کد خبر: 5179
1399/11/07 - 15:30


اخبار غیررسمی از قرارگیری زنجان در ردیف استان‌های مجوزدار استخراج بیت‌کوین حکایت دارد؛

مجوزهای برق‌دارِ بیت‌کوین

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان: حتی یک واحد استخراج رمزارز دارای پروانه بهره‌برداری نداریم!/ مدیر دفتر نظارت بر خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق استان: فروش 7 انشعاب برای استخراج رمزارز!/ ناظر شورای مرکزی نظام صنفی در کمیسیون بلاک‌چین: صنعت ماینینگ گامی به سوی اشتغال و رونق اقتصادی زنجان است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- شنیده‌ها از صدور 109 مجوز مزرعه بیت‌کوین در استان زنجان حکایت دارد. البته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت می‌گوید این آمار مربوط به جوازهای تاسيس است نه پروانه بهره‌برداری، در زنجان حتی یک واحد استخراج رمزارز دارای پروانه بهره‌برداری هم نداریم. این در حالی است که مدیر دفتر نظارت بر خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق استان از فروش 7 انشعاب برای استخراج رمزارز خبر می‌دهد.

بر اساس آمار غیررسمی برای 109 مزرعه بیت‌کوین مجوز صادر شده است که سهم 8 درصدی از کل جوازهای صادره را شامل می‌شود.

شنیده‌ها حاکی از آن است که زنجان در کنار استان‌های تهران، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و زنجان جزو استان‌های مجوزدار مزرعه بیت‌کوین است. البته مسئولان استانی از جمله مدیران حوزه برق استان در این زمینه اظهارنظر رسمی نداشته‌اند.

آمار مربوط به 109 مزرعه بیت‌کوین مربوط به جوازهای تاسيس صادره است نه پروانه بهره‌برداری!

ناصر فغفوری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان در واکنش به این موضوع با تاکید بر اینکه مجوز صادره برای 109 مزرعه بیت‌کوین مربوط به آمار جواز تاسيس صادره در استان است نه پروانه بهره‌برداری، تاکید می‌کند: صدور جواز صرفا برای خريد زمين، انعقاد قرارداد با برق و خريد دستگاه ماينر است و نمي‌توان با جواز تاسيس، ارز ديجيتال استخراج كرد.

حتی یک واحد استخراج رمزارز دارای پروانه بهره‌برداری در استان وجود ندارد!

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه برای آغاز فعالیت استخراج بیت‌کوین، اشخاص حتما باید پروانه بهره‌برداری داشته باشند، می‌گوید: در استان تاكنون حتی یک پروانه هم صادر نشده است. البته یک مورد در دست بررسی بوده و در مرحله صدور پروانه قرار دارد.

فروش 7 انشعاب برای استخراج رمزارز در استان زنجان

طیب نیکخواه‌بهرامی، مدیر دفتر نظارت بر خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق استان هم در گفت‌وگو با صدای زنجان  در پاسخ به سؤالی مبنی بر فعالیت 109 مزرعه بیت‌کوین دارای مجوز که گفته می‌شود 8 درصد از کل جوازهای صادره استان زنجان را شامل می‌شود، اظهار می‌کند: ما نیز در فضای مجازی و اخبار غیررسمی این موضوع که زنجان و آذربایجان شرقی (تبریز) جزو استان‌های دارای مزرعه‌ بیت‌کوین مجوزدار کشور است را شنیده‌ایم اما مستند نبوده و مرجع انتشار آن نیز مشخص نیست.

اما مدیرفروش خدمات مشترکان شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان برخلاف اظهارات رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مبنی بر « حتی یک واحد استخراج رمزارز دارای پروانه بهره‌برداری در استان وجود ندارد»، می‌گوید: در زنجان 7 فقره متقاضی انشعاب برق دارای مجوز استخراج رمزارز از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان داشتیم که شرکت توزیع نیروی برق استان نیز طبق مجوز صادره از سازمان یاد شده نسبت به اختصاص برق به واحدهای مدنظر اقدام کرده است.

