کد خبر: 4876
1399/09/06 - 15:49


صدای زنجان پدیده کرکره‌های نیمه‌بالای تعدادی از واحدهای صنفی در ایام محدودیت‌های کرونایی را بررسی می‌کند؛

پدیده کرکره‌های نیمه‌باز!

مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی: به صورت غیررسمی شنیده‌ایم که برخی از دستگاه‌های نظارتی به صنوف اجازه فعالیت داده‌اند!/ رئیس اتاق اصناف زنجان: برخی مشغول کارند اما تعدادی انبارگردانی می‌کنند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- شنیده‌ها حاکی از آن است که تعدادی از دستگاه‌های نظارتی که این روزها باید در راستای تصمیم ستاد کرونا در تعطیلی دو هفته‌ای صنوف کمک حال مجموعه وزارت بهداشت باشند به صنوف گفته‌اند که فعالیت آن‌ها مانعی ندارد از این رو برخی از کسبه کرکره‌ها را نصفه و نیمه بالا زده و مشغول به کار شده‌اند! موضوعی که جلیل نصیری، مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان نیز به آن اشاره دارد.

پایش‌های میدانی از شهر، حکایت از بی‌توجهی تعدادی از کسبه و صنوف نسبت به تصمیم اخیر ستاد ملی کرونا مبنی بر لزوم تعطیلی دو هفته‌ای است.

برخی کار نمی‌کنند، انبارگردانی می‌کنند

سیدمحمود موسوی، رئیس اتاق اصناف زنجان در این رابطه در گفت‌وگو با صدای زنجان می‌گوید: من منکر فعالیت غیرمجاز تعدادی از صنوف متخلف نیستم، اما نباید بگوییم همه این صنوف به صورت غیرمجاز کار می‌کنند. برخی از این واحدها تعطیلی ناشی از همه‌گیری کرونا را غنیمت شمرده و مشغول قفسه‌چینی، انبارگردانی و رسیدگی به امور نظافت واحد خود هستند.

موسوی ادامه می‌دهد: در بازرسی از این واحدها که احتمال می‌دادیم به صورت غیرمجاز فعالیت می‌کنند، با بالادادن کرکره‌ها مشاهده کردیم که صاحب واحد مشغول انبارگردانی است.

تعدادی از واحدهای متخلف در این روزها کار را تعطیل نکرده‌اند

رئیس اتاق اصناف زنجان فعالیت برخی از صنوف متخلف که جزو رسته‌های واقع در گروه یک اعلامی ستاد ملی کرونا نیستند، تصریح می‌کند: متاسفانه برخی از صنوف با وجود اطلاع‌رسانی‌های گسترده اقدام به نیمه‌بالا دادن کرکره مغازه کرده و پذیرای مشتریان بوده و همچنان به داد و ستاد مشغول هستند.

وی بر لزوم برخورد با صنوف متخلف که در شرایط کنونی شهر به صورت مخفیانه فعالیت می‌کنند تاکید کرده و می‌گوید: تیم‌های بازرسی اتاق اصناف در تمامی ساعات مشغول رصد شهر بوده و با مشاهده تخلف، به صنف مربوطه اخطار و حتی واحد هدف پلمب می‌شود.

پلمب در انتظار واحدهای متخلف

رئیس اتاق اصناف زنجان در پاسخ به فعالیت مخفیانه تعدادی از قنادی‌های سطح شهر که کرکره مغازه‌های خود را نیمه بسته نگه داشته‌ و کار کردن برای کارگران و پرسنل خود را اجباری اعلام کرده‌اند، تصریح می‌کند: این کارفرمایان متخلف بوده و قطعا فعالیت این مغازه‌ها از دید بازرسان و ناظران پنهان نمی‌ماند.

موسوی می‌گوید: «دو شب قبل به شخصه دیدم که یک واحد قنادی مشغول فعالیت بود. به مسئول واحد گفتم باید در این وضعیت کرونایی طبق قانون تعطیل کنید، او در کمال تعجب گفت ما جزو صنوف بیرون بر هستیم در حالی که اتاق اصناف رسته‌های مشمول تعطیلی را در سطح گسترده اطلاع رسانی کرده است.»

وی ادامه می‌دهد: فلسفه تعطیلی صنوف از جمله قنادی جلوگیری از برگزاری مراسم جشن عروسی و تولد بوده است تا از همه‌گیری کرونا جلوگیری شود.

