کد خبر: 5176
1399/11/07 - 10:4


در برنامه خانه اندیشه زنجان مطرح شد؛

سن اعتیاد به 24 سال رسیده است

روه سنی 16 تا 60 سال گروه سنی معتادانی است که در استان بازداشت شده‎اند که 22 درصد مصرف کنندگان ما بین گروه سنی 16 تا 30 سال هستند، 56 درصد این دستگیرشدگان بین 30 تا 45 سال دارند و 22 درصد نیز افراد بین 45 تا 60 سال را به خود اختصاص داده است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- خانه اندیشه زنجان به موضوع نقش آموزش و اصول تربیتی در پیشگیری از اعتیاد فرزندان پرداخت.

در این برنامه که به صورت زنده در فضای مجازی برگزار شد «محسن حسین خانلو»، کارشناس ارشد و مدرس آسیب‌های اجتماعی در حوزه اعتیاد و مواد مخدر با اشاره به اینکه امروز میانگین سنی اعتیاد در جامعه بسیار پایین آمده است، گفت: میانگین سنی اعتیاد در کشور به 24 سال رسیده است.

وی ادامه داد: گروه سنی 16 تا 60 سال گروه سنی معتادانی است که در استان بازداشت شدهاند که 22 درصد مصرف کنندگان ما بین گروه سنی 16 تا 30 سال هستند، 56 درصد این دستگیرشدگان بین 30 تا 45 سال دارند و 22 درصد نیز افراد بین 45 تا 60 سال را به خود اختصاص داده است.

حسین‌خانلو افزود: بنابر آماری که در این زمینه وجود دارد 7.5 درصد افراد گروه اول سنی بین 16 تا 20 سال بودند و 28.5 درصد بین سنین 20 تا 25 سال و 64 درصد افراد در گروه سنی بین 25 تا 30 سال قرار داشتند. همچنین در گروه بندی دوم که بین 30 تا 45 سال است، افرادی که بین 30 تا 35 هستند 38.5 درصد آمار، افرادی که بین 35 تا 40 سال هستند 34 درصد و افراد بین40 تا 45 سال 27 درصد آمار را به خود اختصاص داده‌اند. در گروه سنی سوم نیز افراد 45 تا 50 سال 50 درصد جامعه آماری و گروه سنی 50 تا 55، 26 درصد و 55 تا 60 سال 14 درصد این آمار را به خود اختصاص می‌دهند که این آمار خود به خوبی همه چیز را بیان می‌کند.

وی با اشاره به اینکه مطمئنا مبارزه و مباحث حقوقی بایستی باشد و در این زمینه انجام می‌شود منتهی من فکر می کنم در حوزه فرهنگی و پیشگیری بیشتر باید در این زمینه کار کرد و  بیشتر باید فضا را در اختیار گرفت و اطلاعات خانواده و جوانان را در این زمینه افزایش داد.

50 درصد معتادان استان، تحصیلات مقطع راهنمایی دارند

کارشناس ارشد و مدرس آسیب‌های اجتماعی در حوزه اعتیاد و مواد مخدر در خصوص میزان تحصیلات معتادان بازداشت شده در زنجان افزود: بنابر آماری که وجود دارد 22 درصد معتادین ما در استان دیپلم و 50 درصد در مقطع راهنمایی و 20 درصد مقطع ابتدایی و تنها 6 درصد را افراد بی‌سواد و یک درصد افراد دارای مدرک تحصیلی کاردانی به بالا هستند. این آمار بیانگر این موضوع است که لزوما افراد بی‌سواد معتاد نمی‌شوند.

مشکل اعتیاد را به صورت علمی حل کنیم

این کارشناس با اشاره به اینکه رفتار والدین در زمینه گرایش جوانان به اعتیاد بسیار اهمیت دارد، افزود: رفتاری که والدین انجام می‌دهند به طور اخص می‌تواند روی رفتار فرزندانمان تاثیر بگذارد. بهترین راه حل این است که اگر فرزندان ما به اعتیاد گرایش پیدا کردند به مشاور و روانشناسان رجوع کنند و به صورت علمی این مشکلات را حل کنیم و از اطرافیان در این زمینه راهنمایی نگیریم و اجازه دخالت به آنها در این زمینه ندهیم چرا که بسیاری ازآسیب‌ها از دخالت افراد ناآگاه در این زمینه شکل می‌گیرد.

