کد خبر: 5259
1399/11/27 - 12:10


صدای زنجان از عرضه مرغ گرم 29 هزار تومانی در تعدادی از واحدهای خرده‌فروش گزارش می‌دهد

قیمت مرغ باز هم جنبید

معاون جهاد کشاورزی استان: هیچ واحدی حق ندارد مرغ را بالاتر از 20هزار و 400 تومان عرضه کند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- گزارش‌های میدانی از سطح خرده فروشی‌ها حاکی از افزایش قیمت مرغ گرم و رسیدن آن به 29 هزار تومان توسط تعدادی از واحدهای خرده‌فروش است، قیمت این کالا که از چند وقت اخیر در افت و خیز بود و گویا با هیچ کنترلی مواجه نیست!

با وجود اینکه معاون امور بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان بر عدم افزایش قیمت مرغ گرم تا پایان سال جاری تاکید کرده بود گزارش‌های میدانی از افزایش قیمت این کالا و رسیدن آن به مرز 30 هزار تومان در برخی از واحدهای مرغ‌فروشی سطح شهر حکایت دارد که افزایش قیمت نهاده‌های موردنیاز نظیر جوجه، واکسن، مکمل و در کل هزینه‌های تولید یکی از دلایل اصلی این افزایش قیمت می‌تواند باشد هر چند مسئولان جهاد کشاورزی چندان موافق این موضوع نیستند!

بازرسان با متخلفان بازار برخورد کنند

سیدمحمدعلی صادقی، معاون امور بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در واکنش به عرضه مرغ 29 هزار تومانی به مصرف‌کنندگان توسط تعدادی از واحدهای خرده‌فروش سطح شهر زنجان اعلام کرد: هیچ یک از واحدهای خرده‌فروشی حق ندارند مرغ گرم را بالاتر از نرخ مصوب یعنی 20 هزار و 400 تومان عرضه کنند، فروش مرغ گرم بالاتر از 20 هزار و 400 تومان تخلف است و باید بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت با متخلفان برخورد کنند.

صادقی با بیان اینکه توزیع مرغ گرم به صورت روزانه در حد نیاز و در برخی مواقع بیش از نیاز مصرف در بازار توزیع می‌شود، در پاسخ به سؤالی در رابطه با احتمال تاثیر افزایش قیمت برخی از نهاده‌ها از جمله واکسن، مکمل و هزینه‌ها در قیمت تولید نهایی تاکید کرد: قیمت مرغ گرم فعلا ثابت است و به هیچ عنوان افزایش نمی‌یابد.

صدای زنجان در مورد اقدامات صورت گرفته بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان موضوع را از مسئول واحد مربوطه پیگیری کرد اما امکان مصاحبه با اسماعیل مسلمی میسر نشد.

افزایش هزینه‌های تولید مرغ

تولیدکنندگان معتقدند مشکلات مرغداران فقط به حوزه تامین مواد خوراکی مثل سویا و ذرت برنمی‌گردد بلکه باید مسئولان فکری به حال کنترل بازار قیمت جوجه، واکسن و ویتامین‌های موردنیاز هم کنند تا تولیدکننده بتواند طبق قیمت اعلامی دولت محصول خود را روانه بازار مصرف کند.

یکی از مرغداران در گفت‌وگو با صدای زنجان می‌گوید: نرخ کنونی هر قطعه جوجه یکروزه به طور متوسط به 5 هزار تومان رسیده در حالی که قبلا این نهاده را به قیمت 1500 تومان خریداری می‌کردیم.

وی با اشاره به افزایش هزینه‌های تولید همچون حمل و نقل، ذرت، کنجاله سویا و سایر ریزمغذی و مکمل ها و واکسن‌ها عنوان می‌کند: با وجود افزایش در قیمت تمامی نهاده‌ها، قیمت مصوب مرغ تغییری نداشته است که اگر مسئولان ستاد تنظیم بازار هر چه سریع تر نسبت به اصلاح قیمت اقدام نکنند، بسیاری از مرغداران از تولید چشم‌پوشی می کنند که این امر به تولید ضربه کاری می‌زند.

وضعیت تولید در مرغداری‌ها مطلوب است

این در حالی است که سیدمحمدعلی صادقی، معاون امور بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان اعلام کرد: وضعیت تولید در مرغداری‌ها حالت نرمال و طبیعی خود را طی می‌کند و مشکل خاصی وجود ندارد. مرغداری اینگونه نیست که در تمام طول سال اقدام به جوجه‌ریزی کند. این مرحله در یک دوره (50 روزه) انجام و پس از استراحت مقطعی (حدود یک ماه) مجددا از سر گرفته می‌شود.

