کد خبر: 5172
1399/11/06 - 13:47


مدیرکل بنیاد مسکن استان از عملکرد دستگاه‌های خدمات‌رسان در جابه‌جایی روستای «مرصع» انتقاد کرد؛

جابه‌جایی «مرصع» بدون آب و برق!

رضا خواجه‌ای: تا امروز بیش از 290 میلیون تومان بابت آبرسانی به این روستا هزینه‌ کرده‌ایم، تا کِی می‌توانیم با تانکر به روستا آبرسانی کنیم؟

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- به گفته مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان، 274 روستا در مسیر سیلاب قرار دارند که چند وقت پیش دستور جابجایی برای روستای «مرصع» صادر شده است اما ظاهرا برخی از دستگاه‌های خدمات‌رسان در حوزه برق و آب همکاری چندانی برای پیشبرد اهداف در منطقه جدید این روستا را ندارند.

رضا خواجه‌ای، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در پاسخ به سؤال صدای زنجان مبنی بر اقدامات مقاوم‌سازی این دستگاه در روستاهای واقع در روی گسل زلزله اظهار کرد: 153 روستای استان زنجان تقریبا در حوالی خط گسل قرار دارند، در این روستاها 18 هزار و 700 واحد مسکونی غیرمقاوم هستند که از این میزان 6 هزار واحد مسکونی مقاوم‌سازی شده و مابقی مانده است، البته این مهم به آن معنی نیست که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نتوانسته واحدهای باقی‌مانده (حدود 12 هزار ) را مقاوم‌سازی کند، دلیل آن عدم اختصاص اعتبار برای ادامه کار بوده است.

سهم حداکثری ایجرود، ماهنشان و خدابنده از گَسل زلزله

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان با بیان اینکه 153 روستای نامبرده در تمامی نقاط استان زنجان واقع شده و مختص به منطقه جغرافیایی خاصی نیست، عنوان کرد: شهرستان‌های ماهنشان، خدابنده و ایجرود بیشترین سهم را در قرارگیری در روی گسل، دارند.

خواجه‌ای در مورد تعداد روستاهای در معرض خطر واقع در روی گسل زلزله که نیازمند به تخلیه هستند یا در آینده به علت تحرک گسل باید تخلیه شوند، ابراز کرد: در جابجایی روستاها چندین آیتم از جمله گسل، رانش زمین، عدم امکان ایمن‌سازی مدنظر قرار می‌گیرد.

274 روستای استان زنجان در مسیر سیلاب

این مسئول در بخش دیگری از اظهارات در مورد تعداد روستاهای قرار گرفته در مسیر سیلاب و جابجایی تعدادی از آن‌ها به صدای زنجان اعلام کرد: 274 روستا در کل استان زنجان وجود دارد که در مسیر سیلاب قرار گرفته‌اند که باید مقاوم‌سازی شوند. بیش از 450 میلیارد تومان برای ایمن‌سازی روستاها نیاز است که در این مقطع زمانی محدود تخصیص این اعتبار ممکن نیست. در فازبندی‌های مختلف در تلاشیم این اتفاق بیفتد، قول‌های خوبی هم گرفته‌ایم تا بخشی از کار را به پیش ببریم. در مناطقی که نتوانیم امنیت منطقه را تامین کنیم به ناچار باید روستا را جابجا کنیم، در بحث روستای «مرصع» و «سعیدکندی» عملا امکان ایمن‌سازی (در رابطه با رانش زمین و قرارگیری در مسیر سیلاب) نداشتیم و برابر با قانون، تامین زمین، مطالعه، آماده‌سازی و تسهیلاتی که باید پرداخت شود را در دستور کار قرار دادیم.

جابجایی روستاهای مرصع و سعیدکندی به علت قرارگیری در مسیر سیلاب و رانش زمین

این مسئول با بیان اینکه در روستای «مرصع» برای نزدیک 100 واحد تسهیلات مربوطه پرداخت شده است، تصریح کرد: در این روستا 80 درصد کار انجام شده  و تا به امروز یک میلیارد و ۷۲ میلیون تومان از اعتبارات حوادث و ۲۶۴ میلیون تومان برای تکمیل واحدهایی که از طرح ویژه بهسازی و مقاوم سازی مسکن روستایی استفاده کرده بودند، تسهیلات بلاعوض از سوی بنیاد مسیکن انقلاب اسلامی پرداخت شده است.

