کد خبر: 5115
1399/10/24 - 10:12


با گذشت حدود 9 ماه از بازدید استاندار و مسئولان

اهالی «چُقلوی‌سفلی» هم‌چنان معترض

بخشدار بخش افشار شهرستان خدابنده: تائید برداشت غیرمجاز شن و ماسه از سوی معدنکار!/ رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان: طبق قانون نمی‌توانیم مانع برداشت معدنکار شویم!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- اهالی روستای «چُقلوی سفلی» از توابع شهرستان خدابنده، نزدیک به ۱۰ سال است که پیگیر برخورد مسئولان استانی با شرکت‌های ماسه‌شویی هستند که نسبت به برداشت غیرمجاز شن و ماسه از معدن نزدیک به این روستا اقدام می‌کنند. آن‌ها برای دومین بار طی تماسی با دفتر صدای زنجان اعلام کردند که با وجود دستور استاندار زنجان مبنی بر توقف برداشت شن و ماسه از زمین‌های زراعی تا تعیین تکلیف قضایی پرونده، کماکان برداشت‌ها ادامه دارد!

اهالی روستای چقلوی سفلی مدعی‌اند که در رابطه با معضل هجوم شرکت‌های سودجوی شن و ماسه به زمین‌های زراعی‌شان در طول چند سال نامه‌نگاری با دستگاه‌های ذیربط از جمله اداره منابع طبیعی شهرستان خدابنده، نه تنها نتیجه‌ای نگرفته‌اند بلکه از سوی برخی مسئولان مورد کم‌لطفی نیز قرار گرفته‌اند.

اهالی روستای «چقلوی سفلی» در گرماب بخش افشار واقع در شهرستان خدابنده چند سالی است که نسبت به برداشت‌های غیرمجاز شن و ماسه از بستر رودخانه قزل‌اوزن و معدن ماسه که در مجاورت این منطقه قرار دارد معترضند و نارضایتی خود را در حضور مسئولان استانی و رسانه‌ها اعلام کرده‌اند. البته پس از حضور استاندار در ابتدای سال جاری در منطقه صدور مجوز «برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه قزل‌اوزن» متوقف شده است.

اعتراض روستائیان به موضوع «برداشت شن و ماسه از معدن کوهی» که در حال حاضر در محل هدف که روزگاری بومیان و منابع طبیعی بر سر آن اختلاف داشتند مربوط می‌شود! البته اهالی معتقدند برخلاف اظهارات مسئولان، اختلاف آن‌ها بر سر اراضی زراعی، با دولت همچنان ادامه دارد و تمام نشده است!

آقای استاندار! اهالی روستای «چقلوی‌سفلی» همچنان معترض‌اند

یکی از روستائیان در گفت‌وگو با صدای زنجان می‌گوید: اردیبهشت‌ماه سال جاری بود که به دنبال رسانه‌ای شدن مشکلات این منطقه و پیگیری متعدد اهالی، استاندار زنجان به همراه مدیران استانی در محل حضور یافته و پس از بازرسی از منطقه دستور توقف برداشت از زمین‌های زراعی را داد که تا اطلاع ثانوی و تعیین تکلیف قضایی پرونده هیچ‌گونه برداشتی صورت نگیرد، اما این دستور عملی نشده و کماکان برداشت از زمین‌های روستائیان ادامه دارد.

او با بیان اینکه شغل اصلی اهالی این روستا دامداری و کشاورزی است، تاکید می‌کند: حتی بسیاری از ساکنان روستا به علت نابودی تدریجی منابع ملی و طبیعی منطقه به ناچار از روستا مهاجرت کرده و در حاشیه شهرها ساکن شدند. خانوارهای روستایی طی ۱۰ سال از ۱۰۰ خانوار به ۵ الی ۶ خانوار رسیده است. اهالی که مانده‌اند نمی‌توانند از زمین اجدادی‌شان بهره‌مند شوند. این مشکل دامن روستاهای اطراف را هم گرفته است اما کو گوش شنوا که صدای روستائیان «چقلوی سفلی» را بشنود! آقای استاندار! اهالی روستای «چقلوی‌سفلی» همچنان معترض‌اند.

استاندار، هیچ دستوری مبنی بر توقف برداشت ماسه از سوی معدنکار را نداده است!

