کد خبر: 4887
1399/09/09 - 12:10


صدای زنجان حکایت کرکره‌های نیمه‌باز مغازه‌ها در روزهای محدودیت کرونایی را ادامه می‌دهد؛

قانون هست؟

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم خانگی و اداری زنجان: بهتر بود دولت اول بانک‌ها را تعطیل کند بعد اصناف را/ رئيس اتحاديه قنادان زنجان: مطیع قانونیم اما تعطیلی حق‌مان نبود!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- با وجود اعلام تعطیلی سراسری دوهفته‌ای همه گروه‌های شغلی، بهجز فهرست مشاغل گروه یک (مشاغل ضروری)، شواهد میدانی نشان می‌دهد هرچند بسیاری از واحد‌های صنفی غیرضروری، برای اجرای قانون همراهی کردهاند اما تعداد واحد‌هایی که همچنان به روش‌های مختلف تلاش می‌کنند قانون را دور بزنند، کم نیستند!

در برخی خیابان‌های شهر و تعدادی از واحدهای مستقر در راسته‌های بازار، ترفند برخی مغازهداران گروه‌های شغلی غیرضروری برای ادامه فعالیت و دور زدن قانون است. برخی مدعی‌اند که «مغازه باز نیست آمده‌ام چیزی بردارم و بروم»، «ملک خودم است دوست دارم هر روز کرکره را نیمه‌باز نگه دارم و روی صندلی‌ام بنشینم، کاسبی که نمی‌کنم!»، «اشتباه نکنید کرکره را تا آخر بالا نداده‌ایم، نیمه‌باز است پس تعطیل است!»، «کرکره‌ها برقی‌اند، قابلیت پائین آوردن آن از داخل مغازه نیستیم که بخواهیم کرکره را کامل پائین داده و واحد را در این مدت تعطیلی گردگیری کنیم».

شیوه دیگر فروشندگان نیز نصب کاغذ و شماره تماس بر روی کرکره‌ها و درب‌های بسته واحدهاست که با نصب کاغذی با این مضمون که آماده پذیرش سفارش و تحویل در محل مغازه هستند. این شیوه تقریبا در تمامی صنوف به ویژه در میان واحدهای شیرینی‌پزی و واحدهای عرضه محصولات برقی و لوازم خانگی مرسوم است.

ترفند بعدی برخی صاحبان متخلف اصناف غیرضروری روشن کردن تمام چراغ‌های مغازه و پایین کشیدن کرکره مغازه است، شیوه‌ای که البته کمتر از مورد قبل به چشم می‌آید. در این ترفند نیز وقتی مشتری از راه برسد و چراغ‌های روشن و فروشنده حاضر در مغازه را ببیند، توقف می‌کند و فروشنده هم برای دقایقی کوتاه و برای فروش جنس، کرکره را بالا می‌کشد، جنس مورد نظر را به خریدار می‌فروشد و دوباره کرکره را پایین می‌کشد.

مطیع قانونیم اما تعطیلی حق‌مان نبود!

رسول محمدی، رئيس اتحاديه قنادان در گفت‌وگو با صدای زنجان با بیان اینکه اتحادیه مخالف تعطیلی دو هفته‌ای بود، عنوان کرد: ما اصالتا بیرون‌بر بوده و هستیم، حق‌مان نبود اما ما را تعطیل کردند. حالا می‌گویند قانون ملی است و باید اجرایی شود، ما تابع قانونیم و باید تمامی قنادی‌ها تعطیل کنند در نتیجه هر نوع فعالیت در این صنف در ایام کنونی غیرقانونی است.

محمدی با بیان اینکه پلمب حق واحدی است که تخلف می‌کند به محدودیت‌های نظارتی اتحادیه اشاره کرد و افزود: ما فقط می‌توانیم تذکر دهیم اما به هیچ عنوان حق پلمب نداریم. به دلیل محدودیت در تعداد نیروهای بازرسی نظارت کاملی برای واحدهای زیرمجموعه نداریم، دستگاه‌های ذیربط در جریان این محدودیت‌ها هستند. البته با تمام ظرفیت با جدیت انجام وظیفه می‌کنیم و 3 بازرس اتحادیه در کنار دستگاه‌های نظارتی نظیر اتاق اصناف، صنعت و معدن و بهداشت نسبت به رصد بازار اقدام می‌کنند.

گروه‌بندی اصناف بر عهده مسئولان ستاد ملی کرونا بوده است و به صنعت و معدن ربطی ندارد

ناصر فغفوری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با تاکید بر اینکه گروه‌بندی رسته‌های شغلی یک تا چهار بر اساس نظرات ستاد ملی کرونا بوده و مسئولان این مجموعه صرفا موظف به اجرای دستورات هستند، تاکید کرد: به جز واحدهای مشمول گروه یک که موظفند قبل از ساعت 21 تعطیل کنند. مابقی صنوف حق فعالیت را نداشته و بازرسان با واحدهایی که با نیمه‌باز نگه داشتن کرکره‌ها همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند برخورد خواهند کرد.

