کد خبر: 4964
1399/09/26 - 11:1


صدای زنجان موضوع اعتراض برخی بیماران به ادامه نبود دستگاه کارتخوان در برخی مطب‌ها را بررسی می‌کند؛

ادامه چالش «کارتخوان» در مطب‌ها

امور مالیاتی: 67 درصد پزشکان زنجانی برای دریافت پایانه فروشگاهی ثبت‌نام نکرده‌اند/ رئیس سازمان نظام پزشکی استان: امور مالیاتی بدون احتساب هزینه مطب‌ها، مالیات وضع می‌کند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- داستان نبود دستگاه کارتخوان در برخی از مطب‌های پزشکان زنجانی هم‌چنان ادامه دارد گرچه قانون پزشکان را ملزم به نصب این وسیله پرداخت مالی کرده است و بیماران  هم به نبود این امکان در برخی مطب‌ها اعتراض دارند اما الزام نصب پایانه فروشگاهی یا کارتخوان در مطب‌ها برای شفافیت امور مالیاتی پزشکان به یکی از موضوعات چالش برانگیز بین امور مالیاتی و جامعه پزشکی زنجان تبدیل شده است.

اداره کل امور مالیاتی معتقد است پزشکان همانند سایر اقشار جامعه موظفند در مقابل قانون تمکین کرده و نسبت به اتصال کارتخوان مطب‌ها به سامانه مالیاتی اقدام کنند. پزشکان هم می‌گویند مشکلی با رعایت ضوابط و قوانین ندارند اما چون امور مالیاتی در محاسبه مالیات، بدون احتساب هزینه‌های پزشکان، کل مبلغ واریزی از طریق کارتخوان‌ها را درآمد خالص لحاظ می‌کند، علاقه‌ای به نصب دستگاه پوز ندارند.

با توجه به لزوم اجرای عدالت مالیاتی و کسب درآمد مالیاتی، در خلال تصویب بودجه سال ۹۸، بندی مبنی بر الزام نصب پایانه فروشگاهی در مطب‌ها برای شفافیت امور مالیاتی پزشکان تصویب شد که «صاحبان حرف و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی که مجوز فعالیت آنها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام پزشکی ایران یا سازمان نظام دامپزشکی ایران صادر می‌شود»، را ملزم به نصب پایانه فروشگاهی در مطب‌ها کرد.

در همین راستا نیز سازمان امور مالیاتی فراخوان ثبت‌نام و نصب دستگاه کارتخوان را به بیش از ۷۳ هزار پزشک ارسال کرد و با تمدید چندین باره این مهلت، نهایتاً مقرر شد که پزشکان در صورت ثبت‌نام و استفاده از دستگاه کارتخوان تا پایان بهمن ماه از حداکثر تشویق‌ها و تسهیلات قانونی از جمله بخشودگی جرایم مالیاتی بهره‌مند شوند.

فارغ از آمارهای متناقض بین سازمان نظام پزشکی استان و اداره کل امور مالیاتی زنجان، پیگیری‌ها حکایت از آن دارد که تعدادی از پزشکان زنجانی با اعتراض و نقد بسیار، اقدام به اجرای قانون کرده اما عده‌ای از مطب‌ها یا مراکز خصوصی ارائه خدمات پزشکی توجهی به نصب دستگاه پوز نکرده‌‌اند و در مواقعی با نصب دستگاه ATM در محل ساختمان از مراجعه‌کننده می‌خواهند تا هزینه خدمت را به صورت نقدی پرداخت کنند!

ثبت‌نام 33 درصد پزشکان زنجانی برای دریافت پایانه فروشگاهی

به گفته میرحیدر رضوی، مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان بیش از 900 پزشک در استان فعالیت می‌کنند که 33درصد آن‌ها برای دریافت پایانه فروشگاهی (دستگاه کارتخوان) در سامانه مربوطه ثبت‌نام کرده‌اند و 67درصد باقیمانده تاکنون برای این امر اقدام نکرده‌اند.

رضوی با بیان اینکه پزشکان در صورت ثبت‌نام در این سامانه و استفاده از دستگاه کارتخوان تا پایان بهمن ماه از حداکثر تشویق‌ها و تسهیلات قانونی از جمله بخشودگی جرایم مالیاتی بهره‌مند می‌شوند، با اشاره به تفاهم‌نامه بین سازمان‌های امور مالیاتی و نظام پزشکی کشور تصریح می‌کند: این تفاهم‌نامه به منظور تسریع و ایجاد هماهنگی جهت اجرای کامل مفاد بند «ی» تبصره 6 قانون بودجه سال 98 کشور و تبصره 2 ماده 169قانون مالیات‌های مستقیم، منعقد شده است.

مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان عنوان می‌کند: بر این اساس، نظام پزشکی با استفاده از ظرفیت‌ها و تمهیدات قانونی و حرفه‌ای نسبت به ثبت‌نام مشمولان در سامانه، تاکید می‌کند.

