کد خبر: 4852
1399/09/02 - 20:10


رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اعلام کرد:

آمار فوتی‌های کرونایی زنجان واقعی‌ است

سیر رشد آمار مبتلایان متوقف شده است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان در پاسخ به برخی شائبه‌ها مبنی بر این‌که آمار مرگ و میر ناشی از کرونا به درستی از سوی مسئولان اعلام نمی‌شود، ضمن رد موضوع متذکر شد آماری که از تعداد فوتی‌های کرونایی اعلام می‌کنیم کاملاً واقعی است چرا که این آمار قابل کتمان نبوده و نمی‌توان مسئله به این بزرگی را انکار کرد.

پرویز قزلباش امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه استان که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: «آمار فوتی‌های ناشی از کرونا قابل کتمان نیست و هیچ سازمانی نمی‌تواند مسئله به این بزرگی را انکار کند ولی مسئله‌ای که شبهه ایجاد کرده این است که به طور مثال در روز 15 فوتی داشتیم ولی 10 نفر از آن‌ها که جواب تست کرونایشان قطعی شده اعلام می‌شود و در لیست تعداد فوتی‌های آن روز قرار می‌گیرد و 5 فوتی دیگر در لیست انتظار برای دریافت پاسخ آزمایش کرونا می‌مانند و در صورت مثبت بودن کرونایشان در لیست فوتی‌های ناشی از کرونای روز بعد لحاظ می‌شوند.»

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان برخی از فوتی‌ها نیاز به بررسی بیشتر دارند به طوری که برای مثال بیمار سرطانی که مبتلا به کروناست ولی به دلیل بیماری سرطان در بیمارستان بستری بوده و فوت می‌کند علت مرگ کرونا به حساب نمی‌آید چرا که فرد اگر به دلیل بیماری سرطان در بیمارستان بستری نمی‌شد جزو بیماران کرونای مثبت سرپایی بود.

در حال حاضر سیر رشد آمار مبتلایان به کرونا در زنجان متوقف شده است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان در پاسخ به صدای زنجان در مورد تأثیر محدودیت‌های اعمال شده در آبان ماه در کاهش تعداد بستری‌های کرونایی شهرهای قرمز استان متذکر شد: هر چند محدودیت‌های اعمال شده در آبان زیاد نبود ولی در حال حاضر سیر رشد آمار مبتلایان به کرونا در زنجان متوقف شده و با وجود این‌که در وضعیت پیک قرار داریم ولی خط صاف و متمایل به نزولی را در آمار مبتلایان به کرونا مشاهده می‌کنیم.

وی به تأثیر محدودیت‌ها و تشدید نظارت‌ها در شهرستان خرمدره که در وضعیت قرمز قرار داشت، اشاره کرد و یادآور شد: با توجه به نظارت اعمال شده و محدودیت جدی یک هفته‌ای در این شهرستان در حال حاضر وضعیت خرمدره به لحاظ آمار مبتلایان به کرونا کاملاً سیر نزولی دارد.

قزلباش با اشاره به سیر صعودی آمار مبتلایان به کرونا در ابهر افزود: با وجود این‌که فاصله ابهر تا خرمدره کمتر از 10 کیلومتر بوده و ترددهای انجام شده بین این دو شهرستان شاهد رفتار متفاوت در آمار مبتلایان به کرونا هستیم چرا که در ابهر روند صعودی را شاهدیم.

برای خروج از وضعیت قرمز باید تعداد بستری‌های روزانه بیماران کرونا مثبت را به کمتر از 10 بیمار برسانیم

این مسئول در پاسخ به این سوال که با محدودیت‌های اعمال شده آمار مبتلایان به کرونا در زنجان به چه تعداد باید کاهش یابد تا از وضعیت قرمز و بحرانی خارج شویم، بیان کرد: در حال حاضر وضعیت قرمز در شرایطی است که روزانه بیش از 10 بیمار کرونای مثبت بستری داشته باشیم به طوری که به ازای هر 100 هزار نفر بیش از 10 نفر با کرونای مثبت بستری شوند، شهرهای با وضعیت نارنجی یعنی روزانه بیش از 6 بیمار کرونا مثبت بستری و در وضعیت زرد بیش از 4 بیمار کرونای مثبت بستری وجود دارد.

