کد خبر: 5329
1399/12/14 - 16:32


صدای زنجان انتقادها از عملکرد حوزه روابط عمومی در شهرداری زنجان را بررسی می‌کند؛

روابط «خصوصی» شهرداری

منتقدان می‌گویند چیزی که از روابط‌عمومی در شهرداری زنجان باقی مانده جز نصب چند بنر مناسبتی نیست

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- شاید به مدد وجود فضای مجازی و اظهار نظرهای گاه و بی‌گاه شهروندان در این فضا، مدیران شهری زنجان تا حدود زیادی در جریان خواسته‌ها و انتقادات به عملکردشان قرار بگیرند اما از سویی دیگر به دلیل انفعال در حوزه روابط‌عمومی شهرداری زنجان و نبود ثبات مدیریتی در آن و از طرفی به کارگیری نیروهایی که تخصص چندانی در این حوزه نداشته‌ و آشنایی کافی با فضای اطلاع‌رسانی فعلی ندارند، اطلاع چندانی از عملکرد شهرداری و اتفاقاتی که درون آن رخ می‌دهد، نیست.

هم‌چنین تاثیر لابی‌های خارج از شهرداری بر عملکرد روابط‌عمومی آن نیز موضوع دیگری است که به سادگی نمی‌توان از کنار آن گذشت تا جایی که روابط عمومی شهرداری را به محلی برای روابط خاص تبدیل کرده و برخی منتقدان بر این باورند حوزه روابط عمومی شهرداری زنجان نسبت به گذشته به ویژه در یک سال اخیر پویایی و تأثیرگذاری خود را از دست داده و تحرک چندانی در آن به چشم نمی‌خورد و بیش‌تر محدود به نصب بنرهای مناسبتی و تبلیغی در سطح شهر و یا تهیه کلیپ شده است.

حوزه روابط عمومی به سبب وظیفه ذاتی خود و میزان ارتباط و تعامل با افراد مختلف در مقایسه با دیگر بخش‌‌های یک سازمان بیشتر مورد نقد قرار گرفته و عملکردش زیر ذره‌بین است حال این‌که این حساسیت در مورد روابط عمومی شهرداری که خود نهاد عمومی بوده و گسترده ارتباطی قابل توجهی دارد، بیشتر در بین افکار عمومی و منتقدان مطرح می‌شود.

7 تغییر در 2.5 سال

برخی بر این باورند جابه‌جایی‌های متعدد در بخش روابط عمومی شهرداری زنجان آسیب جدی بر پیکره فعالیتی این بخش وارد آورده و تبدیل به یک واحد منفعل در شهرداری شده است. نمونه این جابه‌‌جایی‌های مکرر را در زمان مدیریت معصومی، شهردار سابق می‌توان دید چرا که حوزه روابط عمومی شهرداری زنجان در زمان حضور یک و نیم ساله معصومی در سمت شهردار زنجان، شیوه مدیریتی چهار نفر را تجربه کرده و به نوعی رکورد تازه‌ای در این بخش ثبت کرد و حالا نیز در طول فعالیت حدود یک ساله حبیب یگانه در سمت شهردار زنجان حوزه روابط عمومی با دو جابه‌جایی مدیریتی همراه بوده و فقط نامی از یک واحد روابط‌عمومی آن هم در نهادی که مستقیما با بدنه جامعه در ارتباط است را یدک می‌کشد.

هر چند چرایی این حجم از جابه‌جایی مدیریتی به‌ویژه در زمان شهردار قبلی زنجان خود علامت سوال و ابهام بزرگی است ولی حبیب یگانه، شهردار زنجان در مصاحبه با پایگاه خبری صدای زنجان معتقد است در دوره مدیریتی وی تغییرات زیادی در حوزه روابط عمومی رخ نداده و آخرین تغییر انجام شده نیز به درخواست و پیگیری مکرر و بنا به استعفای حسنی، مدیریت قبلی روابط عمومی شهرداری بوده است.

«حسنی» استعفا داد برکنار نشد

وی معتقد است جذب نیروی ماهر و تخصصی برای حوزه روابط عمومی به راحتی امکان‌پذیر نیست از همین رو حسنی گزینه خوبی برای این سمت بود ولی از آنجایی که اعلام کردند امکان ادامه فعالیت در حوزه روابط عمومی را ندارند و دو ماه نیز پیگیر جابه‌جایی بودند مجبور به موافقت با استعفایشان شدیم.

در کنار اظهارنظر منتقدان از افت عملکردی و پویایی حوزه روابط عمومی شهرداری نسبت به گذشته، رئیس شورای شهر زنجان نیز عملکرد روابط عمومی شهرداری را راضی‌کننده ندانسته و نسبت به این موضوع انتقاد کرد.

