کد خبر: 4896
1399/09/10 - 13:54


حکایت این روزهای ناوگان مسافری و باری؛

بار سنگین بر دوش ناوگان سنگین

دبیر انجمن صنفی رانندگان حمل و نقل باری: کمبود سوخت، افزایش 350 برابری قطعات یدکی و لاستیک در 5 ماه اخیر از مشکلات حمل و نقل باری است/ دبیر انجمن صنفی رانندگان حمل و نقل مسافربری استان: افزایش دوبرابری روغن موتور ، کمبود لاستیک با نرخ دولتی از جمله مشکلات حمل و نقل مسافربری است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- شیوع بیماری کرونا از ماه‌های پایانی سال گذشته تاکنون زمینه‌ساز مشکلات عدیده ای برای اتوبوس های برون شهری شده که بروز مشکلات بهداشتی و نیز لزوم رعایت موازین پیشگیرانه در قالب فاصله گذاری اجتماعی همراه با وسواس مردم در استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی، موجب آسیب های اقتصادی به این بخش از حمل و نقل شده است.

کاهش تعداد مسافران اتوبوس ها تا 64 درصد در استان برای رعایت موازین بهداشتی نیز عاملی برای کاهش درآمدهای شرکت های مسافربری شده است؛ عاملی که در وضعیت نه چندان مناسب فعلی اقتصادی جامعه تبدیل به نمکی بر زخم رانندگان و شرکت های مسافربری برون شهری شده است.

در روزهای دشوار کرونایی و نوسانات نرخ ارز، افزایش هزینه های تعمیراتی، سرویس های دوره ای و کمبود قطعات یدکی و گرانی لاستیک و روغن موتور و دیگر هزینه های جانبی نیز ارائه خدمات حمل و نقل مسافری و حتی حمل و نقل باری را بیش از پیش با مشکلاتی روبه‌رو ساخته است.

دبیر انجمن صنفی رانندگان مسافربری در گفت‌وگو با صدای زنجان می گوید: لاستیک دولتی با نرخ 4200 تومانی در بازار نایاب است و لاستیک هایی که در بازار موجود است با نرخ نیمایی 22 هزار تومانی عرضه می شود که در این شرایط کاهش تعداد مسافران و فاصله گذاری اجتماعی خرید این لاستیک ها به ضرر رانندگان ناوگان عمومی سنگین برون شهری است.

جعفر باقری اظهار می کند: حتی شرکت اسکانیا که محصولات خود را گارانتی می کند نیز مدعی است برخی از لوازم یدکی اتوبوس به ویژه دیسک صفحه موجودی ندارد.

وی بر این باور است که لاستیک فروشان لاستیک هایی که با نرخ 4200 را که از قبل خریداری کرده‌اند را با نرخ نیمایی به رانندگان می فروشند و خرید این لاستی کها با این قیمت صرفه اقتصادی برای رانندگان ندارد زیرا یک جفت لاستیک نهایتا 5 ماه می تواند کارایی داشته باشد.

به گفته این مسئول هم اکنون قیمت یک جفت لاستیک با کیفیت، 22 میلیون تومان برای یک اتوبوس آب می خورد که با نرخ 4200 تومانی حدود 6 میلیون تومان است.

افزایش دو برابری قیمت روغن موتور در عرض دو هفته

وی کمبود روغن موتور برای اتوبوس های برون شهری را از دیگر مشکلات حمل و نقل جاده ای عنوان می کند و می گوید: علاوه بر کمبود لاستیک و لوازم یدکی، کمبود و افزایش قیمت تعویض روغن موتور گریبان گیر اتوبوس های برون شهری شده است بطوریکه تا دوهفته قبل هزینه تعویض روغن موتور برای این خودوهای سنگین 800 هزار تومان بود که هم اینکه به یک میلیون و 550 هزار تومان رسیده است.

