کد خبر: 5209
1399/11/14 - 10:8


صدای زنجان موضوع وضعیت نامناسب کف بازار زنجان و روند پروژه کف‌سازی آن را پیگیر می‌کند؛

کفسازی بازار؛ مشارکت جمعی ارگان‌ها را می‌طلبد

عضو هیئت امنای بازار زنجان: کندی پروژه کف‌سازی بازار با فراهم نشدن اعتبارات لازم و همزمانی با فصل سرد سال/ معاون فنی و عمرانی شهرداری زنجان: دستگاه‌های متولی دیگر بایستی به پروژه کف‌سازی بازار ورود کنند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- وضعیت کف‌سازی بازار تاریخی زنجان وضعیت بسیار نامناسبی به خود گرفته است و در برخی از راسته‌ها کاملا تخریب و نابود شده به طوری که عبور و مرور در این نواحی به سختی امکان‌پذیر است.

پیش از این امیر ارجمند، مدیر کل اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان زنجان در 19 آبان 99، با اشاره به اینکه حدود دو دهه قبل آخرین کف‌سازی بازار زنجان انجام شده، گفته بود: تفاهم‌نامه‌ای بین شهرداری و میراث فرهنگی زنجان منعقد شده و قرار است این پروژه به صورت مشارکتی به منظور ساماندهی، اصلاح و کف‌سازی بازار زنجان انجام شود.

وی، کمبود اعتبار را یکی از دلایل تاخیر در اجرای پروژه کف‌سازی بازار عنوان کرده بود و در این باره ادامه داده بود که بر اساس اعتبارات پیش‌بینی شده هر ساله یک راسته کف‌سازی می‌شود. در سال گذشته راسته قیصریه بازار زنجان کف‌سازی شد که به مذاق بازاریان خوش نیامد چرا که کف‌سازی انجام شده همخوانی لازم را با هویت تاریخی بازار زنجان نداشت.

ارجمند ادامه داده بود: 50 درصد راسته حجت‌الاسلام کف‌سازی شده بود و امسال نیز با اختصاص 400 میلیون تومان کف‌سازی این راسته به اتمام می‌رسد. همچنین کف‌سازی راسته حجت‌الاسلام از هفته گذشته آغاز شده است، این کف‌سازی با نظارت میراث فرهنگی استان و به صورت سنگ‌فرش انجام می‌شود تا با هویت تاریخی بازار زنجان هم‌خوانی لازم را داشته باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان،  نبود اعتبارات را یکی از مهمترین دلایل تاخیر در کف سازی بازار زنجان عنوان کرد و گفت: در صورت اختصاص 100 درصدی این پروژه یک ساله به اتمام می‌رسد.

با گذشت سه ماه از اظهارات مدیر کل ادراه میراث فرهنگی و گردشگری استان زنجان اگر چه به نظر می‌رسد که در حال اتمام کف‌سازی پروژه راسته حجت‌الاسلام  هستیم اما با این وجود، حفاری‌های انجام گرفته در برخی از نواحی بازار، عبور و مرور را تا حدودی در این بافت تاریخی شهر با مشکل رو به رو کرده است.

سید محمد علویون، عضو هیئت امنای بازار زنجان در این رابطه اظهار کرد: امسال کف‌سازی راسته حجت الاسلام بازار انجام گرفت و این کف‌سازی به مراتب کیفیتی بهتر از کیفیت کف‌سازی راسته‌ی قیصریه که سال گذشته صورت گرفته بود، دارد.

به دلیل نبود اعتبارات لازم و هم‌زمانی با فصل سرد سال پروژه به کندی پیش می‌رود

وی ادامه داد: با بودجه 400 میلیون تومانی که در این خصوص در نظر گرفته شده بود، راسته حجت‌الاسلام و صندوق‌سازان کف‌سازی شد؛ منتهی در ادامه کار به دلیل نبود اعتبارات لازم و همزمانی با فصل سرد سال، پروژه به کندی پیش می‌رود. هرچند قول‌هایی در خصوص اعطای بودجه چند میلیاردی برای سال جدید در این زمینه داده شده که اگر این بودجه تخصیص یابد، کف‌سازی تمام راسته‌های بازار طی یک سال به اتمام می‌رسد.