ناصر فغفوری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در پاسخ به اعتراض روستائیان منطقه «چقلوی سفلی» مبنی بر عدم توجه معدنکار به دستور استاندار مبنی بر توقف برداشت تا تعیین تکلیف موضوع برداشت‌های غیرمجاز که سبب نارضایتی مردم شده است به صدای زنجان می‌گوید: اصلا چنین مصوبه‌ای نداشتیم! در هیچ کجا نوشته نشده که تا وقتی موضوع تعیین تکلیف نشود، اجازه برداشت به معدنکار داده نشود! کار معدنکار قانونی است و اگر مانع ادامه فعالیتش شویم، شخص می‌تواند موضوع را از طریق مراجع قضایی پیگیری کند. استاندار برای توقف برداشت‌ها هیچ دستوری نداده است، بلکه تاکید کردند که موارد بررسی شده و تمامی برداشت‌ها بر اساس ضوابط صورت گیرد.

فغفوری با بیان اینکه بنا به دستور استاندار، بخشداری موظف شد تا در بخش صدور مجوزهای برداشت، در حوزه نظارت با دستگاه‌های ذیربط همکاری کند، عنوان می‌کند: مقرر شد فرمانداری خدابنده کمیته پایش و نظارت بر شن و ماسه را تشکیل دهد که این روند توسط این ارگان عملیاتی شده و جلسات مربوطه نیز برگزار شده است.

اختلاف روستائیان با دولت در حوزه تملک اراضی تمام شده است!

بخشدار بخش افشار شهرستان خدابنده نیز معتقد است: ریشه نارضایتی اهالی روستای «چقلوی‌سفلی» نسبت به فعالیت معدن کوهی و برداشت شن و ماسه از منطقه به اختلاف دیرینه اهالی روستا با دولت (اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری) بر سر تملک اراضی برمی‌گردد که سابقه 20 ساله دارد.

موسوی با بیان اینکه سال قبل با تشکیل کمیته رفع تداخلات موضوع اختلاف بین اهالی و اداره کل منابع طبیعی، به نفع مردم حل شده است، تصریح می‌کند: بنا به اظهارات مسئولان مربوطه، تصور می‌کنم موضوع اختلاف بر سر 450 هکتار زمین بود که 9دهم آن به روستائیان داده شد.

بخشدار بخش افشار شهرستان خدابنده در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به حضور استاندار زنجان در روستا و بازدید از مناطق برداشت شن و ماسه تصریح می‌کند: استاندار محترم که با همراه مدیران ذیربط از منطقه بازدید داشت، با تاکید بر اینکه برداشت از بستر رودخانه اصولی نبوده است دستور دادند تا هیچ‌گونه مجوزی مبنی بر برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه قزل‌اوزن در روستای «چقلوی سفلی» داده نشود که همچنان از سوی ارگان‌های ذیربط این دستور اجرایی می‌شود.

موسوی ادامه می‌دهد: مورد دوم نیز مربوط به برداشت ماسه از معدن کوهی واقع در این روستا است. اهالی می‌گویند حق برداشت ندارید، شرکت نیز می‌گوید طبق مجوز برداشت را انجام می‌دهم. به دنبال بالا گرفتن اختلاف‌ها، پرونده برای بررسی دقیق در مراجع قضایی پیگیری شد. مرجع قضایی نیز برای 3 نفر از اهالی حکم صادر کرد که در آن، مقام قضایی برداشت از معدن را حق صاحب مجوز دانسته بود. خب این 3 نفر از اهالی بودند و می‌توان به کل روستا که بر عدم برداشت ماسه از سوی شرکت تاکید دارند، داد. نمی‌شود یک طرفه به قاضی رفت! پرونده را بررسی کردیم، اسناد نشان می‌داد که تخلفی صورت نگرفته است.

رفتیم حق‌مان را پیگیری کنیم، گفتند این‌ها از تهران آمده‌اند و اهل روستای «چقلوی‌سفلی» نیستند!

اما یکی از ساکنان روستا نیز ضمن انتقاد از اظهارات برخی از مسئولان محلی مبنی بر محکوم شدن تعدادی از روستائیان بابت اراضی مورد اختلاف با دولت می‌گوید: اتفاقا چند وقت پیش هم که برای پیگیری مطالبات‌مان به استان مراجعه کردیم مسئولان فرمانداری یا بخشداری گفتند این‌ها اصلا اهل روستای چقلوی‌سفلی نیستند و از تهران آمده‌اند! با این که مسئولان استان زنجان تاکید داشتند که ما کارت ملی به همراه داریم که ثابت می‌کند از اهالی منطقه‌ایم!

