کد خبر: 4851
1399/09/02 - 10:50


نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک زنجان با اشاره به تصویب طرح تمدید یک ساله اجاره‌نامه‌ها توسط دولت اعلام کرد:

حمایتی دولت، عامل اختلاف مستاجران و صاحب‌خانه‌ها

احمد نوروزی: 17 پرونده در مؤسسات داوری منجر به سازش و 5 پرونده برای بررسی به مراجع قضایی ارجاع شد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- ظاهرا تصویب طرح تمدید یک ساله اجاره‌نامه‌ها توسط دولت به مذاق برخی از صاحب‌‌خانه‌ها خوش نیامده و آن‌ها در تلاشند تا داد گرانی اجناس و کالاهای ضروری را بر سر مستاجران بکشند! به گفته نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک زنجان از زمان تصویب این طرح تاکنون 22 پرونده مربوط به اختلاف بین مستاجران و صاحب‌خانه‌ها در زنجان تشکیل شده که از این تعداد 17 مورد توسط موسسات داوری منجر به سازش شده و 5 مورد برای بررسی بیشتر به مراجع قضایی ارجاع داده شده است.

احمد نوروزی، نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک زنجان در گفت‌وگو با پایگاه خبری صدای زنجان با اشاره به تصویب طرح تمدید یک ساله اجاره‌نامه‌هایی که از 8 تیرماه به پایان می‌رسیدند، اظهار کرد: این طرح در ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا به منظور حمایت از مستاجران تصویب شد اما با توجه به وصول پرونده‌های مربوط به اختلاف مستاجر و صاحب‌نامه به مؤسسات داوری زیر نظر اتحادیه مشاوران املاک در زنجان، مشخص است که دستورالعمل ابلاغی آنچنان هم که می‌گفتند کارساز نبوده و بیشتر سبب اختلاف بین طرفین شده است!

نوروزی با بیان اینکه هم‌اکنون 19 مؤسسه داوری زیرنظر اتحادیه با هدف میانجی‌گری بین صاحب‌خانه‌ها و مستاجران فعالیت می‌کنند، عنوان کرد: در این مؤسسات پرونده‌ها توسط دو گروه بررسی می‌شود گروه نخست سعی می‌کند بین طرفین صلح و سازش ایجاد کند اما اگر منجر به نتیجه نشد پرونده به گروه دوم که در حوزه صدور رای مشغول است، ارسال می‌شود. لازم به ذکر است رای صادره توسط این موسسات داوری قطعی و لازم‌الاجرا بوده و مطابق با آئین‌دادرسی مدنی، قانون ضمانت اجرایی را در این حوزه در نظر گرفته است.

دولت با تمدید اجاره‌نامه‌ها بهانه دست مستاجران داده است

رئیس‌جمهور 8 تیرماه سال جاری از تصویب طرحی در ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا به منظور حمایت از مستاجران خبر داد. بر اساس این طرح کلیه قراردادهایی که از این تاریخ به پایان می‌رسیدند به طور خودکار تمدید اجاره می‌شوند.

رئیس جمهور گفت که با توجه به شرایط خاص ایجاد شده بر اثر شیوع بیماری کرونا افزایش اجاره بها تنها در سقف مصوب ممکن و مجاز خواهد بود، وی همچنین اعتبار این مصوبه را تا ۳ ماه پس از اعلام عادی شدن شرایط کشور از سوی وزارت بهداشت و درمان اعلام کرد.

نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک زنجان با اشاره به رسیدگی به 17 پرونده در این خصوص تصریح کرد: این پرونده‌ها مربوط به درخواست تسویه مستاجر از سوی صاحب‌خانه‌ها بوده که در این مراکز منجر به صلح و سازش شده است.

نوروزی با بیان اینکه 5 مورد از پرونده‌های مربوط به اختلاف صاحب‌خانه‌ها و مستاجران برای بررسی بیشتر به دادگاه معرفی شدند، ابراز کرد: مؤسسه داوری در زنجان از داوری این پرونده‌ها انصراف و صدور هر گونه رای را به مرجع قضایی ارجاع داد.

نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک زنجان ابراز کرد: وقتی نرخ رشد از شاخص تورم بالاتر رفته است دولت اصرار دارد که افزایش قیمت کرایه‌ها در کلان‌شهرها 25 درصد و در سایر شهرها از جمله زنجان فقط 20 درصد باشد. این در حالی است که قیمت سایر اجناس در بازار افزایش یافته است. به نظرم این قوانین صادره در حوزه مسکن به هیچ عنوان کارشناسی‌شده نیست. از سوی دیگر با تصویب طرح تمدید یک ساله اجاره‌نامه‌های که 8 تیرماه مهلت آن‌ها به پایان می‌رسید، بهانه‌ای را دست برخی از مستاجران داده که حتی کرایه‌ ماهانه‌شان را پرداخت نمی‌کنند.

مستاجران عامل افزایش قیمت‌ اجناس در بازار هستند؟

ابراهیم یکی از مستاجران در گفت‌وگو با صدای زنجان در واکنش به این اظهارات با بیان اینکه مردادماه امسال قراردادم با تصویب طرح تمدید یک ساله اجاره‌نامه‌ها تمدید شد، تصریح کرد: طبق قرارداد باید مبلغ پیش 20 میلیون تومان و مبلغ ماهانه 1.5 میلیون تومان به عنوان اجاره‌ پرداخت می‌کردم. اما با تمدید خودکار قراردادها در سراسر کشور، صاحب‌خانه از من انتظار دارد 100 میلیون تومان به عنوان پیش به او بپردازم. او افزایش اجناس در بازار را بهانه کرده و می‌گوید الان شرایطم خوب نیست. مگر عامل افزایش قیمت‌ها در بازار مستاجران هستند؟

قوانین دولتی نه از حجم مراجعه‌کنندگان برای اجاره مسکن کم کرد نه از میزان مبلغ اجاره

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی چند ساعت قبل در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها اعلام کرد: در شرایط امروز شیوع کرونا موفق شدیم از اسباب‌کشی اجاره‌نشین‌ها جلوگیری کنیم. بر اساس اطلاعیه‌ صنف‌ها جابه‌جایی‌ها 68 درصد نسبت به پارسال کاهش یافته است. برآورد وزارت راه و شهرسازی و اتحادیه املاک نیز این است که با کاهش حدود 70درصدی جابه‌جایی مواجه شده‌ایم که یک موفقیت است.

اما ظاهرا گفته‌های وزیر راه و شهرسازی در زنجان صدق نمی‌کند! احمد نورزی، نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک زنجان در این رابطه اعلام کرد که شرایط کرونایی نیز نتوانسته در کاهش میزان مراجعات مستاجران برای یافتن خانه تاثیرگذار باشد! الان هم مبلغ اجاره بها افزایش یافته هم تعداد مستاجران برای پیدا کردن خانه زیاد شده است.

نوروزی خردادماه تا ابتدای تابستان هر سال را فصل رونق اجاره بها اعلام کرد و گفت: وضعیت اجاره‌بهای امسال بسیار اسفناک بود و حداقل در این بازار افزایش 50 درصدی نسبت به سال قبل را شاهد بودیم، هم اکنون که از فصل رونق اجاره بها گذر کرده‌ایم، اوضاع تفاوت چندانی با 4 ماه قبل ندارد.

لیلا محمدی

انتهای پیام


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاناجاره بهامستاجرتمدید اجاره بها
sedayezanjannews.ir/nx4851


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»