نیکخواه‌بهرامی با بیان اینکه از این 7 فقره مجوز، یک واحد در شرق زنجان، 2 واحد در غرب زنجان و 3 مورد در شمال زنجان (مناطق پونک، گلشهر و جاده تهران) و یک واحد در شهرستان ابهر واقع شده است، تاکید می‌کند که هر فعالیت ماینینگ به جز موارد یاد شده غیرمجاز می‌باشد.

تعداد محدودی از 109 مزرعه دارای مجوز بهره‌برداری هستند

افشین آشوری، عضو و ناظر شورای مرکزی نظام صنفی در کمیسیون بلاک‌چین در گفت‌وگو با صدای زنجان هم با بیان اینکه بر اساس آمار غیررسمی ارائه شده از سوی مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان برای 109 مزرعه بیت‌کوین مجوز تاسیس صادر شده است که بعضی از مجوزهای تاسیس در حال ساخت می‌باشند و سهم 8 درصدی از کل جوازهای صادره را شامل می‌شود، می‌گوید: بخشی از ماینرهای دارای مجوز تاسیس مذکور در حال تاسیس‌اند و دارای پروانه بهره‌برداری بسیار اندک می‌باشند. متاسفانه به علت قانون غلط و تعرفه چند نرخی با تبعیض زیاد و  فساد‌زا نسبت به صنایع آلاینده دیگر می‌باشد که در کل کشور صدق می‌کند.

آشوری با اشاره به صدور 1200 جواز برای متقاضیان فعالیت در صنعت ماینینگ در سطح کشور، تعرفه برق در نظر گرفته شده برای این صنعت را از مشکلات اصلی ماینینگ‌ها اعلام می‌کند.

فعالیت‌های زیرزمینی ماینرها

به دنبال اختلاف قیمتی فاحش بین تعرفه‌های برق خانگی و رمزارز در کشور، فعالیت زیرزمینی واحدهای استخراج‌کننده رمزارز در استان زنجان افزایش یافته و همچنان فعالیت ماینینگ به صورت غیرمجاز در شهرک‌های صنعتی، کارخانه‌ها و سایت‌های کارگاهی، بعضی از گاوداری‌ها، دامداری‌ها، صنایع کشاورزی و مرغداری و حتی منازل انجام می‌گیرد تا جایی که مسئولان ذیربط بنا به دستور وزارت نیرو اقدام به در نظر گرفتن پاداش 10 میلیون تومانی برای معرفی‌کنندگان ماینرهای غیرمجاز کرده‌ و آن را در قالب اطلاعیه‌ در سطح استان نشر داده‌اند.

کشف 39 مزرعه بیت‌کوین و ضبط 1921 دستگاه ماینر غیرمجاز در زنجان

طیب نیکخواه‌بهرامی، مدیر دفتر نظارت بر خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان در مورد تعداد کشفیات صورت گرفته مربوط به مزارع بیت‌کوین و ماینرها می‌گوید: از ابتدای سال جاری تا 25 دی‌ماه 19 مزرعه غیرمجاز بیت‌کوین شناسایی و 319 دستگاه ماینر جمع‌آوری شده است.

مدیر دفتر نظارت بر خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان با اشاره به مانور شناسایی ماینرهای غیرمجاز وزارت نیرو که پس از خاموشی‌های رخ داده در سطح کشور رخ داد (25 و 26 دی‌ماه)، عنوان می‌کند: در راستای اجرای دستور دریافتی از وزارتخانه متبوع، مانور یاد شده به مدت 4 روز (25 الی 28 دی‌ماه) در زنجان اجرایی شد. فقط در این مدت زمان یاد شده 20 مزرعه با یک هزار و 602 دستگاه ماینر کشف و ضبط شد.

