کد خبر: 5325
1399/12/14 - 9:26


در گفتگو با برگزیده تندیس باربد بهترین آهنگسازی موسیقی دستگاهی در سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر؛

کیفیت جشنواره موسیقی فجر در سال‌های مختلف متفاوت است

چندی پیش سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر به کار خود پایان داد و در آیین پایانی این دوره که به شکل محدود و تنها با حضور برگزیدگان برگزار شد برندگان جایزه باربد معرفی شدند که در این بخش بهمن فریادرس از آهنگ‌سازان فعال زنجانی توانست تندیس باربد بهترین آهنگسازی موسیقی دستگاهی به برای آلبوم «پرواز و آواز» از آن خود کند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- چندی پیش سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر به کار خود پایان داد و در آیین پایانی این دوره که به شکل محدود و تنها با حضور برگزیدگان برگزار شد برندگان جایزه باربد معرفی شدند که در این بخش بهمن فریادرس از آهنگ‌سازان فعال زنجانی توانست تندیس باربد بهترین آهنگسازی موسیقی دستگاهی به برای آلبوم «پرواز و آواز» از آن خود کند.

«بهمن فریادرس» از نوازندگان موفق زنجان است. او متولد سال 57 است و 42 سال دارد.به گفته خودش موسیقی را از سال 68 یعنی زمانی که تنها 11 سال داشته است با ساز «کمانچه» و پس از مدتی با ساز «ویولن»شروع کرده است.

او شاگردی بسیاری از اساتید بزرگ را در پیشینه هنری خود دارد و در جشنواره‌های زیادی توانسته است بدرخشد.7 مقام اولی در جشنوارههای مطرح کشوری و بین‌المللی و نوازندگی در بیش از 60 آلبوم مختلف از دیگر سوابق هنری او است.

او در خصوص آلبوم‌های موسیقی خود می‌گوید: حدود 8 آلبوم موسیقی را آهنگسازی کردم که تمامی آهنگ‌ها در زمره موسیقی دستگاهی ایرانی و موسیقی محلی لری بوده‌اند.

موسیقی «لری» من را به سمت موسیقی سوق داد

«فریادرس» دلیل گرایش خود به سوی موسیقی را اینگونه مطرح می‌کند: علیرغم اینکه بالغ بر 19 سال است که در زنجان زندگی می‌کنم اما به سبب اینکه متولد نهاوند هستم و این منطقه به موسیقی لری و ساز کمانچه گرایش دارند، من نیز از این قضیه مستثنی نبودم و به این سمت گرایش پیدا کردم.

وی در خصوص کارکرد موسیقی در زندگی شخصی خود می‌افزاید: من از کودکی با موسیقی عجین بودم و مسلما سپری کردن اوقاتم بدون موسیقی سخت خواهد بود چرا که موسیقی یک آرامشی به افراد می‌دهد و به همین جهت نمی‌توان از موسیقی دوری و اجتناب کرد.

روند کیفی جشنواره موسیقی فجر در سالهای مختلف متفاوت است

این نوازنده در خصوص جشنواره موسیقی فجر خاطرنشان می‌کند: من از 75 معمولا در جسنواره فجر (یا به عنوان نوازنده در گروه موسیقی و یا به شکل تک نوازی) شرکت داشتم و این مشارکت تا سال 87 مستمر بوده است و از سال 87 دیگر حضوری در این جشنواره نداشتم تا امسال که دوباره در این جشنواره شرکت کردم و توانستم جایزه بهترین آهنگسازی موسیقی دستگاهی با کلام را در این دوره از جشتواره موسیقی فجر به دست بیاورم.

«فریادرس» با اشاره به اینکه جشنواره موسیقی فجر از جمله معتبرین جشنواره‌های موسیقی است که در سطح کشور برگزار می‌شود ، خاطرنشان می‌کند: روند کیفی این جشنواره در سالهای مختلف متفاوت است و در سالی مشاهده می‌کنیم که جشنواره از روند کیفی مطلوبی برخوردار است و در سالی دیگر خیر.

