کد خبر: 5188
1399/11/08 - 1:46


صدای زنجان از بازی شکر برای واحدهای صنفی استان گزارش می‌دهد؛

شیرین‌کاری‌های قیمت، به شکر رسید

رئيس اتحاديه قنادان، بستنی و آبميوه‌فروشان زنجان: خرید شکر به قیمت 11 هزار و 500 تومان نه به نفع صنف است نه به نفع مصرف‌کننده!/ شیرینی‌پزی‌ها: ناچاریم تعدیل نیرو کنیم!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- افزایش 45درصدی قیمت شکر در بازار آن هم در ماه‌های پایانی سال، شیرینی‌پزی‌ها و قنادی‌ها را نگران کرده است. رئيس اتحاديه قنادان، بستنی و آبميوه‌فروشان زنجان می‌گوید: در حال حاضر سهمیه درب کارخانه 11 هزار و 500 تومان است در حالی که تا 10 روز قبل، قیمت شکر در بازار آزاد 7 هزار تومان بود!

با توجه به نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال میزان مصرف شکر و سایر نهاده‌های اولیه از جمله روغن و تخم‌مرغ و شکر در قنادی‌ها و واحدهای کیک‌پزی افزایش یافته است.

 ناچاریم تعدیل نیرو کنیم

احمد یکی از فعالان صنف قنادی می‌گوید: کسبه خسارت سنگینی که کرونا طی یک سال حضورش در کشور و استان زنجان را به بار آورده را فراموش نکرده و همچنان بار سنگین آن را به دوش می‌کشند.

او با اشاره به افزایش ناگهانی قیمت اقلام اولیه برای پخت شیرینی از جمله شکر طی روزهای قبل تاکید می‌کند: تا چند روز پیش، هر کیلو شکر در بازار آزاد 7 هزار تومان بود اما قیمت سهمیه‌ای آن در بازار امروز به 11 هزار و 500 تومان رسیده است! اگر قیمت حمل کالا و هزینه پخت شیرینی را نیز محاسبه کنیم، مصرف‌کننده قدرت خرید پرداخت قیمت نهایی شیرینی و محصول را ندارد. ما مجبوریم کمتر تولید کنیم و دست به تعدیل نیرو بزنیم!

مشکلی بابت تامین شکر مصرفی خانوارها نداریم

با توجه به افزایش قیمت شکر موردنیاز صنف، احتمال افزایش قیمت این کالا برای مصرف خانوار از سوی جلیل علی‌محمدی، رئیس اتحادیه خواربار و لبنیات‌فروشان زنجان پیگیری شد.

رئیس اتحادیه خواربار و لبنیات‌فروشان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان در رابطه با احتمال افزایش نرخ شکر اظهار می‌کند: در حال حاضر مشکلی بابت تامین شکر موردنیاز خانوارهای زنجان وجود ندارد.

رئیس اتحادیه خواربار و لبنیات‌فروشان زنجان با تاکید بر اینکه هم‌اکنون 50 تن شکر تنظیم بازار در کارخانه هیدج جهت توزیع روزانه 5 الی 10 تن فقط در شهر زنجان موجود است، عنوان می‌کند: در زنجان بین 60 الی 70 واحد صنفی روزانه 150 کیلو شکر جهت مصرف خانوارها توزیع می‌شود. البته بنا به نیاز هر شهرستان شکر موردنیاز توسط این واحد تولید می‌شود.

علی‌محمدی قیمت هر کیلو شکر را 8 هزار و 700 تومان اعلام کرده و می‌گوید: واحد نامبرده شکرهای تولید شده یک کیلویی تولید می‌کند که توسط واحدهای زیرمجموعه خریداری و جهت توزیع در بین مصرف‌کنندگان در سطح استان توزیع می‌شود.

احتمال ورود شکر مصرفی خانوارها به بخش صنف و صنعت

رئیس اتحادیه خواربار و لبنیات‌فروشان زنجان با اشاره به افزایش قیمت شکر موردنیاز صنف و صنعت از احتمال ورود شکر مصرفی خانوارها به واحدهای شیرمال‌پزی، قنادی‌ها، بستنی‌فروشی‌ها و غیره خبر داده و می‌گوید: همانطور که تاکید کردیم هیچ مشکلی در بازار شکر مصرفی ویژه خانوارها وجود ندارد مگر اینکه به دنبال افزایش قیمت شکر صنف و صنعت این شکر سر از واحدهای صنفی دربیاورد.

احتمال ورود شکر مصرفی خانوارها به صنوف منتفی است

به طور متوسط 240 واحد زیرمجموعه اتحاديه قنادان، بستنی و آبميوه‌فروشان زنجان در شهر زنجان فعالیت می‌کنند که نیاز ماهانه آن‌ها به شکر 3 تن است. البته از 240 واحد نامبرده 130 مورد مربوط به قنادی‌هاست.