خاموشی‌های اخیر در زنجان ربطی به ماینرهای مجاز نداشت

نیکخواه‌بهرامی در پاسخ به این سؤال که آیا عامل خاموشی‌های اخیر کشور و به تبع آن زنجان بیت‌کوین بوده است، می‌گوید: بیت‌کوین عامل قطعی برق نبوده است. به علت کمبود گاز تعدادی از نیروگاه‌ها از مدار خارج شدند، این مهم به دنبال استفاده بیش از حد مردم از گاز به علت سردی هوا بود، وزارت نفت برای اینکه گاز خانگی را قطع نکند دست به قطع گاز نیروگاه‌ها زد که مشکلات مربوط به قطعی برق به وجود آمد.

مدیر دفتر نظارت بر خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان اضافه می‌کند: میزان مصرف برق توسط واحدهای دارای مجوز فعال در حوزه استخراج بیت‌کوین در استان زنجان مصرف آنچنانی ندارند و بیشترین آن مربوط به واحد مستقر در ابهر است که در حد دو هزار کیلووات برق نیاز دارد.

اختلاف 10 برابری بین تعرفه برق صنعتی و خانگی با تعرفه رمزارز عاملی برای فعالیت زیرزمینی ماینرهاست

وی با اشاره به جایزه 10 میلیون تومانی تحت عنوان پاداش عامل شناسایی که از سوی وزارت نیرو اعلام شده است، تصریح می‌کند: اختلاف زیاد حدود 10 برابری بین تعرفه برق صنعتی و خانگی با تعرفه رمزارز عاملی برای فعالیت زیرزمینی ماینرها شده است. تعرفه رمزارز به ازای هر کیلو وات ساعت ۹۶۵ تومان است که در ماه‌های عادی که شامل 8 ماه می‌شود  ۴۸۵ تومان و در 4 ماه فصل گرم سال (خرداد و سه فصل از تابستان) یک هزار و 930 تومان (نزدیک به 2 هزار تومان) اعلام شده این در حالی است که طبق تعرفه برق  صنعتی و خانگی، به ازای هر کیلو وات ساعت نرخ مربوطه در پله‌های اول زیر ۱۰۰ تومان می‌شود. این مهم سبب شده که بسیاری از ماینرها از تعرفه ماینینگ استقبال نکرده و به سمت استفاده غیر‌مجاز از انشعابات موجود تعرفه‌های صنعتی‌، کشاورزی‌، خانگی و سایر مصارف گرایش یابند.

نیکخواه‌بهرامی تاکید می‌کند: شرکت توزیع نیروی برق زنجان آماده تامین برق متقاضیان دارای مجوز از سازمان صمت بوده و هیچ مشکلی برای تامین برق مزارع استخراج رمز ارز دارای مجوز قانونی ندارد، از دارندگان مجوز تقاضا می‌شود نسبت به درخواست انشعاب برق قانونی اقدام نمایند.

مخالفت وزارت نیرو با صنعت نوپای ماینینگ؟

افشین آشوری، عضو و ناظر شورای مرکزی نظام صنفی در کمیسیون بلاک‌چین نیز در این رابطه به صدای زنجان می‌گوید: سازمان نصر از ماه‌های گذشته تلاش کرد با مسئولان تصمیم‌گیر هماهنگی داشته باشد و بتواند با وزارت نیرو به تفاهم برسد، اما چون بحث مخالفت وزارت نیرو با این صنعت نوپا وجود داشته ما نتوانستیم در این زمینه به توافق برسیم. در حالی که قرار بود جدول زمانی و مکانی مورد توافق جهت تامین برق این صنعت به همراه قیمت‌های پیشنهادی توسط وزارت نیرو در آذرماه سال جاری ارسال شود، اما این اتفاق تاکنون رخ نداده است.

عضو و ناظر شورای مرکزی نظام صنفی در کمیسیون بلاک‌چین معتقد است: صنعت ماینینگ یکی از صنعت‌های توسعه‌بخش کشورها بوده و کشور ایران و به تبع آن استان زنجان که قطب IT کشور محسوب می‌شود باید از ظرفیت‌های حوزه برق و گاز با نرخ مشابه صنایع دیگر نهایت بهره را برده و در مسیر تحقق اهداف اقتصاد دیجیتال که ماینینگ و استخراج رمزارز از پایه‌های آن به حساب می‌آید، گام بردارند.

