کد خبر: 5248
1399/11/23 - 12:30


صدای زنجان از گلایه‌های اهالی روستای «کهاب» زنجان می‌گوید

هیچ به‌خاطر پول

اهالی کهاب: برخی‌ از ساکنان مشکل تامین سوخت دارند، گاز نداریم، آب آشامیدنی‌مان هم کیفیت ندارد، انگار فراموش شده‌ایم!/ معاون ناحیه مرکزی شرکت نفت و پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زنجان: مشکل تعدادی از اهالی در تامین سوخت را بررسی می‌کنیم/مدیرعامل شرکت گاز استان: گازرسانی به این روستا جزو برنامه‌های سال آینده است، فعلا اعتبار سال 1400 ابلاغ نشده است/ بخشدار زنجان: تا جایی که نیاز بود برای تامین آب روستای کهاب از محل اعتبار دهیاری‌ها کمک شد/ رئیس اداره آب و فاضلاب «نیک‌پی»: قرار بود اعتبار 160میلیونی برای تکمیل طرح آبرسانی کهاب دهند، اما ریالی تخصیص نیافته است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- جمعی از اهالی روستای «کهاب» از توابع شهرستان زنجان طی تماس با دفتر صدای زنجان با اشاره به مشکلات خود در رابطه با عدم گازرسانی، مسائل در تامین سوخت مورد نیاز و تامین آب مدعی شدند بی‌توجهی مسئولان به این موارد سبب مهاجرت مردم از این منطقه شده است به طوری که در حال حاضر از 89 خانوار، فقط 45 خانوار در کهاب سکونت دارند.

روستای کهاب در بخش زنجان‌رود واقع شده ‌است، ساکنان این منطقه کشاورز بوده و محصولات عمده پرورشی آن‌ها گندم و جو است اما نزدیک به 2 سال است روند مهاجرت در آن آغاز شده است. به گفته اهالی، این روستا قبلا حدود 89 خانوار داشته اما به علت مشکلات آب و گازرسانی و عدم برطرف شدن آن‌ها، تعداد ساکنان به 45 خانوار رسیده است.

یکی از روستائیان در گفت‌وگو با صدای زنجان نبود گاز طبیعی برای مصرف خانوار و آب آشامیدنی باکیفیت را دو مسئله اساسی روستای کهاب اعلام کرده و عنوان می‌کند: خطوط لوله‌کشی گاز از 150 متری روستا عبور می‌کند اما کهابی‌ها از نعمت گاز طبیعی بی‌بهره هستند.

شرکت گاز استان پیگیر عملیات گازرسانی در کهاب و روستاهای اطراف است

ولی بیگلویی، بخشدار زنجانرود در گفت‌وگو با صدای زنجان نیز در این رابطه می‌گوید: این شرکت چند وقت پیش محلی را برای تاسیس ایستگاه گاز در کهاب در نظر گرفت اما به دلیل اختلافی که بین شرکت گاز و مالک شخصی زمین در زمینه قیمت وجود داشت این امر محقق نشد اما ظاهرا این موضوع به تازگی حل شده است. در صورت استقرار ایستگاه گاز نه تنها کهاب، بلکه چند روستای اطراف بعلاوه واحد پرورش بوقلمون که در حوالی این منطقه واقع شده است از نعمت گاز بهره‌مند می‌شوند.

گازرسانی به روستای «کهاب»؛ جزو برنامه‌های 1400 شرکت گاز استان

از طرفی موسی احمدلو، مدیرعامل شرکت گاز استان زنجان با بیان اینکه روستای کهاب جزو برنامه‌های سال 1400 گازرسانی این شرکت است، اعلام می‌کند: جمعیت محدود این روستا علت تاخیر در عملیات گازرسانی بوده است و قطعا در سال 1400 برای گازرسانی این روستا اقدام خواهد شد.

وی با اشاره به استقبال اهالی برای استقرار ایستگاه گاز در روستای کهاب و اعتبارهای در نظر گرفته شده برای هر خانوار تصریح می‌کند: هزینه گازرسانی برای هر خانوار 12 میلیون تومان بود که با توجه به هزینه‌های بالای گازرسانی، با تلاش استاندار و نمایندگام محترم و پیگیری‌های شرکت گاز استان اعتبار موردنیاز برای هر خانوار 20 میلیون تومان رسید.

