کد خبر: 4873
1399/09/05 - 16:1


معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان اعلام کرد:

تایید افزایش قیمت برخی داروها

مریم نوبرانی: تعداد محدودی واکسن آنفلوآنزا در اختیار داروخانه‌های دولتی قرار می‌گیرد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- به گفته سرپرست معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان قرار بر این شده که در مرحله نخست تعداد محدودی از واکسن آنفلوانزا در اختیار داروخانه‌های دولتی قرار گیرد. هر چند همه افراد برای دریافت این واکسن مد نظر نبوده و صرفاً طبق نظر سازمان برای گروه‌های خاص اختصاص داده می‌شود.

مریم نوبرانی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد با تأکید بر این‌که هر میزان سهمیه‌ دارویی که برای استان زنجان در نظر گرفته شده بود تا به امروز دریافت شده و هیچ موردی از استان خارج نشده است، خاطرنشان کرد: در این شرایط تمام تلاش‌مان بر افزایش سهمیه بوده و کمبود موجود در برخی اقلام دارویی کشوری است.

سرپرست معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان در پاسخ به سوالی در مورد افزایش قیمت برخی از داروها عنوان کرد: بله در مجموع می‌توان گفت برخی از داروها افزایش قیمت داشتند ولی تمامی آن‌ها با ارائه فاکتور از سوی شرکت به داروخانه‌ها است و این‌گونه نیست که دانشگاه علوم پزشکی در جریان این افزایش قیمت‌ها نباشد به شکل روتین به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه قطعاً داروها نیز افزایش قیمت دارند.

در توزیع داروهای بیماران خاص هیچ مشکلی نداریم

وی در پاسخ به سوالی در مورد توزیع دارو برای بیماران خاص و چالش‌هایی که در این حوزه این بیماران با آن مواجهند، افزود: در توزیع دارو برای بیماران خاص هیچ مشکلی نداریم و تمام تلاش ما بر این است که آنچه داروی وارداتی برای بیماران خاص است در اختیار استان‌ها قرار گرفته و به دست بیماران برسانیم. به جز این مورد مشکل دیگری در توزیع دارو برای بیماران خاص نداریم.

به گفته سرپرست معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان در داروهای مورد نیاز بیماران خاص که تولید داخل هستند مشکلی نداریم فقط مشکل در برخی داروهای با برندهای خارجی است.

بیماران ام.اس و پیوندی به داروخانه‌های شهید رجائی و 15 شهریور مراجعه کنند

این مسئول در مورد افزایش قیمت داروهای بیماران خاص نیز متذکر شد: برای برخی از داروهای بیماران خاص از جمله ام.اس و بیماران پیوندی نامه‌اش دریافت شده با توجه به این‌که بخشی از این داروها در گمرک هستند منتظر ترخیص آن‌ها هستیم هر چند این بیماران خاص اطلاع دارند که با مراجعه به داروخانه رجائی یا 5 شهریور داروهای مورد نیاز خود را دریافت کنند که در این زمینه اطلاع‌رسانی لازم هم انجام شده است ممکن است تعداد داروها محدود باشد ولی مصرف روزانه این بیماران تا به امروز قطع نشده است.

وی با اشاره به این‌که برای ویروس کرونا قطعی و مشخصی وجود ندارد چه برای بیماران سرپایی و چه بیماران بستری خاطرنشان کرد: پروتکل‌ها برای ارائه برخی از داروها به مبتلایان کرونا در سرپایی و بستری متفاوت بوده به طوری که برای بیماران با توجه به منابع معتبر مطرح در دنیا پزشکان تجویزهای دارویی مطابق با پروتکل‌های ابلاغی از سوی وزارت بهداشت را برای بیماران کرونایی دارند ولی باید توجه داشته باشیم که کرونا یک بحران بوده و قبلاً تجربه این بیماری را نداشتیم بنابراین داروهایی برای بیماران کرونایی استفاده می‌شوند که برای نخستین بار در کشور تولید می‌شود از همین توجه به این نکته ضروری است داروهایی باید برای تجویز در اختیار پزشکان قرار گیرد که تولید آن پاسخگو باشد چرا که در حال حاضر با توجه به قرارگیری اکثر استان‌ها در پیک کرونا خط تولید کارخانجات نیز پاسخگوی این حجم از دارو برای بیماران نیست.

سرپرست معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان در مورد داروی رمدسیویر که در حال حاضر برای بیماران کرونایی تجویز می‌شود، گفت: این دارو به صورت قطره‌چکانی در اختیار استان قرار می‌گیرد و در مراکز درمانی توزیع می‌شود نکته مهم اینجاست که نباید هیچ اصراری برای تجویز این دارو داشته باشیم.

برای بیماران کرونایی سرپایی کمبود دارو نداریم

وی با اشاره به این‌که برای بیماران سرپایی مبتلا به کرونا اصلاً کمبود دارو نداریم چه بسا داروهایی که برای این بیماران مورد استفاده قرار می‌گیرد اختصاصی به هیچ وجه برای کرونا نیستند از جمله بسیاری از مکمل‌ها بیان کرد: در مورد کمبود داروی رمدسیویر که در دو روز گذشته رخ داده بود به دلیل مشکل ایجاد شده در خط تولید یکی از کارخانجات تولیدکننده این دارو بود که خوشبختانه مشکل برطرف شده و خوشبختانه بیمارستان‌های استان در تأمین این دارو مشکلی ندارند.

به گفته این مسئول داروی رمدسیویر بسیار گران‌قیمت بوده و از جمله داروهای استراتژیک به حساب می‌آید که ما ناچاریم مصرف این دارو را تحت کنترل داشته باشیم.

اعمال نظارت دقیق بر نحوه توزیع انسولین‌ توسط داروخانه‌ها

وی در مورد توزیع انسولین نیز این خبر را داد که در شرایط فعلی داروخانه‌های رجائی، بهشتی و هلال احمر در طول یک هفته گذشته اقدام به توزیع انسولین کردند، تصریح کرد: با توجه به اهمیت نحوه درست توزیع انسولین نظارت لازم بر داروخانه‌ها اعمال شد.

سرپرست معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان همچنین بر واکسن آنفلوانزا اشاره داشته و عنوان کرد: قرار بر این شده که در مرحله نخست تعداد محدودی از واکسن آنفلوانزا در اختیار داروخانه‌های دولتی قرار گیرد هر چند همه افراد برای دریافت این واکسن مد نظر نبوده و صرفاً طبق نظر سازمان برای گروه‌های خاص اختصاص داده می‌شود.

وی بر این موضوع متذکر شد که در شرایط فعلی زدن ماسک بهترین واکسن و کنترل‌کننده از ابتلا به بیماری کروناست از همین رو با زدن ماسک و حذف دورهمی‌ها می‌توان شرایط قطع زنجیره انتقال بیماری را شاهد باشیم.

الهام احمدی

انتهای پیام


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانغذا و داروی علوم پزشکی زنجانمریم نوبرانیواکسن آنفلوآنزا
sedayezanjannews.ir/nx4873


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»