کد خبر: 5081
1399/10/21 - 10:31


آمارهای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان نشان می‌دهد:

افزایش 3درصدی تورم آذرماهی زنجانی‌ها

تورم آذرماهی استان زنجان بالاتر از تورم آذرماهی کشور است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- براساس آمارهای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان، در آذرماه امسال عدد شاخص کل استان که در سال 95 برابر با 100 بود به 274.6 رسید که نسبت به ماه قبل 3.1 درصد افزایش را نشان میدهد.

طبق گزارش این سازمان بررسی روند تغییرات شاخص قیمت ماهانه استان نشان میدهد که درصد تغییر شاخص قیمت که از ابتدای سال گذشته با افزایش شروع شده بود، در ادامه با نوساناتی همراه بوده است به طوریکه در ماه‌های اردیبهشت و خرداد روند کاهشی داشته و پس از افزایش در تیر ماه، مجددا روند کاهشی خود را تا مهر ماه ادامه داده اما در نیمه دوم سال روند افزایشی شاخص قیمت ماهانه مجددا آغاز و تا آذرماه امسال ادامه داشته است.

در آذر ماه امسال درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) 46.9درصد بوده است و این یعنی خانوارهای استان به طور میانگین 46.9درصد بیشتر از آذر ماه سال قبل برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.

آنچه که آمارها نشان میدهد این است که نرخ تورم ماهانه استان در آذرماه 3.1درصد بوده و این درحالیست که متوسط نرخ تورم کشور تنها 2 درصد بوده است.

افزایش قیمت 57 درصدی خوراکیها و آشامیدنی‌ها

طبق آمارها شاخص قیمت در گروه عمده «خوراکیها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» استان زنجان در آذرماه امسال نسبت به ماه قبل 6.4درصد افزایش نشان می‌دهد. به همین ترتیب درصد تغییر شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) نیز در گروه مزبور 57.3درصد بوده است.

در بین اقلام این گروه عمده، شیر، پنیر و تخم مرغ با 11.2درصد افزایش نسبت به ماه قبل، سبزیجات و حبوبات با 10.5درصد، چای، قهوه، کاکائو، نوشابه و آب میوه و نوشابه‌های غیرالکلی، با 7.8درصد افزایش نسبت به ماه قبل، میوه و خشکبار با 7.4درصد افزایش، گروه دخانیات با 5.9درصد، روغن‌ها و چربیها با 5.7درصد، گوشت قرمز و گوشت ماکیان با 4.7درصد، ماهیها و صدفداران با 3.9درصد افزایش نسبت به ماه قبل بیشترین نوسان قیمتی را به خود اختصاص دادند.

افزایش 80درصدی قیمت تخم مرغ

براساس آمارهای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان نرخ متوسط اقلام خوراکی اساسی از قبیل برنج ایرانی درجه یک 32 هزار و 680 تومان در هر کیلو با 50.8درصد و برنج خارجی درجه یک 22 هزار و 300 تومان در هر کیلو با 148.2درصد، گوشت قرمز با 26.9درصد، شیر با 54.4درصد و تخم مرغ با 80.4درصد نسبت به آذرماه سال گذشته افزایش قیمت داشته‌اند.

شاخص قیمت در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» استان زنجان که دو سوم نوسان قیمت شاخص کل را به خود اختصاص داده  نیز در آذر ماه امسال نسبت به ماه قبل 1.1درصد افزایش نشان میدهد.

گروه مبلمان و لوازم خانگی بیشترین تورم را داشته است

نخستین گروهی که بیشترین تورم نقطه به نقطه را در بین گروههای 12 گانه ثبت کرده، گروه مبلمان و لوازم خانگی و نگهداری آنها با 68.2درصد است که پس از آن به ترتیب گروه تفریح و فرهنگ با 66.4درصد، گروه پوشاک و کفش با 65 درصد، گروه دخانیات با 58.1درصد، گروه خوراکی‌ها و آشامیدنیها با 57.3درصد، گروه حمل ونقل با 55.2درصد، گروه کالاها و خدمات متفرقه با 50.1 درصد، گروه هتل و رستوران با 38.1درصد، گروه بهداشت و درمان با 35.2درصد بیشترین نوسان قیمت را به خود اختصاص داده‌اند.

گفتنی است، طبق آمارها شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای استان در مقایسه با دیگر استانهای کشور با نرخ 28.7درصد در رتبه 25 ام قرار دارد.

لازم به توضیح است؛ نرخ تورم در 12 ماه منتهی به آذرماه امسال نسبت به مدت مشابه سال 98 بالغ بر 28.7درصد افزایش یافته است.

زهرا احمدی

انتهای پیام/


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانتورم اذرماهسازمان مدیریت و برنامه ریزی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx5081


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»