کد خبر: 5215
1399/11/16 - 10:31


صدای زنجان چرایی اصرار برخی از مسئولان شهری بر واگذاری پروژه‌ها به قرارگاه خاتم‌الانبیا را بررسی می‌کند؛

قرارگاه دورهمی برای پروژه‌های شهری؟

رئیس شورای شهر زنجان: قرارگاه، پروژه‌هایی را در دست می‌گیرد که سایر شرکت‌ها نمی‌توانند از عهده آن برآیند!/ شهردار زنجان: هر وقت تفاهم‌نامه‌ها قطعی شد آن وقت می‌آئیم و می‌گوئیم چرا قرارگاه را انتخاب کردیم!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- مدتی است که نام قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا بیش از هر زمان دیگری در جلسات شورا و شهرداری زنجان به گوش می‌رسد و حکایت از آن دارد که مدیران شهری تصمیم به واگذاری تعدادی از پروژه‌های شهری به این قرارگاه گرفته‌اند که در این میان اصرارهای رئیس شورای شهر زنجان پررنگ‌تر از بقیه است.

عباس راشاد برای ورود قرارگاه خاتم‌الانبیا به پروژه‌های شهری اصرار دارد و معتقد است که «قرارگاه خاتم الانبیا مجموعه هولدینگی محسوب می‌شود که اگر مجری پروژه‌های شهری مدنظر باشد، تمامی شرکت‌های بومی استان و کارگران زنجانی وارد پروژه می‌شوند. این قرارگاه پروژه‌هایی را در دست می‌گیرد که هیچ شرکت و مجموعه‌ای نمی‌تواند در حوزه اجرا از پَسَش بربیاید».

17 دی‌ماه امسال راشاد در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها اعلام کرد: «برخی از مدیران به پروژه سبزه‌میدان خیانت کردند و مردم باید آن‌ها را بشناسند. برای ساخت پروژه سبزه میدان در شورای چهارم از قرارگاه سازندگی خاتم دعوت کردیم و قرارگاه برای ساخت این پروژه اعلام آمادگی کرد و حتی تفاهم‌نامه‌ای هم در این خصوص امضا شد ولی متاسفانه در آن سال جمشید انصاری استاندار وقت زنجان و معاون فعلی رئیس جمهور حاضر نشدند این تفاهم‌نامه را امضا کند و حتی در این خصوص رفتار عجیبی از خود نشان داد. شاید اگر لجبازی و سیاسی بازی جمشید انصاری در آن زمان نبود قطعا تکلیف سبزه میدان تا الان مشخص شده بود».

به گفته راشاد، «در سال‌های گذشته روال انجام کار قرارگاه به این شکل بود که باید نماینده عالی استان، قراردادها را امضا می‌کرد و عدم امضای جمشید انصاری سبب شد قرارگاه هم تمایلی برای اجرای پروژه نشان ندهد.»

این در حالی است که شهردار وقت زنجان در نشستی خبری اعلام کرده بود که شهرداری توان برآورده کردن درخواست مالی قرارگاه برای اجرای پروژه سبزه‌میدان را ندارد و برای همین شهرداری قید آن را زده است.

حالا سوال این‌جاست که رفتار قرارگاه خاتم در دو سه سال اخیر چه تغییری کرده است که شهرداری و شورای شهر زنجان برای انجام پروژه‌ها دست به  دامن آن شده‌اند و بر این کار اصرار دارند؟

چرا قرارگاه خاتم‌الانبیا؟

این روزها رئیس شورای شهر زنجان امیدوار است مسئولان زنجان بتوانند اجرای پروژه‌های «پارک هاشمی‌نژاد»، «ساختمان اداری شهرداری» و «ساماندهی زنجانرود» را در ازای فروش قطعات بزرگ زمین به قرارگاه خاتم‌الانبیا واگذار کنند. البته از این پروژه‌ها 2 مورد نخست آماده واگذاری است و سومی نیز در مرحله انجام مطالعات مربوطه است تا پس از اتمام، قرارگاه خاتم الانبیا برای ورود به فاز اجرایی، فرماندهی پروژه را بر عهده بگیرد. بنا به گفته عباس راشاد، مبلغ پیشنهادی برای اجرای این پروژه‌ها حدود 500 میلیارد تومان است که نامه آن 7 بهمن ماه سال جاری به قرارگاه خاتم الانبیا ارسال شده است.

