کد خبر: 5241
1399/11/20 - 10:38


تورم زنجانی‌ها به 52.4 درصد رسید

براساس آمارهای سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان، در دی‌ماه امسال عدد شاخص کل (1395=100) به 283.7 رسید که نسبت به ماه قبلش (آذر ماه) 3.3 درصد افزایش را نشان می‌دهد و همچنین در دی‌ماه امسال درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) به 52.4 درصد رسید و این یعنی خانوارهای استان زنجان به طور میانگین 52.4 درصد بیشتر از دیماه سال 98 برای خرید یک مجموعه کالا و خدمات یکسان هزینه کرده اند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- تورم صرف نظر از هر علت و یا عللی که به وجود می آید، آثار اجتماعی خود را بر روی متغیرهای کلان اجتماعی و فرهنگی منعکس می کند. اختلاف طبقاتی و روی آوردن به شغل‌های دوم و سوم و همچنین کاهش اعتماد عمومی از مهم‌ترین پیامدهای تورم در جامعه است.

هنگامی که تورم در جامعه حاکم میشود؛ اشخاص و خانوارها زمان زیادی را برای صرف کار کردن و تامین معاش کرده و از استراحت و تفریح سالم بهره مند نمیشوند تا بتوانند هزینه های سرسام آور زندگی را تامین کنند.

طبق بررسیهای سازمان برنامه و بودجه استان زنجان، تورم سبب سوءاخلاق در بین مردم می‌شود و طبقات کم درآمد و یا با درامد ثابت که از تورم آسیب می بینند نسبت به افراد و گروه‌های دیگر که از تورم بهره میبرند، ناراضی بوده و بعضا در پی انتقام جویی می‌شوند. بالا رفتن نرخ تورم و بروز آثار نامطلوب آن در جامعه، کاهش اعتماد عمومی نسبت به ثبات ارزش پول را به دنبال داشته و همچنین منجربه عدم اعتماد مردم به دولت به عنوان یک دولت کار آمد می‌شود و مردم به سیاست‌گذاریهای دولت بدبین میشوند و در این شرایط سیاسیت گذاری‌های دولت اثرگذاری‌های خود را از دست داده و بی ثباتی ها و نااطمینانی ها در جامعه افزایش می یابد.

در گزارشات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان آمده است که گرانی به معنای تورم نیست بلکه تورم یعنی گرفتن پول اضافی از دست مردم بوده و تورم ظالمانه ترین مالیاتی است که دولت به سبب سیاستهای خود از قشر فقیر به سود قشر ثروتمند می گیرد بطوریکه هر چقدر تورم فقرا را فقیرتر می کند؛ اغنیا از افزایش تورم ثروتمندتر می شوند.

کاهش سرمایه اجتماعی در همه سطوح، گرانی، کاهش ارزش پول ملی، فساد اداری و رشوه خواری، بیکاری، فقر، دلال بازی، کمبودها، رانت بازی، قاچاق، کلاهبرداری و غیره از عواقب عمده تورم است.

براساس آمارهای سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان، در دیماه امسال عدد شاخص کل (1395=100) به 283.7 رسید که نسبت به ماه قبلش (آذر ماه) 3.3 درصد افزایش را نشان می‌دهد و همچنین در دی‌ماه امسال درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) به 52.4 درصد رسید و این یعنی خانوارهای استان زنجان به طور میانگین 52.4 درصد بیشتر از دیماه سال 98 برای خرید یک مجموعه کالا و خدمات یکسان هزینه کرده اند.

تورم در بخش خوراکیها، آشامیدنیها و دخانیات بیش از 63 درصد

بررسیها نشان می دهد؛ تورم نقطه به نقطه در دیماه سال جاری در گروه عمده خوراکیها، آشامیدنی ها و دخانیات استان زنجان 63.2 درصد همراه بوده است و باید توجه داشت که در زیر مجموعه «خوراکیها ،آشامیدنیها و دخانیات» گروه اصلی خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها بیشترین اهمیت را در تعیین شاخص کل استان زنجان دارد بطوریکه یک سوم شاخص کل تغییرات قیمتی کالاهای این گروه با 32.12 درصد اهمیت بیرون می آید.

برای همین در بین اقلام این گروه، عمده میوه و خشکبار با 15.2 درصد افزایش در دیماه نسبت به آذرماه و شیر، پنیر و تخم مرغ با 8.1 درصد افزایش بیشترین نوسان قیمتی را نسبت به ماه قبلش داشته است.

گفتنی است؛ طبق بررسی‌ها در بین اقلام خوراکی منتخب در استان زنجان، عدس با 213.7 درصد، برنج خارجی درجه یک با 159.6 درصد، تخم مرغ ماشینی با 104 و کره پاستوریزه با 106.9 درصد و میوه ها بیشترین نرخ تورم در دیماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته اند.

با رصد آمار و ارقام کالاها و خدمات 12 گانه در دیماه امسال نسبت به دیماه سال گذشته (تورم نقطه به نقطه) بیشتر گروههای 12 گانه در افزایش تورم نقطه به نقطه مشترک بوده ولی برخی از گروهها بیش از میانگین شاخص کل یعنی 52.4 درصد را تجربه کرده اند.

مبلمان و لوازم خانگی بیشترین تورم را در بین کالاها داشته است

به عنوان مثال گروه مبلمان و لوازم خانگی و نگهداری معمول آنها با 74.5 درصد و پس از آن گروه تفریح و فرهنگ با 72.6درصد، گروه پوشاک و کفش با 68.5 درصد، گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها با 63.3 درصد، گروه دخانیات با 60.3 درصد، گروه کالا و خدمات متفرقه با 54.8 درصد، حمل و نقل با 54.6 درصد بیش از میانگین شاخص کل تورم استان داشته اند.

لازم به ذکر است؛ نرخ تورم نقطه به نقطه در استان زنجان در دیماه امسال از میانگین کشوری فراتر رفته بطوریکه تورم نقطه به نقطه کشور بالغ بر 46.2 در صد بوده است.

طبق گزارشات در دوازه ماه منتهی به دیماه امسال نسبت به ماه منتهی به دیماه سال 98، استان زنجان از بین 31 استان کشور، رتبه نوزدهم را در زمینه نرخ تورم به خود اختصاص داده است.

 

زهرا احمدی

انتهای پیام/

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانتورم دی ماه زنجان
sedayezanjannews.ir/nx5241


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»