کد خبر: 5058
1399/10/14 - 12:17


مسئولان استاندارد استان زنجان:

10درصد آسانسورها گواهی استاندارد ندارند

مدیرکل استاندارد استان زنجان: صدور پایان کار ساختمان منوط به داشتن گواهی بازرسی آسانسور است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- با مروری بر تاریخچه آسانسور در ایران متوجه می‌شویم که استاندارد آسانسور از ابتدا اجباری نبوده است و این استاندارد در دهه 70 شمسی بنا بر اتفاقات ناگواری که در این بخش رخ داد، تدوین شد. به طور کلی دو نوع استاندارد آسانسور اولیه و ادواری وجود دارد که هر مدیر ساختمان یا مالکی موظف به اخذ آن است.

‌داود‌ کارگرزاده،‌ مدیرکل اداره استاندارد با بیان اینکه تمامی دستگاههای دولتی و عمومی از قبیل پاساژها، ساختمان‌های مسکونی به ویژه مسکن مهر مورد بازرسی این اداره قرار می‌گیرد، اظهار میکند: این اداره ‌کل پس از احصای دستگاه‌های اجرایی و اماکن عمومی دارای آسانسور در سطح این استان، نسبت به‌ مراجعه و انجام مکاتبات لازم مبنی بر ضرورت استانداردسازی آسانسورهای مورد بهره‌برداری، طی سالیان گذشته اقدام کرده و درحال حاضر نیز می‌توان گفت بیش از 90 درصد ساختمان‌های مذکور گواهینامه‌های اولیه را اخذ کردهاند.

وی با اعلام اینکه، اعتبار گواهینامه‌های ایمنی و کیفیت آسانسورها یکساله است، تصریح میکند: همه‌ ساله این اداره، نسبت به انجام مکاتبه و مراجعه مجدد به مراکز مذکور و درخواست آزمون‌های ادواری به منظور ارزیابی مجدد وضعیت آسانسورها، با استاندارد ملی مربوطه و اخذ گواهینامه‌ ادواری اقدام می‌کند.

به گفته این مسئول، تمامی مراکز دارای آسانسور، پس از اخذ گواهینامه، بایستی بطور مرتب وضعیت آسانسور مورد بهره‌برداری را در طی‌ یکسال، توسط شرکت‌های ارائه ‌دهنده‌ خدمات، سرویس و نگهداری مجاز، کنترل کنند چرا که صرف داشتن گواهینامه ایمنی اولیه، به‌ منظور بکارگیری آسانسور ایمن، لازم و کافی نبوده و می‌بایست وضعیت آسانسورها هر ساله تحت کنترل قرارگیرد.

مدیرکل استاندارد استان زنجان با اشاره به مراحل اخذ گواهی استاندارد، توضیح میدهد: پس از ثبت‌نام متقاضیان آسانسور در سامانه مدیریت آسانسور، بلافاصله به‌طور سیستماتیک، شرکت بازرسی، برای انجام بازرسی از وضعیت آسانسورها تعیین می‌شود و در صورت تشکیل و تکمیل پرونده توسط متقاضی، بازرس انتخابی شرکت حداکثر 72 ساعت پس از ثبت نام به محل استقرار آسانسور مراجعه و نسبت به ارزیابی و بازرسی از وضعیت آسانسور بر مبنای الزامات ملی استاندارد آسانسور اقدام می کند.

وی ادامه می دهد: درصورت تطابق وضعیت آسانسور، گواهی ایمنی صادر می شود و درصورت وجود مغایرت، موارد و نواقص، برای رفع آنها، به متقاضی اعلام می‌شود و سپس بازرسی مجدد تا مرحله صدور گواهی صورت می¬گیرد.

مدیر کل اداره استاندارد استان همچنین با بیان اینکه یک آسانسور فاقد استانداردهای لازم، می‌تواند منجر به وقوع حوادث ناگواری برای بهره‌داران شود، ابراز می کند: اداره‌ کل استاندارد استان زنجان، همه ساله دوره‌های آموزشی متعددی را برای تمامی عوامل، ازجمله شرکت های نصاب آسانسور برای اطلاع از آخرین الزامات استاندارد آسانسورها برگزار می‌کند.

مدیرکل استاندارد استان زنجان، یادآور می شود: هم اکنون با توجه به اجباری بودن اخذ گواهی بازرسی آسانسورهای برقی، امکان استعلام پیامکی وضعیت این گواهینامه‌ها فراهم شده است.

