کد خبر: 5361
1399/12/20 - 10:34


معاون رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان خبر صدای زنجان را تایید کرد:

پایان پدرخوانده‌ها در اتحادیه‌های صنفی

امیرعلی مسیبی: اصل قانون برای ما قابل اجراست

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- پس از کش و قوس‌های فراوان بر سر نحوه اجرای اصلاح قانون نظام صنفی در سال 1392، بالاخره دیوان عدالت اداری به ممنوعیت انتخاب و عضویت اعضایی که دو دوره متوالی یا چهار دوره متناوب در هیئت مدیره اتحادیه‌های صنفی بوده‌اند، فارغ از اینکه بعد از سال ۹۲ یا قبل از آن باشد، رای داد و در این میان معاون رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به دریافت ابلاغیه‌ای از سوی وزارتخانه متبوع برای اجرای قانون مورد اشاره، از ممنوعیت برگزاری فرآیند انتخابات اتحادیه‌های هدف از 29 آذر 99 و پس از آن، خبر می‌دهد.

با اصلاح قانون نظام صنفی در سال ۱۳۹۲ محدودیت برای تکرار عضویت در هیئت مدیره اتحادیه‌ها ایجاد و مقرر شد افرادی که دو دوره متوالی یا چهار دوره متناوب در هیئت مدیره اتحادیه‌ها بودند، نمی‌توانند مجدد انتخاب شود.

اما در چند سال اخیر یک سوال و ابهامی وجود داشت مبنی بر اینکه این حکم قانونی محدود به بعد از سال ۹۲ می‌شود یا به طور کلی باید لحاظ شود؟ روسای اتحادیه‌ها که مدیریت اتاق اصناف را بر عهده دارند، معتقد بودند و هستند مبنای محاسبه بعد از سال ۹۲ است، به بیانی دیگر هر قانونی که مصوب می‌شود از همان روز لازم‌الاجرا شده و عطف به‌ماسبق نمی‌شود اما عده‌ای دیگر همچنان تاکید دارند که قانون مطلق است نه مقید به زمان!

اصرار بر اجرای قانون

هیئت عمومی دیـوان عدالت اداری در تاریخ ۱۳۹۹.۹.۲۹ با حضور رئیس و معاونان دیوان عدالت اداری و رؤسا و مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آراء به شرح زیر به صدور رأی مبادرت کرده است.

طبق حکم ذیل تبصره ۱ ماده ۲۲ قانون نظام صنفی کشور مصوب ۱۳۹۲ مقرر شده، اعضای هیئت مدیره اتحادیه‌ها نمی‌توانند بیش از دو دوره متوالی و یا چهار دوره متناوب در هیئت مدیره اتحادیه عضویت داشته باشند. با توجه به اینکه مطابق ماده ۴ قانون مدنی اثر قانون نسبت به آتیه است و قانون نسبت به ماقبل خود اثر ندارد، حکم ذیل تبصره ۱ ماده ۲۲ قانون نظام صنفی از زمان لازم‌الاجرا شدن قانون قابل اجراست لیکن منطوق و مفهوم حکم ذیل تبصره ۱ ماده ۲۲ قانون نظام صنفی این است که فارغ از اینکه عضو هیئت مدیره اتحادیه پیش یا پس از لازم‌الاجرا شدن قانون عضو هیئت مدیره اتحادیه باشد، هر زمان دو دوره متوالی یا چهار دوره متناوب عضویت در هیئت مدیره اتحادیه را دارا باشد امکان عضویت جدید در هیئت مدیره را ندارد، بنابراین مفاد نامه شماره ۱۲۱۷۵۷؍۶۰-۲۵؍۵؍۱۳۹۶ رئیس مرکز و دبیر هیئت عالی نظارت مرکز اصناف و بازرگانان ایران که ممنوعیت ذیل تبصره ۱ ماده ۲۲ قانون نظام صنفی را به این محدود کرده است که عضو هیئت مدیره پس از لازم‌الاجرا شدن حکم تبصره ۱ ماده ۲۲ قانون نظام صنفی دو دوره متوالی یا چهار دوره متناوب در هیئت مدیره اتحادیه عضویت داشته باشد، این حکم مغایر قانون به شرح پیش گفته است و مستند به بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ ابطال می‌شود.

