کد خبر: 4909
1399/09/13 - 11:26


شیر؛ پر

رئیس اتحادیه خوار و بار و لبنیات فروشان: افزایش 40 درصدی لبنیات/ معاون رییس جهاد کشاورزی: تا اخر سال قیمت شیر افزایش نمی‌یابد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- لبنیات به عنوان مواد غذایی اساسی و ضروری نقش مهمی در سلامت جامعه دارد و وجود آن در سبد غذایی یکی از ضروریات است اما متاسفانه با افزایش قیمت لبنیات روز به روز سرانه مصرف آن در جامعه کاهش می یابد.

امسال شاهد افزایش قیمت اقلام مختلف در بازار هستیم که قیمت شیر و محصولات لبنی نیز از این قافله عقب نمانده و در چندین مرحله افزایش یافته است. رئیس اتحادیه خوار و بار و لبنیات فروشان در گفت‌وگو با صدای زنجان اظهار می کند: لبنیات یک مواد غذایی ضروری برای هر خانواده است و هم اکنون نیز با وجود بیماری کرونا، استفاده از آن برای ارتقای سلامت بسیار اهمیت دارد ولی با افزایش قیمت این محصول ارزشمند، به طور قطع میزان مصرف آن نیز کاهش می یابد.

کافیست گذرتان به فروشگاهها برسد که با قیمت های جدید لبنیات روبه‌رو می‌شوید چرا که تمامی محصولات لبنی نسبت به ماه گذشته رشد چشم‌گیری داشته‌اند.

جلیل علی‌محمدی با عنوان اینکه از آغاز سال 99 تاکنون قیمت لبنات به طور متوسط بیش از 40درصد افزایش یافته است، خاطر نشان می‌کند: طبق مصوبه سازمان حمایت از تولیدکنندگان کشور در دو هفته اخیر قیمت محصولات لبنی نیز تا 12 درصد افزایش یافته است.

رئیس اتحادیه خوار و بار و لبنیات فروشی زنجان می‌گوید: قیمتها به صورت کشوری تعیین می شود و این افزایش قیمت ها توسط سازمان حمایت از تولیدکنندگان به تصویب رسیده است.

احمدرضا رسولی کارشناس تغذیه بر این باور است که لبنیات یکی از گروه‌های شش‌گانه هرم غذایی  استکه استفاده آن برای کودکان و بزرگسالان توصیه شده است و می بایست هر فرد روزانه به طور متوسط 2 تا 3 واحد لبنیات استفاده کند .

به گفته این کارشناس تغذیه یک لیوان شیر بالغ بر 300 میلی گرم کلیسم دارد و همچنین 10 تا 30 درصد مواد مدنی مورد نیاز بدن از مصرف لبنیات به دست می آید.

سرانه مصرف لبنیات روز به روز در حال کاهش است

وی با ابراز اینکه سرانه مصرف لبنیات در ایران نصف متوسط جهانی است، تشریح می کند: مصرف محصولات لبنی در کشور و استان زنجان بالغ بر 80 تا 90 کیلوگرم در سال است که متوسط جهانی حدود 160 تا 170 کیلوگرم در سال براورد شده و در برخی از کشورهای توسعه یافته نیز مصرف این نوع مواد غذایی به 300 تا 500 کیلوگرم در سال می رسد.

افزایش قیمت سبب کاهش مصرف لبنیات می شود

این کارشناس با ابراز تاسف از اینکه مصرف سرانه لبنیات در کشور روز به روز در حال کاهش است، ادامه می دهد: محصولات لبنی دارای انواع ویتامین ها، پروتئین، کلسیم و مواد مغذی است که کاهش سطح معشیت خانوار و افزایش قیمت های پی‌درپی این محصولات سبب شده مصرف لبنیات در کشور کاهش یابد.

رسولی به اثرات مخرب کاهش مصرف لبنیات اشاره می کند و می گوید: در صورت کاهش مصرف لبنیات در سبد خانوار، ناخوداگاه مردم از مصرف محصولات لبنی دور می شوند که این موضوع اثرات جبران ناپذیری در راستای تامین مواد پروتئینی و مواد غذایی بر جا می گذارد و همچنین اختلال در رشد قدی کودکان و پوکی استخوان در دوران سالمندی را به همراه دارد.

