کد خبر: 4957
1399/09/25 - 8:52


تغییر یک مدیر در شهرداری زنجان؛

تبعیض، مدیرعامل آرامستان را برد

در پی برگزاری چندین مراسم تشییع با حضور ده‌ها نفر در بهشت زهرا(س) با وجود ممنوعیت‌های کرونایی و الزام عدم حضور بیش از 10 نفر در مراسم تدفین، مدیرعامل آرامستان زنجان برکنار شد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- با وجود این‌که طبق پروتکل‌های اعلامی از سوی ستاد مقابله با کرونا برای حفظ سلامتی مردم حضور بیش از 10 نفر و صرفاً وابستگان درجه یک در مراسم تدفین ممنوع شده است در برخی از مراسم تدفین انجام شده در آرامستان زنجان ده‌ها نفر حضور پیدا کردند که این شرایط موجبات برکناری مدیرعامل آرامستان زنجان را فراهم کرد.

رضا عسگری، فرماندار زنجان امروز در گفت‌وگو با صدای زنجان به برکناری مدیرعامل آرامستان بهشت زهرا(س) زنجان اشاره داشته و اظهار کرد: شاهد برخوردهای تبعیض‌آمیز مدیرعامل آرامستان در مواجه با برگزاری مراسم تدفین بودیم. مدیرعامل آرامستان زنجان شرایطی برای برخی از افراد ایجاد کردند تا مراسم ختم و تشییع را با حضور تعداد زیادی از افراد برگزار کنند که همین سبب برکناری این مسئول شد.

وی متذکر شد: در رعایت قانون با کسی تعارف نداریم، هر کسی در هر جایگاهی باید تابع قانون باشد و مجموعه مدیران آرامستان هم باید شرایطی را مهیا می‌کردند که این تبعیض نباشد ولی متاسفانه خبرهای رسیده حاکی از این بود که برای تعدادی از افراد امکانی فراهم کردند تا مراسم تشییع با تعداد بسیار بالایی از افراد بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام شود که موضوع به نهاد مربوطه انتقال داده شد و پس از بررسی‌های لازم منجر به برکناری مدیرعامل آرامستان شد.

با هرگونه کوتاهی مسئولان در مبارزه با کرونا بدون تعارف برخورد می‌شود

عسگری در مورد فرد جایگزین مدیرعامل آرامستان بهشت زهرا(س) نیز متذکر شد: نه تنها مدیرعامل جدید بلکه تمامی مدیرانی که در حوزه مبارزه با کرونا تکالیفی برای آن‌ها تعیین شده است حتماً باید قوانین و پروتکل‌ها را رعایت کرده و به وظایف محوله عمل کنند.

وی بر این موضوع خاطرنشان کرد که تمامی مدیران باید نسبت به عملکرد خود در حوزه مبارزه با کرونا باید پاسخگو باشند و در صورت مشاهده هرگونه کوتاهی قطعاً برخوردهای لازم با آن‌ها انجام می‌شود.

عدم رعایت پروتکل‌ها از سوی مردم شهرداری را مجبور به انجام برخی اقدامات در آرامستان کرد

فرماندار زنجان در واکنش به برخی اقدامات شهرداری از جمله زدن داربست و غیره که خود سبب تجمع مراجعه‌کنندگان به آرامستان می‌شود ضمن حمایت از اقدام شهرداری تصریح کرد: وقتی مردم رعایت نمی‌کنند مجبور به انجام برخی اقدامات از جمله زدن داربست است چرا که بخشی از این‌ها مربوط به رفتارهای مردم بوده و باید شرایطی برای کمتر شدن ازدحام مردم ایجاد کنند.

وی با اشاره به این‌که شاهد برخی بی‌تفاوتی‌ها از سوی مردم هستیم که همین رفتارها شهرداری را مجبور به انجام اقداماتی از جمله زدن داربست می‌کند، افزود: مردم با حضور در آرامستان و تجمع در ورودی برخوردهایی را با نگهبانان و کادر آرامستان دارند که پسندیده نیست.

