کد خبر: 5158
1399/11/04 - 10:54


گزارش صدای زنجان از اختلاف مسئولان دانشگاه علوم پزشکی و اتاق اصناف بر سر بازگشایی تالارهای پذیرایی؛

کرونا آمده، پس پول بدید!

تالارداران: به ما گفتند بروید با دفتر خدمات سلامت قرارداد ببندید سپس اجازه فعالیت بدهیم!/ مدیر دفتر خدمات سلامت زنجان: تالارداران معترض، پول‌شان را پس بگیرند/ رئیس اتحادیه تالار و رستوران‌داران: بالاخره بعد از یکسال تعطیلی چه کار کنیم؟/ مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی استان: تالارها فعالیت کنند اما هیچ مراسمی برگزار نشود!/ رئیس اتاق اصناف زنجان: نامه مرکز بهداشت شهرستان زنجان مبنی بر تعطیلی تالارهای پذیرایی را به تالارها ابلاغ نمی‌کنم!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- اختلاف مسئولان دانشگاه علوم پزشکی و اتاق اصناف در بازگشایی تالارهای پذیرایی با گذشت بیش از 15 روز از صدور مجوز همچنان ادامه دارد. البته چند روز پیش مرکز بهداشت شهرستان زنجان با ارسال نامه‌ای با تاکید بر اینکه منظور مسئولان از بازگشایی مشروط، چلوکبابی‌ها و رستوران‌ها بوده نه تالارهای پذیرایی بر لزوم عدم فعالیت تالارها تاکید کرده است اما رئیس اتاق اصناف که معتقد است تصمیمات اتخاذ شده مسئولان بهداشتی در مورد صنوف منصفانه نیست تاکید می‌کند که همچنان سر حرف خود مبنی بر اجرای دقیق مصوبه دی‌ماه بوده و به هیچ عنوان نامه این مرکز را به صنف ذیربط ابلاغ نمی‌کند!

پس از شیوع کروناویروس در اواخر سال 98، تالارهای پذیرایی از اسفندماه در لیست تعطیلی اجباری دولت قرار گرفتند. به گفته رئیس اتحادیه هتل و رستوران‌داران زنجان، ۵۵ تالار در شهر زنجان به ثبت رسیده است که پس از شیوع کرونا ویروس و تعطیلی یکساله ناشی از انتشار این ویروس و خسارت اقتصادی، پروانه کسب ۱۲ مورد از این تالارها ابطال و پروانه کسب ۱۴ مورد نیز منقضی شده است.

سردرگمی

سوم دی‌ماه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان در خصوص درخواست اتحادیه صنف هتل و رستوران‌داران جهت فعالیت تالارهای پذیرایی خطاب به استانداری اعلام کرد که بر اساس طرح مدیریت هوشمند محدودیت‌ها، اماکن مذکور در گروه شغلی سه دسته‌بندی گردیده بنابراین فعایلت آنها در شهرهای دارای وضعیت زرد با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بلامانع است. مرجع ذیربط در استانداری زنجان نیز پس از بررسی موضوع دهم ماه جاری طی ارسال نامه‌ای مکتوب به معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی، فعالیت صنف مربوطه بر اساس رعایت اصول بهداشتی را بلامانع دانسته و دستور اقدام طبق ضوابط را داد.

۱۴ دی‌ماه نیز مسئولان مربوطه اعلام کردند تالارهای زنجان با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی و با داشتن مشاور خود کنترلی از دفتر خدمات سلامت با ۳۰درصد ظرفیت، می‌توانند فعالیت خود را آغاز کنند.

محمد بازرگان، رئیس اتحادیه تالار و رستوران داران با استناد به نامه‌های مکتوب ارسالی از سوی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان به دنبال تغییر وضعیت کرونایی زنجان از نارنجی به زرد که در آن فعالیت تالارها به عنوان صنف گروه دوم شغلی به صورت مشروط بلامانع است، می‌گوید: پس از سخت‌گیری‌های مسئولان در عدم فعالیت تالارها با وجود ارسال نامه‌های مکتوب بازگشایی واحدها با شرط اجرای تمامی پروتکل‌های بهداشتی، حدود 4 روز پیش مرکز بهداشت شهرستان زنجان با ارسال نامه‌ای اعلام کرده که چون زنجان در ضعیت زرد کرونایی قرار دارد هرگونه فعالیت تالارها تا تغییر وضعیت به آبی ممنوع است! این در حالی است که مسئولان دانشگاه علوم پزشکی گفته‌اند فعالیت صنف ما در وضعیت زرد بلامانع است! جالب است فیلم اظهارات یکی از مسئولان این دانشگاه که در میان رسانه‌ها اعلام کرده بود فعالیت تالارها مشکلی ندارد را به ایشان ارائه کردیم، او گفت بله من گفتم تالارها را بازگشایی کنید اما نگفتم فعالیت کنید!

