دلیل رعایت موارد بهداشتی افراد در مقابل بسیاری از ویروس‌ها از جمله آنفلوانزا ایمن شده‌اند از همین رو افرادی که علائم سرماخوردگی دارند به احتمال زیاد به کرونا مبتلا شدند.

به گفته این مسئول فعالیت مراکز 16 ساعته در استان دو برابر شده و امکان نوبت گیری تلفنی و اینترنتی نیز برای انجام تست کرونا فراهم شده است که از مردم تقاضا داریم از این امکانات استفاده کرده و نسبت به انجام تست کرونا اقدام کنند.

صائینی با تأکید بر این‌که در حال حاضر در پیک سوم بیماری کرونا قرار داریم، خاطرنشان کرد: خوشبختانه توانستیم با اقدامات خوب انجام شده در بحث رعایت پروتکل‌های بهداشتی و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی سرعت پیک را کاهش داده و حوزه سلامت توانست وضعیت خود را حفظ و بازتوانی کند.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی به زیر 95درصد برسد نشانه خطر است

وی با اشاره به این‌که با اقدامات خوب فاصله داریم و باید تشدید نظارت‌ها بر پروتکل‌های بهداشتی و همراهی مردم در این زمینه افزایش یابد، بیان کرد: در صورتی که رعایت پروتکل‌های بهداشتی  زیر 95درصد باشد یعنی همچنان خطر در کمین بوده و باید این درصد به بالای 95 درصد برسد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان به انجام تست گسترده و هدفمند هوشمند نسبت به جمیعت در استان اشاره داشته و افزود: در سطح کشور روزانه 40 هزار تست انجام می‌شود ولی با توجه به این‌که جمعیت استان زنجان در حدود 1.3درصد کل کشور است انتظار می‌رود روزانه 500 تست انجام شود ولی الان بالای هزار تست کرونا از افراد گرفته می‌شود.

هر هفته 10 هزار مریض به مراکز 16 ساعته مراجعه می‌کنند که از 70 درصد آن‌ها تست کرونا می‌گیرند

به گفته این مسئول در هفته بیش از 10 هزار مریض به مراکز 16 ساعته مراجعه می‌کنند که از 70درصد آن‌ها تست کرونا گرفته شده و قرنطینه خانگی و رهگیری کامل افراد مبتلا نیز در دستور کار قرار گرفته و به طور کامل انجام می‌شود.

وی به آموزش و اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در مورد رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم اشاره کرد و یادآور شد: هر چند این امر در حال حاضر از طریق رسانه‌ها انجام می‌شود ولی کم است به همین دلیل به دنبال روش‌های دیگری برای افزایش حساسیت مردم هستیم تا بدانند که میزان سرایت ویروس کرونا در حال حاضر 9 برابر شده و قدرت بیماریزایی افزایش یافته است و این زنگ خطری برای گروه‌های آسیب‌پذیر نظیر سالمندان، افراد دارای بیماری زمینه‌ای  و غیره است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان به استمرار ایجاد محدودیت‌های هوشمند و هدفمند اشاره داشته و بیان کرد: در حال حاضر وضعیت سه شهرستان زنجان، ابهر و خرمدره قرمز بوده و محدودیت‌هایی در فعالیت اصناف و کسبه بعد از 6 بعد از ظهر اعمال شده است که با وجود درگیری و مشکلات زیاد در این بخش تلاش بر رعایت حداکثری این محدودیت‌ها بوده است.

وی با اشاره به این‌که در تلاشیم تا وضعیت شیوع بیماری کرونا در شهرستان‌ها را به روز داشته باشیم تا برنامه‌ریزی دقیق‌تری متناسب با شرایط آن‌ها ارائه کنیم، عنوان کرد: تقویت فرایند درمان سرپایی در دستور کار دانشگاه علوم پزشکی بوده و در حال حاضر تعداد نمونه‌برداری و مراقبت‌های انجام شده در استان دو برابر میزان کل کشوری است.

اختصاص مرکز شماره 14 شهرک کارمندان برای بستری‌های متمرکز و ارائه خدمات سرپایی تخصصی به بیماران کرونایی

این مسئول با بیان این‌که مرکز شماره 14 در شهرک کارمندان برای بستری متمرکز در نظر گرفته شده که از ساعت 3 تا 8 شب فعالیت داشته و متخصصان در این مرکز حضور دارند، خاطرنشان کرد: افرادی که به مراکز 16 ساعته مراجعه کرده و نیاز به اقدامات درمانی تخصصی سرپایی دارند با ارجاع پزشک مربوطه در مرکز شماره 14 خدمات را دریافت می‌کنند.

وی اکسیژن درمانی و ارائه خدمات سرپایی لازم در این زمینه برای بیماران نیازمند به کپسول اکسیژن را از دیگر اقدامات مثبت انجام شده در استان دانست و افزود: افرادی که تست کرونای آن‌ها مثبت شده به شدت مورد رصد قرار می‌گیرند تا محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های فعالیتی و قرنطینه خانگی که برای آنان لحاظ شده را به طور کامل رعایت کنند از طرفی به محض دریافت نتیجه تست مثبت پیامک به فرد ارسال شده و نامه مربوطه نیز به ارگانی که در آن فعالیت دارد ارسال می‌شود.

الهام احمدی

انتهای پیام


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمحمدرضا صائینیمعاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجانمحدودیت های کرونایی
sedayezanjannews.ir/nx4815


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»