کد خبر: 5116
1399/10/24 - 10:36


گزارش صدای زنجان نشان می‌دهد:

کاهش 50درصدی خرید میوه

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان: مردم قدرت خرید میوه را ندارند و فقط دنبال تهیه مایجتاج ضروری خود هستند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- میوه‌ مفیدترین و طبیعی‌ترین منابع تغذیه انسان است از این‌رو گنجاندن آن در سبد غذایی روزانه خانواده از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، این در حالیست که به گفته رئیس اتحادیه میوه‌وتربار زنجان، گرانی و تورم در همه بخش‌ها سبب شده مردم بیشتر به خرید مایحتاج ضروری خود اقدام کنند و تهیه میوه را که از ضروریات زندگی نیست به بعد موکول کنند.

مرتضی هاشمی به قیمتهای سر به فلک کشیده میوه‌ها در تره‌بار اشاره میکند و می‌گوید: هم اکنون قیمت پرتقال 10 تا 14 هزار تومان، کیوی 15 تا 20 هزار، خیار گلخانه‌ای 13 هزار، خیار بوته‌ای 10 هزار، سیب درختی 10 تا 15 هزار تومان با توجه به کیفیتشان متفاوت است، قیمت لیموشیرین 9 تا 10 هزار، نارنگی13 هزار تومان در میدان تره‌بار است که در بازار و خرده‌فروشی‌ها این قیمتها تا 30 درصد افزایش می‌یابد.

این مسئول افزایش کرایه حمل و نقل، افزایش دستمزد کارگران و صادرات میوه را از مهم‌ترین عوامل گرانی میوه می‌داند و میگوید: هم اکنون صادرات میوه و همچنین تورم در سایر بخش‌ها سبب شده قیمت میوه نیز افزایش یابد به طوری که قدرت خرید مردم به طور چشمگیری کاهش یافته است.

وی با ابراز اینکه هر ساله بیشتر میوه‌ها برای مجالس مختلف خریداری می‌شد، تاکید می‌کند: از اواخر سال گذشته تاکنون خرید میوه در زنجان تا 50 درصد کاهش یافته که عدم برگزاری مجالس در استان به دلیل شیوع کرونا، مهمترین عامل کاهش خرید میوه در زنجان است.

تورم در سایر بخشها سبب افزایش قیمت میوه شده است

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان زنجان نیز در گفت‌وگو با صدای زنجان با تایید اینکه قدرت خرید مردم برای تهیه میوه کاهش یافته است، خاطر نشان می‌کند: در حال حاضر تورم در همه بخش‌ها و اقلام قابل مشاهده است که قیمت میوه‌ها نیز به طبع این افزایش قیمتها در همه زمینه‌ها، افزایش می‌یابد.

رضا استجلو با بیان اینکه هم اکنون میوه‌های فصل از سردخانه‌ها به بازار عرضه میشود، تصریح میکند: در حال حاضر هزینه سردخانه و نگهداری میوه به قیمت تمام شده میوه افزوده شده و در نهایت سبب افزایش قیمت آن می‌شود.

سفرهای برای مردم نمانده است

وی با ابراز تاسف از اینکه سفره‌ای برای مردم نمانده است، خاطر نشان می‌کند: با این شرایط اقتصادی و تورمی که در جامعه حاکم است مردم قدرت خرید میوه را نداشته و فقط در این شرایط میتوانند مایجتاج ضروری خود را تامین کنند.

این مسئول با بیان اینکه در 3 ماه اخیر قیمت میوه به شدت افزایش یافت است، ابراز می‌کند: قدرت خرید مردم برای تهیه میوه در 3 ماه اخیر 50 درصد کاهش یافته است.

وی در ادامه با اشاره به راه حل کاهش قیمت میوه اظهار می‌کند: هم اکنون در تمامی بخش‌ها افزایش قیمت وجود دارد و این تورمی که در جامعه است به بخش میوه نیز تاثیر گذاشته که تنها راه برای جلوگیری از گرانی نظارت سازمان صمت استان به بازار است که با در نظر گرفتن تمامی هزینه ها و سود خرید، در صورت مشاهده تخلف گرانفروشی با فروشنده برخورد نماید.

میوه جزو کالاهای تنظیم بازار نیست

رئیس بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز با بیان اینکه میوه جزو کالاهای تنظیم بازار نیست، خاطر نشان می‌کند: تنها در ایام نزدیک عید هر سال میوه‌های سیب و پرتقال جزو کالای تنظیم بازار هستند و سازمان صمت می‌تواند دخالت کند ولی در سایر ایام از سال برای تعیین نرخ و کاهش قیمت این کالا سازمان صمت هیچ مسئولیتی ندارد.

زنجان تولید کننده میوه نیست که آنرا صادر کند

اسماعیل مسلمی با بیان اینکه صادرات میوه از استان زنجان انجام نمی‌شود تا سبب گرانی میوه شود، می‌افزاید: در حال حاضر بیشتر میوه‌هایی که در بازار استان زنجان عرضه میشود از استان‌های دیگر وارد شده و زنجان تولیدکننده این نوع میوهها نیست تا بتواند انرا صادر کند و قیمت در بخش میوه با افزایش هزینههای جانبی از قبیل هزینه حمل و نقل افزایش میآید و این گرانی تنها مختص استان زنجان نیست و یک معضل کشوری است و برای کاهش قیمت در این بخش باید یک اقدام ملی انجام شود.

این مسئول با بیان اینکه ملاک برای بازرسان سازمان صمت استان فاکتور خرید میوه توسط میوه فروشان است و اگر شکایتی در زمینه تخلف گرانفروشی گزارش شود بازرسان فاکتور خرید را مورد بررسی قرار میدهند، خاطر نشان میکند: با توجه به فاکتور خرید و نوع میوه، فروشنده می‌تواند 30 تا 60 درصد به عنوان سود به قیمت فاکتور بیافزاید و بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در صورت مشاهده هر گونه گرانفروشی بالاتر از سود مصوب، متخلف را به سازمان تعزیرات حکومتی معرفی می‌کنند تا برخوردهای لازم انجام گیرد.

وی اذعان میکند: هم اکنون با افزایش آمارتعداد عرضه میوه توسط دست فروشان و یا وانت بارها، مغازه داران نمی‌توانند تخلف زیادی در گرانفروشی داشته باشند چون با گرانفروشی، مشتریهای خود را از دست داده و میوه‌ها به دلیل ماندگاری پایین نسبت به سایر کالاها خراب می‌شود.

زهرا احمدی

انتهای پیام/


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانخرید میوهمشکلات اقتصادی
sedayezanjannews.ir/nx5116


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»