رسول محمدی، رئيس اتحاديه قنادان، بستنی و آبميوه‌فروشان زنجان نیز در این رابطه با اشاره به مشکل یک هفته‌ای واحدهای صنفی ذیربط در رابطه با شکر مصرفی عنوان می‌کند: با توجه به نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال میزان مصرف شکر و سایر نهاده‌های اولیه از جمله روغن و تخم‌مرغ و شکر افزایش یافته است.

رئيس اتحاديه قنادان، بستنی و آبميوه‌فروشان زنجان با تاکید بر اینکه کمبود شکر طی روزهای گذشته با هدف افزایش قیمت این کالا صورت گرفت، تصریح می‌کند: در حال حاضر سهمیه درب کارخانه 11 هزار و 500 تومان است در حالی که تا 10 روز قبل، قیمت شکر در بازار آزاد 7 هزار تومان بود!

محمدی با تائید افزایش 45 درصدی قیمت شکر در رابطه با احتمال ورود شکر مصرفی خانوارها به بخش صنف و صنعت عنوان می‌کند: سهمیه خانوارها با سهمیه صنف کاملا جداست، ورود شکر مصرفی خانوارها به بخش صنف منتفی است.

رئيس اتحاديه قنادان، بستنی و آبميوه‌فروشان زنجان آرد، روغن، شکر و تخم‌مرغ را از عوامل تاثیرگذار در افزایش قیمت شیرینی اعلام کرده و می‌گوید: این 4 قلم 80 درصد شیرینی را تشکیل می‌دهند، افزایش قیمت آن‌ها قطعا در افزایش نهایی کالا تاثیرگذار است اما ما به هیچ عنوان موافق افزایش قیمت شیرینی نیستیم زیرا مردم قدرت خرید ندارند که نتیجه آن متضرر شدن واحدهای صنفی و بیکاری کارگران مشغول در این واحدهاست.

محمدی با اشاره به پیگیری مشکلات این صنف از طریق دستگاه‌های اجرایی ذیربط استان تصریح می‌کند: در شرایط دشوار اقتصادی، تنها صنف قنادان، بستنی و آبميوه‌فروشان زنجان دچار مشکل نشده است، در کل کشور تمامی صنوف با افزایش بی‌رویه کالاها و اقلام مواجهند، متاسفانه ما روزانه شاهد افزایش قیمت هستیم.

خرید شکر به قیمت 11 هزار و 500 تومان نه به نفع صنف است نه به نفع مصرف‌کننده!

رئيس اتحاديه قنادان، بستنی و آبميوه‌فروشان زنجان ضمن قدردانی از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان به علت پیگیری مشکلات این صنف و اختصاص سهمیه شکر به مدت 10 ماه (در سال قبل) ابراز می‌کند: افزایش قیمت شکر ارتباطی به صنعت، معدن و تجارت ندارد، وقتی کارخانه با دلار آزاد خریداری کرده است، با دلار آزاد نیز باید عرضه کند. امروز در جلسه بودم، سازمان صنعت، معدن و تجارت 200 تن حواله شکر نوشته به قیمت 11 هزار و 500 تومان درب کارخانه، هزینه حمل 12 هزار و 500 می‌شود که در افزایش نهایی قیمت شیرینی تاثیرگذار است. ما نمی‌توانیم شیرینی را به قیمت بالا (قیمت واقعی) عرضه کنیم زیرا مصرف‌کننده قدرت خرید ندارد.

گفتنی است، اخیرا نیز قاسمعلی حسنی، دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها از افزایش ۴۵ درصدی قیمت شکر طی یک ماه گذشته خبر داده و گفته بود: قیمت عمده شکر برای بنکداری‌ها از ۸۰۰۰ تومان به ۱۱ هزار و۶۵۰ تومان رسیده است.

بنا به اظهارات حسنی، قیمت مصوب شکر ۶۶۵۰ تومان است ولی همین شکر از ماه گذشته تاکنون ۴۵ درصد افزایش قیمت داشته است و قیمت عمده آن برای بنکداری ها از ۸۰۰۰ تومان به ۱۱ هزار و۶۵۰ تومان رسیده است. قیمت این کالا امسال نسبت به سال گذشته بدون در نظر گرفتن کرایه حمل و نقل، هزینه‌های بارگیری و انبارداری ۷۵ درصد گران شده است.

دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی با تاکید بر اینکه شکر با قیمت مصوب تنها به دست افرادی که سهمیه دارند می رسد و به صورت قطره چکانی توزیع می شود، علت افزایش قیمت شکر را گرانفروشی دانسته و اعلام کرد: بحث کمبود شکر مطرح نیست، زیرا اگر بار شکر کم باشد نباید شکر با قیمت آزاد در بازار به هرمیزانی که نیاز است وجود داشته باشد.

 

لیلا محمدی

انتهای پیام/


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانقیمت شکرقنادی ها
sedayezanjannews.ir/nx5188


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»