کد خبر: 4986
1399/09/30 - 10:23


بلندترین شب سال و فرصت یک ثانیه‌ای بیشتر کرونا برای افزایش مرگ و میر؛

یلدا با هم نباشیم

در باور ایرانیان اعتقاد بر این است که شب‌های زمستان، شب‌های مرگ و بی‌برکتی است و یلدا نیز به عنوان طولانی‌ترین شب سال نحس‌ترین شب سال است. در عین حال روز اول دی، روزی خدایی تلقی می‌شود و از همین‌رو جشن شب یلدا برای رفع نحسی شب و کسب برکت از روز برگزار می‌شود و همچنان ادامه دارد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- یلدا به معنای تولد خورشید است و جشن شب یلدا از جمله جشن‌هایی است که جنبه عمومی دارد. در باور ایرانیان اعتقاد بر این است که شب‌های زمستان، شب‌های مرگ و بی‌برکتی است و یلدا نیز به عنوان طولانی‌ترین شب سال نحس‌ترین شب سال است. در عین حال روز اول دی، روزی خدایی تلقی می‌شود و از همین‌رو جشن شب یلدا برای رفع نحسی شب و کسب برکت از روز برگزار می‌شود و همچنان ادامه دارد.

هر ساله خانواده‌های ایرانی این شب را در کنار هم می‌گذرانند و تلاش می‌کنند با گذراندن این شب نحس در کنار هم به گونه‌ای به برکت روز یک دی ماه برسند اما امسال این شب و این یک ثانیه بیشتر می‌تواند جان بسیاری از افراد را قربانی بیماری کند که هنوز درمان و واکسنی برای آن ساخته نشده است.

در این خصوص خدابخش مرادی نافچی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان اظهار می‌کند: در باورهای ما رسوم تاریخی و فرهنگی به ویژه در شب یلدا متبلور می‌شود و دورهمی‌ها در این مراسم تقویت می‌شود، اما باید پذیرفت امروز نه تنها استان زنجان بلکه ایران و کل دنیا درگیر مبارزه با ویروسی است که جان انسان‌ها را هدف گرفته است.

شب یلدا خطری است که سالمندان را تهدید می‌کند

وی با اشاره به اینکه طبق آمارها در استان زنجان درصد بالایی از فوتی‌ها یعنی 85 درصد به سالمندان اختصاص دارد، اضافه می‌کند: در صورتی که مراقبت لازم از این رده سنی انجام نشود، رکن خانواده آسیب می‌بیند و در این میان برگزاری مراسم و دورهمی در شب یلدا نیز خطری است که سالمندان را تهدید می‌کند.

وی با بیان اینکه خانواده‌های زنجانی می‌توانند مراسم شب یلدا را در فضای مجازی مدیریت کنند، می‌افزاید: یکی از ویژگی‌های این شب صله رحم است که می‌توان آن را به صورت مجازی برگزار کرد.

به هیچ عنوان به فکر برگزاری دورهمی نباشید

علیرضا آرمان‌کیان، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان به نگرانی‌های کادر درمان از دورهمی‌های شب یلدا اشاره می‌کند و می‌گوید: توصیه می‌شود در شب یلدا از رفت و آمد و دورهمی جلوگیری و برای حفظ سلامتی این شب را به صورت مجازی برگزار کنیم چرا که هر دورهمی می‌تواند فاجعه‌آمیز باشد.

وی ادامه می‌دهد: دورهمی‌های حتی کوچک، یکی از آسیب‌زاترین اقدامات است، بر این اساس از هم‌استانی‌ها درخواست می‌شود امسال به هیچ عنوان به فکر برگزاری دورهمی نباشند چرا که با ابتلای یک فرد به کرونا تمامی افراد خانواده درگیر این بیماری شده و خطر مرگ در کمین آنان است.

وی اضافه می‌کند: هرچند باز بودن پنجره‌ها  و جریان ملایم هوا در منازل اقدام پیشگیرانه‌ای در کاهش ابتلا به کرونا به شمار می‌رود اما تاثیر این اقدام قاطع و صد درصد نیست و از سویی با توجه به سردی هوا مردم به پوشیدن لباس‌های گرم و جلوگیری از سرماخوردگی نیز باید توجه داشته باشند.

کاهش آمارها، کاملا شکننده و بدون ارزش واقعی است

جمشید وفا، مدیرعامل مجمع خیرین سلامت استان زنجان نیز با اشاره به اینکه اکنون یکی از محسنات بیماری کرونا این است که اطلاعات مردم در مورد این بیماری افزایش یافته است و مردم به خوبی می‌دانند که این بیماری چیست و چگونه منتقل می‌شود، می‌گوید: من متعجب می‌کنم که چرا گاهی شاهد این هستیم که مردم رعایت نمی‌کنند چرا که بعید است که در آن زمینه اطلاع نداشته باشند و خیلی واضح است که این بیماری با حرف زدن و تماس و نفس کشیدن و کنار هم بودن منتقل می‌شود و دورهمی و همنشینی نیز لازمه‌اش همین است.