شنیده‌ها حاکی از آن است با توجه به گرایش سیاسی نزدیک رئیس شورای شهر زنجان به جناح راست، عباس راشاد برای ورود قرارگاه خاتم‌الانبیا به پروژه‌های شهری اصرار دارد اما رئیس شورای شهر زنجان معتقد است: «قرارگاه خاتم الانبیا مجموعه هولدینگی محسوب می‌شود و شاید تعداد نیروهای کار متعلق به قرارگاه که پس از در اختیار گرفتن پروژه‌های استان‌ها بکارگیری می‌کند نهایتا 4 نفر باشد آن هم متخصص! و تجهیزات و ماشین‌آلات سنگین پیشرفته که هر شرکت ان را ندارد! مطمئن باشید که اگر پروژه‌های شهری مدنظر توسط این قرارگاه اجرایی شود، تمامی شرکت‌های بومی استان و کارگران زنجانی وارد پروژه خواهند شد.»

برنامه‌ریزی برای اجرای 3 پروژه شهری زنجان توسط قرارگاه خاتم‌الانبیا

هر چند شهردار زنجان معتقد است هنوز نه پروژه‌ای قطعی شده و نه قرارگاه خاتم‌الانبیا به عنوان پیمانکار برای پروژه‌ شهری انتخاب شده است اما رئیس شورای شهر زنجان با بیان اینکه پروژه‌های شهری زنجان تحت عنوان دو پروژه پارک هاشمی‌نژاد و ساختمان اداری شهرداری آماده واگذاری به قرارگاه هستند، می‌گوید که پروژه ساماندهی زنجانرود نیز پس از اتمام مراحل طراحی به قرارگاه خاتم‌الانبیا واگذار می‌شود.

قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء سازمان شبه‌دولتی ایرانی است، که زیرمجموعه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‌باشد و هم‌اکنون به‌عنوان «بزرگ‌ترین پیمان‌کار پروژه‌های دولتی ایران» محسوب می‌شود. قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء پس از پایان جنگ ایران و عراق  تشکیل شد و هدف از تأسیس آن «آب‌رسانی، صدور نفت و گاز، اجرای پروژه‌های سدسازی، انتقال آب، نیرو و راه‌سازی» بود.

عباس راشاد، رئیس شورای شهر زنجان در مورد علت عدم برگزاری مناقصه برای واگذاری پروژه‌های شهری تاکید می‌کند: ما انجام اقدامات مربوط به حوزه عمرانی پادگان را نیز به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی واگذار کردیم بدون اینکه مناقصه‌ای برگزار کنیم. طبق قانون امکان اجرای پروژه در داخل دستگاه‌های دولتی(از سوی شرکت‌ها)، بدون مناقصه وجود دارد.

ساماندهی زنجانرود با هدف جلوگیری از باغات جنوب زنجان و دسترسی مردم به طبیعت

رئیس شورای شهر زنجان در مورد ورود قرارگاه سازندگی خاتم به ساخت 4 پروژه‌ عمرانی شهر زنجان اعم از« پارک هاشمی نژاد»، «ساخت ساختمان اداری شهرداری»، « ساماندهی زنجانرود» و «کارخانه بازیافت» می‌گوید: در ابتدا پیشنهاد آقای شهردار عملیاتی کردن پروژه نزدیک به 1200 هکتاری به طول 11 کیلومتر تحت عنوان «ساماندهی زنجانرود» بود که به تنهایی ده‌ها پروژه از جمله ساحل‌سازی، پل ارتباطی، هدایت و ساماندهی آبهای سطحی و زیرسطحی و غیره را شامل می‌شود. در بدو ورود قرارگاه خاتم‌الانبیا از مسئولان امر خواستیم که این پروژه را آغاز کنند.

