کد خبر: 5001
1399/10/01 - 17:3


فعالیت 4میلیون و 250 کارتخاون بی‌هویت در کشور

طبق گزارش سازمان امور مالیاتی حدود ۵۰ درصد از صاحبان دستگاه‌های پز، هویت اقتصادی خود را در سازمان مالیاتی افشا نکرده‌اند، یعنی هویت صحیحی در سازمان مالیاتی نداشته و مشخص نیست که مشغول به چه فعالیتی است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- یکی از روش‌های فرار مالیاتی در کشور استفاده برخی فعالان اقتصادی از دستگاه‌های پز بی‌هویت است، دستگاه‌هایی که اطلاعات دقیقی از صاحبانش در سیستم امور مالیاتی و بانک مرکزی ثبت نشده است.

مالیات وجوهی است که دولت‌ها براساس قانون از اشخاص و بنگاه‌های اقتصادی در جهت تامین هزینه‌های عمومی کشور استفاده می‌کنند و منبع دریافت مالیات نیز عموما شامل مالیات بر درآمد، مالیات بر واردات، مالیات بر کالاها و خدمات، مالیات بر ارث، حق تمبر، مالیات بر درآمد املاک، مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی و مالیات بر درآمدهای اتفاقی و مالیات بر ارزش افزوده است.

بنابراین شناسایی مودیان مالیاتی و وصول مالیات توسط سازمان امور مالیاتی می‌تواند در پایداری درآمدهای مالیاتی دولت موثر باشد اما «فرار مالیاتی» این مهم را به چالش کشانده است به طوری‌که محمد رضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی می‌گوید به همان میزانی که مالیات در کشور اخذ می‌شود، فرار مالیاتی وجود دارد.

امیدعلی پارسا رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور نیز از تحقق ۱۰۰ درصدی درآمدهای مالیاتی پیش بینی شده در هفت ماهه امسال، تحقق ۱۰۲ درصدی درآمدهای مالیاتی سال ۹۸ و تحقق ۹۷ درصدی درآمدهای مالیاتی سال ۹۷ خبر داده است.

بنابراین با هم افزایی اظهارنظر ۲ مسئول فوق به راحتی می‌توانیم میزان فرار مالیاتی را در کشور متصور شویم.

فعالیت ۴ میلیون و ۲۵۰ هزار دستگاه پز بی‌هویت در اقتصاد

فرار مالیاتی دقیقا از آنجایی آغاز می‌شود که هویت فعال اقتصادی نامشخص بوده و یا نادرست است پس شفافیت اطلاعات می‌تواند نقطه آغازین مبارزه با فرار مالیاتی باشد.

محمدرضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره نبود شفافیت در زمینه اطلاعات مربوط به فعالان اقتصادی می‌گوید باید در اطلاعات مربوط به دارندگان دستگاه‌های پز که اصولا در دست تمامی فعالان اقتصادی وجود دارد نام و مشخصات فعال اقتصادی، نوع فعالیت، مکان فعالیت و کد مربوط به دستگاه پزی که بابت فعالیت خود از بانک مرکزی مجوز آن را گرفته است، در یک شناسه یکتا تعریف شود.

وی با اشاره به وجود ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه پز در کشو ر که فعالیت اقتصادی جامعه از طریق آنها صورت می‌گیرد، می‌افزاید طبق گزارش سازمان امور مالیاتی حدود ۵۰ درصد از صاحبان دستگاه‌های پز، هویت اقتصادی خود را در سازمان مالیاتی افشا نکرده‌اند، یعنی هویت صحیحی در سازمان مالیاتی نداشته و مشخص نیست که مشغول به چه فعالیتی است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی باید هویت دارندگان دستگاه‌های پز را شناسایی کرده و تدابیری اتخاذ کنند تا هیچ دستگاه پزی بدون هویت شفاف دارنده اش قادر به انجام تراکنش بانکی نباشد.

به گفته پورابراهیمی صاحب ۳۵ هزار دستگاه پز فعال در عرصه اقتصادی در قید حیات نیستند و این موضوع یکی از راه‌های فرار مالیاتی است.

اصلاح نظام مالیاتی و افزایش درآمدهای دولت از این محل می‌تواند باعث ایجاد درآمد پایدار شود.

البته افزایش درآمدهای مالیاتی به معنای افزایش اخذ مالیات از اصناف، کارمندان و امثال آنها نیست بلکه منظور جلوگیری از فرار مالیاتی و اخذ مالیات از تمام فعالانی است که به رغم فعالیت در عرصه اقتصادی هیچ هویت اقتصادی نداشته و تاکنون حتی یک ریال مالیات پرداخت نکرده‌اند.

اگر نظام مالیاتی کشور اصلاح شود دیگر لازم نیست دولت استقراض از بانک مرکزی و نهادهای بین المللی یا کشورهای دیگر را برای تامین مالی در پیش بگیرد چرا که استقراض از بانک مرکزی منجر به چاپ پول و رشد تورم شده و دریافت وام از نهادهای بین المللی در شرایط تحریم ممکن نیست.

منبع: آنا

انتهای پیام/

 


صدای زنجانفرار مالیاتیکارتخاون بی هویتامور مالیاتی
sedayezanjannews.ir/nx5001


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»