فعلا اعتبار گازرسانی سال 1400 ابلاغ نشده است

احمدلو با تاکید بر اینکه البته میزان اعتبار مدنظر برای هر خانوار 20 میلیون تومان در نظر گرفته شده که در برخی مناطق این میزان ممکن است کافی نباشد، ادامه می‌دهد: فعلا اعتبار یاد شده برای عملیات گازرسانی در سال 1400 شرکت گاز استان زنجان ابلاغ نشده است.

مشکل تامین سوخت در روستای کهاب؟

یکی از روستائیان کهاب در رابطه با در اختیار قرار دادن سوخت موردنیاز روستائیان توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تاکید می‌کند: برخی از روستائیان گازوئیل ونفت موردنیازشان را دریافت می‌کنند اما برخی دیگر حتی این سوخت‌ را هم ندارند!

معترضان ممکن است ثبت‌نام نکرده باشند

اصغر فیاضی، معاون ناحیه مرکزی شرکت نفت و پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زنجان نیز در این رابطه با اشاره اینکه سوخت موردنیاز اهالی روستای «کهاب» توسط عوامل توزیع «سردهات شیخ» صورت می‌گیرد، تاکید می‌کند: سال قبل 323 هزار لیتر به روستای «کهاب» نفت موردنیاز توزیع شد اما امسال میزان سهمیه را افزایش داده و به 417 لیتر رساندیم. طبق اظهارات عامل توزیع، مشکلی در رابطه با توزیع نفت در منطقه وجود ندارد. امسال هوا مطلوب است برای من هم جای سؤال است! امسال یک هزار لیتر سهمیه فوق‌العاده در نظر گرفتیم، در کمتر از یک ماه به دنبال اعتراض اهالی حدود 400 لیتر نفت اختصاص دادیم.

فیاضی با بیان اینکه شاید معترضان به عدم رسیدن سوخت شرکت نفت، کسانی باشند که به هر دلیلی نتوانسته‌اند در ثبت‌نام شرکت کنند، عنوان می‌کند: موضوع تحویل سوخت به شرط ثبت‌نام در سامانه سدف به آدرس  https://newtejaratasan.niopdc.ir را از طریق فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها به روستائیان اطلاع‌رسانی کردیم، همه مردم می‌دانند و در دفاتر پیشخوان ثبت‌نام هم کرده‌اند.

دعوت شرکت نفت از شورای روستای کهاب برای حل مشکل تامین سوخت تعدادی از اهالی

معاون ناحیه مرکزی شرکت نفت و پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زنجان با بیان اینکه مسئول یا شورای روستای کهاب می‌توانند در دفتر اینجانب حضور یافته تا با هم موضوع جاماندگان از ثبت‌نام را در عرض نیم ساعت رفع کنیم. 

مشکل آب در کهاب؟

یکی از اهالی در واکنش به این اظهارات با اشاره به اجرای نیمه‌کاره عملیات آبرسانی به روستای کهاب عنوان می‌کند: از 2 سال پیش مسئولان انشعابات مربوط به آبرسانی را مستقر کرده‌اند اما هنوز کار به پایان نرسیده است و ما از چاه دارای آب با کیفیت بسیار پائین واقع در حوالی زنجانرود استفاده می‌کنیم، از این آب مجبوریم برای شرب و استحمام بهره ببریم چاره‌ای نداریم!

تا جایی که نیاز بود برای تامین آب روستای کهاب از محل اعتبار دهیاری‌ها کمک شد

ولی بیگلویی، بخشدار زنجانرود هم در این رابطه با بیان اینکه 2 سال قبل چاه آب (آرتزین) با مشارکت اهالی، بخشداری و شرکت آب و فاضلاب حفر شده و تجهیزات لازم نظر ترانس، کنتور برق از محل اعتبارات دولتی خریداری و نصب شده است، می‌گوید: شرکت آب و فاضلاب بابت تجهیزات سرچاهی تخصیص حدود 140 میلیون تومان را در کمیته برنامه‌ریزی پیشنهاد داد اما تخصیص از این محل تا به امروز صفر بوده است. لازم به ذکر است اعتبارات تخصیصی ارتباطی به کمیته برنامه‌ریزی ندارد. بخشی از اعتبارات از محل منابع ملی اختصاص می‌یابد، بیش از 70 درصد اعتبارات دستگاه‌ها از تهران ابلاغ می‌شود و ارتباطی به دستگاه‌های استانی و شهرستانی ندارد.