لازم به ذکر است امور مالیاتی نسبت به مشمولانی که ظرف مهلت مذکور به تکلیف قانونی خود اقدام نکنند، ضمانت اجراهای موضوع ماده 169 قانون مالیات‌های مستقیم، حقوقی و مالیاتی را اعمال می‌کند.

مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان با بیان اینکه پزشکان در صورت نصب دستگاه کارتخوان از تمام معافیت‌های قانونی برخوردار می‌شوند، می‌گوید: فقط کارتخوان، پایه محاسبه مالیات نبوده بلکه ملاک، تکمیل اظهارنامه مالیاتی است. به موجب بند «ی» تبصره 6 قانون بودجه سال 1398 و تبصره 2 ماده 169 قانون مالیات‌های مستقیم، تمام صاحبان حرف و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی که مجوز فعالیت آن‌ها توسط وزارت بهداشت و یا سازمان دامپزشکی صادر شده، مکلف به نصب، راه‌اندازی و استفاده از پایانه فروشگاهی از ابتدای سال 1398 هستند .

امور مالیاتی بدون احتساب هزینه، مالیات پزشکان را محاسبه می‌کند

اما حسین بابایی، رئیس سازمان نظام پزشکی استان در گفت‌وگو با صدای زنجان با تاکید بر اینکه آمار مربوط به امور مالیاتی مبنی بر ثبت‌نام 33درصدی پزشکان برای دریافت پایانه فروشگاهی (دستگاه کارتخوان) در سامانه را قبول ندارد، تاکید می‌کند: امور مالیاتی آمارش را به‌روزرسانی نکرده و ثبت‌نام 33 درصدی پزشکان مربوط به مرحله نخست اجرای طرح یعنی قبل از مهرماه سال قبل است. در مرحله دوم (قبل از آبان‌ماه سال 98) این میزان به بیش از 50 درصد رسیده است. زنجان در این زمینه جزو استان‌های وسط و میانی کشور است.

رئیس سازمان نظام پزشکی استان زنجان با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 90 درصد پزشکان در مطب‌ها نسبت به نصب کارتخوان اقدام کرده‌اند، عنوان می‌کند: همانطور که گفته شد بیش از 50 درصد پزشکان به سامانه ثبت فروشگاهی متصل هستند اما مابقی به علت مشکلات نرم‌افزاری سامانه مالیاتی، موفق به ثبت نشده‌اند. از سوی دیگر به علت گردش مالی پائین برخی از مطب‌ها از جمل مطب شخص بنده، شبکه بانکی نسبت به جمع‌آوری دستگاه کارتخوان اقدام کرده است.

امور مالیاتی صدای پزشکان را نمی‌شنود

بابایی با تاکید بر اینکه سازمان نظام پزشکی استان زنجان در پیوستن پزشکان به اتصال کارتخوان مطب‌ها به سامانه امور مالیاتی می‌تواند آن‌ها را ترغیب کند نه تهدید، در رابطه با عدم تمایل پزشکان نسبت به اتصال کارتخوان مطب به سامانه امور مالیاتی که تعدادی این مهم را مصداق فرار مالیاتی پزشکان قلمداد می‌کنند به صدای زنجان می‌گوید: فرار مالیاتی پزشکان در عدم استقبال از دستگاه کارتخوان و اتصال آن به سامانه امور مالیاتی اصلا صحت ندارد. پزشکان با امور مالیاتی این مشکل را دارند چرا که این سازمان کل درآمد پزشکان را «درآمد خالص» دانسته و هزینه‌های مطب‌ها را محاسبه نکرده و بر اساس آن مالیات اعمال می‌کند در حالی که این مطب‌ها هزینه جاری و هزینه مربوط به حقوق پرسنل، لیست بیمه پرسنل، استهلاک تجهیزات و غیره دارد که باید محاسبه شود اما سازمان امور مالیاتی حرف پزشکان را نمی‌شنود و بر اساس فرمول خود میزان مالیات آن‌ها را محاسبه می‌کند.

نارضایتی و بی‌اعتمادی در جامعه؛ نخستین پیامد منفی فرار مالیاتی قشر پزشک

افزایش درآمدهای مالیاتی با افزایش بار مالیاتی یا گسترش پایه‌های مالیاتی ازجمله مواردی است که باید با دقت درباره آن تصمیم‌گیری شود؛ چراکه انگیزه افزایش فعالیت‌های غیررسمی در اقتصاد را بالا میبرد و ممکن است نتیجه‌ای غیر از هدف اولیه، یعنی افزایش فرار مالیاتی را به دنبال داشته باشد.

