کد خبر: 5266
1399/11/29 - 10:5


صدای زنجان از استقبال واسطه‌ها برای پیش‌خرید گندم در برخی نقاط استان گزارش می‌دهد؛

صف واسطه‌ها برای گندم زنجان؟

کشاورزان: فرصت‌طلبان برای پیش‌خرید گندم آمده‌اند اما هنوز دولت سرش گرم برگزاری جلسات برای اعلام نرخ نهایی است!/ دبیر بنیاد ملی گندمکاران ایران: چه فرصتی بالاتر از این که کشاورز سرگردان است و دولت هم نرخ تضمینی گندم را تعیین تکلیف نمی‌کند/ رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان: گزارشی از ورود فرصت‌طلبان به موضوع پیش‌خرید گندم نداشتیم. افراد مذکور سلف‌خرند!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- شنیده‌ها حاکی از حضور بی‌سروصدای برخی از فرصت‌طلبان برای پیش‌خرید محصول گندم در برخی نقاط استان است. هر چند رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان می‌گوید که گزارشی از ورود فرصت‌طلبان به موضوع پیش‌خرید گندم نداشته است و افراد مذکور نیز سلف‌خرند اما دبیر بنیاد ملی گندم‌کاران ایران با اشاره به سرگردانی کشاورز ناشی از عدم تعیین تکلیف نرخ تضمینی گندم از سوی دولت معتقد است: شرایط برای حضور فرصت‌طلبان آماده است!

نتیجه ناهماهنگی قیمت خرید گندم با نرخ تورم، کاهش توان اقتصادی کشاورزان است. قشر آسیب‌پذیری که از گرانی‌های کالا و خدمات، زندگی‌شان عقب‌مانده و دخل‌شان با خرج‌شان نمی‌خواند.

با بدتر شدن شرایط اقتصادی کشاورزان، کم‌کم سروکله افرادی در مزارع  پیدا می شود که سلف‌خر صدای‌شان می‌کنند، هر چند برخی از مسئولان کشاورزی استان معتقدند این افراد سالیان سال است با کشاورزان زندگی مسالمت‌آمیزی داشته و با آن‌ها معامله می‌کنند! سلف‌خران افرادی هستند که محصول کشاورزان را چندماه قبل از تولید، خریداری و بابت آن بیعانه می‌دهند در عوض کشاورز متعهد می‌شود دسترنج خود را به بهایی ارزان‌تر از بازار تحویل آن ها دهد البته برخی از صاحب‌نظران معتقدند عدم تعیین تکلیف نرخ تضمینی گندم از سوی دولت، کشاورز را به این مرحله رسانده که برای به فروش رفتن تمامی محصولش وارد معامله با واسطه‌ها شوند.

فرصت‌طلبان برای پیش‌خرید گندم آمده‌اند اما هنوز دولت سرش گرم برگزاری جلسات برای اعلام نرخ نهایی است

تشکل‌های کشاورزی امیدوارند نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جدید همان ۴۸۰۰ تومانی باشد که مد نظرشان است چرا که از ۹ عضو شورا، شش نفر با این قیمت موافق هستند.

اما احمد یکی از گندم‌کاران زنجانی می‌گوید: هر ساله تشکل‌های کشاورزی با دولت سر به توافق رسیدن نرخ نهایی گندم به مشکل می‌خورند. ما امیدواریم دولت تورم و گرانی را در نظر گرفته و نرخ منطقی را اعلام کند اما در روستای ما برخی از گندمکاران دیگر امیدی به نرخ‌های دولت ندارند، برخی از آن‌ها چشمشان ترسیده، برخی نیز واسطه‌ها را بیشتر قبول دارند چرا که با خرید بخشی از نهاده‌ها، گندمکار را حمایت می‌کنند و مراحل کاشت، داشت و برداشت را برای تولیدکننده آسان می‌کنند. اما برخی نیز با سوء‌استفاده از این شرایط که هنوز نرخی اعلام نشده است و ممکن است نرخ دولت کمتر از نرخ پیشنهادی‌شان باشد، اقدام به پیش‌خرید محصول با نرخ‌های مدنظرشان می‌کنند.

او ضمن درخواست از دولت برای اعلام نرخ نهایی خرید تضمینی گندم تصریح می‌کند: فرصت‌طلبان برای پیش‌خرید گندم در برخی از مناطق آمده‌اند اما هنوز دولت سرش گرم برگزاری جلسات برای اعلام نرخ نهایی است!

چه فرصتی بالاتر از این که کشاورز سرگردان است و دولت هم نرخ تضمینی گندم را تعیین تکلیف نمی‌کند

کشاورزان به دلیل مشکلات معیشتی انبار ندارند، عدم وجود سردخانه، نبود ماشین‌آلات مناسب برای حمل محصولات توسط خود کشاورز یا نداشتن بنیه مالی برای جذب کارگر (از این نظر که در بازه زمانی خاصی برداشت صورت بگیرد) مجبور می‌شوند محصول را به‌صورت عمده، باقیمتی غیرمنصفانه به واسطه بفروشند، البته برخی نیز محصولات تولیدی‌شان را به دلیل اطمینان نداشتن از شرایط بازار و مشکلات مالی، به واسطه‌ها در قبال مبلغ توافقی پیش خرید می‌کنند، یکی از این محصولات، گندم می‌تواند باشد.