عسگری به تأثیر فعالیت رسانه‌ها در حوزه فرهنگ‌سازی اشاره داشته و یادآور شد: وقتی مصوبه‌ای از سوی ستاد کرونا مبنی بر محدودیت حضور در آرامستان ابلاغ می‌شود با وجود خواهش و تمنا از مردم برای جلوگیری از تجمع، شاهد ورود آن‌ها از روی دیوار و غیره به داخل آرامستان هستیم.

وی متذکر شد: موقعیت آرامستان به گونه‌ای بود که افراد از مسیرهای اطراف به داخل آرامستان می‌رفتند که شهرداری مجبور به ایجاد موانعی برای بستن این مسیرها و محدود کردن حضور مردم در داخل آرامستان شد.

برکناری نبود بلکه تعویض مدیریت انجام شد

در حالی که فرماندار زنجان معتقد است به دلیل مشاهده برخوردهای تبعیض‌آمیز مدیرعامل آرامستان بهشت زهرا (س) در مواجه با برگزاری مراسم تدفین وی از سمت خود برکنار شد، معاون خدمات شهری شهردار زنجان تاکید دارد که برکناری نبوده بلکه مجموعه مدیریت شهرداری تصمیم بر حضور نیروی تازه نفس در آرامستان با توجه به شرایط کرونایی در طول چند ماه گذشته گرفت از همین رو اقدام به تعویض مدیریت آرامستان کرد.

محمد همتیان با بیان این‌که آرامستان بهشت زهرا (س) از شرایط خاصی برخوردار است چرا که با شیوع بیماری کرونا دو آرامستان در یک جا متمرکز شد، عنوان کرد: سال‌های سال قرار بود دفن اموات در خارج از مزارهای داخل شهر دفن شود ولی تا زمان شیوع بیماری کرونا این اتفاق رخ نداده بود ولی کرونا برخلاف تهدیداتی که داشت این فرصت را ایجاد کرد تا آرامستان به محل جدید منتقل شود.

به گفته این مسئول با شیوع بیماری کرونا مصوباتی از سوی ستاد استانی کرونا مبنی بر تعطیلی آرامستان‌ها صادر شد هر چند برخی معتقد بودند که آرامستان فضای مسقف نبوده و ضرورتی بر تعطیلی آن نیست ولی شهرداری از مصوبه ستاد کرونا تبعیت کرد و اطلاع‌رسانی لازم در محوطه آرامستان مبنی بر ممنوعیت حضور بیش از 10 یا 15 نفر در مراسم تشییع و دفن اموات انجام شد ولی متأسفانه بسیاری از همشهریان این ممنوعیت را رعایت نکردند و همین بی‌توجهی‌ها کار ما را در آرامستان سخت کرده بود.

وی با اشاره به این‌که مدیریت آرامستان متمایز از مکان‌های دیگر بوده و با احساسات و عواطف افراد عزادار مواجهیم، تصریح کرد: از آنجایی که آرامستان مکان بزرگی است و محصور شده نیست افراد بدون توجه به پروتکل‌های بهداشتی در آرامستان حضور پیدا می‌کردند و همین کار را سخت کرده بود.

معاون خدمات شهری شهرداری زنجان معتقد است عمده مشکل ما در آرامستان حضور افراد برای برگزاری مراسم شب هفت و چهلم است نه تشییع و تدفین اموات، این افراد اصرار بر حضور در داخل آرامستان را دارند.

هیچ مورد ابتلای به کرونا در آرامستان بهشت زهرا (س) نداریم

به گفته این مسئول با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی تاکنون هیچ یک از کارکنان و عوامل آرامستان به بیماری کرونا مبتلا نشدند فقط یک مورد ابتلای کارگر را داشتیم که منشا ابتلای او نیز خارج از آرامستان بوده است.

وی با تأکید بر این‌که مدیریت قبلی آرامستان کار سختی بر عهده داشت و همه انتظار داشتند با یک تماس بتوانند مراسم خود را در آرامستان برگزار کنند در حالی که اصرار مدیریت آرامستان بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم بود.

