کد خبر: 5018
1399/10/03 - 16:24


گزارش صدای زنجان از شگرد برخی از واحدهای فرآوری برای بهره‌مندی از یارانه دولتی بخش کشاورزی:

یارانه‌ای برای سرمایه‌دار!

مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی: اجاره هدف‌دار سوله در برخی نقاط استان زنجان توسط واحدهای فرآوری به طمع دریافت یارانه دولتی!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان مخالف سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی نبوده است، معتقد است: برخی از واحدهای فرآوری داخل و خارج استان با مشاهده وضعیت دشوار کشاورزان و تل‌انبار شدن انواع محصولات در فصول مختلف سال، اقدامی برای خرید نمی‌کنند تا دولت برای حمایت از تولیدکننده اصلی و جلوگیری از متضرر شدن او، بحث خریدهای حمایتی و اختصاص یارانه را پیش بکشد!

علی خانمحمدی، مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی در گفت‌وگو با پایگاه خبری صدای زنجان با اشاره به شگرد برخی از کارخانجات و واحدهای فرآوری جهت بهره‌مندی از یارانه دولتی اختصاص یافته در بخش کشاورزی اظهار کرد: همه ساله در فصول مختلف به دنبال تلنبار شدن برخی از محصولات نظیر گوجه‌فرنگی، کشمش و غیره در اراضی کشاورزی و تصمیم دولت برای انجام خرید حمایتی، برخی از واحدهای فراوری خارج از استان به طمع دریافت یارانه‌های دولتی نسبت به اجاره سوله‌ها و سالن‌ها در جای جای شهرهای هدف از جمله شهرک‌های صنعتی، دست به خرید محصول از کشاورزان می‌زنند.

مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی با تاکید بر اینکه ما به هیچ عنوان مخالف سرمایه‌گذاری نیستیم، اضافه کرد: متاسفانه برخی از واحدهای فرآوری (مستقر در داخل و خارج از استان) به اسم سرمایه‌گذار و به بهانه کمک به بخش تولید، یارانه را از مراجع قانونی دریافت کرده و به جای اینکه به کشاورز کمک کند در طول یک سال، سرمایه ۱۰ برابری خود را به ۱۰۰ برابر می‌کنند. این افراد هم از منابع دولتی و هم منابع سرمایه‌گذاری‌شان که بخشی از آن به عدم خرید به موقع محصول از کشاورز با این هدف که کشاورز از ترس سرمازدگی و فاسدشدن محصول با قیمت غیرواقعی و بسیار پائین مدنظر کارخانه، به واحد مربوطه بفروشد، استفاده می‌کنند.

یک تیر و دو نشان؟

خانمحمدی با تاکید بر اینکه یارانه کشاورزی حق کشاورزان است نه کارخانجات فرآوری ادامه داد: به طور مثال سال قبل قیمت خرید حمایتی برای گوجه‌فرنگی ۱۱۵۰ تومان اعلام و مقرر شد کارخانه، گوجه فرنگی را از کشاورز به قیمت ۷۵۰ تومان خریداری کند و ۴۰۰ تومان را دولت به عنوان یارانه به کارخانه پرداخت کند. اما این اتفاق نیفتاد کارخانه گوجه‌فرنگی را از کشاورز به جای ۷۵۰ تومان، ۴۵۰ تومان خریداری کرد و ۳۰۰ تومان نیز در هر کیلو به جیب واحد هدف رفت. البته در برخی از موارد کارخانه در واقعیت یک هزار تن محصول از کشاورزان خریداری می‌کند اما در آمارها این میزان را 3 هزار تن اعلام می‌کند!

مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی با اشاره به حضور نمایندگان یکی از واحدهای فرآوری برند مشهور در شهرستان خرمدره و اجاره سوله جهت بهره‌مندی از یارانه دولتی عنوان کرد: اخیرا شنیدم که یکی از کارخانجات اصفهان با شنیدن خبر مربوط به احتمال اختصاص یارانه حبوبات جهت حمایت از کشاورز، در هیدج مستقر شد که این بخشنامه نیز از سوی مسئولان لغو گردید. تاکید می‌کنیم که ما به هیچ عنوان مخالف خرید محصولات کشاورزی توسط کارخانجات نیستیم حرف ما این است که این واحدها فقط موقع مشکلات کشاورزان، دست به کار نشوند. در حال حاضر 7 الی 8 کارخانه کشمش در ابهر و خرمدره مستقرند، این واحدها با وجود مشاهده مشکلات کشاورزان و باغداران خرید انجام نمی‌دهند تا کشاورز ذله شود و دولت برای حمایت از او یارانه به این بخش اختصاص دهد! آن‌ها با این کار درصددند هم از دولت یارانه بگیرند هم به قیمت توافق شده با دولت، محصول را از کشاورز خریداری نکنند!

کشاورز سودی از اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت به کارخانه‌های کشمش نمی‌برد!

خانمحمدی با اشاره به رایزنی‌های صورت گرفته توسط نماینده ابهر، خرمدره و سلطانیه در مجلس در رابطه با اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت به کارخانه‌های کشمش تاکید کرد: منافع این حمایت دولتی عاید کشاورز نمی‌شود. اگر صندوق مستقل کشاورز در استان مستقر بود، این صندوق می‌توانست با دریافت یارانه دولتی، به مرور زمان و با قیمت روز، محصول را از کشاورز خریداری کرده و آن را در اختیار کارخانجات قرار دهد. از سوی دیگر بخشی از یارانه یا حمایت‌های مالی دولتی را برای اصلاح باغات، کمک به باغداران و رونق اشتغال اختصاص می‌داد.

مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی با اشاره به جایگاه کشاورزی قراردادی یا سفارشی برای حذف حواشی موجود در این بخش تصریح کرد: ما بسیار خوشحال می‌شویم همین الان یعنی قبل از کشت محصول گوجه‌فرنگی یا هر محصول دیگری، کارخانجات نسبت به انعقاد قرارداد با دستگاه‌های مربوطه در رابطه با خرید محصول مدنظر اقدام کرده تا بر اساس برش شهرستانی الگوی کشت به هر منطقه ارائه شود. به نظرم این روش، بهترین و درست‌ترین سیستمی است که باید در بخش کشاورزی بر اساس آن برنامه‌ریزی کرد.

گفتنی است اخیرا حجت‌الاسلام حسن شجاعی، نماینده ابهر، خرمدره و سلطانیه در مجلس در گفت‌وگو با رسانه‌ها با اشاره به ردپای دلالان در نوسان قیمت کشمش منطقه گفت که برخی از کشاورزان تنها از طریق کشاورزی و تولید انگور ارتزاق می‌کنند که این نوسان قیمت‌ها معیشت آن‌ها را با خطر جدی مواجه کرده است.

وی با بیان اینکه طبق رایزنی انجام‌ شده با وزیر جهادکشاورزی بنا است تسهیلات ارزان‌قیمت در اختیار کارخانه‌های کشمش قرار گیرد، تاکید کرد: این امر سبب می‌شود کارخانه‌ها نسبت به خرید کشمش با قیمت متعادل که سود کشاورز نیز در آن دیده شده باشد، اقدام کنند.

لیلا محمدی

انتهای پیام/


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانیارانه کشاورزیعلی خانمحمدی
sedayezanjannews.ir/nx5018


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»