عدم پرداخت مطالبات تولیدکنندگان برق از سوی دولت؛ عامل اصلی قطعی برق در کشور

آشوری با اشاره به اظهارات سخنگوی سندیکای تولیدکنندگان برق مبنی بر تولید 12 هزار مگاوات برق مازاد مصرف فقط توسط نیروگاهی خصوصی که کارایی برای نیروگاه‌ها ندارد، عامل خاموشی چند وقت پیش کشور را بیت‌کوین ندانسته و تاکید می‌کند که عدم پرداخت مطالبات تولیدکنندگان برق از سوی دولت عامل اصلی قطعی برق در کشور بوده است که در پی آن تولیدکنندگان معترض نسبت به خاموش کردن تجهیزات به علت عدم تعمیرات و اورهال تجهیزات  خود اقدام کردند.

آشوری با بیان اینکه طبق گفته‌های مسئولان سندیکای برق، توان تولیدی در کشور 85 هزار مگاوات است، پیک بار در تابستان و زمستان را به ترتیب حدود ۷۰ هزار و ۳۸ هزار مگاوات اعلام کرده و می‌گوید: با توجه به آمار یاد شده کاملا مشخص است که میزان مصرف انرژی برق نسبت به تولید، پائین است.

مسئولان با مقصر جلوه دادن صنعت ماینینگ در خاموشی‌های اخیر به دنبال قربانی بودند!

عضو و ناظر شورای مرکزی نظام صنفی در کمیسیون بلاک‌چین با یادآوری خاموشی‌های اخیر و مواضع وزارت نیرو در قبال صنعت ماینینگ تصریح می‌کند: وزارت نیرو یک روز عامل قطعی برق را ماینرهای خارجی و حتی داخلی اعلام کرد یک روز هم از مازوت‌سوزی و عدم وجود گاز گفت اما پس از برگزاری نشست خبری سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در 30 دی‌ماه، مسئولان نصر ضمن رد اظهارات مسئولان وزارت نیرو تاکید کردند که مشکل اصلی سوء‌مدیریت و پیشبرد اهداف مربوط به برنامه توسعه پنجم و ششم که بر اساس آن باید سالانه 5 هزار مگاوات برق به تولید کشور اضافه شود، است که از سوی مسئولان این وزارتخانه مورد توجه قرار نگرفته است.

عضو و ناظر شورای مرکزی نظام صنفی در کمیسیون بلاک‌چین که معتقد است مسئولان با مقصر جلوه دادن صنعت ماینینگ در خاموشی‌های اخیر به دنبال قربانی بودند، تصریح می‌کند: **با قطعی برق معابر که 2 درصد کل برق کشور را شامل می‌‌شود نمی‌توان کمبود انرژی موردنیاز نیروگاه‌ها و واحدها را جبران کرد، مسئولان با این بزرگنمایی‌ها، صرفا به دنبال ایجاد نارضایتی مردم از صنعت ماینینگ بودند تا از این مسیر به ما و نهادی دیگر و امنیتی طبق درج در سایت‌های معاند حمله کنند! خوشبختانه ماینینگ در کل دنیا شفاف‌ترین صنعت به شمار می‌رود. مصرف جهانی ماینینگ 12 هزار مگاوات در کل دنیاست، توان تولید ما 85 هزار مگاوات است، سهم ما از این میزان 3.8 درصد (مجاز و غیرمجاز) است.  حتی کمتر از 5 درصد (600 مگاوات) سهم که به اندازه تولید یک کارخانه و یک درصد یک نیروگاه هم نمی‌شود، است.

جایزه 20 میلیونی برای معرفی‌کنندگان ماینرها اخلاقی نبود!

آشوری جایزه 20 میلیون تومانی برای معرفی‌کنندگان ماینرها را بی‌اخلاقی‌ترین کار ممکن دانسته چرا که سبب بروز نارضایتی و درگیری بین مردم شد.