کم‌هزینه‌ترین کار در زمینه پیشگیری از اعتیاد کار فرهنگی است

حسین خانلو با اشاره به اینکه من همیشه بر این باور بودم که کم‌هزینه‌ترین کار در زمینه پیشگیری از اعتیاد کار فرهنگی است که بایستی به صورت درست از آن بهره ببریم، گفت: وقتی فردی در خانواده سالمی تربیت شود به راحتی حدود 70 درصد تهدیدات از سر راه او برداشته می‌شود و این یک امر بدیهی است که اگر ما وقت برای فرزندان خود نگذاریم و اوقات فراغت او را پر نکنیم در بیرون از خانواده کسانی هستند که اوقات او با سیگار و سایر مواد پر کنند. امروزه مقتضیات زمانه ایجاب می‌کند که در حوزه فضای مجازی فعال باشیم و تولید محتوا کنیم تا در مقابل تهاجم فرهنگی که موجب می شود فرزندان ما راه خود را گم کنند، بایستیم.

مدرس آسیب‌های اجتماعی در حوزه اعتیاد و مواد مخدر با اشاره به اینکه خانواده‌ها در این زمینه بایستی هوشیار باشند، افزود: خانواده‌ها در این زمینه در زمینه گرایش و ترک اعتیاد  نقش پر‌رنگی دارند و در این زمینه بایستی با رفتار درست مانع اعتیاد فرزندان شوند و پس از آن در صورتی که فرد دچار اعتیاد شد در تلاش در جهت ترک او برآیند و پس از ترک نیز ترک کردن او را بپذیرند و سعی کنند رفتاری که پیش از آن با او داشتند را تکرار نکنند. در کنار آن نیز بایستی غالب افراد جامعه را با تولید برنامه‌های محتوایی آگاهی ببخشیم تا درگیر اعتیاد نشوند.

ترک اعتیاد را سهل و آسان نپنداریم

وی با اشاره به اینکه اعتیاد مقوله بسیار پیچیده‌ای است و نمی‌توان به سادگی در مورد ترک افراد نظر داد، گفت: خانواده‌ها در این زمینه باید دست کسی که دچار اعتیاد شده است را بگیرند و از او حمایت کنند تا ترک او صورت بپذیرد. ترس من این است که خانواده‌ها ترک اعتیاد را سهل و آسان بپندارند در حالی‌که واقعیت این را نشان نمی‌دهد و به کرات این مشاهده می‌شود که تمام کسانی که به اعتیاد دچار می‌شوند؛ در صدد ترک آن برمی‌آیند اما این امر محقق نمی‌شود به خصوص در بحث اعتیاد صنعتی که فرد سالیان سالیان آثاری که بر جای می‌گذارد را با خود یدک می‌کشد. در این زمینه خانواده‌های ما باید هشیار باشند و اجازه ندهد که فرزندانشان به این موقعیت برسند.

دخالت اطرافیان در زمینه ترک اعتیاد می‌تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند

در ادامه تهمینه ناجی، مدیر عامل موسسه کوثر و مشاور خانواده با اشاره به اینکه دخالت اطرافیان در زمینه ترک اعتیاد می‌تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند، گفت: من مراجعینی داشتم که به سبب دخالت اطرافیان موقعیت‌های سختی را پشت سر می‌گذاشتند.

وی ادامه داد: خانواده‌ها در قبال اعتیاد فرزندانشان دو رویکرد را در پیش می‌گیرند یا فرد معتاد را طرد و یا با او قهر می‌کنند و او را فرزند مطلوب خود نمی‌دانند و تصویری که از فرزند مطلوب خود دارند را بر فرد معتاد سرکوفت می‌زنند. یا رویکردی همراه گونه  با فرزند خود را در پیش می‌گیرند و با فرزندان خود به کلوپ و کافه و غیره می‌روند و با او در مسیر ترک اعتیاد همراه و هم‌مسیر می‌شوند.

فرزندانی که ارتباطشان با خانواده قطع می‌شود در معرض آسیب جدی قرار دارند

این مشاور خانواده با بیان اینکه فرزندانی که ارتباطشان با خانواده قطع می‌شود در معرض آسیب جدی قرار دارند، اظهار کرد: نصیحت کردن، سرزنش کردن، تحقیر کردن، تهدید و انتقاد کردن، تخریب کردن، منت گذاشتن و مقایسه کردن و نفوس بد زدن از جمله  رفتارهایی که می‌تواند باعث قطع ارتباط فرزندان با خانواده شود و موجب گرایش جوانان به سمت اعتیاد شود که متاسفانه در خانواده‌ها جاری و سازی است.

ناجی گفت: وقتی پدر و مادری آغوش مهرشان بر روی فرزندان‌شان باز باشد، چرا ما باید شاهد دختران و پسران فراری باشیم؟

 

زهره میرعیسی‌خانی

انتهای پیام/

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمحسن حسین خانلوسن اعتیاد
sedayezanjannews.ir/nx5176


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»