عباس بهنود، تحلیل‌گر مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با صدای زنجان در این رابطه معتقد است: وقتی که می پذیریم درآمدهای مالیاتی بهترین و سالم‌ترین منابع درآمدی دولت‌ها جهت اجرای  برنامه های اقتصادی و اجتماعی هستند باید به گونه ای برنامه ریزی و قانون گذاری کنیم که مردم حس کنند که پرداخت مالیات یک نوع مشارکت ملی است تا در مسیر رسیدن به پیشرفت اقتصادی، عظمت و اقتدار کشور با دولت همکاری کنند. به هر حال مالیات مناسب‌ترین و پایدارترین نوع درآمد برای دولت است که به عنوان یک ابزار کارآمد جهت اجرای سیاست‌های اقتصادی و حتی هدایت اقتصاد در مسیر اهداف کلان به کار می آید. لذا وجود یک نظام مالیاتی کارآمد برای تداوم فعالیت‌های دولت از ضرورت‌هایی است که باید به آن پرداخت.

این تحلیل‌گر مسائل اقتصادی با تاکید بر اینکه ایجاد بی‌اعتمادی مردم به مجموعه دولت و مسئولان را نخستین پالس منفی فرار مالیاتی قشر پزشک به جامعه دانسته و می‌گوید: مشاهده عدم عکس‌العمل دولت نسبت به فرار مالیاتی پزشکان ( مقاومت آن‌ها در نصب کارتخوان در مطب‌ها ) که از اقشار مرفه جامعه محسوب می‌شوند، سبب ایجاد نارضیاتی در بین مردم به ویژه قشر کارمند و کارگر که قبل از دریافت دستمزد باید مالیات پرداخت کنند، شده و عاملی برای ترغیب مردم به فرار مالیاتی به شمار می‌رود.

بهنود با بیان اینکه پزشکان ایرانی در مقایسه با سایر کشورها بیشترین درآمد را دارند، عنوان می‌کند: یکی از مسیرها برای دریافت پول نقد که برای بودجه کشور نیز مفید واقع می‌شود، اخذ مالیات از پزشکان است، البته اگر دولت بتواند از این قشر پولی بابت مالیات اخذ کند!

ردیابی درآمدهای پزشکان از طریق سیستم بانکی؛ گامی جهت جلوگیری از فرار مالیاتی

این اقتصاددان که معتقد است تعدادی از پزشکان با عدم نصب دستگاه پوز قوانین اتخاذ شده را دور زده‌اند، می‌گوید: در این زمینه انتظار داشتیم تا دولت موضوع را با جدیت پیگیری کند اما اقدامی عملی صورت نگرفت.

بهنود با اشاره به راهکارهای عملیاتی برای جلوگیری از فرار مالیاتی پزشکان عنوان می‌کند: با به روزرسانی اطلاعات در بستر سیستم بانکی می‌توان درآمدها را به راحتی کنترل و ردیابی و بر اساس آن مالیات مربوطه را محاسبه کرد. بانک‌ها دارای تمامی اطلاعات خام و اصلی اشخاصث بوده و سیستم بانکی به راحتی می‌تواند با پالایش اطلاعات در تعیین میزان مالیات پرداختی مشتریان نقش مهمی داشته باشد. مشتریان اگر چنانچه شبهاتی در رابطه با مبالغ واریزی به حساب اشخاص وجود داشته باشد، موضوع باید از طریق دستگاه مربوطه پیگیری گردد، البته در این بین حق اعتراض باید برای مشتریان بانکی و اشخاص نیز محفوظ باشد.

جای خالی سیستم یکپارچه دولت الکترونیک

تحلیل‌گر اقتصادی معتقد است هر گونه به‌روزرسانی اطلاعات مشتریان بانکی و آحاد جامعه با به روی کار امدن سیستم یکپارچه دولت الکترونیک امکان پذیر است.

بهنود با بیان اینکه دولت در رابطه با اجرای هدفمند پروژه سیستماتیک دریافت مالیات از اشخاص از جمله قشر پزشک باید الگوریتم و روش‌های مختلفی را در دستور کار قرار دهد تا به راهکار استانداردی برسد، می‌گوید: در این افت‌وخیزها و سختگیری‌های دولتی بسیاری از پزشکان بی‌توجه به پرداخت مالیات خسته شده و در این زمینه در چارچوب قانون به وظیفه خود عمل می‌کنند.

مبالغ مالیاتی لحاظ شده برای پزشکان باید کارشناسی‌شده باشد

این تحلیل‌گر اقتصادی در رابطه با اعتراض پزشکان به فرمول اخذ سازمان امور مالیاتی از پزشکان که در آن بدون احتساب میزان هزینه‌های جاری و ثابت مطب‌ها، مالیات مربوطه اعمال می‌شود، تصریح می‌کند: کاملا اعتراض پزشکان را قبول دارم. خب در این زمینه سازمان امور مالیاتی باید هزینه متوسط پزشکان در کلان‌شهرها و شهرهای کشور را به صورت دقیق محاسبه کند. در وزارت‌خانه مربوطه کارمندان دارای دکترای اقتصاد و کارشناسان زبردستی وجود دارد که می‌توانند به راحتی این اعداد را استخراج کنند اما چون کارِ عملیاتی است حوصله‌ای برای انجام، ندارند!

لیلا محمدی

انتهای پیام/


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانکارتخوان مطب هانظام پزشکی زنجانامور مالیاتی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx4964


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»