کد خبر: 4838
1399/08/29 - 10:28


مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان:

سدهای مناسب پرورش ماهی در قفس واگذار می‌شوند

با تفاهم‌نامه منعقد شده بین سازمان شیلات ایران و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اگر در سدهای مناسب پرورش آبزی، طرح مرتع‌داری اجرا نشود مقرر شده پس از تائید اداره کل منابع طبیعی، اسامی سدها در سامانه معاملات دولت بارگذاری شده و از طریق مزایده به مدت یکسال به متقاضیان پرورش ماهی در قفس (بومی و غیربومی) واگذار شود

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- با تفاهم‌نامه منعقد شده بین سازمان شیلات ایران و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اگر در سدهای مناسب پرورش آبزی، طرح مرتع‌داری اجرا نشود مقرر شده پس از تائید اداره کل منابع طبیعی، اسامی سدها در سامانه معاملات دولت بارگذاری شده و از طریق مزایده به مدت یکسال به متقاضیان پرورش ماهی در قفس (بومی و غیربومی) واگذار شود.

منصور حقی‌راد، مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به اهداف توسعه‌ای در خصوص آبزی‌پروری در برنامه‌ای سوم تا پنجم اظهار کرد: در استان‌ها از جمله زنجان این صنعت در راستای اجرای این برنامه‌ها به ویژه در برنامه چهارم توسعه آغاز شد.

وی با بیان اینکه زنجان در سال 1375 به صورت جدی وارد عرصه آبزی‌پروری شده است، ابراز کرد: در ابتدا 50 تن بیشتر تولید نداشتیم اما به تدریج میزان تولید افزایش یافت به طوری که در سال 98، بیش از 17 هزار تن انواع ماهی گرم‌آبی و سردآبی در استان تولید شد که 14 هزار و 938 تن مربوط به ماهیان سردآبی (قزل‌آلا) بوده است

مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان با بیان اینکه به علت آب و هوای استان عمده پرورش ماهی به ماهیان سردآبی نظیر قزل‌آلا اختصاص دارد، منبع آب موردنیاز این صنعت را چشمه، چاه و قنات اعلام کرد.

حقی‌راد با اشاره به سهم کمرنگ ماهی در سبد غذایی خانوارهای زنجانی تصریح کرد: از 17 هزار تن ماهی تولید شده در استان حدود 6 هزار و 500 تن مصرف داخل شده و مابقی به استان‌های تهران، البرز، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و کشورهای عراق، جمهوری آذربایجان صادر شد.

بهبود وضعیت آبزی‌پروران پس از صادرات

مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان با اشاره به کاهش قیمت ماهی قزل‌آلا در بازار زنجان به 17 الی 18 هزار تومان در پی شیوع کروناویروس و نبود متقاضی خرید عنوان کرد: نگران تعطیلی مزارع پرورش ماهی بودیم که خوشبختانه با صدور مجوز صادرات این نگرانی رفع شده و قیمت این محصول در بازار متعادل شد.

به گفته حقی‌راد هم اکنون قیمت لاشه ماهی در مزارع پرورش آبزی 38 تا 40 هزار تومان و قیمت ماهی زنده نیز 3 الی 4 هزار تومان بیشتر از قیمت لاشه ماهی است.

وی با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا در ماه‌های نخست سال و اعمال محدودیت‌های کرونایی و تعطیلی مراکز طبخ غذا نظیر رستوران‌ها و تالاری‌ها و غیره که همچنان ادامه دار است، حوزه تجارت و توزیع داخلی آبزیان را تحت تاثیر قرار داد به طوری که مزارع پرورش ماهی دچار انباشتگی محصول شدند، افزود: پس از تهیه و اجرای دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی و پایش مزارع پرورش آبزیان، به تدریج با انجام صادرات و برطرف شدن ابهامات مردم در خرید آبزیان، شرایط در مزارع پرورش ماهی به حالت عادی رسیده و از حالت انباشت محصول خارج شده‌ایم.

