کد خبر: 4996
1399/10/01 - 9:5


صدای زنجان وجاهت قانونی حضور برخی در هیئت رئیسه اتاق اصناف و اعتبار تصمیم‌های آن‌ها را بررسی می‌کند؛

اعتبار خودمانی!

کسبه: مسئولان چرا حساسیتی در برگزاری انتخابات رؤسای چند اتحادیه خاص ندارند؟/ رئیس اتاق اصناف زنجان: به علت شیوع کرونا سامانه اتحادیه‌ها تا عید تمدید شده است/ مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی استان: ستاد کرونا را بهانه نکنید، دستگاه مربوطه کتبا درخواست دهد تا بررسی کنیم

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- بنا به اظهارات مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت بیش از 13 اتحادیه صنفی در انتظار برگزاری انتخابات هستند اما تا به امروز ستاد استانی کروناویروس به علت ملاحظات بهداشتی و سلامتی مردم مجوز مربوطه را صادر نکرده است اما مسئولان دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به تغییر وضعیت کرونایی زنجان از قرمز به نارنجی از مسئولان مربوطه می‌خواهند به جای بهانه‌کردن کرونا و سخت‌گیری ستاد استانی مقابله با کرونا، درخواست‌های کتبی‌شان را تهیه کنند تا در اسرع وقت رسیدگی شود.

تعدادی از مسئولان اتحادیه‌ها و کسبه طی تماسی با صدای زنجان ضمن نارضیاتی از برخورد دوگانه مسئولان در انتخابات رؤسای اتحادیه‌های صنفی اعلام کردند: مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت به بهانه شیوع کروناویروس هیچ حساسیتی در برگزاری انتخابات چند اتحادیه خاص که روسای آن‌ها عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف زنجان هستند، ندارند اما در عوض بر لزوم برپایی هر چه سریعتر انتخابات سایر اتحادیه‌ها تاکید دارند.

تبعیض؟

یکی از کسبه‌های شهر در  گفت‌وگو با صدای زنجان با تاکید بر اینکه از زمان انتخابات رؤسای اتحادیه‌های تراشکاری، لوازم یدکی و آجیل‌فروشان ماه‌ها سپری شده است، تاکید کرد: هرگونه تصمیم این افراد که در راس اتاق اصناف قرار دارند فاقد وجاهت قانونی بوده و مسئولان باید در این رابطه توضیح دهند که چرا تاکنون تصمیم جدی اتخاذ نکرده‌اند.

یکی از شروط برای حضور در ترکیب هیئت رئیسه اتاق اصناف، دارا بودن سمت ریاست در یکی از اتحادیه‌های زیرمجموعه اتاق اصناف است. هم‌اکنون از زمان انتخابات رؤسای اتحادیه‌های هدف یک الی 8 ماه سپری شده است. گفته می‌شود مسئولان امر که علاقه‌ای به برگزاری انتخابات به علت نگرانی از به حد نصاب نرسیدن آرایشان ندارند، کرونا و سخت‌گیری‌های ستاد استانی مقابله با کروناویروس را بهانه کرده‌اند! این در حالی است که چند وقت پیش تعدادی از اتحادیه‌ها از جمله اتحادیه نانوایان و مرغ‌فروشان پس از کسب مجوز بدون هیچ مشکلی انتخابات خود را برگزار کرده‌اند.

به علت شیوع کرونا سامانه اتحادیه‌ها تا عید تمدید شده است

سیدمحمود موسوی، رئیس اتاق اصناف زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان در واکنش به این موضوع می‌گوید: به دلیل شیوع کرونا و صدور دستور جهت جلوگیری از هرگونه تجمع، انتخابات رؤسای بسیاری از اتحادیه‌ها به موقع انجام نشده است.

