کد خبر: 5062
1399/10/15 - 12:3


سرپرست شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان در واکنش به اجاره هدف‌دار سوله برای دریافت یارانه دولتی:

اجاره سوله‌‌ها را، ویژه رصد می‌کنیم

محسن عباسی: شناسایی دشوار مستاجران در شهرک‌های صنعتی

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- پس از اظهارات مدیرعامل زنجانی مجمع ملی خبرگان کشاورزی مبنی بر اجاره هدف‌دار سوله در برخی نقاط استان زنجان توسط واحدهای فرآوری به طمع دریافت یارانه دولتی، سرپرست شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان با تاکید بر اینکه تاکنون گزارشی در این رابطه دریافت نکرده است، بر لزوم ورود رصد دقیق وضعیت اجاره سوله‌ها در فصول خاص و ویژه تاکید کرد.

محسن عباسی، سرپرست شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان در واکنش به اجاره برخی از سوله‌های مستقر در تعدادی از شهرک‌های صنعتی استان توسط کارخانجات فرآوری خارج از استان با هدف بهره‌مندی از یارانه‌های اختصاصی دولت به تعدادی از محصولات کشاورزی اظهار کرد: تاکنون خبری مبنی بر استقرار این واحدها در شهرک‌های صنعتی دریافت نکرده‌ایم اما با توجه به اهمیت موضوع با آغاز برداشت محصولات قابل فرآوری، بهار سال 1400 شخصا موضوع را به صورت ویژه پیگیری خواهم کرد.

عباسی با اشاره به سخت بودن شناسایی واحدهای استیجاری تصریح کرد: با این وجود در شناسایی واحدهای فرآوری محصولات کشاورزی که در فصول خاص اقدام به اجاره سوله‌ها می‌کنند مصمم بوده و اقدامات آن‌ها را رصد می‌کنیم.

گفتنی است؛ چندی پیش علی خانمحمدی، مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به شگرد برخی از کارخانجات و واحدهای فرآوری جهت بهره‌مندی از یارانه دولتی اختصاص یافته در بخش کشاورزی گفت: همه ساله در فصول مختلف به دنبال تلنبار شدن برخی از محصولات نظیر گوجه‌فرنگی، کشمش و غیره در اراضی کشاورزی و تصمیم دولت برای انجام خرید حمایتی، برخی از واحدهای فراوری خارج از استان به طمع دریافت یارانه‌های دولتی نسبت به اجاره سوله‌ها و سالن‌ها در جای جای شهرهای هدف از جمله شهرک‌های صنعتی، دست به خرید محصول از کشاورزان می‌زنند.

مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی با تاکید بر اینکه ما به هیچ عنوان مخالف سرمایه‌گذاری نیستیم، اضافه کرد: متاسفانه برخی از واحدهای فرآوری (مستقر در داخل و خارج از استان) به اسم سرمایه‌گذار و به بهانه کمک به بخش تولید، یارانه را از مراجع قانونی دریافت کرده و به جای اینکه به کشاورز کمک کند در طول یک سال، سرمایه ۱۰ برابری خود را به ۱۰۰ برابر می‌کنند. این افراد هم از منابع دولتی و هم منابع سرمایه‌گذاری‌شان که بخشی از آن به عدم خرید به موقع محصول از کشاورز با این هدف که کشاورز از ترس سرمازدگی و فاسدشدن محصول با قیمت غیرواقعی و بسیار پائین مدنظر کارخانه، به واحد مربوطه بفروشد، استفاده می‌کنند.

خانمحمدی با تاکید بر اینکه یارانه کشاورزی حق کشاورزان است نه کارخانجات فرآوری ادامه داد: به طور مثال سال قبل قیمت خرید حمایتی برای گوجه‌فرنگی ۱۱۵۰ تومان اعلام و مقرر شد کارخانه، گوجه فرنگی را از کشاورز به قیمت ۷۵۰ تومان خریداری کند و ۴۰۰ تومان را دولت به عنوان یارانه به کارخانه پرداخت کند. اما این اتفاق نیفتاد کارخانه گوجه‌فرنگی را از کشاورز به جای ۷۵۰ تومان، ۴۵۰ تومان خریداری کرد و ۳۰۰ تومان نیز در هر کیلو به جیب واحد هدف رفت. البته در برخی از موارد کارخانه در واقعیت یک هزار تن محصول از کشاورزان خریداری می‌کند اما در آمارها این میزان را ۳ هزار تن اعلام می‌کند!

مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی با اشاره به حضور نمایندگان یکی از واحدهای فرآوری برند مشهور در شهرستان خرمدره و اجاره سوله جهت بهره‌مندی از یارانه دولتی عنوان کرد: اخیرا شنیدم که یکی از کارخانجات اصفهان با شنیدن خبر مربوط به احتمال اختصاص یارانه حبوبات جهت حمایت از کشاورز، در هیدج مستقر شد که این بخشنامه نیز از سوی مسئولان لغو گردید. تاکید می‌کنیم که ما به هیچ عنوان مخالف خرید محصولات کشاورزی توسط کارخانجات نیستیم حرف ما این است که این واحدها فقط موقع مشکلات کشاورزان، دست به کار نشوند. در حال حاضر ۷ الی ۸ کارخانه کشمش در ابهر و خرمدره مستقرند، این واحدها با وجود مشاهده مشکلات کشاورزان و باغداران خرید انجام نمی‌دهند تا کشاورز ذله شود و دولت برای حمایت از او یارانه به این بخش اختصاص دهد! آن‌ها با این کار درصددند هم از دولت یارانه بگیرند هم به قیمت توافق شده با دولت، محصول را از کشاورز خریداری نکنند!

لیلا محمدی

انتهای پیام/


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاناجاره سوله هاشهرک های صنعتی زنجانمحسن عباسی
sedayezanjannews.ir/nx5062


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»