عملکرد روابط عمومی شهرداری برای شورا راضی‌‌کننده نیست

رئیس شورای شهر زنجان در اظهارنظر خود در مورد وضعیت روابط عمومی شهرداری و عملکرد این واحد در طول سال‌های اخیر در مصاحبه با پایگاه خبری صدای زنجان خاطرنشان کرد: «اعضای شورای شهر از عملکرد روابط عمومی شهرداری راضی نیست و این احساس نارضایتی نشأت گرفته از بازخوردهای مردم است هر چند نمی‌خواهم گناه را بر گردن مسئولان روابط عمومی بیاندازم چون از آنجایی که پست روابط عمومی در جایگاه واقعی خود قرار ندارد نمی‌توان از این افراد انتظار بیش از این داشت

عباس راشاد معتقد است اکثر دستگاه‌هایی اجرایی از مدل‌های غربی در حوزه روابط عمومی تبعیت می‌کنند در حالی که این حوزه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است به طوری که مبدع حرفه روابط عمومی آن را در چارت سازمانی یک دستگاه هم‌تراز معاونت‌هایی همچون عمرانی، مالی و غیره قرار داده است چرا که بازوی ارتباطی مدیر محسوب می‌شود.

جایگاه حداقلی روابط عمومی در یک سازمان

به گفته این عضو شورا هر چند جایگاه روابط عمومی به نوعی در موازات با رئیس یک سازمان قرار دارد ولی متأسفانه در عمل روابط عمومی از یک جایگاه بسیار حداقلی در یک سازمان برخوردار است و همین تفاوت سبب بروز بسیاری از مشکلات فعلی در حوزه روابط عمومی شده است.

راشاد بر این باور است که «اگر جایگاه روابط عمومی ابقاء شود تمامی مشکلات فعلی در حوزه روابط عمومی و تنزل جایگاه این بخش حل می‌شود ولی در حال حاضر ارزش این جایگاه را در حد زدن چند پوستر و بنر تقلیل دادیم و به پستی تبدیل شده که به راحتی می‌توان هر وقت بخواهیم جابه جا کنیم و هر زمان نیز سازمان دچار مشکل شد گناه را به گردن روابط عمومی بیاندازیم

احیای جایگاه روابط عمومی مانع تغییر مدیریت مکرر می‌شود

وی معتقد است شهرداری نیز برای بهبود وضعیت باید در وهله نخست پست روابط عمومی را احیا کند و فرد در جایگاه واقعی خود قرار بگیرد که در این صورت دیگر نمی‌توان هر فردی را به راحتی در پست روابط عمومی قرار داد و یا برداشت.

رئیس شورای شهر زنجان ضمن یادآوری اهمیت جایگاه روابط عمومی بر این نکته تأکید داشت که در صورت احیای پست روابط عمومی، شهردار با برنامه مدیر روابط عمومی در جلسات شرکت می‌کند و در تمامی نشست‌ها باید همراه شهردار بوده و به نوعی مشاور رسانه‌ای او باشند از طرفی ارائه هر اطلاعات و گزارشی از سوی هر شخصی به شهردار باید از کانال مدیر روابط عمومی باشد چرا که روابط عمومی مسیر ارتباطی مدیران با رسانه‌ها، مردم و غیره است ولی در حال حاضر این رویه متأسفانه نه در شهرداری بلکه در بسیاری از دستگاه‌ها وجود ندارد، در چارت شورای شهر هم پستی به نام روابط عمومی تعریف نشده است.

به گفته راشاد اغنای اذهان عمومی به عنوان یک سرمایه اجتماعی موضوع بسیار مهمی است از همین رو انعکاس فعالیت‌ها در شورا و یا شهرداری به مردم از کانال روابط عمومی باید باشد و در بسیاری از موارد هم، چون مردم از فعالیت‌های انجام شده توسط اعضا شورا و یا شهردار اطلاعی ندارند تصور می‌کنند هیچ کاری برای توسعه و پیشرفت شهر انجام نمی‌شود در حالی که در اوج کرونا ما مشغول انجام وظایف خود بودیم.

چالش‌های روابط عمومی

در ادامه رباب موحد، کارشناس روابط عمومی و به عنوان فردی که در این عرصه فعالیت دارد در گفت‌وگو با پایگاه خبری صدای زنجان معتقد است فلسفه روابط عمومی مردم‌داری است و توسعه ارتباطات موثر و آگاهی‌بخشی از مهم‌ترین کارکردهای این علم آمیخته به هنر است. برخی روابط عمومی‌ها نیز بیشتر از برخی دیگر نیازمند اجرای مسئولیت اجتماعی خود در جامعه هستند. امروز و در شرایط حاضر و بحران کرونا شاید تلاش روابط عمومی‌ها علاوه بر آرامش‌بخشی به جامعه تقویت این باور است که ما در کنار شما مردم هستیم.