صاحبنظران معتقدند، حذف واسطه در بازار، کار درستی نیست زیرا عوارض مشکلات مبادله کالا بعد ازاین کار بروز پیدا می‌کنند مخصوصا در مورد محصولات کشاورزی و به ویژه محصولات کشاورزی فساد پذیر زیرا در شرایط فعلی ایران که با نبود تعاونی های کشاورزی و ضعیف بودن بنیه کشاورزان برای ارسال و معرفی محصولات خود به تمام نقاط ایران مواجهند.

علی خانمحمدی، دبیر بنیاد گندمکاران ایران نیز در رابطه با اینکه واسطه‌ها در بخش کشاورزی متخلف نیستند، عنوان می‌کند: بازارهایی نظیر بورس، بیت‌کوین و غیره، پول‌های سرگردان مردم را جذب کرده و ان‌ها را مدیریت می‌کنند. به نظرم در فصل برداشت محصولات از جمله گندم، پول‌های کلانی سرگردان می‌شود، واسطه به عنوان کسی که سرمایه‌گذار است تلاش می‌کند تا بخشی را که دولت از کشاورز حمایت نمی‌کند را در دست گرفته و از این مسیر وارد تعامل با کشاورز شود.

دبیر بنیاد گندمکاران ایران اضافه می‌کند: چه فرصتی بالاتر از این که کشاورز سرگردان است و دولت هم این بخش را تعیین تکلیف نمی‌کند (بحث نرخ‌گذاری برای خرید تضمینی گندم)، هزینه تولید هم تقریبا بالاست، مشخص است که واسطه وارد بازار شده و محصول تولیدی کشاورز را پیش خرید می‌کند! اتفاقی است که به هر حال می‌افتد و نمی‌شود گفت مشکلی هم ندارد اما وقتی دولت به فکر تامین مسائل قیمتی خرید محصول نیست 100 درصد کشت و خرید محصول به بی‌راهه می‌رود.

این افراد، سلف‌خرند و فرصت‌طلب نیستند

اما جواد تاراسی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان که معتقد است افرادی که اقدام به پیش‌خرید گندم در برخی از نقاط استان کرده‌اند «سلف‌خر» هستند به صدای زنجان می‌گوید: سلف‌خرها، قرض‌الحسنه کشاورز محسوب می‌شوند و سال‌های سال است در این سیستم با کشاورز معامله می‌کنند، این افراد بخشی از هزینه‌های کاست و داشت گندم را می‌پردازند و محصول نهایی را از کشاورز پیش از برداشت خریداری می‌کنند.

گزارشی از ورود افراد فرصت‌طلب به بحث پیش‌خرید گندم دریافت نکردیم

تاراسی تاکید می‌کند: اگر افرادی که اقدام به پیش‌خرید محصول کرده‌اند، سلف‌خر باشند مشکلی ندارد. مشکل اصلی آن زمان است که برخی با ورود به بازار گندم (پیش‌خرید) امنیت غذایی کشور و استان را به خطر بیاندازند که در این زمینه باید دستگاه‌های مربوطه ورود کنند. ما تا به امروز هیچ گزارشی از ورود این افراد فرصت‌طلب نداشته‌ایم و افراد مدنظر در مایه‌های سلف خر هستند.

مجبوریم به واسطه‌ها اعتماد کنیم

اما یکی از کشاورزان در این رابطه به صدای زنجان می‌گوید: در برخی مواقع کشاورزان با سرمایه‌گذاران غیر قابل اعتماد مواجه می‌شوند و یا اینکه سرمایه گذاران از حقوق انحصاری خود در قرارداد سوء استفاده می‌کنند اما چون از بازار آینده محصولات تولیدی‌مان اطمینان نداریم برای جلوگیری از متضرر شدن، با کسانی که محصولمان را پیش‌خرید می‌کنند کنار می‌آییم. البته در برخی مواقع وقتی قیمتی که دولت برای خرید محصولمان پیشنهاد داده را با قیمتی که واسطه پیشنهاد داده مقایسه می‌کنیم می‌بینیم از این که با واسطه توافق کرده‌ایم، ضرر که نکردیم هیچ، سود هم کرده‌ایم. اگر دولت گندم را به نرخ منطقی خریداری نکند قطعا واسطه و دلال را به دولت ترجیح خواهیم داد! در واقع مجبوریم که به واسطه‌ها اعتماد کنیم!

 

لیلا محمدی

انتهای پیام/


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانقیمت تضمینی گندمدلال های گندم
sedayezanjannews.ir/nx5266


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»