این مسئول با گلایه از اینکه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان حمایتی از این صنف ندارد، ابراز می کند: حمایت از این ناوگان در این شرایط افزایش نرخ ارز و شیوع کرونا بر عهده سازمان صمت استان است.

قربانی تصریح می کند: برای طرح این مشکلات و چاره جویی آن حتی به بازرسی سازمان صمت نامه نگاری شده و وقت ملاقات حضوری با استاندار استان گرفته شده است.

این در حالیست که بخش حمل و نقل باری نیز با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کند بطوریکه به گفته دبیر انجمن رانندگان باری استان از تیر ماه امسال افزایش 350 درصدی قیمت قطعات یدکی و لاستیک خودروهای سنگین باری اتفاق افتاده است.

سعید مصطفوی می گوید: کامیونهای کشنده در سال 5 جفت، 10 چرخ 3 جفت و کامیونهای 6 چرخ دو جفت لاستیک تعویض می کنند و این درحالیست که درمدت 5 ماه قیمت لاستیک ها 350 درصد افزایش یافته و این برای رانندگان به مشکل بزرگی تبدیل شده است.

وی خاطر نشان می کند: قیمت  یک جفت لاستیک از 3 میلیون به 12 میلیون رسیده است و از 5 ماه قبل تاکنون لاستیک با نرخ دولتی عرضه نمی شود.

کمبود سوخت گازوئیل

مصطفوی به کمبود سوخت حمل و نقل باری اشاره می کند و می گوید: در کشوری هستیم که دارای منابع سوختی فراوانی است ولی هم اکنون کمبود سوخت گریبان گیر خودروهای سنگین باری است و دولت برای جلوگیری از قاچاق سوخت گازوئیل، رانندگان را با محدودیت هایی مواجه ساخته است.

وی در ادامه به افزایش 100 درصدی روغن موتور برای خودروهای سنگین اشاره می کند و ادامه می دهد: از تیر ماه امسال تاکنون قیمت روغن موتور در چندین مرحله افزایش قیمت داشت و اخیرا تا 100 درصد افزایش داشته است.

عدم عرضه مواد اولیه روغن موتور

سپهری مدیرعامل شرکت سپهر شیمی در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به علت کمبود و افزایش قیمت روغن موتور در زنجان توضیح می دهد: در حال حاضر 4 پالایشگاه دولتی در کشور وجود دارد که میتوان گفت بزرگترین تولید کنند بیس اویل در خاورمیانه هستند که متاسفانه نحوه توزیع آن مشخص نیست زیرا توزیعی به شرکت های خصوصی تولید کننده روغن موتور ندارند و در طول هفته فقط یکبار 200 تا 300 تن بیس اویل را به قیمت آزاد در بورس عرضه می کنند.

وی با بیان اینکه هم اکنون با کمبود مواد اولیه و در نتیجه روغن موتور در زنجان مواجه هستیم، اظهار می کند: در شرایطی میتوان روغن موتور با قیمت مناسب برای انواع خودروها تولید کرد که بیس اویل به اندازه کافی و با قیمت پایینتر را دریافت کرد.

سپهری با بیان اینکه مواد اولیه بیس اویل به شرکتهای تولید روغن موتور عرضه نمی¬شود، اذعان می-کند: اگر هم این مواد به شرکتهای تولید روغن موتورعرضه شود با قیمت بالاتری فروخته میشود و این موضوع سبب شده که بیشتر شرکت های تولیدکننده در دیگر استان ها رو به تعطیلی هستند.

علت کمبود؛ صادرات بیس اویل است

وی با بیان اینکه شرکت های پالایشی تولیدکننده بیس اویل روزانه به طور متوسط 4 هزار تن بیس اویل تولید می کنند، ادامه می دهد: به دلیل افزایش قیمت دلار پالایشگاه های تولید کننده ترجیح می دهند این مواد را به کشورهای خارجی صادر و مقدار بسیار کمی با قیمت بالاتر به تولیدکنندگان روغن موتور عرضه کنند.