وی با بیان این‌که هدف اصلی در زنجان تغییر رنگ از وضعیت قرمز به سفید و کاهش بستری‌های کرونا مثبت است تا جایی که مردم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کنار بیماری کرونا بتوانند به زندگی روزمره خود بپردازند ولی با دو هفته اعمال محدودیت این هدف حاصل نمی‌شود، تصریح کرد: با اعمال محدودیت و رعایت آن از سوی مردم و کسبه می‌توانیم از وضعیت قرمز به نارنجی یا زرد حرکت کنیم هر چند اثرات این محدودیت‌ها حداقل دو هفته پس از آن قابل ارزیابی است.

با داروهای سنتی موثر در درمان کرونا به شرط داشتن پشتوانه علمی مخالف نیستیم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان در پاسخ به دیگر سوال صدای زنجان در مورد اثرگذاری برخی از داروهای سنتی در درمان کرونا و تبلیغ آن در فضای مجازی و فروش از طریق عطاری‌ها عنوان کرد: هیچ مشکلی با داروهای سنتی نداریم ولی باید در قالب علمی مورد بررسی قرار گرفته و شواهد علمی مبنی بر اثرگذاری فلان داروی سنتی وجود داشته باشد، هر کسی ادعایی در این زمینه دارد باید پشتوانه علمی آن را ارائه کرده و مبنای این‌که بر روی بیماری کرونا اثر مثبت دارد باید بیان شود وگرنه سوق دادن مردم به این داروهایی که هیچ پایه علمی ندارند خلاف حقوق انسانی است.

به گفته این مسئول در حال حاضر بسیاری از داروهای موجودی که استفاده می‌شود وارد پروتکل کشوری نشدند چون هنوز نیاز به بررسی بیشتری دارند.

نیمی از تخت‌های پیش‌بینی شده برای بیماران کرونایی در استان اشغال شده است

وی در ادامه به تعداد تخت‌های بیمارستانی اشغال شده توسط  بیماران کرونایی اشاره داشته و عنوان کرد: نزدیک به 50 درصد تخت‌هایی که برای بیماران کرونایی پیش‌بینی شده بود اشغال شده است ولی از مجموع 2 هزار تخت بیمارستانی موجود در استان که 200 تخت نیز اضافه شد در حال حاضر 650 تخت توسط بیماران کرونایی اشغال شده است که حدود 30 درصد کل تخت‌های استان را شامل می‌شود.

قزلباش ضمن اعلام آمادگی برای ارائه خدمات به بیماران کرونایی در صورت افزایش تعداد بیماران بستری کرونا مثبت در استان تصریح کرد: در حال حاضر مشکل اصلی اینجاست که وقتی یک تخت توسط بیمار کرونایی اشغال می‌شود یک بیمار غیرکرونایی نیازمند درمان از دریافت خدمات محروم می‌شود و مراقبت و خدماتی که پیش از این بیماران می‌دادیم آسیب دیده و به تأخیر می‌افتد.

وی با تأکید بر این‌که اصلی‌ترین مسئله موجود جداسازی بیمار کرونایی شناسایی شده است، یادآور شد: اکنون در حال تهیه شرایط و امکانات جداسازی این بیماران از جمله تامین اقامتگاه‌هایی هستیم که افراد ۱۰ الی ۱۴ روز در آن مکان حضور داشته باشند تا زنجیره انتقال بیماری کرونا قطع شود.

میانگین سنی بیماران بستری مبتلا به کرونا در زنجان 58 سال است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به رنج سنی بستری‌های کرونایی در استان خاطرنشان کرد: در حال حاضر میانگین سنی بیماران بستری مبتلا به کووید 19 در استان 58 سال است هر چند این آمار در شهرستان‌های مختلف متفاوت بوده به طوری که در شهرستان ماهنشان 62 سال، در خدابنده 60 سال برآورد شده است.