عضو هیئت امنای بازار زنجان با اشاره به وضعیت نامناسب بازار در حال حاضر، افزود: به دلیل حفاری‌هایی که توسط سازمان آب و فاضلاب و اداره برق انجام شده است، تا حدودی وضعیت عبور و مرور در بازار با مشکلاتی رو به رو است که امیدواریم تا سال آینده این مشکلات برطرف شود.

انتظار صبر و حوصله از مردم و بازاریان می‌رود

علویون اظهار کرد: همه این اقدامات در جهت بهبود وضعیت فعلی بازار است و انتظار صبر و حوصله از مردم و بازاریان می‌رود. ضمن اینکه این حفاری‌ها در هر صورت بایستی انجام می‌گرفت تا سیستم برق‌رسانی و آب و فاضلاب شهری در بازار بهبود یابد، والا امکان دوباره‌کاری وجود داشت و اداره برق و یا آب و فاضلاب برای بهبود وضعیت برق و آب و فاضلاب بازار، دوباره کنده‌کاری‌هایی را انجام می‌دادند.

در ادامه خبرنگار صدای زنجان برای پیگیری وضعیت بازار با مهدی غلامی، معاون میراث فرهنگی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تماس گرفت که این مقام مسئول با اشاره به اینکه اداره میراث فرهنگی تنها ناظر این پروژه است، اظهار کرد که اعتبارات و اجرایی کردن پروژه بر عهده شهرداری است و اداره میراث فرهنگی تنها وظیفه نظارت بر روند پروژه را برعهده دارد.

در ادامه پیگیری‌های خبرنگار صدای زنجان، سعید عباسی، معاون فني و عمراني شهرداری زنجان، با اشاره به اینکه بازار تاریخی زنجان جزو افتخارات استان بوده و بر همه ما فرض است که در این زمینه رسیدگی کنیم، گفت: منتهی در سال‌های دور تقریبا این بازار فراموش شده و هیچ بودجه‌ای به آن اختصاص نیافته بود. در دو سال گذشته اما بودجه‌ای برای کف‌سازی بازار کنار گذاشته شده و منجر به این شد که راسته قیصریه و راسته حجت‌الاسلام طی دو سال گذشته کف‌سازی شوند. ضمن اینکه برای کف‌سازی سایر راسته‌ها بررسی‌های لازم انجام و برآوردهای لازم در این زمینه صورت گرفته است.

بودجه شهرداری زنجان در بخش عمرانی فوق‌العاده کم است

وی با اشاره به اینکه بودجه شهرداری زنجان برای توسعه شهر 8 هزار هکتاری فوق‌العاده کم است، اظهار کرد: درآمدهایی که به ما اعلام می‌شود، عدد بسیاری اندکی را نشان می‌دهد و این عدد برای امسال حدود 400 میلیارد تومان است در حالی که من به عنوان معاون فنی و عمرانی شهرداری برای اینکه با حداقل میزان در نظر گرفته بتوانم شهر را توسعه بدهم، بالغ بر 4 هزار میلیارد تومان، یعنی یک دهم آنچه که برای توسعه استان لازم است، نیاز دارم.

کمبود بودجه شهرداری؛ موجب طولانی شدن پروژه‌ها می‌شود

این مسئول در این خصوص، گفت: همین میزان در نظر گرفته شده برای بخش عمرانی بودجه شهرداری هم محقق نمی‌شود و میزان کمتری به این بخش اختصاص می‌یابد و من به عنوان معاون عمرانی در این شرایط ناچار هستم که وقتی می‌خواهم این بودجه را توزیع کنم، برای هر پروژه میزانی را در نظر بگیرم و این طبیعی است که سهم هر یک از این پروژه‌ها کم شود و این موضوع باعث می‌شود که پروژه‌ها طولانی‌تر شوند و معلوم است که کار تمام نمی‌شود و می‌ماند.