موسوی در پاسخ به سؤالی مبنی بر علت عدم برگزاری انتخابات رؤسای تراشکاری، لوازم یدکی و آجیل‌فروشان که در شرایط کنونی که زنجان جزو شهرهای نارنجی است و از وضعیت قرمز خارج شده و حتی  تعدادی از اتحادیه‌ها بدون هیچ مشکلی توانسته‌اند انتخابات برگزار کنند، تاکید می‌کند: دانشگاه علوم پزشکی اجازه برگزاری انتخابات به 10 الی 15 اتحادیه را نداده است که این سه اتحادیه را نیز شامل می‌شود!

رئیس اتاق اصناف زنجان زمان برگزاری انتخابات اتحادیه‌ها را هر 4 سال یکبار اعلام کرده و در رابطه با وجاهت قانونی نداشتن تصمیمات سه نفر از اعضای هیئت رئیسه به دنبال منقضی شدن زمان انتخابات ریاست اتحادیه مربوطه‌شان می‌گوید: سامانه اتحادیه‌ها هر 4 سال یکبار با اتمام دوره ریاست مسئول مربوطه به صورت اتوماتیک بسته می‌شود. من و دو نفر از اعضای هیئت رئیسه اتاق، اتمام دوران ریاست اتحادیه‌های مربوطه‌مان (حدود یک ماه تا 9 ماه) را رد نمی‌کنیم، موضوع برگزاری انتخابات در اتحادیه ذیربط را پیگیری کردیم اما به علت کرونا، سامانه اتحادیه‌ها مجددا از سوی هیئت عالی نظارت بازگشایی و این مهم تا عید (سال 1400 )تمدید شده است.

موضوع ادغام؛ یکی از دلایل تاخیر در برگزاری انتخابات رئیس اتخادیه آجیل‌فروشان

موسوی در پاسخ به ابهامی مبنی بر اینکه شاید در اذهان عمومی یک الی دو ماه تاخیر در برگزاری انتخابات ریاست اتحادیه‌ها قابل قبول باشد اما با توجه به برگزاری انتخابات تعدادی از اتحادیه‌ها، تاخیر حدود 9 ماهه از سوی اتحادیه آجیل‌فروشان نمی‌تواند قابل توجیه باشد، تصریح می‌کند: این تاخیر به علت تصمیم مسئولان مربوطه در ادغام این اتحادیه، اتحادیه عطاری‌ها و اتحادیه خواروبار بوده است. موضوع ادغام این اتحادیه‌های همگن تا 50 درصد پیش رفت اما در کمیسیون نظارت رای نیاورد.

اعتبارنامه 3 نفر از اعضای هیئت رئیسه اتاق اصناف منقضی نشده است؟

ناصر فغفوری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز در واکنش عدم وجاهت قانونی تصمیم‌گیری هیئت رئیسه اتاق اصناف به علت تاخیر در برگزاری انتخابات رؤسای اتحادیه‌های مربوطه تاکید می‌کند: حتی اگر انتخابات رؤسای اتحادیه مربوطه برگزار و تعداد آراء فرد دارای سمت در اتاق اصناف به حد نصاب نرسد، تا زمانی که اعتبارنامه جدید اعضای علی‌البدل از سوی مرجع مربوطه امضا نشود، نه تنها اعتبارنامه‌اش منقضی نمی‌شود بلکه تمامی مسئولیت را همچنان باید پذیرا باشد.

پرویز مقدم، رئیس اداره اصناف و امور تشکل‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان هم در گفت‌وگو با صدای زنجان با بیان اینکه طبق نامه مکتوب ارسالی از سوی دبیرخانه هیئت عالی بر نظارت، منعی در رابطه با برگزاری انتخابات رؤسای اتحادیه‌ها در صورت اخذ مجوز ستاد استانی مقابله با کرونا وجود ندارد، عنوان می‌کند: تعدادی از اتحادیه‌ها پس از صدور مجوز نسبت به برگزاری انتخابات اقدام کردند اما انتخابات تعدادی نیز به دلیل عدم صدور مجوز برپا نشده است.

مقدم با اشاره به پیگیری‌های مکرر این اداره برای برگزاری قانونی انتخابات رؤسای اتحادیه‌ها از طریق مسئولان ذیربط حوزه بهداشت تصریح می‌کند: مسئولان ذیربط ستاد استانی مقابله با کرونا برگزاری انتخابات تعدادی از اتحادیه‌ها را به علت وضعیت کرونایی زنجان، صلاح ندانسته‌اند.