افزایش هزینه‌های پرورش ماهی

مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان با اشاره به افزایش هزینه‌های تولید و پرورش آبزی عنوان کرد: افزایش نرخ دلار در سال 97  قیمت خوارک ماهی را تحت تاثیر قرار داد به طوری که هم اکنون قیمت این کالا با رشد 2 برابری به 15 الی 16 هزار تومان رسیده است.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود به قیمت بچه‌ماهی که 90 درصد آن وارداتی است اشاره کرد و گفت: در پی حذف ارز اختصاصی به بچه‌ماهی وارداتی، قیمت این کالا با رشد 120 درصدی مواجه شد. هم اکنون هزینه تولید یک گرم ماهی از 500 تومان به نزدیک 2 هزار تومان رسیده است.

حقی‌راد با بیان اینکه تا یک الی 2 ماه قبل مزارع پرورش ماهی استان به سمت تعطیلی می‌رفتند اما با پیگیری سازمان شیلات ایران، وزارت جهاد کشاورزی و مسئولان استان‌ها مجوز صادرات ماهی سالمون قزل‌آلای رنگین‌کمان (رنگ‌دانه‌دار) که حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قوی است به کشور روسیه، عراق و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس صادر شد.

وی در مورد میزان صادرات ماهی از استان زنجان به کشورهای نامبرده نیز گفت: به دلیل نبود پایانه فروش، آمار دقیقی از میزان صادرات ماهی زنجان به استان‌های دیگر و خارج از کشور وجود ندارد.

رعایت اصول زیست محیطی در مزارع پرورش آبزی با استقرار تجهیزات

مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان در بخش دیگری از اظهارات خود به نحوه رعایت اصول زیست محیطی در مزارع پرورش آبزی اشاره کرد و گفت: مدیریت صحیح بهداشتی مزارع پرورش ماهی رکن اصلی و اساسی تولید اقتصادی ماهی است و این مهم تنها با اجرای ملاحظات بهداشتی و سیاست‌های پیشگیری محقق می‌شود.  برای اعمال چنین مدیریتی شناخت دقیق وضعیت تشریحی و فیزیولوژی ماهی و ارتباط متقابل و ظریف آن با محیط یعنی آب و درک عمیق از چگونگی بروز بیماریها در مزرعه و همه گیر شدن آن برای مدیران مزارع پرورشی ماهی ضروری است و تنها به کمک این شناخت امکان اتخاذ سیاست های پیشگیری بر اساس ویژگیها و امکانات هر مزرعه فراهم می‌شود.

وی با بیان اینکه مهمترین عوامل محیطی که تغییرات آن می‌تواند سلامت ماهی را تهدید و شرایط را برای ایجاد بیماری مساعد کند، محل اخذ غذا و محل دفع مدفوع برای ماهی است که باید مورد توجه قرار گیرد، به استقرار تجهیزات مکانیزاسیون جدید از جمله فیلتر زیستی و مکانیکی در مزارع اشاره کرد.

مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان با بیان اینکه تجهیزات مکانیکی در حذف فضولات جامد در مزارع پرورش ماهی مورد استفاده قرار می‌گیرند، عنوان کرد: 30 درصد آب استخرهای پرورش ماهی به اراضی کشاروزی  سرازیر می‌شود که این آب به عنوان کود در تو لید محصول سالم مورد استفاده قرار می‌گیرد. صرفه‌جویی در مصرف کود و تولید محصول سالم از مزایای پرورش ماهی از آب‌های کشاورزی است.