جشنواره موسیقی فجر باید از سوی مسئولین و هنرمندان حمایت شود

وی  در این رابطه می‌افزاید: روند افت و خیز کیفیت این جشنواره همچنان ادامه دارد. متاسفانه امسال هم با توجه به وضعیت موجود و شیوع کرونا این افت کیفیت را شاهد بودیم منتهی بایستی حمایت بیشتری از هنرمندان و جشنواره‌هایی نظیر جشنواره فجر شود چرا که از کشورهای دیگر نیز در این فستیوال سالانه شرکت می‌کنند و باید از سوی دو طرف برگزار کننده این جشنواره یعنی مسئولین و هنرمندان برای بقا و پیشرفت این جشنواره حمایت‌ها صورت بگیرد و هنرمندان در این جشنواره شرکت داشته باشند و خود را محک بزنند.

وی در مورد آلبوم «آواز و پرواز» که توانست تندیس باربد بهترین آهنگسازی موسیقی دستگاهی با کلام را از ان خود کند، می‌گوید:  این آلبوم حاصل همکاری من و دوستانم «وحید تاج» به عنوان خواننده و «قاسم رحیم‌زاده» به عنوان نوازنده تار و آقای «حمید قنبری» به عنوان نوازنده سازهای کوبه‌ای و آقایان «امیر حیدری» و «صابر سویی» نوازندگان ساز عود در این کار همکاری داشتیم و استارت این کار در زمان کنسرت من در «وین» با آقای وحیدتاج زده شد و پس از بازگشت به ایران شروع به ضبط این کار کردیم که برای این کار اشعار استاد ساعی و رهی معیری و فریدون مشیری برای کار انتخاب شدند و کارها بر اساس موسیقی دستگاهی ایرانی و مبتنی بر ردیف دستگاهی ایرانی این آثار ساخته شده است و سال پیش این آلبوم منتشر و از طرف ناشر در این جشنواره شرکت داده شد.

«فریاد رس» با بیان اینکه این آلبوم در دو بخش کاندید جشنواره موسیقی فجر بود، خاطر نشان می‌کند: این آلبوم هم در بخش موسیقی با کلام دستگاه‌های ایرانی و هم در بخش خوانندگی نامزد سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر شد که تنها  توانست در بخش بهترین آهنگ انتخاب و برگزیده شود.

نبود قانون کپی رایت در ایران یک مساله فرهنگی است

این هنرمند در خصوص نبود قانون «کپی رایت»در ایران اظهار می‌کند: نبود قانون کپی رایت در ایران یک مشکل جدی و بغرنجی است. خود من پس از جشنواره کلی پیام دریافت کردم که  خواستار دریافت آلبوم بودند یعنی هنوز هم بسیاری از مردم و هنرمندان ما در جریان این نیستند که این مهم باید با همکاری تمامی افراد صورت بگیرد و نمی‌شود که به تنهایی کاری از پیش برد.

وی در این رابطه می‌افزاید: این موضوع یک مساله فرهنگی است و عموم مردم در جریان نیستند که هنر و تولید آن نیازمند حمایت است و باید آلبوم و یا هر اثر هنری دیگر را خریداری کنید و از این طریق از آن آلبوم و سایر مضامین هنری بهره برد تا هم ناشر و هم تولید کننده و هنرمند حمایت شوند؛ ولی متاسفانه فرهنگسازی درستی در این زمینه نشده است. بسیاری از افراد ناخواسته این قانون را زیر پا می‌گذارند و اگر جریان را بدانند هیچ گاه این مسیر را در پیش نمی‌گیرند و بسیاری نیز در جریان هستند اما توجهی ندارند و دانسته اقدام به این دست از کارها می‌زنند. ضمن اینکه برخی از سایتها نیز آلبوم‍‌ها را به صورت رایگان در اختیار عموم مردم قرار میدهند و هیچ ارگان و یا سازمانی هم با این افراد برخورد قانونی نمی‌کند.اما به نظر می‌رسد این مساله بیشتر یک مساله فرهنگی است و تا زمانی که مردم ما نپذیرند که باید حقوق هنرمند را رعایت کنند این مساله همچنان باقی است.