راشاد با بیان اینکه پروژه ساماندهی زنجانرود نیاز به مطالعات مربوطه دارد، تاکید می‌کند: «در بازدیدهایی که از زنجانرود داشتیم، خسارت ناشی از ورود بخش عمده‌ای از فاضلاب‌های شهر زنجان مشهود بود که در صورت بی‌توجهی به هشدارها در آینده می‌تواند خسارت‌ غیرقابل جبران وارد کند. دسترسی مردم به 1100 تا 1200 هکتاری از باغات زنجانرود یک مسئله است. این پروژه با هدف جلوگیری از نابودی باغات و دسترسی تفریحی مردم به پل‌های طبیعت صورت می‌گیرد.»

آغاز پروژه ساماندهی «زنجانرود» پس از اتمام عملیات مطالعاتی  

رئیس شورای شهر زنجان با اشاره به عدم دسترسی مردم به باغات حفاظت‌شده جنوب زنجان به علت هدایت بخش عمده‌ای از پساب‌های شهر زنجان و تجمع زباله‌ها در رودخانه زنجانرود تصریح می‌کند: **رودخانه زنجانرود وضعیت خوبی ندارد، مسئولان قرارگاه خاتم‌الانبیا پس از بررسی موضوع اعلام کردند که اگر مطالعات تمام شده باشد، آماده اجرای پروژه ساماندهی هستند اما آقای شهردار گفتند که مطالعات عملیاتی صورت نگرفته است و برای انجام این کار نیازمند زمان 2 تا 3 ماهه هست تا فاز 1 و 2 و سپس فازهای اجرایی طراحی‌ شود.

پروژه‌های «پارک هاشمی‌نژاد» و «ساختمان اداری شهرداری» آماده واگذاری به قرارگاه خاتم‌الانبیا

رئیس شورای شهر زنجان ادامه می‌دهد: تا این پروژه انجام شود یک الی 2 پروژه شهری مدنظر دیگری اجرا شود. از این رو به قرارگاه خاتم پیشنهاد دادیم تا در این فاصله پروژه باغ یا پارک هاشمی‌نژاد به مساحت 7 هکتار واقع در ضلع شرقی منطقه «بی‌سیم» و شمال دانشگاه آزاد زنجان را در دستور کار قرار دهد که طراحی‌های مربوط به آن تمام شده است.

دومین پروژه آماده واگذاری به قرارگاه خاتم‌الانبیا، ساختمان اداری شهرداری به مساحت حدود 7 هکتار واقع در خیابان شیخ اشراق است که بنا به اظهارات رئیس شورای شهر زنجان به پیشنهاد مسئولان شهری از این میزان 2 هکتار برای اجرا به قرارگاه سپرده می‌شود. طراحی‌های مربوطه در این پروژه نیز تقریبا تمام شده است.

به گفته رئیس شورای شهر زنجان، دو پروژه پارک هاشمی‌نژاد و ساختمان اداری شهرداری آماده واگذاری به قرارگاه هستند.

هنوز هیچ پروژه‌ شهری برای واگذاری به مجری قطعیت پیدا نکرده است

با وجود اینکه رئیس شورای شهر زنجان از قطعی شدن واگذاری 2 پروژه «ساختمان اداری شهرداری» و «پارک هاشمی‌نژاد» و قطعیت سومین پروژه تحت عنوان «ساماندهی زنجانرود» در آینده‌ای نه چندان دور خبر می‌دهد، حبیب یگانه، شهردار زنجان با تاکید بر اینکه هنوز هیچ پروژه‌ شهری برای واگذاری به مجری قطعیت پیدا نکرده است، اضافه می‌کند: ما چندین پروژه (پروژه شهری) مدنظر داریم و قرارگاه خاتم الانبیا نیز می‌تواند آن‌ها را انجام دهد.

ما فقط گفته‌ایم امکان واگذاری پروژه‌ها به قرارگاه خاتم الانبیا وجود دارد!

یگانه ادامه می‌دهد: هر دو طرف (مجموعه شهری و قرارگاه خاتم الانبیا) در حال بررسی امکان واگذاری پروژه‌ها هستند. به نظرم این مهم تا تبدیل به تفاهم‌نامه و قرارداد شود نیازمند زمان و بررسی‌های زیادی است. ما فقط گفته‌ایم امکان واگذاری به قرارگاه وجود دارد. مسئولان قرارگاه نیز از پروژه‌ها بازدید کلی کرده‌اند.