رئیس اتاق اصناف زنجان با بیان اینکه برای کسانی که عضو اتحادیه‌اند و دارای مجوز کسب هستند، پیامک‌های مربوطه به الزام برای تعطیلی واحدها ارسال شده و هیچ بهانه‌ای در این رابطه مورد قبول نیست و قطعا با صنوف متخلف برخورد می‌شود.

کارگران فعال در واحدهای فاقد مجوز را دریابید!

میثم 26 ساله یکی از کارگران مشغول به کار در یکی از واحدهای شیرینی‌پزی در گفت‌وگو با صدای زنجان ادعا می‌کند: واحدی که در آن کار می‌کنم فاقد جواز کسب است. 2 سال است در این واحد مشغول به فعالیت هستم آن هم بدون بیمه! الان که ستاد ملی کرونا برای حفظ سلامت مردم نسبت به تعطیلی واحدهای صنفی اقدام کرده، کارفرمای ما اصرار دارد که برای روی پا ماندن مغازه باید سر کار برویم، هر کس هم نمی‌خواهد سر کار بیاید باید قید کار کردن را بزند!

وی خطاب به مسئولان می‌گوید: کارگران فعال در واحدهای فاقد جواز کسب که در کوچه‌پس‌کوچه‌های شهر واقع شده‌اند را دریابند.

رئیس اتاق اصناف زنجان نیز در این رابطه با اشاره به پایش کلیه مناطق شهر زنجان با همکاری بازرسان صنعت و معدن، بهداشت و نیروی انتظامی در راستای اجرای دستورات ستاد ملی کرونا اطمینان می‌دهد که برخورد قانونی با این متخلفان در اسرع وقت صورت می‌گیرد.

عدم همکاری برخی دستگاه‌های نظارتی با دانشگاه علوم پزشکی در اجرای قانون

جلیل نصیری، مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی در گفت‌وگو با صدای زنجان در رابطه با عدم تمکین تعدادی از واحدهای صنفی شهر به قانون محدودیت‌های کرونایی می‌گوید: با همکاری کسبه و صنوف، خیابان‌های اصلی شهر را توانستیم کنترل کنیم اما در سایر نقاط شهر مشاهده می‌شود که تعدادی از واحدها همچنان مشغول به کار هستند که اخطارهای لازم به کسبه داده شده است.

مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به پلمب واحدهای متخلف از ابتدای اجرای طرح تاکنون با هماهنگی فرمانداری، اصناف و نیروی انتظامی تصریح می‌کند: متاسفانه به صورت غیررسمی شنیده‌ایم که برخی از دستگاه‌های نظارتی به صنوف گفته‌اند که می‌توانند کار کنند و مغازه‌شان را بسته نگه ندارند! در حالی که تعطیلی 2 هفته‌ای واحدهای صنفی (به جز رسته‌های مشمول گروه یک) تصمیم کشوری بوده و لازم‌الاجراست و هر کسی از قانون تخطی کرد باید جریمه شود. قانون برای همه است، نمی‌شود مغازه‌ای بسته شود اما واحد کنار دستی آن، کار کند.

نصیری با اشاره به محدودیت در تعداد کارشناسان بهداشت محیط تصریح می‌کند: مجموع نیروهای این دستگاه در کل استان، 100 نفر است، متاسفانه این خلا از یک سو و عدم همکاری دستگاه‌های ذیربط که باید در این برهه کنار دانشگاه علوم پزشکی باشند سبب شده تا زمینه برای برخی از واحدهای سوء‌استفاده‌گر فراهم شود.

این مسئول با بیان اینکه صنوف در نظر داشته باشند که پس از اخطاریه نوبت به پلمب واحد رسیده و در صورت تکرار باید منتظر تعطیلی کامل مغازه تا پایان برنامه کرونا باشند، عنوان می‌کند: مردم می‌توانند گزارش تخلفات بهداشتی و هرگونه تخلف در رابطه با عدم توجه به دستورات ستاد ملی کرونا را از طریق سامانه 190 یا 4030 در میان بگذارند. البته گشت‌های نظارتی کارشناسان بهداشت محیط حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی با دقت بازار را رصد می‌کنند.

علاوه بر سامانه‌های اعلامی از سوی مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی زنجان، شهروندان می‌توانند هرگونه تخلف و یا اجحاف در حق مصرف‌کننده را از طریق سامانه ۱۲۴ و یا با ارائه شکایات خود به ستادهای ذیربط مستقر در سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان، مسئولان را در جریان قرار داده تا رسیدگی لازم صورت گیرد.

لیلا محمدی

انتهای پیام


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانکرکره های نیمه بازاتاق اصناف زنجانعلوم پزشکی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx4876


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»