نصب پلاک شناسه الزامی است

کارگرزاده با بیان اینکه نصب پلاک شناسه در کابین آسانسورها اجباری است، خاطر نشان می کند: شهروندان می توانند با ارسال شناسه ملی آسانسور به سامانه 10001517، که در داخل کابین آسانسورها نصب شده است، از نام شرکت نصاب، شرکت بازرسی‌کننده، تاریخ آخرین تاییدیه بازرسی آسانسور و تاریخ انقضای آخرین گواهینامه بازرسی آسانسور خود آگاه شوند.

وی تاکید می کند: صدور پایانکار در شهردار‌های استان منوط به داشتن گواهی بازرسی آسانسور بوده و به دلیل استفاده مداوم از این آسانسورها، مالکان و مدیران ساختمان‌های دارای آسانسور باید نسبت به استاندارد سازی و بازرسی ادواری آسانسورهای خود اقدام کنند.

مدیرکل استاندارد استان زنجان در ادامه بیان ‌می کند: در صورت ‌عدم انجام سرویس، نگهداری مستمر و بازرسی ادواری سالانه، مسئولیت مستقیم حوادث و سوانح احتمالی بر عهده مالکان و مدیران ساختمانهای دارای آسانسور است.

الزام اخذ استاندارد پله های برقی

وی با اشاره به استانداردهای پله برقی در استان نیز تصریح می کند: استاندارد پله برقی نیز به لحاط ایمنی در شورای عالی استاندارد اجباری اعلام شده و از ابتدای اردیبهشت امسال بر مبنای تاریخ صدور پروانه ساختمان اجباری است.

مدیر کل استاندارد استان زنجان در ادامه تاکید می کند: شهروندان می‌توانند درصورت نارضایتی از عملکرد شرکت های بازرسی تایید صلاحیت شده سازمان ملی استاندارد ایران، مراتب را از طریق سامانه تلفنی 1517، به اداره کل استاندارد استان زنجان اطلاع دهند.

معاون ارزیابی، انطباق و کیفیت اداره کل استاندارد استان زنجان نیز با بیان اینکه واحد تولیدکننده آسانسور در استان زنجان وجود ندارد، اظهار می کند: هم اکنون شرکت های نصاب و مونتاژ آسانسور در استان زنجان فعالیت می کنند.

حمیرا آهنی در ادامه با بیان اینکه اخذ گواهی استاندارد اولیه برای ساختمان‌ها الزامی است، توضیح می دهد: تمامی آسانسورهای سطح استان شناسایی و سپس نسبت به اخذ استانداردهای لازم اطلاع رسانی می شوند.

وی تاکید می کند: استاندردهای اولیه آسانسورها آیتم های بیشتری نسبت به استاندارهای سالانه دارد و در صورت سرویس هرساله، مشکلی در بر نخواهد داشت به شرط اینکه مدیران ساختمان‌ها در نگهداری و سرویس سالانه آسانسورها اقدام نمایند.

10 درصد آسانسورها از استاندارهای لازم برخوردار نیستند

این مسئول در ادامه با بیان اینکه حدود 10 درصد از آسانسورهای استان از استانداردهای لازم برخوردار نیستند، ابراز می کند: براساس شناسایی های بازرسان اداره کل استاندارد استان حدود 10 درصد آسانسورهای مجتمع های عمومی و دولتی از استانداردهای اولیه برخوردار نیستند که برخی از آنها پس از شناسایی پلمپ و به پرونده آنها به مراجع قضایی ارسال شده و به برخی از آنها نیز اخطاریه تحویل داده شده تا در اسرع وقت در اخذ استانداردهای لازم اقدام نمایند.

وی تاکید می کند: استفاده از این آسانسورهای غیر استاندارد غیر مجاز بوده طبق ضوابط و الزامات مقررات و قوانین ملی ساختمان، درصورت وقوع هرگونه حادثه‌ای که ناشی از نبودن عقد قرارداد سرویس و نگهداری و بازرسی آسانسور و دریافت تاییدیه آسانسور در آپارتمان‌ها باشد، مدیر ساختمان و یا مالک ساختمان مسئول خواهد بود. 

برای اطلاع از وضعیت آسانسورهای نصب شده و کیفیت آنها با سندیکای آسانسور زنجان تماس‌هایی انجام شد که اسدالله رحیمی، رئیس هیئت مدیره آن حاضر به پاسخگویی نشد.

زهرا احمدی

انتهای پیام/


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانآسانسوراستانداردکارگرزاده
sedayezanjannews.ir/nx5058


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»