کد خبر: 5044
1399/10/09 - 17:4


صدای زنجان موضوع احتمال افزایش نرخ نان را بررسی می‌کند؛

هاله گرانی دور نان

رئیس اتحادیه نانوایان زنجان: 6 ماه پیش مجوز افزایش نرخ گرفتیم، در یک سال نمی‌شود 2 بار قیمت را بالا برد/ شهروندان: در این گرانی، فقط می‌توانیم نان بخریم/ رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان: افزایش نرخ نان برای امسال اصلا، برای سال بعد هم تا حدودی منتفی است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- در شرایط کنونی که خانوارهای زنجانی به دنبال فشارهای اقتصادی و افزایش قیمت اقلام اساسی و ضروری، نان را به عنوان تنها کالایی که افزایش محسوسی نداشته است، انتخاب کرده‌اند اما زمزمه‌های افزایش نرخ نان به دنبال تشدید فشارهای نانوایی‌های ناراضی از افزایش هزینه‌های جاری و سوخت و غیره نیز به گوش می‌رسد، این در حالی است که 6 ماه قبل نرخ نان در زنجان افزایش داشته است!

نان که قوت غالب اکثر سفره‌ خانوارهای زنجانی است، این روزها بر سر قیمت‌گذاری با چالش‌های مختلفی مواجه شده است. چالشی که از طرفی نگرانی عمومی برای افزایش قیمت نان را در بر دارد و  از طرفی افزایش هزینه‌های تولیدی که صدای تولیدکنندها را هم دراورده است.

چالشِ نان

احمد یکی از نانواهای شهر در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به افزایش هزینه‌ها از دستمزد نیروی کار گرفته تا قبوض آب، برق و گاز و غیره می‌گوید: درست است که 6 ماه از افزایش قیمت نان نگذشته است، اما این قیمت‌گذاری نیز بدون در نظر گرفتن هزینه‌ نانوایی‌ها بوده است.

یکی از شهروندان نیز در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به فشارهای اقتصادی خانوارها عنوان می‌کند: اکثر مردم در این گرانی، فقط می‌توانند نان خریداری کنند، گوشت قرمز، مرغ، برنج که نمی‌توانیم بخریم، اگر می‌خواهیم اجاره بهای خانه و هزینه‌های جاری‌مان را تا پایان ماه تامین کنیم باید در خورد و خوراک کوتاه بیاییم، مجبوریم نان که در مقایسه با سایر اقلام گران نشده را مصرف کنیم! البته نانِ خالی نه ماست و پنیر و سایر محصولات لبنی! چون الان قیمت آن‌ها هم سر به فلک زده است!

6 ماه پیش مجوز افزایش نرخ گرفتیم، در یک سال نمی‌شود 2 بار قیمت را بالا برد

کمال الماسی، رئیس اتحادیه نانوایان زنجان در گفت‌گو با صدای زنجان در رابطه با زمزمه‌های افزایش نرخ نان اظهار کرد: نرخ‌های جدید انواع نان اعم از لواش، بربری، سنگک ۶ ماه اخیر اطلاع‌رسانی شده است و افزایش آن طی روزها و ماه‌های آتی بعید است.

الماسی اضافه کرد: بر اساس آخرین تصمیمات مربوط به افزایش نرخ نان، لواش پخت شده با آرد یارانه‌ای نوع یک و دو به ترتیب ۲۵۰ و ۳۰۰ تومان، بربری پخت شده با آرد یارانه‌ای نوع یک و دو به ترتیب ۷۵۰ و ۱۲۵۰ تومان اعلام شده که در حال حاضر به نرخ‌های یاد شده به شهروندان عرضه می‌شود.

رئیس اتحادیه نانوایان زنجان با بیان اینکه در زنجان سنگک با آرد یارانه‌ای نوع دو پخته شده و در اختیار مردم قرار می‌گیرد، ابراز کرد: قیمت این نان در زنجان ۱۲۵۰ تومان است.