وی توصیه می کند: مردم لبنیات را در سبد غذایی خود قرار دهند و با توجه به اینکه لبنیات کم چرب در جذب کلسیم بسیار موثر است، بهتر است از لبنیات کم چرب و دارای باکتریهای پروبیوتیک استفاده کنند و حدالامکان از لبنیات محلی به صورت فله پرهیز نمایند.

معاون بهبود تولیدات دامی با تاکید بر اینکه سازمان جهاد کشاورزی استان در قیمت گذاری لبنیات هیچ تاثیری ندارد، اظهار میکند: تا دوهفته گذشته قیمت شیر 2900 تومان بود که براساس صورتجلسه سازمان حمایت از تولیدکنندگان و انجمن صنفی لبنیات به 4500 تومان افزایش یافت.

افزایش 100در صدی قیمت نهاده های دامی

سید محمدعلی صادقی علت افزایش قیمت لبنیات را افزایش قیمت نهادههای دامی می داند و تصریح می کند: قیمت نهاده های دامی تا 100درصد افزایش یافته که به طبع آن محصولات تولیدی حاصل از این نهاده ها نیز افزایش پیدا می کند.

وی با ابراز اینکه افزایش قیمت لبنیات در کاهش مصرف آن تاثیرگذار خواهد بود، بیان می کند: گرانی ها در بخشهای مختلف سبب می شود که قدرت خرید کاهش یافته و مردم فقط مایجتاج ضروری خود را تهیه کنند.

این مسئول می گوید: دولت برای حمایت از این بخش اقداماتی انجام داده که بخش نهاده های دامی با نرخ 4200 تومان یک از این حمایتهاست که تاکنون فقط 30 تا 40 درصد نیاز دامداران در این بخش تامین شده است.

افزایش 40 درصدی قیمت علوفه

صادقی با اذعان به اینکه قیمت علوفه که محصول داخل کشور است نسبت به سال گذشته 30 تا 40 درصد افزایش یافته ، ادامه می دهد: امسال در میزان تولید شیر دامی و محصولات آن کاهش محسوسی در استان نداشتیم ولی به علت کاهش نهاده های دامی و افزایش قیمت آن، کیفیت شیر کاهش یافته بطوریکه که درصد چربی و پروتئین آن کاهش یافته زیرا دام، پروتئین لازم را از تغذیه کسب نکرده است.

وی با اشاره به اینکه تا آخر امسال قیمت شیر تغییر نمی کند، می گوید: در صورتی که سازمان جهاد کشاورزی استان به اندازه کافی نهاده در اختیار تولیدکنندگان دام و طیور قرار دهد، افزایش قیمتی در بخش گوش، مرغ و شیر نخواهیم داشت.

بیشتر نهاده های دامی وارداتی است

معاون بهبود تولیدات دام و طیور جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه بیشتر نهاده های دام و طیور وارداتی است، خاطر نشان می کند: هم اکنون بیش از 80 درصد ذرت، 90 درصد کنجاله ذرت و حدود 50 تا 60 درصد جو برای دام و طیور وارداتی است که در سالهای اخیر به علت افزایش نرخ ارز افزایش قیمت داشتند و دولت با تخصیص ارز دولتی برای تامین این نهاده ها از افزایش قیمت محصولات دامی جلوگیری می کند.

وی به مشکلات تولیدکنندگان دام و طیور استان اشاره می کند و می گوید: در حال حاضر بخش بزرگی از مشکلات در این بخش تامین نهاده های دامی با نرخ دولتی است زیرا با گذشت 8 ماه از سال هنوز کمبود وجود دارد.

کاهش کیفیت بهانه ای برای خرید ارزان شیر توسط صنایع لبنی

این مسئول در ادامه کاهش کیفیت شیر به علت کاهش استفاده دام از تغذیه مغذی  را از دیگر مشکلات دامداران استان عنوان می کند و ادامه می دهد: در برخی از موارد صنایع لبنی کاهش کیفی شیر را بهانه کرده و شیر را کمتر از قیمت مصوب از دامداران خریداری می کنند.

به گفته وی، بیشتر تولیدات لبنی استان از دامداران روستایی به دست می آید که صنایع لبنی ادعا می کنند شیر تولیدی دامداران روستایی از کیفیت و استاندارد کافی و همچنین بار میکروبی، چربی و پروتئین برخوردار نیستند و شیر را با قیمت پایین تر از دامداران خریداری می کنند.

زهرا احمدی

انتهای پیام


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانقیمت شیرجهاد کشاورزیدامداران
sedayezanjannews.ir/nx4909


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»