شهردار زنجان با بیان اینکه «نه پروژه‌ای قطعی است و نه ورود قرارگاه خاتم‌الانبیا به پروژه‍‌‌های شهری برای اجرا» تاکید می‌کند که دو طرف؛ مجموعه شهرداری و قرارگاه خاتم الانبیا پیشنهادات و شرایط را سبک و سنگین می‌کنند.

یگانه با بیان اینکه 4 پروژه یاد شده در حد صحبت‌های اولیه بوده است، عنوان می‌کند: شاید به جز این 4 پروژه، پروژه‌های دیگری هم باشند که نیازمند واگذاری شوند. فعلا واگذاری پروژه‌های شهری (به ویژه 3 پروژه ساماندهی زنجانرود، پارک هاشمی‌نژاد و ساختمان اداری شهرداری) قطعی نشده است و نیازمند بررسی مجدد طرفین هست تا اقدامات لازم انجام شود.

پروژه «کارخانه بازیافت» هم به قرارگاه خاتم‌الانبیا واگذار می‌شود؟

رئیس شورای شهر زنجان در پاسخ به این سؤال که آیا پروژه «کارخانه بازیافت» هم به قرارگاه خاتم‌الانبیا واگذار می‌شود، می‌گوید: اجرای پروژه «کارخانه بازیافت» پیشنهادِ دکتر یگانه (شهردار زنجان) بوده است، ما این پیشنهاد را به مسئولان قرارگاه ارائه کردیم که آنها اعلام کردند « حیطه کاری قرارگاه خاتم الانبیا ابنیه و سازه است که سه پروژه یاد شده را شامل می‌شود» و در تخصص هولدینگ دیگری است.

حبیب یگانه، شهردار زنجان نیز با تائید اظهارات رئیس شورای شهر زنجان می‌گوید: ما پیشنهاد اجرای پروژه کارخانه بازیافت را به قرارگاه خاتم الانبیا که دارای هولدینگ‌های مختلفی است، ارائه کردیم، یکی از هولدینگ‌ها پروژه کارخانه بازیافت را نپذیرفت و گفت که مربوط به حیطه کاری‌شان نیست.

واگذاری 3 پروژه شهری زنجان با مبلغ پیشنهادی 500 میلیارد تومانی به قرارگاه خاتم‌الانبیا

هر چند که حبیب یگانه، شهردار زنجان از قطعی نبودن مبالغ و اعتبار موردنیاز برای اجرای 3 پروژه شهری مدنظر داده و از اعلام مبلغ برآوردی تا قطعی شدن موضوع و بررسی کارشناسی امتناع می‌کند اما عباس راشاد، رئیس شورای شهر زنجان مبلغ پیشنهادی برای اجرای 3 پروژه‌ شهری به قرارگاه خاتم‌الانبیا برای پارک هاشمی‌نژاد را 50 تا 70 میلیارد تومان، پروژه ساختمان اداری شهرداری را 150 تا 170 میلیارد تومان و ساماندهی زنجانرود را حدود 250 میلیارد تومان اعلام می‌کند.

فروش قطعات بزرگ زمین به قرارگاه خاتم‌الانبیا در ازای اجرای پروژه‌های شهری مدنظر

رئیس شورای شهر زنجان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا منابع کافی برای اجرای 3 پروژه که بر اساس برآوردها حدود 500 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، وجود دارد یا نه به صدای زنجان گفت: «اصلا بحث پول نیست، ما سرمایه‌هایی در اختیار داریم. قرارگاه برای سود کار نمی‌کند، این مجموعه پروژه‌هایی را در دست می‌گیرد که افراد (شرکت‌ها) نمی‌توانند از عهده آن برآیند. طبعا عمده معامله ما با قرارگاه به صورت زمین‌ها و قطعات بزرگ در اختیار، خواهد بود. لازم به ذکر است مردم عادی توانایی خرید این زمین‌ها را ندارند و طبعا شرکت‌ها و مجموعه‌هایی بزرگ توانایی خرید این اراضی را دارند. البته فروش ما (مجموعه شهری) نیز به این راحتی‌ها نیست. طبعا قرارگاه خاتم الانبیا می‌تواند زمین‌های بزرگ مذکور را خریداری کند.»