مشکل عدم گرایش مردم به سمت موسیقی‌های اصیل ایرانی و فاخر به رسانه‌ها برمی‌گردد

به گفته «فریادرس» مشکل عدم گرایش مردم به سمت موسیقی‌های اصیل ایرانی و فاخر به رسانه‌ها برمی‌گردد و اگر نگاهی دقیق به صفحه تلویزیون داشته باشیم، شاهد هستیم که  رسانه‌ها تنها سازهای غربی و موسیقی پاپ را تبلیغ می‌کنند و صدا و سیمای ما به دنبال این نیست که سازهای اصیل ایرانی را در کادر خود بگنجاند تا مخاطبین سازهای ایرانی را در قاب تلویزیون ببینند و به آن علاقه‌مند شوند. اگر مردم یک نوازندگی خوب را به صورت زنده ببینند، امکان ندارد که به آن سمت گرایش پیدا نکنند که متاسفانه در رسانه‌های ما این اتفاق نمی‌افتد، این در حالی است که این کار در کشورهای دیگر اتفاق می‌افتد و مردم به عنوان مخاطب عام به جهت اینکه دانش کافی در این زمینه ندارند به این سمت گرایش می‌یابند.

تبلیغ و شناسایی درستی از موسیقی ایرانی در رسانه‌ها صورت نمی‌گیرد

 این هنرمند در این رابطه ادامه می‌دهد: به نظر می‌رسد مسئولیت این امر علاوه بر اینکه بر دوش هنرمندان این عرصه است، بخشی نیز به رسانه برمی‌گردد چرا که تبلیغ و شناسایی درستی از موسیقی ایرانی صورت نمی‌گیرد.

ظرفیت‌های خوبی در موسیقی استان وجود دارد

وی در خصوص ظرفیت و پتانسیل‌های موجود موسیقی استان و دلیل گرایش آموزشگاه‌ها به سوی آموزش سازهای کلاسیک غربی اظهار می‌کند: به نظر می‌رسد که ظرفیت‌های خوبی در موسیقی استان وجود دارد و می‌توان اذعان کرد که زنجان دارای هنرمندان مستعد و با تجربه‌ای است که در سطح عالی کار نوازندگی و آهنگسازی می‌کنند اما در زمینه دلیل گرایش جوانان به سمت سازهای کلاسیک غربی باید اذعان کرد؛ همانطور که پیش از این نیز مطرح شد بحث تبلیغات در زمینه سازهای ایرانی کمرنگ است و این موضوع باعث گرایش جوانان به سمت موسیقی کلاسیک غربی می‌شود و آموزشگاه‌ها نیز از همین جهت مجبور به آموزش این سازها هستند. ضمن اینکه اگر رسانه‌ها در این زمینه فعالیت داشته باشند مسلما علاقه‌مندان سایر رشته‌ها نیز افزایش می‌یابد و آموزشگاه نیز مجبور به ارائه آموزش در این خصوص خواهند بود.

تاکید ما به سمت گرایش جوانان به سمت موسیقی ایرانی مبنی بر این نیست که آموزش سازهای کلاسیک غربی نباید اتفاق بیفتد

این هنرمند اظهار می‌کند: تاکید ما به سمت گرایش جوانان به سمت موسیقی ایرانی مبنی بر این نیست که آموزش سازهای کلاسیک غربی نباید اتفاق بیفتد. مساله ما این است که میزان گرایش جوانان به سازهای ایرانی و کلاسیک غربی باید متعادل باشد. ضمن اینکه یاد گیری این نوع موسیقی نیز بسیار خوب است ولی باید سازهای اصیل ایرانی و موسیقی عاشیقی زنجانی و آذری نیز رواج داده شود.

در حال اتمام آلبوم تک نوازی‌ام هستم

وی با اشاره به  برخی از برنامه‌های آتی خود اظهار می‌کند: در حال حاضر در حال ضبط و ساخت چندین آهنگ برای آلبوم‌های مختلف هستم. ضمن اینکه آلبوم تک نوازی ام هم در حال اتمام است و برنامه‌هایی نیز برای اجرای کنسرت با دوستانم داریم که امید است با اتمام کرونا بتوان به کار خود ادامه دهیم و کنسرت‌هایی را در شهرهای مختلف برگزار کنیم.

«فریاد رس» در پایان اظهار می‌کند: مهمترین آرزو در حال حاضر برای عموم مردم آرزوی سلامتی است و من امیدوارم که مردم با رعایت پروتکلهای بهداشتی سهم خود را در حفظ سلامتی جامعه ایفا کنند و به نظرم در حال حاضر هیچ موضوعی مهم‌تر ازسلامتی مردم نیست.

انتهای خبر/

زهره میرعیسی‌خانی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانبهمن فریادرسپرواز و آواز
sedayezanjannews.ir/nx5325


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»