رئیس اتحادیه تالار و رستوران داران با اشاره به تعطیلی یکساله تالارداران زنجان و خسارت اقتصادی سنگین به این صنف و بیکاری صدها کارگر تصریح می‌کند: در این مدت هر تالار ماهانه 100 میلیون تومان متضرر شده است. با صدور مجوز مسئولان استانی، تعدادی از تالارها اقدام به رزرو مهمانی‌ها کردند، حالا می‌گویند تعطیل کنید! این که نمی‌شود! اصلا چرا در تصمیم‌گیری‌ها جدی نیستید؟

تالارها فعالیت کنند اما هیچ مراسمی برگزار نشود!

جلیل نصیری، مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی استان در گفت‌وگو با صدای زنجان با تاکید بر اینکه بازگشایی تالارها بلامانع است اما به هیچ عنوان نباید مراسمی برگزار شود در پاسخ به ابهامی مبنی بر اینکه فعالیت تالارها صرفا مربوط به برگزاری مراسم جشن، تولد، تشریفات عزا است بوده و نحوه ارائه خدمات کاملا متفاوت با رستوران‌ها است و دستور بازگشایی مشروط تالارها به منزله برگزاری مراسم طبق پروتکل‌های بهداشتی است، عنوان می‌کند: باید منتظر مجوز کشوری باشیم!

نصیری در پاسخ به سؤال صدای زنجان مبنی بر بلامانع بودن فعالیت تالارهای پذیرایی در مناطق زرد که زنجان نیز جزو این شهرهاست، می‌گوید: طبق دستور وزیر کشور که اتفاقا جدید هم هست، مجوز صدور فعالیت با دانشگاه علوم پزشکی نیست، این دستگاه صرفا می‌تواند پیشنهاد خود را جهت بررسی به ستاد کرونا ارائه کرده و ستاد آن را ابلاغ کند. ما در شرایطی هستیم که خودمان منتظر دستورالعمل هستیم!

به ما گفتند بروید با دفتر خدمات سلامت قرارداد ببندید سپس اجازه فعالیت بدهیم!

اما یکی از تالارداران در واکنش به این اظهارات با بیان اینکه به ما گفتند بروید با دفتر خدمات سلامت قرارداد ببندید سپس اجازه فعالیت بدهیم!، می‌گوید: تالارهای پذیرایی یک سال است معطل تصمیمات مسئولانی است که نفسشان از جای گرم بلند می‌شود. مسئولان به جای اینکه در شرایط کرونایی به فکر راه‌حلی برای مشکل کسبه باشند صرفا به دنبال اخذ پول به بهانه‌های واهی هستند!

تالارداران معترض، پول‌شان را پس بگیرند

مریم حسنلو، مدیر دفتر خدمات سلامت زنجان در توضیح به این ابهامات در گفت‌وگو با صدای زنجان با بیان اینکه هزینه‌های واریزی تالارداران کشوری بوده و مختص زنجان نیست، می‌گوید: هزینه‌های واریزی بابت ممیزی بهداشتی و مشاوره بهداشت است و تالارداران به هیچ عنوان نباید آن را مجوز فعالیت تلقی کنند. هر وقت دانشگاه علوم پزشکی اجازه فعالیت را به تالارداران داد کارشناسان دفتر خدمات سلامت در تالارهای سطح شهر حضور یافته و نسبت به بررسی نحوه اجرای صحیح پروتکل‌های بهداشتی و ارائه آموزش‌های مربوطه اقدام می‌کنند. با این اوصاف، مجوز را ستاد کرونای استان و مسئولان ذیربط دانشگاه علوم پزشکی صادر می‌کنند نه دفتر خدمات سلامت!

به گفته حسنلو دفاتر خدمات سلامت در تهران از سال 95 فعالیت می‌کند. در زنجان نیز از اردیبهشت‌ماه سال جاری اجازه فعالیت به تنها دفتر خدمات سلامت شهر زنجان در خصوص نظارت بر اجرای صحیح پروتکل‌های بهداشتی و آموزش نکات لازم داده شده است.

مدیر دفتر خدمات سلامت زنجان با اشاره به ارسال نامه مکتوب از سوی مرکز بهداشت زنجان به اتحادیه تالارداران مبنی بر عدم صدور مجوز برای فعالیت ابراز می‌کند: تالاردارانی که نسبت به واریز ممیزی بهداشتی اقدام کرده‌اند می‌توانند پولشان را پس بگیرند یا مبلغ واریزی‌شان برای سال بعد محاسبه شود.