عضو و ناظر زنجانی شورای مرکزی نظام صنفی در کمیسیون بلاک‌چین می‌گوید: ما 2 سال قبل به معاون وزیر وقت گفتیم اگر تعرفه برق برای صنعت ماینینگ اصلاح نشود و قانون و تعرفه غلط، ماینرها به روستاها و با برق‌کشی از پشت کنتورهای فشار ضعیف برق روستایی و منازل اقدام به استخراج رمزارز کرده به این ترتیب فعالیت‌ها زیرزمینی می‌شود، که در پی آن تراس‌ها به مشکل برمی‌خورند. در حال حاضر بیشتر فعالیت‌ها زیرزمینی و مخفیانه شده است که از کنترل خارج می‌باشد و  نگران بروز مشکل در تراس‌های برق جنوب و اقصی نقاط کشور هستیم. اگر قیمت بیت‌کوین به بیش از 50 هزار دلار برسد، نمی‌توان این مسئله را جمع کرد. واقعا نمی‌دانم بسیاری از کشورها از جمله روسیه، چین، قزاقستان و گرجستان حدود 4 سال قبل شهرک‌های ماینینگ احداث کرده‌اند، تسهیلات ویژه‌ای نیز به این صنعت اشتغال‌زا و استراتژیک و تخصصی اختصاص داده‌اند اما در ایران هنوز سر تعرفه گاز و برق به این بخش به توافق نرسیده‌ایم، موضوع احداث شهرک ماینینگ هم به صورت کُند در حال پیگیری است.

بررسی طرح تامین ارز با استفاده از جهش تولید صنعت استخراج رمز ارز در کمیسیون انرژی و کمیسیون اقتصادی مجلس

آشوری از بحث و بررسی پیرامون طرح تامین ارز با استفاده از جهش تولید صنعت استخراج رمز ارز در کمیسیون‌های انرژی و اقتصادی خبر داد و گفت: در این طرح مراکزی با عنوان مزارع رمز ارز در اختیار تولید‌کنندگان رمز ارز قرار می‌گیرد و با قیمت‌های مناسبی به آن‌ها گاز و  برق داده می‌شود تا بتوانند رمز ارز تولید کنند.

آشوری مصرف گاز و برق را مساوی توسعه جوامع دانسته و می‌گوید: بنا به اظهارات مسئولان کشوری با احتساب منابع گازی که به تازگی کشف شده‌اند، نخستین کشور دارای منبع گازی عظیم جهان هستیم. با این وجود وزارت نیرو در حوزه برنامه پنجم و ششم توسعه عملکرد خوبی نداشته است. گاز یکی از مزیت‌های کشور ایران به حساب می‌آید، ما می‌توانیم گاز را با سرمایه‌گذاری بصورت نیروگاهی مقیاس کوچک و پراکنده که کاربرد پدافند غیرعامل را هم در مواقع بحران را دارد جهت تبدیل به برق و مصرف آن به شهرک‌های ماینینگ تحویل دهیم به اصطلاح با این طرح ماینرها خودتامین می‌شوند.

عضو و ناظر شورای مرکزی نظام صنفی در کمیسیون بلاک‌چین ضمن ابراز امیدواری برای نتیجه‌بخش شدن طرح ارائه شده سازمان نظام صنفی مبنی بر «جهش تولید و توسعه صنعت ماینینگ» می‌گوید: این طرح در راستای تکنولوژی است اما متاسفانه برخلاف دنیا، در کشور ما تصمیم‌گیری‌هایی که منتج به بهبود وضعیت تکنولوژی و حرکت به سمت توسعه می‌شود بسیار کُند است.

آشوری ابراز امیدواری می‌کند که مسئولان با راه‌اندازی شهرک ماینینگ در کشور موافقت کنند، در غیر این صورت تیرماه سال 1400 وضعیت استخراج رمزارز به حد فاجعه رسیده و فعالیت‌های زیرزمینی تشدید می‌شود و این بار مسئولان می‌مانند و تصمیماتشان و قانون غلطی که سبب بروز این اتفاق ناخوشاید شده‌اند!

 

لیلا محمدی

انتهای پیام/


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاناستخراج بیت کوینبرق زنجان
sedayezanjannews.ir/nx5179


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»