وی رنج سنی فوتی‌های کرونایی در زنجان خاطرنشان کرد: از آنجایی که میانگین فوتی کرونای مثبت در زنجان 71 سال است از همین رو میانگین سنی افراد بستری و فوتی در زنجان بالاست از همین رو جزو استان‌هایی هستیم که بیشترین میزان بستری افراد سن بالا را داریم.

اگر محدودیت‌ها در کنترل بیماری کرونا موثر نباشد احتمال تمدید وجود دارد

وی در پاسخ به سوالی در مورد احتمال تمدید محدودیت‌های دو هفته‌ای اعمال شده خاطرنشان کرد: طبق تعریف ستاد ملی کرونا اگر در مدت دو هفته محدودیت اعمال شده تلاش مردم بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی منجر به کنترل روند بیماری کرونا شود که محدودیت‌ها تمدید نمی‌شود وگرنه به هر دلیلی اگر اقدامات انجام شده موثر نباشد محدودیت‌های فعلی متناسب با رنگ هر شهر مجدداً اعمال می‌شود از همین رو پس از اتمام دو هفته محدودیت باید وضعیت را مورد بررسی قرار داده و تصمیم‌های بعدی اتخاذ شود.

مشکل عدم پیشرفت پروژه بخش الحاقی بیمارستان ولی عصر به دلیل تأخیر در دریافت اعتبار بود

این مسئول در پاسخ به برخی ابهامات مطرح شده در مورد وضعیت بیمارستان ولی عصر 2 و بیمارستان بهمن متذکر شد: پروژه بخش الحاقی بیمارستان ولی‌عصر 160 تختخوابی که توسط خیران در حال ساخت است الان فعال بوده و تنها به دلیل تأخیر در دریافت دیرهنگام اعتبارات دولتی که کمک حال پروژه است، عملیات اجرایی طبق برنامه‌ریزی پیش نرفت به همین دلیل با وجود فعال بودن پروژه با تأخیر آماده تحویل می‌شود.

وی در توضیح حاشیه‌ها و مشکلات ایجاد شده برای بیمارستان بهمن نیز عنوان کرد: بیمارستان بهمن در حال حاضر شرایط خاصی دارد ولی هنوز نتوانسته از ظرفیت کامل خود برای بیماری کرونا استفاده کند، مشکلاتی که در این بیمارستان وجود دارد امیدواریم با پیگیری مسئولان برطرف شود دانشگاه علوم پزشکی نیز در این زمینه کمک حال بوده و پیش از این نیز کمک‌های زیادی به این بیمارستان خصوصی داشته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان یادآور شد: امیدواریم بیمارستان بهمن به لحاظ مدیریتی سر و سامان بهتری بگیرد تا در شرایط حساس فعلی در خدمت مردم بوده و خدمات‌دهی لازم را داشته باشد.

دستگاه‌های تست سریع کرونا این هفته به علوم پزشکی زنجان تحویل داده می‌شود

وی در توضیح تست سریع کرونا نیز بر این موضوع متذکر شد که با توجه به واردات تکنولوژی مورد نیاز تست‌های سریع کرونا، این دستگاه‌ها در داخل کشور تولید می‌شود و طبق قول‌های داده شده تا اواسط هفته جاری به دانشگاه علوم‌پزشکی استان تحویل داده می‌شوند.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان با اشاره به انجام روزانه ۱۲۰۰ تست PCR در استان و هزینه‌بر و زمان‌بر بودن این تست خاطرنشان کرد: تست‌های سریع کرونا در حدود ۲۰ الی ۲۵ دقیقه آماده و از بزاق دهان گرفته می‌شود و نگرانی موجود از ابتلا دیگر افراد را کاهش می‌دهد.

این مسئول با تأکید بر این‌که اکنون هر سرماخوردگی کرونا است، مگر این‌که خلاف آن ثابت شود، بیان کرد: بیماران کرونایی باید باور داشته باشند که به کرونا مبتلا شده‌اند و پس از تست دادن اقدام به قرنطینه خود کنند تا دیگر افراد آلوده نشوند.

الهام احمدی

انتهای پیام


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانپرویز قزلباشکروناآمار فوتی های کرونا
sedayezanjannews.ir/nx4852


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»