الماسی در رابطه با اعتراض تعدادی از نانوایان نسبت به نرخ‌های اعلامی و مقایسه آن با افزایش چندین برابری هزینه‌های جاری و سوخت واحدها و مطالبه آنها برای افزایش نرخ نان عنوان کرد: قبول داریم که هزینه‌ها افزایش یافته اما در شرایط تورمی کشور مردم در مضیقه هستند و انتظار افزایش نرخ در شرایط کنونی ممکن نیست. اگر قرار باشد پیگیر افزایش نرخ باشیم باید سال بعد آن را عملیاتی می‌کنیم چون ما 6 ماه قبل مجوز افزایش نرخ اخذ کردیم نمی‌شود در یک سال دو بار نرخ نان را افزایش دهیم.

رئیس اتحادیه نانوایان زنجان در مورد احتمال افزایش نرخ نان به صدای زنجان تصریح کرد: قیمت نان تا پایان سال افزایش نخواهد یافت.

نرخ نان امسال قطعا افزایش نمی‌یابد

ناصر فغفوری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز در گفت‌وگو با صدای زنجان با تاکید بر اینکه قطعا هیچ افزایشی در حوزه نرخ نان وجود نخواهد داشت، عنوان کرد: قیمت آرد و نان مصوب تنظیم بازاری است، دبیر کارگروه آرد و نان نیز سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و رئیس کارگروه استانداری است و هیچ کس در حوزه تعیین افزایش قیمت‌ها نمی‌تواند ورود کند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با اشاره به اختصاص یارانه‌ (آرد یارانه‌ای نوع یک و دو) به واحدهای نانوایی لواش، بربری و سنگک به قیمت‌های 600 و 900 تومان تصریح کرد: شیرمال‌پزها و واحدهای ذیربط نیز آرد موردنیاز خود را به صورت آزاد و به قیمت 2 هزار و 700 تومان خریداری می‌کنند.

افزایش قیمت نان در سال آینده ضعیف و تا حدودی منتفی است

فغفوری با تاکید بر اینکه تا پایان سال جاری مطمئنا هیچ افزایش قیمتی در حوزه نان لواش، بربری و سنگک نخواهیم داشت، در رابطه با احتمال افزایش نرخ نان در سال آینده نیز گفت: از سیاست‌های حوزه آرد و نان اطلاعی ندارم اما طبق مطالعه‌ای که از بودجه سال 1400 داشتم، مسئولان مربوطه برای تامین کالاهای اساسی مجددا ارز 4200 تومانی را لحاظ کرده‌اند که در صورت تصویب موضوع افزایش قیمت نان در سال آینده ضعیف و تا حدودی منتفی می‌شود. ما معتقدیم آرد یکی از حساس‌ترین اقلامی است که قطعا مسئولان به قیمت آن توجه ویژه‌ای دارند.

گفتنی است، اخیرا احمد نادری، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در مطلبی در صفحه توییتر خود با اشاره به انتشار اخباری درباره احتمال گران شدن قیمت نان نوشت: «قیمت مواد غذایی ساده کارگران را در سال‌های اخیر چند برابر کرده‌اند و اکنون خبر می رسد که می خواهند دوباره نان را گران کنند. گران سازی چندبرابری کالاهای پایه و اساسی توسط دولت را چگونه باید تحلیل کرد؟ آیا فشار حداکثری بر توده‌های فرودست و محروم در راستای فراهم کردن فضای مذاکره مجدد نیست؟»

پیش‌تر نیز رئیس اتحادیه نانوایان سنتی در گفت‌وگو با برخی از رسانه‌ها از پیشنهاد این اتحادیه برای افزایش قیمت نان در تهران سخن گفته بود.

لیلا محمدی

انتهای پیام/


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانگرانی نانصنعت و معدن زنجان
sedayezanjannews.ir/nx5044


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»