معترضان اگر از تهران هم آمده باشند، اهل روستای «چقلوی‌سفلی» محسوب می‌شوند

سیدجعفر موسوی، بخشدار بخش افشار شهرستان خدابنده هم این اظهارات را غیرمستند و غیررسمی دانسته و تاکید می‌کند: چنین اظهاراتی از سوی ارگان‌های دولتی یاد شده صورت نگرفته است، به نظرم گفتن این حرف که معترضان چقلوی سفلی از تهران آمده‌اند و ساکن روستا نیستند غیرکارشناسی است، از تهران هم آمده باشند اهل روستا هستند.

چند نفری که محکوم شده‌اند ربطی به مطالبه و پیگیری اهالی روستا ندارند

یکی از روستائیان در واکنش به اظهارات بخشدار بخش افشار تاکید می‌کند: این اراضی سالیان سال است توسط محلی‌ها مورد استفاده کشاورزی قرار می‌گرفت، اجداد ما حتی قبل از اینکه تراکتور وجود داشته باشد با گاوآهن زمین را شخم می‌زدند، این اراضی مشاع و متعلق به مردم بوده است. اما از سال 89 با واگذاری بخشی از اراضی به معدنکاری توسط اداره منابع طبیعی عملا ما نمی‌توانیم به فعالیت خود ادامه دهیم. اگر این اراضی برای منابع طبیعی بوده چرا در این مدت ادعای مالکیت نکرده است؟ متاسفانه برخی از مسئولان حق را به معدنکار داده و می‌گویند طبق حکم صادره، اهالی حق کشت و زراع در اطراف معدن کوهی روستا را ندارند. تاکید می‌کنیم چند نفر معدودی که محکوم شده‌اند ربطی به مطالبه و پیگیری کل روستا ندارند. منابع طبیعی که الان ادعای مالکیت دارد و برداشت ماسه را حق شرکت می‌‌داند، این همه سال کجا بود؟

یکی از روستائیان ضمن رد پایان اختلاف بین دولت و روستائیان بر سر اراضی با انتقاد از بی‌مسئولیتی برخی دستگاه‌ها عنوان می‌کند: متاسفانه برخی از مسئولان محلی موضوع اختلاف اهالی با دستگاه‌های صادرکننده مجوز و شرکت‌های ماسه‌شویی را تمام شده اعلام می‌کنند در حالی که درست نیست، ما روستائیان همچنان معترضیم. اداره کل منابع طبیعی که الان حق را به شرکت ماسه‌شویی می‌دهد قبل از صدور مجوز فعالیت (پاسخ به استعلام دستگاه‌های مربوطه) کجا بود؟ اگر صاحب زمین بود چرا ادعایی نمی‌کرد؟

گفته‌ایم، معدنکار با اهالی روستای «چقلوی‌سفلی» تعامل کند!

ناصر فغفوری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان هم در واکنش به این اظهارات با تاکید بر لزوم تعامل معدنکار با اهالی می‌گوید: سال قبل بخشی از زمین اطراف معدن نیز توسط تعدادی از روستائیان شخم زده شده بود که غیرقانونی بود اما ما از معدن‌کار خواستیم تا به جای پیگیری موضوع در مراجع قضایی با روستائیان تعامل کند. بخشی از زمین‌هایی که شخم زده می‌شود 100 درصد برای روستائیان نیست و متعلق به منابع طبیعی است. در این مدت نیز یا اداره کل منابع طبیعی فرصت برخورد نداشته یا صلاح ندانسته که برخورد کند!

سکوت مسئولان منابع طبیعی

صدای زنجان به منظور دریافت پاسخ شفاف مسئولان اداره کل منابع طبیعی استان زنجان موضوع را به صورت مکرر از طریق روابط عمومی این دستگاه پیگیری کرد اما امکان مصاحبه با هیچ یک از مسئولان استانی و شهرستانی فراهم نشد.