وی با اشاره به اینکه هیچ راه دیگری جز اینکه این شب‌نشینی شب یلدا را در این شرایط حذف کنیم نداریم، مخصوصا که اکنون یک موفقیت‌های کوچک در این زمینه کسب کرده‌ایم، اظهار می‌کند: ممکن است این تصور برای برخی پیش بیاید که از این فرصت استفاده کنیم و در کنار هم باشیم ولی این کاهش آمارها کاملا شکننده و بدون ارزش واقعی است یعنی در یک روز و یک هفته ممکن است به اوج خود برسد. ویروس کرونا حضور دارد و واکسن و درمانی برای آن نیست فقط تا حدودی محدودیت‌هایی آن هم به اجبار دولت ایجاد شده است و تا حدودی آمارها را کاهش داده است بنابراین محدودیت‌ها باید ادامه داشته باشد و مردم هم به طور دقیق بر این مساله واقف هستند.

وفا با اشاره به اینکه ظرفیت نهایی کشور در حوزه درمان هم همین بوده است و بیشتر از این دیگر کشش ندارد، می‌افزاید: اکنون بیمارستان‌ها با چند برابر ظرفیت خود فعال هستند و مسلما کیفیت درمان و وضعیت روحی پرستاران و کادر درمان نیز بر روی درمان بیماران تاثیرگذار است.

فشارها را از روی کادر درمان برداریم

مدیرعامل مجمع خیرین سلامت استان زنجان با اشاره به همزمانی روز پرستار و شب یلدا، افزود: اگر بنا است تا تقدیری از پرستاران و کادر درمان داشته باشیم بهترین تقدیر می‌تواند این باشد که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم و فشار روحی و جسمی به این کادر را کاهش بدهیم. پرستاران واقعا در این مدت فشار روحی و روانی زیادی را تجربه کرده‌اند و در این یک سال ثابت کرده‌اند که چه ارزشی برای کشور ما دارند بنابراین اگر بخواهیم تقدیری از این کادر داشته باشیم، بهترینش این است که پروتکل‌ها را عایت کنیم و از شب‌نشینی خودداری کنیم و فشارها را از روی این قشر برداریم.

فرهنگ فولکلور اصیل خود را بشناسیم

 در این خصوص محمد رضا باغبان کریمی، محقق و پژهشگر حوزه فرهنگ فولکور و مشاهیر زنجان با اشاره به اینکه شب یلدا موقعیتی است که خانواده‌ها در کنار هم بنشینند و میوه‌های چله بخورند و شعر و داستان‌خوانی داشته باشند، می‌گوید: دور هم نشستن و خواندن دیوان حافظ و شاعران دیگر، فال گرفتن در این شب از قدیم مرسوم بوده است و این مراسم در چند سال اخیر هم جاذبه خاصی پیدا کرده است.

وی با اشاره به لزوم شناخت فرهنگ فولکلور اصیل زنجانی، ادامه می‌دهد: متاسفانه در این زمینه بدعت‌گذاری‌هایی صورت می‌گیرد که در خصوص شب یلدا هم ترقه درکردن در این شب در چند سال گذشته به یک بدعت تبدیل شده است که در گذشته اصلا چنین مراسمی رایج نبوده است.

بدعت‌گزاری‌های جدید باعث از بین بردن اصالت این فرهنگ و آیین است

این پژوهشگر می‌گوید: نشستن دور هم و از فرهنگ و فولکلور صحبت کردن و ایجاد فضای صمیمی بین اعضای خانواده در این شب بسیار اهمیت پیدا می‌کند اما متاسفانه افرادی هستند که بدعت‌هایی را از غرب می‌گیرند و به این سنت اصیل اضافه می‌کنند که من به شخصه مخالف این موارد هستم که این موضوع باعث از بین بردن اصالت این فرهنگ و آیین است.

باغبانی کریمی با اشاره به اینکه شخصا معتقد هستم در این شرایط و با توجه به شیوع کرونا می‌توان شب یلدا را به شکل مجازی برگزار کرد، می‌افزاید: اگر اینترنت در این روزها تقویت یابد، مردم می‌توانند با نرم‌افزارهای مجازی با هم ارتباط بگیرند و به شعرخوانی و شب‌نشینی بپردازند و اینکه افراد بتوانند به صورت تصویری با هم تماس بگیرند و همدیگر را ببینند بسیار دوست‌داشتنی است و من اصلا رفتن و دید و بازدید در این شرایط را به صلاح مردم نمی‌دانم.

سلامتی مهمتر از چند ساعت خوش

باغبان کریمی می‌افزاید: سلامتی خود و عزیزانمان بسیار مهمتر از این است که چند ساعتی خوش باشیم و بهتر است که این ساعات را به طریقی با هم ارتباط برقرار کنیم و پیام‌های محبت را که در اصل فلسفه شب یلدا نیز همین است، به هم بدهیم و دور هم جمع نشویم.

زهره میرعیسی خانی

انتهای پیام/ 


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانشب یلداکرونا
sedayezanjannews.ir/nx4986


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»