دفتر خدمات سلامت فقط با 5 تالار قرارداد منعقد کرده است

مدیر دفتر خدمات سلامت زنجان با بیان اینکه صنوف هر وقت فعالیتی نداشته باشند مبالغ واریزی آن‌ها قابل استرداد است، می‌گوید: این مبالغ پس از ثبت درخواست صنف مربوطه، طی 3 الی 4 روز از طریق وزارت بهداشت به کارت صنف متقاضی برگردانده می‌شود.

حسنلو با بیان اینکه مبالغ واریزی توسط صنوف از جمله تالارداران بابت یک سال ممیزی بهداشتی (24 مرتبه بازرسی) بوده است، تصریح می‌کند: اگر یک بار بازرسی صورت گرفته، مبلغ 23 بازرسی باقی مانده قابل استرداد است.

مدیر دفتر خدمات سلامت زنجان با بیان اینکه از حدود 50 تالار، فقط 5 مورد با شرکت قرارداد منعقد کرده و هزینه بازرسی‌های بهداشتی را پرداخت کرده‌اند، تاکید می‌کند که دفتر خدمات سلامت زنجان مشکلی بابت استرداد مبالغ اخذ شده از صنوف ندارد.

پول‌های که گرفتید کجاست؟

اما محمد بازرگان، رئیس اتحادیه تالار و رستوران داران در گفت‌وگو با صدای زنجان با رد این اظهارات با بیان اینکه 8 نفر از تالارداران قراردادهای منعقد شده با دفتر خدمات سلامت را به اتحادیه ارائه کرده‌اند، می‌گوید: این واحدها به عملکرد مسئولان حوزه بهداشت معترض‌اند! مجوز مشروط بازگشایی تالارها صادر شد، حتی گفتند لازمه ازسرگیری فعالیت تالارداران انعقاد قرارداد با دفتر خدمات سلامت یا اسفتاده از ماموران بهداشت جهت بازرسی بهداشتی از مجموعه است. به همین دلیل بسیاری با پرداخت مبالغ 1.5 تا 2 میلیون تومانی از این مصوبه استقبال کردند، اما چند روز بعد گفتند، حق ندارید پذیرش داشته باشید! تالارداران معترض به اتحادیه مراجعه کردند که در بین آن‌ها 8 نفر با ارائه قراردادهای منعقد شده با این دفتر خواستار پیگیری مقصد وجه واریزی و علت تصمیم‌های ناعادلانه مسئولان ذیربط بودند.

رئیس اتحادیه تالار و رستوران داران  تصریح می‌کند: هر یک از واحدها مبلغ یک میلیون و ۲۰۰ تا ۲ میلیون تومان بابت خوداظهاری هزینه کردند. اما در حال حاضر بنا به اظهارات کارشناسان بهداشت تالارهای پذیرایی حق فعالیت ندارند! آیا مسئولان با این تصمیم فقط به دنبال پرداخت پول بودند؟

مبالغ اخذ شده قانونی بوده است

جلیل نصیری، مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی استان در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به اینکه دفتر خدمات سلامت مجوز فعایات خود را از این دستگاه اخذ کرده است، تاکید می‌کند: میلیاردها پول توسط این دفتر جابجا شود به دانشگاه علوم پزشکی ارتباط ندارد اما این را هم بگویم که این دفتر فراتر از قانون کاری نمی‌تواند انجام دهد، مبالغی که از صنوف مختلف از جمله تالارداران بابت خوداظهاری اخذ شده است کاملا قانونی بوده و امکانی ندارد تخلفی صورت گرفته باشد.

نصیری با اشاره به لزوم بکارگیری ناظران فنی جهت بررسی وضعیت بهداشتی واحدهای صنفی از سوی صنوف یا دستگاه‌های ذیربط عنوان می‌کند: اتاق اصناف یا واحد صنفی باید اقدام به جذب کارشناس بهداشت محیط کند، به جز این دو راه، واحدها می‌توانند طی قراردادی با دفتر خدمات سلامت اقدام به بکارگیری کارشناس مربوطه کنند. در غیر این صورت واحد صنفی به دستگاه قضایی معرفی می‌شود.

مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه ما نیز درک می‌کنیم که کسبه به سختی کسب درامد می‌کنند، جذب کارشناسان بهداشت محیط که ناظران دانشگاه علوم پزشکی محسوب می‌شود را یکی از ضروریات جهت حفظ بهداشت و سلامت جامعه اعلام می‌کند.

پول‌های واریز شده تمامی صنوف از جمله تالارداران به حساب شرکتی متعلق به وزارت بهداشت واریز  شده است

مریم حسنلو، مدیر دفتر خدمات سلامت زنجان نیز در واکنش به این اظهارات خطاب به رئیس اتحادیه تالار و رستوران داران عنوان می‌کند: مبالغ واریزی تمامی صنوف مستقیما به حساب شرکت سلامت الکترونیک مبین ایرانیان متعلق به وزارت بهداشت واریز می‌شود، تنها مبلغ اخذ شده از این شرکت توسط دفتر خدمات سلامت شهرستان‌ها از جمله زنجان نیز کارمزد بوده و بابت تامین دستمزد کارشناسان است، حتی ریالی به حساب شخص بنده یا حتی دفتر واریز نشده است.