مدیر عامل این شرکت تولیدی در ادامه با بیان اینکه در دیماه سال گذشته بیس اویل به وفور و با قیمت حدود 6 هزار تومان در بازار وجود داشت، خاطر نشان می کند: هم اکنون قیمت هر کیلو بیس اویل ایرانی 17 هزار و 500 تومان است که آن هم فقط در بورس و به مقدار کمی عرضه می شود بطوریکه این مقدار فقط نیاز یک شرکت تولید روغن موتور را می تواند رفع کند.

گرانی بیس اویل سبب افزایش قیمت روغن موتو خودرو شده است

این مسئول با اذعان به اینکه افزایش قیمت بیس اویل در قیمت نهایی روغن موتور تاثیرگذار است، می گوید: درصورتی که بیس اویل به اندازه کافی به شرکت عرضه شود انواع روغن موتور برای انواع خودروهای دیزلی، سواری و صنعتی در این شرکت تولید میشود و هم اکنون نیز به دلیل کاهش مواد اولیه بیس اویل، به طور متوسط تولید روغن موتور این شرکت حداقل 70 درصد کاهش یافته است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان سمت در پاسخ به این اظهارات می گوید: هم اکنون کمبود و افزایش قیمت لاستیک خودروهای سبک و سنگین یک مشکل کشوری بوده و از توان استان خارج است.

علی مسیبی اظهار می کند: زمانی بیشتر لاستیک ها وارداتی بود که تخصیص ارز دولتی به این بخش به صرفه نبود و برای همین کشور با کمبود جدی لاستیک مواجه شد و در کنار آن مصرف کاذب نیز بر این مشکل افزود برای جلوگیری از این معضل تولیدات داخلی افزایش یافت و تا رسیدن تعادل به بازار زمان میبرد.

سهمیه ناوگان سنگین به اداره کل راهداری های استانها توزیع می شود

این مسئول با بیان اینکه کمبود زیادی در زمینه توزیع لاستیک با نرخ دولتی برای ناوگان سنگین وجود ندارد، تصریح می کند: سهمیه لاستیک دولتی متناسب با نیاز ناوگان هر استان به اداره راهداری و حمل و نقل استانها عرضه و پس از پیمایش توسط این ادارات به خودروهای مورد نیاز توزیع می شود.

مسیبی خاطر نشان می کند: از ابتدای آذرماه امسال لاستیک دولتی با نرخ 4200 تومانی فقط برای ناوگان سنگین عرضه می شود و اداره کل راهداری و حمل و نقل استان ها متولی توزیع این نوع لاستیکها هستند.

وی در پاسخ به علت عدم توزیع بیس اویل برای شرکت های تولیدی روغن موتور در استان زنجان اذعان می کند: توزیع مواد اولیه بیس اویل براساس سهمیه بندی به شرکت های تولید کننده روغن موتور است و ملاک صادرات تامین نیاز داخل کشور است و اگر شرکت های تولید کننده در استان با چنین مشکلاتی مواجه هستند، موارد را با بخش حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان سازمان صمت استان مطرح کنند تا پیگیری های لازم در رابطه به عدم تحویل مواد اولیه به موقع از سوی این سازمان انجام شود.

قطعات یدکی خودورها شناسه دار می شوند

معاون امور بازرگانی سازمان صمت استان علت اصلی نوسانات قیمت قطعات یدکی ناوگان سنگین را نرخ ارز عنوان می کند و می گوید: در حال حاضر برای کنترل قطعات یدکی خودورها طرح شناسه دار کردن قطعات در دستور کار است و برای صنوف لوازم یدکی فرصت 6 ماهه در نظر گرفته شده تا محصولات قبلی خود در انبارها را در این مدت به فروش برسانند و کالای شناسه دار خریداری کنند. به گفته این مسئول این مهلت 6 ماه از ماه قبل آغاز شده است.

زهرا احمدی

انتهای پیام


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانناوگان باریناوگان مسافریمشکلات رانندگان
sedayezanjannews.ir/nx4896


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»