دستگاه‌های متولی دیگر بایستی به پروژه کف‌سازی بازار ورود داشته باشند

معاون فنی وعمرانی شهرداری زنجان با اشاره به اینکه دستگاه‌های متولی دیگر بایستی به پروژه کفسازی بازار ورود داشته باشند، گفت: به نوعی می‌توان اذعان داشت که متولی بافت تاریخی بازار، اداره میراث فرهنگی است، اما تا آنجا که بنده اطلاع دارم حتی یک ریال نیز در این زمینه هزینه نکرده است و انگار نه انگار که این بافت، جزو بافت‌های تاریخی کشور است.

وی ادامه داد: این موضوع که شهرداری بخواهد بناهای تاریخی را مرمت کند، هرچند اگر در حد توانش باشد واقعا دریغ نخواهد کرد، ولی در شرایط فعلی بودجه و توانایی این موضوع را ندارد و از همین رو سایر ارگان‌ها نیز باید به این پروژه ورود داشته باشند.

در صورت عدم ورود سایر ارگان‌ها، شاهد بالندگی بازار در افق نزدیک نمی‌توانیم باشیم

به گفته عباسی به غیر از اداره میراث فرهنگی، سایر ارگان‌ها نظیر فرمانداری و استانداری از محل بودجه‌های شناوری که برای برخی از پروژه‌ها در نظر گرفته می‌شود، بایستی برای ادامه این پروژه کمک کنند. همچنین این پروژه نیازمند مشارکت و همراهی و همیاری خود بازاریان هست (به هر حال بازار متعلق به این افراد است و خودشان نیز باید مشارکت داشته باشند) چرا که اگر این اتفاق‌ها نیفتد و بودجه برای ادامه پروژه فراهم نشود، ما شاهد بالندگی بازار در افق نزدیک نمی‌توانیم باشیم.

به سختی توانستیم حدود 400 میلیون تومان برای کف‌سازی بازار را فراهم کنیم

وی با اشاره به اینکه اگر هیچ کدام از ارگان‌های مطرح شده در این زمینه همکاری لازم را نداشته باشد پروژه طولانی مدت ادامه خواهد یافت، گفت: امسال به سختی توانستیم حدود 400 میلیون تومان برای کف‌سازی بازار را فراهم کنیم. موقعیت شهرداری بسیار بحرانی است و خود به عینه شاهد هستید که وضعیت خیابان‌ها چگونه است. من به عنوان معاون فنی و عمرانی شهرداری بایستی هر سال 240 هزار تن آسفالت را برای حل مشکلات معابر و خیابان‌ها توزیع کنم اما امسال به سختی توانستم 50 هزار تن توزیع داشته باشم. چاله‌ها در معابر و خیابان‌ها بیداد می‌کنند و بنا بود پل‌های عابر پیاده امسال افتتاح شوند که به دلیل کمبود بودجه این اتفاقات نیفتاد. در واقع کمبود بودجه اجازه نداد بسیاری موراد دیگر که بسیار مهمتر هستند، اجرایی شود.

عباسی با بیان اینکه برخی از پروژه‌ها مثل پروژه بازار مهم‌اند؛ اما برخی پروژه‌های دیگر مهمتر هستند، تصریح کرد: شرایط بخش عمرانی شهرداری بسیار اسفبار است. ضمن اینکه ما چند پروژه بزرگ شهری داریم که پروژه سبزه‌میدان، پل گلشهر و بازگشایی معابر پادگان از جمله این پروژه‌ها هستند و خود این چند پروژه حدود 200 میلیارد تومان بودجه نیازمند است که متاسفانه قابل تامین نیست.

وی با اشاره به اینکه انتظارات از شهرداری بسیار بالا رفته است، گفت: این پروژه در واقع مشارکت جمعی را می‌طلبد و شهرداری به تنهایی نمی‌تواند کاری از پیش ببرد.


زهره میرعیسی خانی

انتهای پیام/


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانکف سازی بازار زنجان
sedayezanjannews.ir/nx5209


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»