به دانشگاه علوم پزشکی ارتباطی ندارد، متولی تالارها از این صنف دفاع نمی‌کند!

رئیس اتحادیه تالار و رستوران داران می‌گوید: با گذشت بیش از 15 روز از صدور مجوز فعالیت مشروط تالارهای زنجان، تالارهای پذیرایی خواستار لغو سختگیری‌های بی‌مورد دانشگاه علوم پزشکی هستند.

اما جلیل نصیری، مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان معتقد است: اگر تا به الان تالارداران دچار مشکل شده‌اند به دستگاه متولی این صنف برمی‌گردد، کاری به درستی و غلطی ندارم اما خب وقتی این دستگاه طی نامه‌ای اعلام کرده که فعالیت با 30 درصد ظرفیت بلامانع است چرا الان از مجموعه خود دفاع نمی‌کند؟

نامه مرکز بهداشت شهرستان زنجان مبنی بر تعطیلی تالارهای پذیرایی را به تالارها ابلاغ نمی‌کنم!

سیدمحمود موسوی، رئیس اتاق اصناف زنجان هم در واکنش به این اظهارات با تائید و تکرار اظهارات رئیس اتحادیه تالار و رستوران داران می‌گوید: به دنبال صدور مجوز بازگشایی تالارها، دانشگاه علوم پزشکی تالارها را به سمت انعقاد قرارداد با دفتر خدمات سلامت جهت خوداظهاری بهداشتی هدایت کرد، الان می‌گوید فعالیت تالارها ممنوع! ناظر برای تالار بسته که نیاز نیست! شما گفتید قرارداد ببندید تا مجوز فعالیت بدهیم.

موسوی با اشاره به ارسال نامه‌ای از سوی مرکز بهداشت شهرستان می‌گوید: این مرکز در نامه به صراحت اعلام کرده که فعالیت تالارها ممنوع بوده و منظور از نامه قبلی ( نامه ارسالی دانشگاه علوم پزشکی در دی‌ماه سال جاری) رستوران‌ها و چلوکبابی‌ها بوده است! من تا این لحظه به هیچ تالاری نگفته‌ام که موضوع کنسل شده است، هر حرفی زده‌ام سر حرف خودم هستم! سازمان صنعت، معدن و تجارت رسما به ما اعلام کرده است که فعالیت تالارها به 30 درصد ظرفیت مشروط بر رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی بلامانع است، ما نیز به اتحادیه مربوطه اعلام کرده‌ایم. در تمامی جلسات با مسئولان و مصاحبه‌هایم با رسانه‌ها این مهم را صراحتا اعلام کرده‌ام و هیچ یک از مدیران و مسئولان استان نیز نگفته‌اند حرفهایی که در رابطه با بازگشایی مشروط تالارها زده‌ام خلاف قانون و مصوبه است.

فاصله‌گذاری اجتماعی در مراکز دارای مجوز علوم پزشکی رعایت می‌شود یا واحدهای دارای مجوز اتاف اصناف؟

رئیس اتاق اصناف زنجان ادامه می‌دهد: چه با زور چه با خواهش و تمنا، یک سال اجازه کار به تالارهای پذیرایی را ندادیم، چند وقت پیش ستاد مقابله با کرونا مجوز بازگشایی مشروط تالارها را ارائه کرد، خب چرا مجموعه بهداشت اجازه کار به ما را نمی‌دهند؟ مسئولان دانشگاه علوم پزشکی پاسخ دهند، آیا فاصله‌گذاری اجتماعی در داروخانه‌ها و مراکز درمانی و پزشکی که زیرنظر این مجموعه فعالیت می‌کنند بهتر رعایت می‌شود یا در تالارها، رستوران‌ها، چلوکبابی‌ها و حتی آرایشگاه‌های زنانه؟ باور کنید این تصمیمات منصفانه نیست!

احتمال پذیرش برگزاری مراسم توسط تالارها با 30 نفر میهمان!

با این حال جلیل نصیری، مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به پیشنهاد وزارت بهداشت مبنی بر پذیرش برگزاری مراسم توسط تالارها با 30 نفر میهمان عنوان می‌کند: ظاهرا اتاق اصناف و وزارت صنعت، معدن و تجارت با این پیشنهاد مخالفت کرده‌اند اما در هر حال این مهم به ستاد کرونا اعلام شده است و ما منتظر ابلاغ آن ظرف چند روز آتی هستیم.


لیلا محمدی

انتهای پیام/


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانبازگشایی تالارهابهداشت محیط زنجاناتاق اصناف زنجان
sedayezanjannews.ir/nx5158


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»