کد خبر: 5257
1399/11/26 - 11:11


رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان زنجان گفت:

کاهش 40درصدی دانش‌آموزان در مراکز اختلال یادگیری

فاطمه باغبانی: با وجود برنامه شاد، خانواده ها تمایلی به استفاده فرزندان‌شان از کلاس‌های مکمل مراکز اختلال یادگیری ندارند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- فاطمه باغبانی، رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان زنجان با اشاره به اینکه 13 مرکز اختلال یادگیری در استان زنجان آماده خدمت رسانی برای دانش آموزان ویژه است، اظهار داشت: به واسطه بیماری کرونا و تشکیل کلاس های اصلی در فضای مجازی، خانواده ها رغبتی به استفاده فرزندان‌شان از کلاس‌های مکمل مراکز اختلال یادگیری ندارند.

وی با بیان اینکه مراکز اختلال یادگیری برای دانش آموزان با بهره هوشی عادی است، توضیح داد: برخی از دانش آموزان در یادگیری نوشتاری، خواندن و یا ریاضیات کند بوده و دچار مشکل می‌شوند که برای تسریع و یادگیری بهتر کلاس‌های مکمل در این زمینه در مراکز اختلال یادگیری تشکیل می‌شود.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی زنجان با بیان اینکه فضای مجازی محدودیتهایی در شناسایی و ارجاع دانش آموزان ویژه به مراکز اختلال یادگیری ایجاد کرده است، خاطر نشان کرد: فعالیت مراکز یادگیری بیشتر برای در برگزاری کلاس‌های مکمل برای دانش آموزان است که هم اکنون خانواده ها اعتقاد دارند که کلاس‌های مکمل فعالیت مضاعفی است و تمایلی به شرکت فرزندانشان در این مراکز ندارند.

با بیماری کرونا وضعیت تشخیص و ارجاع تغییر کرده است

وی بر این باور است تا قبل از شیوع کرونا با تشخیص معلم، دانش آموزان مورد نظر به این مراکز ارجاع داده میشد ولی هم اکنون با وجود برنامه شاد معلم توجه به تمرین بیشتر و تحویل درسها دارد و برای همین وضعیت دانش آموزان و معرفی و ارجاع آنها به مراکز اختلال یادگیری تغییر کرده است.

این مسئول با اشاره به تاثیر فزاینده کلاسهای مکمل این مراکز برای دانش آموزان با اختلال یادگیری ابراز کرد: کارایی این مراکز در حضوری بودن دانش آموزان است که برنامه ها و برگزاری کلاسها به صورت انفرادی بوده و هم اکنون به دلیل عدم استقبال خانواده ها تحت الشعاع قرار گرفته است.

با تشخیص معلم دانش آموز به این مراکز ارجاع داده میشود

باغبانی با بیان اینکه با تشخیص معلم دانش آموز به این مراکز ارجاع داده می شود، خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه کلاسها و تمرینات در مدارس انجام میشود و دانش آموز با بهره هوشی متوسط در برخی از دروس دچار مشکلات میشود که با تشخیص معلم به مراکز اختلال یادگیری فرا خوانده میشود تا دانش آموز از خدمات مکمل استفاده می کنند.

وی تاکید کرد: دانش آموزانی که از بهره هوشی پایین برخوردارند، کودکان عقب مانده آموزش پذیر تعریف میشوند که این دانش آموزان در مدارس استثنایی تحصیل می کنند.

2 تا 5 درصد جامعه عادی دچار اختلال یادگیری هستند

این مسئول با بیان اینکه 2 تا 5 درصد از هر جامعه عادی دچار مشکلات ویژه یادگیری هستند، اذعان کرد: برخا این مشکلات با رفع نواقص در مراحل آموزش ها برطرف میشود ولی در شرایط حاد، دانش آموز با ارجاع به مراکز اختلال یادگیری و برخورداری از کلاسهای مکمل میتواند بر این اختلال یادگیری غلبه کند.

وی افزود: دانش آموزانی هستند که در خواندن هیچ مشکلی ندارند ولی نوشتن کلماتی که به سهولت میخواند برایش دشوار بوده و حتی در ساختار جمله و یا رسم الخط نیز دچار مشکل میشوند که این افراد جزو دانش اموز اختلال یادگیری محسوب می‌شوند.

به گفته وی، عدم برگزاری کلاس‌ها به صورت حضوری سبب شده که با افت 40 درصدی حضور دانش آموزان در مراکز اختلال یادگیری استان زنجان مواجه باشیم بطوریکه که هم اکنون 650 دانش آموز در مقطع ابتدایی از خدمات این مراکز استفاده می کنند.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان معتقد است بیشتر دانش آموزانی که از خدمات این مراکز اختلال یادگیری استفاده می کنند، از سالهای قبل مورد پذیرش قرار گرفته بودند و در سال جاری نیز به دلیل وجود بیماری کرونا تعداد ورودیهای دانش آموزان مورد نظر تا 40 درصد کاهش یافته است.

وی تصریح می کند: هم اکنون در صورتی که معلم نیز تشخیص دهد که دانش آموز از کلاسهای مکمل این مراکز استفاده کند، والدین دانش آموزان از آن امتناع می ورزند و اصرار به استفاده دانش آموز از برنامه شاد دارند که در برخی از موارد نیز شاهد کاهش همراهی مدارس نیز در این زمینه هستیم.

باغبانی با اشاره به راههای تشخیص دانش آموزان اختلال یادگیری، خاطر نشان کرد: در شرایط عادی علاوه بر تشخیص معلمان، کارشناسانی به صورت تیمی در مناطق مختلف استان تقسیم بندی شده و به مدارس مراجعه می کنند و دانش آموزان مورد نظر را شناسایی می کنند.

هزینه هر جلسه اموزش یک تا 5 هزار تومان است

وی با بیان اینکه هزینه کلاسهای مکمل برای دانش آموزان اختلال یادگیری در این مراکز ناچیز و به صورت نرخ دولتی محاسبه و اخذ می شود، اظهار کرد: این مراکز فقط در مقطع ابتدایی بوده که بیشتر هزینه ها برای ارزیابی اولیه و بهره هوشی دانش آموزان بوده ولی هزینه آموزشها به ازای هر جلسه یک تا 5 هزار تومان است.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان در ادامه گفت: به طور متوسط تعداد کلاسهای مکمل در مراکز اختلال یادگیری به ازای هر فرآیند نقص (نوشتاری، خواندن و  یا ریاضیات) 12 جلسه در نظر گرفته شده که برای شرایط حادتر تعداد این جلسات از 5 تا 25 جلسه نیز افزایش می یابد.

وی برخورداری نکردن از این جلسات آموزشی برای دانش آموزان ویژه اختلال یادگیری را به زخمی که ترمیم آن متوقف شده تشبیه کرد و گفت: اگر به موقع این دانش آموزان شناسایی و مورد آموزش قرار نگیرند تاثیر خود را در آینده خواهد گذاشت.

این مسئول در پاسخ به این سوال که آیا در شرایط کرونایی و فضای مجازی تشخیص دانش آموزان اختلال یادگیری به درستی انجام میشود یا خیر، تصریح کرد: با این شرایطی که کلاسها حضوری نبوده، معلمان نهایت سعی خود را در ارائه آموزش ها دارند تا دانش آموز کمترین آسیب را در عدم یادگیری داشته باشد که امید است نتایج بهتر از این باشد.

 

زهرا احمدی

انتهای پیام/

  

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانآموزش و پرورش استثنایی استان زنجانفاطمه باغبانیاختلالات یادگیری
sedayezanjannews.ir/nx5257


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»