خواجه‌ای با بیان اینکه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی طبق وظایف تعیین شده، اقدام کرده است، اما برخی از دستگاه‌ها که قانون آن‌ها را مکلف به انجام وظیفه در قبال روستاهای جابجا شده کرده است، هنوز به تعهدات خود عمل نکرده‌اند، ابراز کرد: تا به امروز بیش از 290 میلیون تومان بابت آبرسانی به روستای مرصع هزینه کرده‌ایم، تا کِی می‌توانیم با تانکر به روستا آبرسانی کنیم؟ امور آب یا شرکت برق در تامین برق و آب این روستا (و سایر روستاهایی که قرار است جابجا شوند) مکلف به پاسخگویی است، اینکه این دستگاه‌ها اعتبار دارند یا نه به من ارتباطی ندارد، وظیفه پیگیری آن را هم ندارم، اما معتقدم دستگاه‌ها باید در امر جابجایی روستاها هر یک طبق قانون به وظایف خود عمل کنند، البته فرمانداری موضوع مذکور را پیگیری می‌کند.

احتمال جابجایی تعدادی از روستاهای استان زنجان وجود دارد

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان از جابجایی روستای «سعیدکندی» به علت رانش زمین و قرارگیری در مسیر سیلاب در آینده‌ای نه چندان دور خبر داد و در مورد افزایش احتمالی روستاهای نیازمند به جابجایی در اثر حوادث طبیعی گفت: با توجه به حوادث طبیعی احتمالی، افزایش تعداد روستاهایی که باید جابجا شوند دور از انتظار نیست، این روستاها از سوی فرمانداری به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی معرفی و بررسی‌های لازم صورت می‌گیرد. لازم به ذکر است جابجایی روستاها پس از بررسی دقیق و طی جلسات تخصصی در قالب کمیته‌ها انجام می‌شود.

مقابله با حوادث طبیعی، با تخصیص اعتبارات ویژه جهت مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان با اشاره به مکاتبات صورت گرفته برای تخصیص اعتبار ویژه برای مقاوم‌سازی روستاهای در معرض خطر حوادث طبیعی از جمله زلزله اعلام کرد: بانک‌های استان برای اعطای تسهیلات در رابطه با بخش خاصی از جمله طرح مذکور محدودیت داشته و تسهیلات را به بیش از 5 هزار واحد ارائه نمی‌دهند زیرا کارهای مکمل دیگری دارند که باید به اموراتشان رسیدگی کنند. به همین دلیل در سنوات مختلف تا به امروز از 92 هزار و 657 واحد مسکونی غیرمقاوم استان، 50 هزار واحد مسکونی مقاوم شده است.

خواجه‌ای اضافه کرد: ما تلاش می‌کنیم با کمک رسانه‌ها در 153 روستای واقع در حوالی گسل زلزله، اعتبار ویژه‌ای برای استان در نظر بگیریم. وقتی بحث بازسازی با اعتبار ویژه در میان باشد با سیمان و مصالح ساختمانی رایگان می‌توانیم اقدامات مربوطه را عملیاتی کنیم که در بحث کاهش هزینه‌های تمام شده واحدهای مسکونی و قیمت مسکن نیز تاثیرگذار باشیم.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان تاکید کرد: اگر در سال‌های آتی نتوانیم اعتبار خاصی برای این موضوع از دولت دریافت کنیم، از محل اعتبار طرح ویژه، برای مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی مستقر در روستاهای در معرض خطر (واقع در حوالی گسل) مبلغی را در نظر می‌گیریم تا قسمتی از این نقاط را تحت پوشش قرار دهیم.

این مسئول با اشاره به رتبه نخست کشوری استان زنجان در سال 96 در این رابطه، لازمه موفقیت و تحقق اهداف طرح‌های مقاوم‌سازی و عمرانی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی را همکاری و مشارکت مردم دانست و نحوه اعطای تسهیلات کم‌بهره برای مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی را تشریح کرد.

 

لیلا محمدی

انتهای پیام/


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانبنیاد مسکن زنجانرضا خواجه‌ایروستای مرصع
sedayezanjannews.ir/nx5172


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»