کد خبر: 4920
1399/09/16 - 13:51


مدیر بازرسی و نظارت اتاق اصناف زنجان خبر داد:

ابطال مجوز 320 مشاوره املاک

نائب رئیس اتحادیه مشاورین املاک زنجان: مسکن در حال رکود است؛ مسئولان دریابند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- تقریبا در همه خرید و فروش هایی که در کشور انجام می شود رد پای  بنگاه های املاک دیده می شود، حتی اگر ملک و یا زمین مورد نظر را از سایت ها و یا اپلیکیشن دیوار نیز پیدا کرده باشید، باز هم حداقل برای نوشتن یک مبایعه‌ نامه رسمی و دریافت کد‌ِ رهگیری، باید راهی این مراکز شوید. تعداد این بنگاه‌های مشاوره املاک نیز آن‌قدر زیاد است که معمولاً در هر خیابانی می‌توان یکی، دو بنگاه را پیدا کرد.

مدیر بازرسی و نظارت اتاق اصناف زنجان می گوید: هم اکنون حدود یک هزار مشاور املاک در  استان فعالیت می کنند که می بایست مبایعه نامه ها و اجاره نامه های تنظیم شده در مشاورین املاک از حالت نگارش دستی و سنتی به پرینتی تبدیل شوند.

رضا محمدی با بیان اینکه بیشتر تخلفات انجام شده از سوی بنگاه های مشاورین املاک حقوقی بوده و یا عدم تنظیم قرار داد به صورت چاپی است، خاطر نشان می کند: از آبانماه سال گذشته می بایست قولنامه ها دارای کد رهگیری و هولوگرامی باشند و این در حالیست که بیشترین تخلفات مشاورین املاک در این بخش است زیرا معاملات به صورت دستی نوشته می شود.

این مسئول با تاکید بر اینکه بیشترین تحلفات گزارش شده از سوی صنوف به ترتیب از سوی کابینت سازی ها، مشاورین املاک، لوازم یدکی و مکانیکی ها است، اظهار می کند: امسال 320 مجوز فعالیت مشاوره املاک در استان زنجان باطل شده که 15 مورد آن در رابطه با تخلف صنفی بوده و ارزش ریالی این ختلفات بالغ بر 248 میلیون و 656 هزار و 250 ریال بوده است.

وی به بازرسی های اتاق اصناف از صنوف مشاورین اشاره می کند و ادامه می دهد: بازرسی ها از این صنف به صورت گروهی و گشت مشترک با همکاری اداره اماکن عمومی و اداره تامین اجتماعی برای واحدهای صنفی املاک که به‌صورت گروهی فعالیت می کنند و با حساسیت بیشتر از طریق بازرسی اتاق اصناف در اجرای تبصره 5  ماده 12  واحدهایی که عدم فعالیت آن ها بیش تر از 6 ماه بوده و یا تغییر محل یا تغییر نوع فعالیت یا تغییر مکان و واگذاری به شخص دیگری بدون اطلاع اتحادیه ذیربط ازجمله این تخلفات صنفی است که در نهایت منجر به اخطاریه و یا پلمپ در اجرای ماده 27 قانون نظام صنفی می شود.

وی با بیان اینکه از سوی برخی از بنگاه های معاملاتی تخلفاتی در جهت افزایش قیمت مسکن انجام می شد که مورد شناسایی قرار گرفتند، تصریح می کند: امسال تعداد 20 مورد تخلفات محرز شده با هماهنگی دادستان پرونده و پیگیری شخص شاکی به دادسرا ارسال و همچنین تعداد 21 مورد نیز که به صورت گروهی فعالیت داشته اند از طریق گشت مشترک و با حساسیت بیشتر  بازرسی با اداره تامین اجتماعی شعبه 1 و 2 مورد بازرسی و رصد قرار گرفتند.

بیشتر شکایات در زمینه اخذ حق کمیسیون مازاد بر نرخ نامه است

رضا محمدی با بیان اینکه اخذ حق کمیسیون و دستمزد از سوی مشاورین املاک مازاد بر نرخ نامه کمیسیون از جمله تخلفات این صنف است، اظهار می کند: علاوه بر اینکه تعداد زیادی از قولنامه هایی که به صورت دستی توسط بنگاه های معاولاتی در استان انجام شده توسط بازرسان اتاق اصناف جمع اوری شده، شکایاتی از مشاورین املاک در زمینه اخذ حق کمیسیون بیشتر از نرخ نامه نیز به ثبت رسیده است که طبق نظر کارشناسی جریمه و سپس به تعزیرات حکومتی استان معرفی میشوند.

یک ملک میتواند به چند نفر فروخته شود

وی به عواقب قولنامه های دستی اشاره می کند و می گوید: در قولنامه های دستی می تواند تخلفاتی زیادی انجام گیرد و یک ملک به چند نفر فروخته شود زیرا قولنامه های دستی دارای کد رهگیری نیستند.

نائب رئیس اتحادیه مشاورین املاک استان با بیان اینکه صنف مشاورین املاک توسط اتحادیه مورد بارزسی قرار می گیرد، ابراز می کند: بیشترین تخلفات صنف بنگاه های معاملاتی در زمینه نرخ اضافی حق کمیسیون، نداشتن جواز کسب، اتمام مهلت جواز کسب و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی است که بازرسان اتحادیه براساس ماده 27 نظام صنفی برخورد و اخطار می دهند.

احمد نوروزی ادامه می دهد: عدم پرداخت حق عضویت مشاورین املاک ، جابجایی غیر قانونی محل فعالیت، عدم فعالیت فرد جواز دار در مشاوره املاک از جمله تخلفات صنفی است ولی در کنار این تخلفات، تنظیم قراردادهای دستی نیز از بیشترین تخلفات صنف مشاورین املاک زنجان است.

وی در ادامه به دیگر تخلفات برخی از مشاورین املاک اشاره می کند و می گوید: برخی از بنگاهداران در افزایش قیمت مسکن در زنجان دست داشتند که توسط بازرسان شناسایی و با تشخیص مقام مضایی استان جواز کسب این متخلفان باطل شد.

مسکن در رکود؛ مسئولان توجه کنند

این مسئول با تاکید بر اینکه هم اکنون مسکن استان در رکود به سر می برد، خاطر نشان می کند: هر موقع در بازار رکود بوده ثبات قیمت پس از وارد بازار شده است که هم اکنون در این شرایط امیدواریم با تلاش به موقع مسئولان استانی پس از رکود ثبات قیمت و کاهش قیمت در بازار را شاهد باشیم به شرط اینکه قیمت ساخت از قبیل، مصالح ،حمل و نقل، زمین و دستمزد کارگران افزایش نیابد.

وی بر این باور است با ثبات قیمت در بخش مسکن استان، خریدار و فروشنده بدون داشتن هیچ واهمه ای معامله می کنند.

زهرا احمدی

انتهای پیام

  

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاناتاق اصناف زنجانمجوز مشاوران املاک
sedayezanjannews.ir/nx4920


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»