جوجه‌ریزی بیش از 2 میلیون قطعه

صادقی با اشاره به جوجه‌ریزی 2 میلیون و 300 هزار قطعه جوجه‌ریزی در دی‌ماه سال جاری تصریح کرد: مرغ این واحدها تقریبا از هفته آتی وارد بازار مصرف می‌شود. وضعیت جوجه‌ریزی در بهمن‌ماه نیز مطلوب بود و مشکلی پیش نخواهد آمد. ما ایمدواریم وضعیت در اسفندماه نیز به همین روال ادامه یابد تا اینکه سال 1399 را به پایان رسانده و وارد رمضان شویم.

شهروندان نگران افزایش قیمت مرغ نباشند!

گفتنی است، 30 دی‌ماه سال جاری سیدمحمدعلی صادقی، معاون امور بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به قیمت مصوب مرغ در درب مرغدار‌ی‌ها و برای مصرف‌کننده به ترتیب ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان و ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام کرد: شهروندان زنجانی به هیچ عنوان نگران افزایش قیمت مرغ نباشند.

وی از عدم افزایش قیمت مرغ گرم به نرخ مصوب تا پایان سال جاری خبر داد و با رد شایعه افزایش قیمت مرغ طی روزهای آتی در پی فشار مرغداران به صدای زنجان گفت: از حدود ۲ ماه اخیر نهاده‌ها به میزان نیاز مرغداران تحویل تولیدکننده‌ها می‌شود، هیچ بهانه‌ای برای افزایش قیمت مرغ توسط مرغداران وجود ندارد. در حال حاضر ۱۰۰ درصد نهاده‌های طیور از طریق سامانه بازارگاه به نرخ مصوب دولتی تحویل مرغداران می‌شود و مشکلی در این باره وجود ندارد.

معاون امور بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه مرغداران باید به میزان دانی که دریافت می‌کنند، مرغ تحویل کشتارگاه‌ها دهند، گفت: برای ۴۰ روز پرورش جوجه گوشتی نهاده در نظر گرفته شده و نهاده اضافی برای روزهای بعد از ۴۰ روز اختصاص داده نمی‌شود و مرغ باید در روز چهلم به کشتارگاه فرستاده شود.

معاون امور بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با نرخ مصوب ذرت و کنجاله سویا را به ترتیب ۱۷۰۰ و ۳۲۵۰ تومان اعلام کرد و افزود: ملاک اختصاص ۱۰۰ درصد نهاده به مرغداران گوشتی، سن ۴۰ روزگی است. در استان زنجان معمولا مرغداران تا بیش از ۴۰ روز (تا ۵۰ روز) مرغ را پرورش داده و آن را با وزن ۲ کیلو و ۷۰۰ گرم تا ۲ کیلیو و ۸۰۰ گرم تحویل کشتارگاه می‌دهند و بعد می‌گویند ۷۰ الی ۸۰ درصد نهاده را به نرخ مصوب تهیه و مابقی را از بازار آزاد تهیه کرده‌اند، اگر تولیدات خود را ۴۰ روزه تحویل بازار می‌دادند قطعا ۱۰۰ درصد نهاده موردنیازشان نیز دولتی می‌شد. طبق اظهارات مسئولان وزارتخانه متبوع تا ۴۰ روزه‌گی ۱۰۰ درصد نهاده موردنیاز مرغدار از طریق سامانه بازارگاه تهیه و تحویل تولیدکننده می‌شود، مشخص است که هر مرغداری بخواهد بیش‌تر از آن نسبت به پرورش مرغ اقدام کند باید نهاده را به نرخ آزاد که بالاتر هم هست تهیه کند اختلاف جهاد کشاورزی با مرغدار دقیقا، همین است.

نرخ‌‌های مصوب به مرغداران تحمیل شده است

البته 21 بهمن ماه جاری نیز علی پرویزی، نائب رئیس اتحادیه مرغداران استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به مشکلات واحدهای مرغداری در تامین نهاده‌های موردنیاز تولید اظهار کرد: دولت فقط به تامین نهاده دامی اعم از سویا و ذرت تاکید دارد و به نیازهای دیگر مرغداران توجهی ندارد. نسبت به ابتدای سال و سال قبل، نهاده‌های دیگر اعم از جوجه، واکسن(۱۵ برابر) ویتامین (۱۰ الی ۱۵ برابر) و کنستانتره چندین برابر شده است.

نائب رئیس اتحادیه مرغداران استان زنجان با تاکید بر اینکه با تشدید وضعیت گرانی در بازار تامین نهاده‌های موردنیاز برای تولید در حوزه گوشت مرغ و تخم مرغ، تعداد واحدهای مرغداری تعطیل به احتمال قوی افزایش می‌یابد، اضافه کرد: طبیعی است در شرایط کنونی مرغدار چاره‌ای جز تعطیلی ندارد، با این وضعیت گرانی در بازار تامین مواد موردنیاز برای تولید دیگر برای مرغدار صرف اقتصادی وجود ندارد، همین که سرمایه نقدی‌اش را به بانک هدایت کرده و سودش را دریافت کند بهتر از ماندن در چرخه تولید است!

 

لیلا محمدی

انتهای پیام/


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانقیمت مرغجهاد کشاورزی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx5259


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»