تائید برداشت غیرمجاز شن و ماسه از سوی معدنکار

سیدجعفر موسوی، بخشدار بخش افشار شهرستان خدابنده نیز در واکنش به این اظهارات با تاکید بر اینکه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان متولی صدور مجوز به معادن از جمله معدن کوهی مستقر در روستای «چقلوی سفلی» بوده است، می‌گوید: سازمان صنعت و معدن، دستگاه مرجع است و هرگونه پاسخ از سوی این دستگاه ملاک اقدام و عمل ماست. البته ما نیز به شکل برداشت معترضیم، شرکت بهره‌بردار باید استاندارد را رعایت کند، ما طبق مجوز صادره از سوی دستگاه‌های ذیربط، فرض می‌کنیم که شرکت حق برداشت دارد اما حق ندارد به نوعی بهره‌برداری کند که خطرآفرین باشد، استاندار محترم در بازدیدی که داشتند به این مورد هم اعتراض داشتند، مقرر شد اداره کل منابع طبیعی و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان به عنوان دستگاه‌های ذیربط نظارت‌هایشان را افزایش دهند.

ادعای برداشت غیرمجاز از معادن را نمی‌پذیریم!

اما ناصر فغفوری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با رد اظهارات مردم و بخشدار بخش افشار مبنی بر برداشت غیرمجاز ماسه و شن توسط معدنکار در منطقه هدف روستای چقلوی سفلی، تصریح می‌کند: دیگر مثل گذشته نیست، سیستم جدید اندازه‌گیری و نقشه‌برداری هست، اصلا امکان ندارد معدنکار بیش از حد مجاز تعیین شده در مجوز، اقدام به برداشت کند!

قرار بود در حوزه صدور مجوز برداشت‌ها اختیاراتی به رئیس اداره شهرستانی داده شود

سیدجعفر موسوی، بخشدار بخش افشار شهرستان خدابنده می‌گوید: با توجه به مشکلات ایجاد شده در حوزه صدور مجوز و عدم رعایت میزان برداشت‌ها از سوی بهره‌برداران، قرار شده تصمیم‌گیرندگان در حوزه صدور مجوز سازمان صنعت و معدن یا در اداره شهرستانی صنعت و معدن مستقر شوند یا به رئیس اداره متبوع تفویض اختیار کنند که تا به امروز این اتفاق نیفتاده است.

وزارت صنعت، معدن و تجارت، صدور مجور برداشت‌ها را فقط به رئیس سازمان صمت تفویض کرده است

ناصر فغفوری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز در واکنش به این اظهارات با تاکید بر اینکه طبق قانون وزارتخانه متبوع صدور هر گونه مجوز برداشت را به رؤسای سازمان‌های استانی تفویض کرده است، می‌گوید: در صدور مجوز حساسیت‌ها بالاست، سازمان در حوزه صدور مجوز برداشت از بستر رودخانه‌ها استعلام‌های مربوطه را از شرکت آب منطقه‌ای زنجان و مجوز برداشت از معادن کوهی را از اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان پیگیری می‌کند. این دستگاه‌ها نیز موضوع را از طریق ادارات شهرستانی خود پیگیری می‌کنند. فرآیند برای دریافت پاسخ استعلام‌ها طولانی است چرا که کارشناسان ذیربط موظفند با در نظر گرفتن میزان برداشت قبلی، برگشت منطقه به حالت قبلی را بررسی و نتایج را به دستگاه مربوطه ارجاع دهند.

امیدوار به رصد دقیق فرآیند برداشت ماسه و شن معدنکاران از سوی سازمان صنعت و معدن هستیم!

سیدجعفر موسوی، بخشدار بخش افشار شهرستان خدابنده نیز در واکنش به اظهارات رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با تاکید بر اینکه فرمانداری و بخشداری در پیگیری مشکلات بومیان در نخستین گام حق را به روستائیان داده و سپس برای پیگیری بیشتر وارد عمل می‌شوند به اهالی روستای «چقلوی سفلی» اطمینان داد که دغدغه برداشت غیرمجاز ماسه و شن از منطقه آن‌ها را مسئولان نیز دارند.

موسوی با اشاره به تشکیل جلسه در روز دوشنبه 22 دی‌ماه با نمایندگان شرکت و روستائیان می‌گوید: هفته جاری نیز با حضور نمایندگان شورای تامین موضوع با حساسیت پیگیری می‌شود.

او امیدوار است سازمان صنعت، معدن و تجارت استان که در حوزه صدور مجوز فعالیت دارد موضوع برداشت‌ شن و ماسه از سوی معدنکاران را با حساسیت پیگیری کند!

لیلا محمدی

 انتهای پیام/


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانچُقلوی‌سفلیشهرستان خدابندهبرداشت شن و ماسه
sedayezanjannews.ir/nx5115


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»