ممنوعیت فرآیندهای مربوط به فراخوان برگزاری انتخابات اتحادیه‌های صنفی از 29 آذر و پس از آن

وزارت صنعت، معدن و تجارت در تاریخ 16 اسفندماه سال جاری با ارسال بخش‌نامه مکتوب به سازمان‌های تابعه استانی با موضوع «دادنامه‌های شماره 1165 و 1166 هیئت عمومی دیوان عدالت اداری» اعلام کرد: «آن دسته از انتخابات اتحادیه‌های صنفی که فرآیندهای فراخوان ثبت‌نام، کمیته بررسی و تطبیق شرایط داوطلبان، برگزاری انتخابات و صدور اعتبارنامه آن‌ها تماما در تاریخ 29 آذرماه سال 99 و بعد از آن بوده، مشمول ممنوعیت مندرج در تبصره یک ماده 22 قانون نظام صنفی خواهد بود. لذا شایسته است اتحادیه‌های صنفی که وفق بخشنامه مورخ 12 اسفندماه 99 تائید صلاحیت داوطلبان آن‌ها در تاریخ 29 آذرماه 99 اتمام یافته یا در جریان بوده، انتخابات آن‌ها در تاریخ مذکور و پس از آن برگزار شده و برای منتخبین آن‌ها اعتبارنامه صادر شده، مطابق ماده 20 آئین‌نامه اجرایی نحوه برگزاری انتخابات هیئت مدیره و بازرسان اتحادیه‌های صنفی نسبت به اسقاط شرایط مشمولین و جایگزینی عضو علی البدل اقدام شود.

متذکر می‌گردد نحوه اقدام در خصوص انتخابات تشکل‌های صنفی که فرآیندهای ثبت‌نام و کمیته بررسی و تطبیق شرایط داوطلبان آن‌ها پیش از تاریخ 29 آذرماه 99 بوده و انتخابات و صدور اعتبارنامه منتخبین آن‌ها بعد از تاریخ اخیرالذکر انجام گرفته است متعاقبا مراتب اعلام می‌شود.»

اتحادیه‌هایی که فرآیند برگزاری انتخابات‌شان 29 آذر 99 و پس از آن است، متوقف شد

امیرعلی مسیبی، معاون امور بازرگانی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در گفت‌وگو با پایگاه خبری صدای زنجان با بیان اینکه این ابلاغیه از ماه جاری به سازمان‌های تابعه از جمله زنجان ارسال شده است، می‌گوید: از آن‌جایی که رای دارای ابهام بوده و قابل تفسیر از طرف ما نبود، موضوع را به مرکز اتاق اصناف و هیئت عالی نظارت ارسال کردیم که نهایتا این مرجع رای دیوان را همراه با یک خط توضیح برای ما ارسال کرد، برای اجرای دقیق و صحیح آن و با مشاوره از واحد حقوقی سازمان صمت استان اجرای ابلاغیه دریافتی را در دستور کار قرار دادیم.

مسیبی با اشاره به ارسال سؤالات و ابهامات از سوی سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها جهت دریافت پاسخ به هیئت عالی نظارت عنوان می‌کند: ارسال سؤال از سوی استان‌ها و پاسخگویی هیئت عالی نظارت جهت اجرای صحیح ابلاغیه طبق راس دیوان عدالت اداری همچنان ادامه دارد.

انتخابات اتحادیه‌های مشمول، بر اساس رای دیوان عدالت اداری پس از تعطیلات عید 1400 برگزار می‌شود

معاون امور بازرگانی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در مورد تعداد اتحادیه‌هایی که مشمول رای اخیر دیوان عدالت اداری شده و باید نسبت به برگزاری انتخابات اقدام کنند به صدای زنجان می‌گوید: رای دیوان عدالت اداری باید اجرایی شود، اما هنوز برای اعلام تعداد اتحادیه‌های مشمول این قانون زود است، ما در روزهای پایانی سال 99 قرار د اریم، امکان بررسی موضوع و برگزاری انتخابات نیست، بعد از 13 فروردین 1400 پایش اتحادیه‌ها را جهت برگزاری انتخابات در چارچوب قانون آغاز می‌کنیم.

مسیبی اضافه می‌کند: اتحادیه‌هایی که انتخابات‌شان برگزار و اعضا نیز انتخاب شده‌اند همچنان به فعالیت خود ادامه خواهند داد اما اتحادیه‌هایی که در آن‌ها فرآیند برگزاری انتخابات در جریان است مشمول قانون طبق رای دیوان عدالت اداری می‌شوند. در این رابطه نیز باید گام به گام پیش رفته و موضوع را با حساسیت بررسی کنیم.

معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان بار دیگر با بیان اینکه اصل قانون برای ما قابل اجراست، تاکید می‌کند که سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان قطعا به قانون تمکین می‌کند و اگر قرار باشد افرادی که دو دوره متوالی یا چهار دوره متناوب عضو هیئت مدیره اتحادیه‌ها بودند، نتوانند مجددا انتخاب شوند نباید این اتفاق بیفتد.

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاناتاق اصناف زنجانصنعت و معدن زنجان
sedayezanjannews.ir/nx5361


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»