در اختیار گذاشتن قطعات بزرگ زمین در زنجان به قرارگاه، جابجایی سرمایه است نه از دست دادن سرمایه

رئیس شورای شهر زنجان احتمال تسویه بدهی دولتی با قرارگاه خاتم الانبیا از طریق واگذاری بخشی از اجرای پروژه‌های استان از جمله 3 پروژه شهری زنجان را رد کرد و افزود: ساماندهی شهر زنجان، تکلیف ماست، منابعی در اختیار داریم که بلااستفاده است، طبعا باید از این سرمایه‌ها به صورت بهینه استفاده شود که این اتفاق نمی‌افتد. یکی از پروژه‌ها ساماندهی زنجانرود است که برای زنجانی‌ها بسیار مهم است. ما سرمایه درجه پائین را می‌دهیم و سرمایه با درجه بالا را اخذ می‌کنیم. به نظرم جابجایی سرمایه است و از دست دادن سرمایه نیست.

قرارگاه پروژه‌هایی را در دست می‌گیرد که سایر شرکت‌ها نمی‌توانند از عهده آن برآیند

راشاد با اشاره به ارسال نامه مربوط به بررسی پیشنهادهای مسئولان شهری برای اجرای پروژه‌های مربوطه طی چند روز گذشته (7 بهمن ماه) به شرکتهای هولدینگی قرارگاه خاتم‌الانبیا در مورد علت اصرارها برای واگذاری پروژه‌های شهری از جمله 3 پروژه یاد شده به صدای زنجان گفت: عمده استان‌ها از جمله تهران، اردبیل، قزوین ده‌ها پروژه داشتند که اجرای آن‌ از دستشان برنمی‌آمد به همین دلیل آن‌ها را به قرارگاه خاتم الانبیا واگذار کردند.

رونق اقتصادی

رئیس شورای شهر زنجان تاکید می‌کند: هنر این قرارگاه آن است که در هر استان که وارد شده است کل استان را برای رونق اقتصادی و اشتغال بسیج کرده است. قرارگاه پول دارد و به جز چند نیروی محدود متخصص، تجهیزات پیشرفته که در اختیار هر شرکتی نیست، چیزی نمی‌آورد. قرارگاه خاتم الانبیا مجموعه هولدینگی محسوب می‌شود و شاید تعداد نیروهای کار متعلق به قرارگاه که پس از در اختیار گرفتن پروژه‌های استان‌ها بکارگیری می‌کند نهایتا 4 نفر باشد آن هم متخصص! و تجهیزات و ماشین‌آلات سنگین پیشرفته که هر شرکت ان را ندارد. مطمئن باشید که اگر پروژه‌های شهری مدنظر توسط این قرارگاه اجرایی شود، تمامی شرکت‌های بومی استان و کارگران زنجانی وارد پروژه خواهند شد چرا که روش فعالیت قرارگاه خاتم‌الانبیا در کل کشور اینگونه بوده و به دنبال رونق اقتصادی استان‌ها و مناطق است.

هر وقت تفاهم‌نامه‌ها قطعی شد آن وقت می‌آئیم و می‌گوئیم چرا قرارگاه را انتخاب کردیم!

حبیب یگانه، شهردار زنجان نیز در این رابطه می‌گوید: هنوز که پروژه‌ها به قرارگاه خاتم الانبیا واگذار نشده است، هر وقت تفاهم‌نامه‌ها قطعی شد آن وقت می‌آئیم و می‌گوئیم چرا قرارگاه را انتخاب کردیم!

شهردار زنجان در پاسخ به سؤال صدای زنجان مبنی بر اینکه اعلام اسامی مجموعه‌های دیگر به عنوان پیمانکار یا مجری که مسئولان شهری در کنار قرارگاه خاتم الانبیا شرایط واگذاری پروژه‌های شهری به آن‌ها را بررسی می‌کنند، از اعلام مجموعه‌های دیگر خودداری کرده و می‌گوید: همیشه همه گزینه‌ها روی میز هستند!

 

لیلا محمدی

انتهای پیام/


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانقرارگاه خاتمشورای شهر زنجانعباس راشاد
sedayezanjannews.ir/nx5215


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»