کد خبر: 5045
1399/10/11 - 10:29


رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان:

دامداری‌های غیرمجاز، اپیدمی شده‌اند

تاراسی: واحدهای غیرمجاز مثل چاه‌های غیرمجاز هستند که یکی از دلایل وجود آن‌ها نبود نظارت دستگاه‌های اجرایی است که بعضا منجر به فاجعه اقتصادی و انسانی می‌شود

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- جواد تاراسی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در نشست با اصحاب رسانه در پاسخ به سؤالی در رابطه با زمان ورود گوشت گوسفندان اصلاح‌نژاد شده افشار به بازار مصرف و فروش در قصابی‌ها برای قرارگیری در سفره شهروندان به صدای زنجان گفت: خاستگاه این گوسفند، زنجان است. فرآیند تجاری‌سازی نیز طی قراردادی با 5 شرکت در حال انجام است. تثبیت ژن چندقلوزایی سالانه در 20 هزار راس گله‌ مردمی انجام می‌شود که تاکنون در 150 هزار راس، این فرآیند صورت گرفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به ورود 10 الی 12درصد گوشت گوسفندان اصلاح نژاد شده افشار به بازار جهت مصرف مردم تصریح کرد: این میزان بسیار محدود بوده و شاید نامحسوس بودن ورود گوشت اصلاح نژاد شده افشار باشد.

استقرار دامداری‌های غیرمجاز در زنجان تبدیل به اپیدمی شده است

تاراسی در مورد ورود افراد فاقد مجوز به حوزه پرورش گوسفند اصلاح نژاد شده افشار به طمع رسیدن به سود و برنامه سازمان جهاد کشاورزی استان برای مقابله با این افراد به صدای زنجان گفت: واحدهای غیرمجاز مثل چاه‌های غیرمجاز هستند که به هر دلیلی، اپیدمی شده است که یکی از دلایل آن نبود نظارت دستگاه‌های اجرایی است که بعضا منجر به فاجعه اقتصادی و انسانی می‌شود.

ذی‌نفع یا ذی‌نغعان واحد دامداری غیرمجاز «سارمساقلو» که بودند؟

ابتدای آذرماه سال جاری بخشی از سقف یک واحد پرورش دام سبک فاقد مجوز واقع در روستای سارمساقلو به دنبال بارش سنگین برف ریزش کرد و بیش از 200 راس گوسفند که گفته می‌شد تعدادی نیز از نژاد اصلاح شده افشار بود تلف شدند که واکنش مسئولان جهاد کشاورزی را به همراه داشت. رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در رابطه با هویت پرورش دهنده صاحب یا صاحبان این واحد و اقدام مسئولان مربوطه به صدای زنجان گفت: این واحد متعلق به شخص حقیقیِ موجه بود که متاسفانه سهل‌انگاری کرده و متضرر شد. تاکید می‌کنم این واحد به هیچ شخص حقوقی وابستگی نسقی شاید داشت اما وابستگی اقتصادی نداشت و نهاده دامی موردنیاز را همانند سایر روستائیان از حق چرای مراتع تامین می‌کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه 220 راس دام معمولی تلف شدند که در شرایط اقتصادی کنونی برای استان سرمایه محسوب می‌شد، تاکید کرد: در بین دام تلف شده فقط یک راس مربوط به هترو (قوچ هترو) بوده و مابقی از گوسفندان معمولی بودند.

کشاورزی قراردادی

تاراسی در رابطه با برنامه جهاد کشاورزی استان در حوزه تدوین برنامه مربوط به الگوی کشت تصریح کرد: لازمه موفقیت در این برنامه‌، رعایت سهمیه کشت است که باید از سوی کشاورزان مورد توجه قرار گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان خرید تضمینی و حمایتی را دومین موضوع مهم در رابطه با اجرای الگوی کشت محصولات کشاورزی عنوان کرد و گفت: در رابطه با محصولات استراتژیک مشمول خرید تضمینی نظیر کلزا و گندم متاسفانه در سطح کشور برنامه‌ای برای سایر محصولات وجود ندارد.

این مسئول با اشاره به برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی برای الگوی کشت محصولات ابراز کرد: صنایع بالا دستی و پائین‌دستی برای کشت‌ها نظیر استقرار واحد گاوداری و گوسفندپروری و غیره را پیگیری می‌کنیم که این جریان قطعا منجر به کشاورزی قراردادی خواهد شد.