بخشدار زنجانرود عنوان می‌کند: قبلا از محل اعتبارات دهیاری‌ها، اعتباری برای دستگاه‌های فعال در حوزه گاز، برق و بنیاد مسکن تعلق نمی‌گرفت اما 2 سال بود که بنا به دستور سازمان همیاری شهرداری‌ها، دهیاری‌ها می‌توانستند در حوزه آب، از محل اعتبار خود مبالغی را تخصیص دهند که متاسفانه تابستان بر اساس دریافت نامه‌ای از سازمان متبوع، دهیاری‌ها از اختصاص این اعتبار منع شدند. به نظرم سازمان حق هم داشت زیرا برخی از دستگاه‌ها و ارگان‌ها کاری نمی‌کردند و می‌گفتند از محل اعتبار دهیاری‌ها برای اجرای طرح مربوطه مبالغی تخصیص دهید!

دهیاری‌ها مسئول تامین آب نیستند، این امر بر عهده شرکت آب و فاضلاب است

بخشدار زنجانرود، شرکت آب و فاضلاب را مسئول تامین آب مناطق اعلام کرده و می‌گوید: دهیاری مسئول تامین آب روستاها نیستند، مسئول شرکت آب و فاضلاب است. هر چند ما نیز در این مدت برای حل مشکل آب روستای کهاب و سایر مناطق به اندازه توانمان اعتبار مربوطه را اختصاص داده‌ایم.

**قرار بود اعتبار 160میلیونی برای تکمیل طرح آبرسانی کهاب دهند، اما ریالی تخصیص نیافته است

به گفته مهدی رستمخانی، رئیس اداره آب و فاضلاب «نیک‌پی» 2 سال قبل روستائیان برای مشارکت در طرح آبرسانی ترانس برق را از محل کمک‌های دهیاری خریداری و راه‌اندازی کردند. قرار بود برای تکمیل طرح، 160 میلیون تومان اعتبار طبق مصوبه تخصیص یابد اما تا به امروز این تخصیص صفر بوده است.

رستمخانی در گفت‌وگو با صدای زنجان با بیان اینکه ما هر سال برای تکمیل پروژه (حفر چاه عمیق و اجرای عملیات آبرسانی به منازل روستائیان) درخواست اعتبار کردیم اما به علت محدودیت در منابع مالی دولت، تخصیص اعتبار محقق نشده است، می‌گوید: در حال حاضر یک حلقه چاه جهت تامین آب موردنیاز اهالی وجود دارد، ساکنان بیشتر در فصل تابستان در این رابطه دچار مشکل می‌شوند.

مهاجرت از «کهاب» به علت کمبود امکانات؟

با این حال یکی از اهالی روستای کهاب با بیان اینکه بی‌توجهی مسئولان به امکانات روستا از جمله آب و گاز سبب شده تا بسیاری از ساکنان به مرکز استان زنجان و سایر شهرها مهاجرت کنند، می‌گوید: از 89 خانوار روستا در حال حاضر 45 خانوار باقی مانده‌اند، ساکنان مشغول کشاورزی هستند. آب آشامیدنی و استحمام روستائیان که از چاه نیمه عمیق که به هیچ عنوان کیفیت ندارد تامین می‌شود انگار جزو فراموش شدگانیم!

مهاجرت از کهاب به علت کمبود امکانات درست نیست

اما ولی بیگلویی، بخشدار زنجانرود با استناد به آمارها سرشماری‌های از سال 85الی 95 می‌گوید: 50 درصد از جمعیت روستاهای زنجانرود 50 درصد کاهش داشته است. این مهاجرت به هیچ عنوان به مشکلات و محدودیت در امکانات (از جمله گاز، برق و آب) نداشته است. در برخی روستاها نه مشکل دسترسی به جاده داریم نه آنتن‌دهی اما با کاهش جمعیت مواجهیم. چنین مسائلی در مورد روستای کهاب و رجئین نیز صدق می‌کند.