چک‌های برگشتی‌مان را باید با کار کردن پاس کنیم، با دستان خالی که نمی‌شود

یکی از کسبه‌های خیابان سعدی نیز در واکنش به علت فعالیت پس از صدور دستورالعمل تعطیلی دو هفته‌ای اصناف به صدای زنجان گفت: چک‌های برگشتی‌مان را باید با کار کردن پاس کنیم، با دستان خالی که نمی‌شود. مسئولان از درد ما خبر ندارند، هر روز تصمیم می‌گیرند بدون اینکه شرایط همه را در نظر بگیرند.

بهتر بود دولت اول بانک‌ها را تعطیل کند

محمد احمدی، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم خانگی و اداری نیز با اشاره به رعایت تصمیم ستاد ملی کرونا مبنی بر تعطیلی دو هفته‌ای صنوف توسط کسبه و صاحبان کسب و کار زیرمجموعه این اتحادیه اظهار کرد: البته منکر فعالیت تعدادی از واحدها پشت درهای بسته و کرکره‌های نیمه‌باز نیستیم.

احمدی با اشاره به اطلاع‌رسانی‌های گسترده در خصوص تعطیلی صنوف و ارسال پیامک دریافتی فرمانداری به تمامی واحدهای زیرمجموعه اضافه کرد: در هفته نخست تقریبا تمامی واحدها دستورالعمل ابلاغی ستاد ملی کرونا را اجرا کردند اما احساس می‌کنم کم‌کم از این تعطیلی خسته می‌شوند.

وی با اشاره به نیاز مردم برای تامین لوازم اساسی نظیر آبگرمکن تصریح کرد: با توجه به سردشدن هوا، مشتریان به علت خرابی آبگرمکن منزل خود، نیاز به خرید این کالا پیدا می‌کنند، در این شرایط وظیفه صنف مربوطه خدمت است، ما ارائه خدمت می‌دهیم نه به خاطر کسب سود، در وهله نخست وظیفه انسانی ما تامین آبگرمکن و در اختیار گذاشتن این کالا است.

احمدی با اشاره به مشکلات واحدهای صنفی در شرایط دشوار اقتصادی که محدودیت‌های کرونایی آن را تشدید کرده است، عنوان کرد: امسال شاهد چک‌های برگشتی کسبه و صنوف بودیم. دولت هم از این موضوع خبر داشت. اگر مسئولان قصد کنترل شرایط را داشتند بهتر بود بین سلامت و وضعیت اقتصادی مردم توازنی برقرار کرده و در اولین گام بانک‌ها را تعطیل می‌کرد. بسیاری از کسبه از شرایط پیش رو اطلاعی نداشتند، بسیاری از آن‌ها چک کشیدند، تصور می‌کردند قبل از موعد تاریخ چک سفارش مشتری را تهیه و به موقع به مشتری تحویل می‌دهند و در ازای خدمت، مبلغی را دریافت کرده و چک را تسویه می‌کنند اما چنین اتفاقی نیفتاد.

نیروی انتظامی، اصناف و صمت بر اجرای قانون تاکید دارند

ناصر فغفوری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در واکنش به این اظهارات با تاکید بر اینکه مسئولان شرایط دشوار اقتصادی مردم را درک می‌کنند، تصریح کرد: کسبه در اجرای دستورالعمل ستاد ملی کرونا سازمان صنعت و معدن و سایر دستگاه‌های زیرمجموعه را همراهی کرده و با وجود تنگناهای اقتصادی و چک‌های برگشتی که دارند به معنای واقعی کلمه ایثار می‌کنند که جای تشکر دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان البته این را هم گفت که عده‌ای از صاحبان کسب و کار به دلیل تعطیلی ناشی از محدودیت‌های کرونایی اقدام به فروش اینترنتی محصولات کرده و برای ارسال پستی محصول سفارش داده شده توسط مشتری، در محل واحد حاضر شده و پس از آماده‌سازی آن را با پیک ارسال می‌کنند تا به دست مصرف‌کننده برسد که چنین فعالیتی مشکلی ندارد.

فغفوری با اشاره به بی‌توجهی تعدادی از واحدهای صنفی نسبت به اخطارهای بازرسان سازمان صنعت و معدن در مورد برخی اظهارات مبنی بر اجازه غیررسمی برخی دستگاه‌های نظارتی به واحدها برای فعالیت پشت کرکره‌های نیمه‌باز اعلام کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت طی جلساتی که با مسئولان ذیربط نیروی انتظامی و اصناف داشته بر لزوم اجرای قوانین و تشدید نظارت‌ها تاکید کرده است. قطعا در برخورد با واحدهایی که بدون توجه به اخطارها همچنان پشت کرکره‌های نیمه‌باز فعالیت می‌کنند اغماض نمی‌کنیم. پیش‌بینی می‌کنیم با تشدید نظارت‌ها و برخوردها، تعداد واحدهای مشمول پلمب طی امروز شنبه 8 آذرماه و روزهای آتی افزایش چشمگیری یابد.

لیلا محمدی

انتهای پیام


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانکرکره های نیمه بازاصناف زنجان
sedayezanjannews.ir/nx4887


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»