حقی‌راد با بیان اینکه 70 درصد مزارع پرورش ماهی نیز از آب‌های سطحی رودخانه‌ها که دارای مجوز شرکت آب منطقه‌ای هستند فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: رعایت حریم کیفی و فاصله 150 تا 200 متری مزارع پرورش آبزی از رودخانه از جمله موضوعات مهم بوده و طبق ماده 51 قانون توزيع عادلانه آب (مصوب سال 1361)تشخيص موارد كمال انتفاع و عدم تضرر در حريم موضوع اين بند به موجب دستورالعملي خواهد بود كه وزارت نيرو تدوين و جهت اجرا به شركتهاي آب منطقه‌اي ابلاغ مي‌نمايد. دستورالعمل ياد شده در بخش حريم كيفي با همكاري سازمان حفاظت محيط زيست تدوينمی‌شود.

این مسئول با اشاره به استقرار فیلترهای زیستی در تمامی مزارع تولید بچه‌ماهی ابراز کرد: از سه سال پیش تمامی این مزارع از ازن‌ژنراتور برای ضدعفونی جرم‌های ویروسی، باکتری و جلبک استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه با اقدامات یاد شده می‌توان به جرات گفت که مزارع پرورش‌ماهی استان تقریبا سالم است، اضافه کرد: علاوه بر استقرار تجهیزات به‌روز مکانیکی و زیستی در مزارع پرورش ماهی، ورودی و خروجی منابع استخرهای پرورشی که عموما آب موردنیازشان از طریق چاه تامین می‌شود، جدا بوده در نتیجه شیوع بیماری نیز منتفی است. به طور مثال در سال 94 که حدود 80 درصد مزارع پرورش ماهی به بیماری VHS مبتلا شدند، ماهی‌های پرورشی زنجان را شامل نشد. سلامت و بهداشت ماهی‌های پرورشی استان زنجان در کل کشور مشهور است. حتی کشور روسیه آزمایش‌های آنتی‌بیوتیکی مربوطه را انجام و میزان سلامت ماهی‌های زنجان را تائید کرد که در حال حاضر در روند صادرات آبزی استان به این کشور مشکلی وجود ندارد.

مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان با اشاره به حساسیت‌های ماهی قزل‌آلا به سلامت محیط پرورشی عنوان کرد: آبی که برای پرورش این ماهی مورد استفاده قرار گرفته اگر وارد رودخانه شود در مسیر 5 کیلومتری کاملا خودپالایی شده و کیفیت آن به حالت اولیه بازمی‌گردد.

سدهای مناسب پرورش ماهی در قفس به متقاضیان واگذار می‌شود

حقی‌راد در بخش دیگری از اظهارات خود به اجرای طرح پرورش ماهی در قفس اشاره کرد و گفت: این طرح از جمله طرح‌های اقتصاد مقاومتی است که از سال 94 در سدهای خاکی آغاز شده و همچنان ادامه دارد. یکی از طرح‌ها در سد گلابر به مدت 2 الی 3 سال اجرا شد اما به دلیل شرایط نامساعد جوی در زمستان‌ها و مشکلات تولیدکنندگان متوقف شد. طرح پرورش ماهی در قفس در سد بوئین سلطانیه نیز به دلیل مشکلات مربوط به مجوز و اختلافات بین محیط زیست، اداره منابع طبیعی و سرمایه‌گذار در سال 97 متوقف شد.

مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان با اشاره به اهداف تعیین شده برای اجرای طرح پرورش ماهی در قفس در سدهای حسن‌ابدال(زنجان)، خندقلو(ماهنشان)، بوئین (سلطانیه)  و قانلو (خدابنده) تصریح کرد: با تفاهم‌نامه منعقد شده بین سازمان شیلات ایران و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اگر در سدهای مناسب پرورش آبزی، طرح مرتعداری اجرا نشود مقرر شده پس از تائید اداره کل منابع طبیعی، سدهای هدف در سامانه معاملات دولت بارگذاری شده و از طریق مزایده، و پس از استعلام نظام مهندسی و دامپزشکی به مدت یکسال به متقاضیان پرورش ماهی در قفس (بومی و غیربومی) واگذار شود.

لیلا محمدی

انتهای پیام


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانپرورش ماهیشیلات زنجانمنصور حقی‌راد
sedayezanjannews.ir/nx4838


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»