تأکید ما در نبود تبعیض و برخورد یکسان در اجرای محدودیت‌های کرونایی است

معاون خدمات شهری شهرداری زنجان در پاسخ به تبعیض‌های رخ داده در مورد برگزاری مراسم دفن اموات خاطرنشان کرد: یکی از تأکیدات ما در آرامستان این بود که محدودیت‌ها برای همه و به طور یکسان باید اعمال شود و تبعیضی در کار نباشد چرا که وجود این تبعیض برای مردم ناراحت‌کننده بود.

وی یادآور شد: «هر چند مدیر سابق تقصیری نداشت و در بسیاری از موارد پروتکل‌ها و محدودیت‌ها را برای همه به طور یکسان اعمال می‌کرد ولی بالاخره در طول فعالیت 9 ماهه از شیوع بیماری کرونا برخی از کارها از دید وی پنهان می‌ماند و در یک مورد این محدودیت‌ها نادیده گرفته شده از همین رو مجموعه مدیریت شهرداری تصمیم حضور نیروی تازه نفس در این بخش گرفت تا علاوه بر انجام اقدامات جدید در صورت وجود نواقصات در گذشته آن‌ها را برطرف کند

به گفته همتیان موضوع برکناری نیست بلکه موضوع تعویض مدیرعامل است چون بیان کلمه برکناری، نشان از نادیده گرفتن زحمات چندین ماهه عوامل آرامستان است.

تبعیض رخ داده در آرامستان سهوی بوده نه عمدی

وی با تأکید بر این‌که تکریم ارباب رجوع و رضایت داغ‌دیدگانی که در آرامستان حضور پیدا می‌کنند و عدم مشاهده تبعیض در اولویت این سازمان است، تصریح کرد: اگر تبعیضی در آرامستان رخ داده سهوی بوده نه این‌که به عمد این اقدامات انجام شده باشد از طرفی محدودیت‌های اعمال شده کار را در آرامستان سخت کرده بود.

این مسئول در پاسخ به سوالی در مورد راهکار شهرداری برای برطرف کردن معضل تجمع در ورودی آرامستان خاطرنشان کرد: اجرای طرح ترافیکی یکی از راهکارها برای حل معضل تجمع افراد در ورودی آرامستان است.

پیگیر اجرای طرح ترافیک در خارج از آرامستان برای کاهش تجمع‌ها هستیم

وی با اشاره به این‌که مسئولیت شهرداری با داخل آرامستان است هرچند در تلاش بر حل مشکلات بیرون از آرامستان هستیم، بیان کرد: پیگیر اجرای طرح‌های ترافیکی در خارج از آرامستان هستیم که امیدواریم با همکاری دستگاه‌های دیگر نظیر حمل و نقل و راهداری و پلیس راهور شاهد کاهش تجمع افراد در این محدوده باشیم چرا که همین عامل سبب ابتلای افراد به کرونا می‌شود.

معاون خدمات شهری شهرداری زنجان به تردد ماشین‌های شهرک صنعتی از مسیر مقابل آرامستان اشاره کرد و گفت: از ابتدا نگرانی ما از به خطر افتادن جان شهروندان به سبب تردد این خودروها بود که در آخرین جلسه برگزار شده مقرر شد تا اداره حمل و نقل و راهداری  و دستگاه‌های دیگر با پیگیری معاون عمرانی استانداری طرح‌های ترافیکی در محل اجرایی شود.

به گفته همتیان آرامستان خارج از محدوده شهر بوده و مدیریت راه‌های ارتباطی آن با راهداری است و شهرداری صرفاً در داخل آرامستان مسئولیت دارد.

این مسئول نیز به اهمیت فعالیت رسانه‌ها در حوزه فرهنگسازی و اطلاع‌رسانی در شرایط کرونایی اشاره کرد و یادآور شد: اگر اصرار بر عدم حضور افراد در آرامستان داریم صرفاً برای جلوگیری از به خطر افتادن سلامتی آن‌هاست.

الهام احمدی

انتهای پیام/


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانآرامستان زنجانفرماندار زنجانشهرداری زنجان
sedayezanjannews.ir/nx4957


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»