این کارشناس در بیان چالش‌های فعلی حوزه روابط عمومی بر این باور است که روابط عمومی نیز چون بسیاری از مشاغل و حرفه‌ها دارای چالش‌هایی است؛ چالش‌هایی که گاه با توجه به امکانات، ظرفیت‌ها، استراتژی‌های اطلاع‌رسانی دولت‌ها و باور مسئولان اوج گرفته یا کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به این‌که چالش روابط عمومی در ایران از دیرباز وجود داشته و اغلب در دو بخش اصلی و فرعی ملموس است، تصریح کرد: چالش‌های اصلی چون تشکیلات، اعتبارات، آموزش، نحوه عمل، نیروی انسانی و وجود نگرش‌های منفی و چالش‌های فرعی چون نداشتن متولی مشخص، نبود تشکل‌های حرفه‌ای کافی و نبود قانون‌مندی مسئولیت‌های استراتژیک و حرفه‌ای روابط عمومی در این عرصه بیش از همه نمود دارد.

موحد دست‌یابی تشکیلاتی را به عنوان نخستین چالش روابط عمومی در یک سازمان دانسته و بر این باور است که منظور از دستیابی تشکیلاتی، نبود پویایی در طراحی تشکیلاتی است. اغلب روابط عمومی‌ها در سازمان‌ها و اداره‌های دولتی در یک یا دو پست کارشناسی تعریف می‌شوند و در بخش‌های غیردولتی هم به سمت بازاریابی و تبلیغات هدایت می‌شوند و ساختار قانون‌مندی ندارند.

وی در بیان چالش‌های حرفه‌ای شغل روابط عمومی به نبود ساختار درست، بودجه تعریف‌شده، عدم تاثیرگذاری روابط عمومی در تصمیم‌سازی، نبود سیاست روشن و استراتژی دقیق روابط عمومی با توجه به بیانیه ماموریت، ارزش‌های سازمانی، چشم‌انداز و اهداف سازمانی و اداری اشاره کرد.

این کارشناس روابط عمومی معتقد است مهم‌ترین سرمایه یک سازمان، واحد صنعتی و تولیدی، اداره و غیره افکار عمومی و تصویر ذهنی مثبت و شهرت مطلوب سازمان است چرا که وقتی روابط عمومی نتواند از افکار عمومی نسبت به اداره متبوع خود باخبر باشد و نتواند چالش‌ها، فرصت‌ها ،تهدیدها و نقاط قوت را درست ترسیم کند و استراتژی خود را تنظیم نماید شاهد از دست رفتن سرمایه اجتماعی و نارضایتی افکار عمومی می‌شویم.

به گفته موحد «متأسفانه یا خوشبختانه روابط عمومی جزو آن بخش‌های اداری است که اغلب قائم به فرد است و با دانش و تخصص فردی اوج می‌گیرد و با نحوه تفکر و عملکرد فرد دیگری، تنزل پیدا می‌کند. تغییر شکل ساختارهای اداری، تمهیدات برای پیشگیری از فرسایش شغلی کارکنان روابط عمومی به دلیل استرس و عدم ارتقا، تعیین و دفاع از بودجه مشخص و تغییر نگاه گروه‌های تاثیرگذار می‌تواند راهگشا باشد

وی بر این باور است که برنامه‌ریزی، افکارسنجی، مخاطب‌شناسی، توجه به اقناع، تحلیل محتوا، مشتری‌مداری، تقویت سرمایه اجتماعی، پیش‌بینی و آینده‌نگری و ایفای مسئولیت اجتماعی جزء مواردی‌اند که کمتر روابط عمومی‌ها به آن‌ها توجه می‌کنند و در گرداب تعدد مسئولیت‌های آنی و فوری و خواسته‌های سریع گروه‌های بالادست و کلیشه‌ها غرق می‌شوند.

از مجموع اظهارنظرهای انجام شده می‌توان دریافت با گذشت بیش از 61 سال از عمر نهاد روابط عمومی در کشور هنوز تعریف مناسبی از جایگاه این حرفه کلیدی در سازمان‌ها وجود ندارد و نمایه موثری در نقد و رشد این حوزه مهم برای تصمیم‌سازی و تسهیل روابط برون و درون سازمانی ترسیم نشده است از همین رو حوزه روابط عمومی به محلی برای حضور هر فردی با هر توانمندی و تخصص و نگرشی در یک سازمان تبدیل شده است./ 940

انتهای پیام/

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانروابط عمومی شهرداری زنجانانفعالشهردار زنجان
sedayezanjannews.ir/nx5329


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»