توسعه باغات زیتون

تاراسی در بخشی دیگر از اظهارات خود به توسعه باغات زیتون شهرستان طارم اشاره کرد و گفت: استان زنجان امسال با ۲۱ هزار هکتار به عنوان اولین استان زیتون‌خیز کشور از لحاظ سطح زیر کشت و تولید باقی مانده‌ است.

وی در رابطه با صادرات بخش کشاورزی استان زنجان تصریح کرد: تراز صادرات بخش کشاورزی از ابتدای امسال تاکنون و سال گذشته 5 درصد مثبت ارزیابی شده و به طور کلی حدود ۱۰ درصد صادرات استان مربوط به زیربخش‌های کشاورزی است.

لزوم حمایت دولت از تاک‌داران زنجان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه عمده صادرات بخش کشاورزی استان، کشمش و لبنیات است، ابراز کرد: امسال حدود ۳۰ هزار تن کشمش در استان تولید شده است که با توجه به تولید خوب این محصول برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده ولی نیازمند حمایت دولتی برای حمایت از باغداران زنجانی هستیم.

برنامه عملیاتی سازگاری با کم‌آبی

تاراسی با بیان اینکه بر اساس برنامه ای که از سوی مرکز تهیه شده بود، سهم صرفه‌جویی استان زنجان در برنامه سازگاری با کم آبی در آب های سطحی، ۱۳۲ میلیون مترمکعب لحاظ شده بود که با پیگیری‌های انجام شده این میزان به صفر رسید، عنوان کرد: به دلیل اینکه میزان برخورداری استان از آب های سطحی کم است، حق کشاورزان نبود که در این منابع محدود هم با محدودیت و کاهش مواجه شوند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه سهم صرفه جویی این استان در برنامه عملیاتی سازگاری با کم‌آبی فقط از محل منابع زیرزمینی است، عنوان کرد: صرفه‌جویی در این بخش در حفظ منابع آبی برای استان و کشاورزی پایدار نیز موثر است.

تاراسی با بیان اینکه سهم صرفه جویی استان در آب های زیرزمینی ۲۸۹ میلیون متر مکعب در سال تعیین شده است، تاکید کرد: ۱۸۴ میلیون مترمکعب از این مقدار از محل انسداد چاه های غیرمجاز انجام می شود و مابقی آن نیز از محل اصلاح و تعدیل چاه های کشاورزی و جلوگیری از اضافه برداشت ها محقق می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: همچنین با پیگیری اجرای برنامه‌هایی هم‌چون تبدیل اراضی پر مصرف به گلخانه، توسعه کشت محصولات کم آب‌بر، توسعه سامانه های آبیاری نوین، توسعه کشت نشایی در صیفی جات، آموزش و ترویج و مدیریت مواد آلی خاک در صدد هستیم تا میزان مصرف آب در بخش کشاورزی استان به نحو مطلوبی مدیریت شود.

تاراسی با بیان اینکه سهم این استان از حوزه سفیدرود نسبت به استان همجوار، کم است، تصریح کرد: با به صفر رساندن سهم صرفه جویی استان از آب های سطحی در برنامه سازگاری با کم آبی، دنبال این بودیم که این موضوع تا حدودی جبران شود.

نمره زنجان در عرضه مرغ تنظیم بازاری به مصرف‌کنندگان

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان زنجان با بیان اینکه استان زنجان اولین استان کشور است که در شش ماه اخیر مرغ را با قیمت تنظیم بازاری ارائه می‌کند، ادامه داد: در بحث گوشت مرغ استان زنجان ضمن رعایت قیمت تنظیم بازار و ارائه به آن قیمت از تولیدکنندگان گوشت مرغ و مرغ‌داران استان حمایت کرده‌ایم و سعی شده بازار استان از لحاظ مشکل گوشت سفید در تراکم نباشد و کمبودهای موجود را با گوشت منجمد رفع کردیم.

لیلا محمدی

انتهای پیام/


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانجهاد کشاورزی زنجانتاراسیدامداری های غیر مجاز
sedayezanjannews.ir/nx5045


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»