رئیس اداره اصناف و امور تشکل‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در پاسخ به سؤالی در رابطه با علت برگزار نشدن انتخابات رؤسای 3 اتحادیه که مسئول آن سه نفر از اعضای هیئت رئیسه اتاق اصناف هستند و ابهامات مطروحه در رابطه با عدم وجاهت قانونی تصمیمات آن‌ها در اتاق اصناف به صدای زنجان می‌گوید: طبق اعلام و دستور دبیرخانه هیئت عالی بر نظارت به عنوان بالاترین و عالی‌ترین مرجع، تا برگزاری انتخابات جدید هیئت مدیره قبلی در سمت خود ابقا شده و می‌توانند اقدامات قانونی‌شان را انجام دهند.

اتحادیه‌ها بی‌تقصیرند!

ناصر فغفوری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و رئیس کمیسیون نظارت بر اصناف نیز در واکنش به این اظهارات در گفت‌وگو با صدای زنجان تاکید می‌کند: اتخاذ هرگونه تصمیم در رابطه با  برگزاری انتخابات رؤسای اتحادیه‌ها بر عهده کمیسیون نظارت بر اصناف است و ارتباطی به مسئولان اتحادیه‌ها ندارد و در این رابطه اتحادیه‌ها بی‌تقصیرند چرا که قانون اجازه برگزاری یا عدم برگزاری یا اتخاذ تصمیمات مربوطه را به رؤسای اتحادیه‌ها نمی‌دهد. هم‌اکنون بیش از 13 اتحادیه وجود دارد که از زمان برگزاری انتخاباتشان سپری شده است.

فغفوری با رد هرگونه تعلل و وقت‌کشی در رابطه با برپایی انتخابات اتحادیه‌ها تصریح می‌کند: به علت عدم صدور مجوز برگزاری انتخابات در شهرهای قرمز و نارنجی، سامانه اتحادیه‌ها بازگشایی شده تا مشکلی در روند خدمت‌رسانی به صنوف پیش نیاید. لازم به ذکر است کمیسیون نظارت موضوع برگزاری انتخابات اتحادیه‌هایی مشمول را از طریق ستاد استانی مقابله با کرونا با جدیت پیگیری می‌کندف حتی در این رابطه تمهیدات لازم اندیشیده شده است.

ستاد کرونا را بهانه نکنید، دستگاه مربوطه کتبا درخواست برگزاری انتخابات اتحادیه مدنظر را دهد تا بررسی کنیم

جلیل نصیری، مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی استان نیز در واکنش به این اظهارات در گفت‌وگو با صدای زنجان با تاکید بر اینکه ستاد استانی مقابله با کرونا در شرایط قرمز کرونایی زنجان مجوزی برای برگزاری انتخابات ریاست اتحادیه‌ها صادر نکرده است، می‌گوید:* با تغییر وضعیت کرونایی زنجان از قرمز به نارنجی، الان فرصت خوبی برای اخذ مجوز جهت برگزاری انتخابات ریاست اتحادیه‌ها بر اساس پروتکل‌های بهداشتی است.

مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با تاکید بر اینکه هیچ بهانه‌ای مبنی بر عدم صدور مجوز از سوی ستاد استانی کرونا یا دانشگاه علوم پزشکی جهت برپایی انتخابات اتحادیه‌ها درست نیست، تصریح می‌کند: دانشگاه علوم پزشکی به تنهایی نمی‌تواند مجوز مربوطه را صادر کند، از اتحادیه‌هایی که قصد برگزاری انتخابات دارد می‌خواهیم درخواستشان را به صورت کتبی تهیه کنند تا در ستاد استانی کرونا مورد بررسی قرار گیرد.

لیلا محمدی

انتهای پیام/


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاناتاق اصناف زنجاناعتبار اتاق اصنافانتخابات اتاحادیه ها
sedayezanjannews.ir/nx4996


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»