بخشدار زنجان با تاکید بر اینکه یک الی 2 سال است که با مهاجرت معکوس در روستاهای زنجانرود مواجیهم، این نکته را هم متذکر می‌شود که افت سطح آبهای زیرزمینی، بهبود وضعیت اقتصادی معیشتی روستائیان و ترجیح آنان برای سکونت در زنجان و تهران می‌تواند علت اصلی مهاجرت ساکنان کهابی باشد.

بخشدار می‌گوید: نصف جمعیت روستاهای ما سیار است. عمده اهالی که ساکن زنجان و تهران شده‌اند در ماه‌های فروردین تا شهریور در روستا اتراق می‌کنند و مشغول کشاورزی می‌شوند.

انشعاب‌های غیرمجاز در کهاب؟

بخشدار زنجانرود با تاکید بر اینکه اهالی روستا 2 الی 3 برابر الگوی مصرفشان، بیشتر آب استفاده می‌کنند، می‌گوید: متاسفانه با انشعاب‌های غیرمجاز آب در روستای کهاب و بسیاری از روستاها مواجهیم. روستایی با 70 الی 80 خانوار داریم که بیش از 10 هزار راس دام دارد، روستائیان با لوله‌کشی‌های غیرمجاز آب آشامیدنی را برای استفاده احشام و آبیاری محصولاتشان به بخش کشاورزی هدایت کرده‌اند که برای دستگاه‌های مربوطه مشکلاتی را به وجود آورده است.

بیگلویی با بیان اینکه بالای 30 الی 40 درصد مردم انشعاب غیرمجاز اب دارند، تصریح می‌کند: برخی از ساکنان 2 متر زیر زمین لوله کشی کرده‌اند، برخی‌ها لوله‌های غیرمجاز را داخل چاه آب انداخته‌اند! اگر انشعاب غیرمجاز حل شود هیچ مشکلی بابت تامین آب در فصل تابستان هم نداریم.

کیفیتِ آب روستای کهاب هم تقصیر مردم است؟

اما یکی دیگر از روستائیان در واکنش به این اظهارات می‌گوید: همه 48 خانواری که در روستا ساکنند خانه‌ای در شهر زنجان ندارند، اگر انشعاب غیرمجاز باشد مسئولان بیایند و برخورد قانونی کنند بقیه ساکنان چکار کنند؟ در حال حاضر آب روستای کهاب کیفیت ندارد آیا آن هم تقصیر مردم است؟

آب چاه روستای کهاب کیفیتِ مدنظر را ندارد اما ویژگی‌های آب شرب را داراست

مهدی رستمخانی، رئیس اداره آب و فاضلاب «نیک‌پی» در پاسخ به این اظهارات با تاکید بر اینکه آب موردنیاز روستا از چاه نیمه‌عمیق حفر شده، تامین می‌شود، می‌گوید: طبیعتا آب این چاه کیفیت مدنظر ساکنان را ندارد اما تاکید می‌کنیم که هیچ مشکلی به لحاظ بهداشتی ندارد و آب کاملا سالم و استاندارد است و ویژگی‌های آب شرب را داراست.

آبِ روستای کهاب استانداردهای لازم آب سالم را دارد

ولی بیگلویی، بخشدار زنجانرود نیز با بیان اینکه آبِ روستای کهاب استانداردهای لازم آب سالم را دارد، تصریح می‌کند: چند وقت پیش به دلیل اختلال در برق، یک روز آب روستا قظع شد، همین امر سبب ایجاد هیجاناتی در روستا شد و اهالی نسبت به پر کردن تانکرهای آب اقدام کردند، در حال حاضر مشکلی در تامین آب وجود ندارد.

مسئولان؛ صدای اهالی روستای کهاب را بشنوید

با این حال یکی از روستائیان با اشاره به مسافت کوتاه روستای «کهاب» از مرکز استان زنجان می‌گوید: وضعیت امکانات روستای کهاب آنقدر اسفناک است که هیچ کس فکر نمی‌کند اینجا یکی از مناطق زنجانرود است! هیچ کسی مشکل ما را حل نمی‌کنند، ما از رسانه‌ها می‌خواهیم صدای ما را به گوش مدیران برسانند! آیا مسئولانی که پشت میزهایشان هستند فقط در قبال ساکنان شهرها پاسخگو هستند و مسئول ساماندهی روستاها به ویژه مناطق محروم نیستند؟

 

لیلا محمدی

انتهای پیام/


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانروستای کهابزنجانرودکمبود
sedayezanjannews.ir/nx5248


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»