کد خبر: 538
1397/02/23 - 19:46
قهر با کارت شهروندیشهروندان و رانندگان زنجانی هنوز از خدمات کارت شهروندی راضی نیستند
کرایه یک مسیر 600 تومان است، با نزدیک شدن به مقصد یک اسکناس 5 هزار تومانی از کیفت بیرون میآورد و به طرف راننده میگیرد که با این اقدام داد راننده به هوا برمیخیزد، «مگه من اینجا صندوق صدقاتم که پول خرد داشته باشم فکر جیبتان را نمیکنید سوار تاکسی میشوید پول خُرد بدهید!» وقتی مسافر کارت شهروندی را از جیبش در آورده و از راننده درخواست کارتخوان میکند، گویی که خبر بسیار بدی به او داده باشند، ترمز میکند و با عصبانیت به مسافر میگوید، پیاده شو!
به گزارش فارس یکی از مسائلی که تقریباً هر روز با آن مواجه هستیم، مسئله کرایه تاکسی و اتوبوس است، چراکه هزینه جابهجایی در مسیرهای داخل شهری، خیلی زیاد نیست و معمولًا به پول خُرد بیشتر از اسکناسهای معمول 2 هزار تومانی و 5 هزارتومانی نیاز است.
در واقع یکی از چالشهای روزانه بین مسافران و رانندگان تاکسی همین بحث داشتن پول خُرد در جیب سرنشینان و دخل رانندگان وسایل حمل و نقل عمومی است که اغلب موجب بروز درگیریهای لفظی و بعضا جدالهایی میان رانندگان و سرنشینان میشود.
یکی از صحنههای زنده مشاجره بین رانندگان و مسافران وسایل حمل و نقل عمومی نیز زمانی است که مسافری پول خُرد به همراه نداشته باشد، همین موقع است که همین مسئله کوچک اوقات هر دو طرف ( مسافر و راننده) و بلکه دیگر مسافران را تلخ میکند.
اما موضوع فقط به اینجا هم ختم نمیشود، گاه وقتی مسافری در صبح اول وقت یک اسکناس 5 هزار تومانی را نشانِ راننده میدهد، گویی خبر بسیار بدی را به طور ناگهانی شنیده باشد، چنان میخروشد و از کوره در می رود که دیگر اوضاع از کنترل خارج میشود، ماجرا تا حدی بغرنج میشود که اگر راننده چاره داشته باشد، خودرو را متوقف کرده و مسافر را همان لحظه پیاده میکند.
اما این تمام چالش بین مسافران و رانندگان نیست، از چالش پول خُردهای خراب و چسب خورده و فرسوده نیز از دیگر عوامل تشنج آفرینی و پاسکاری پول خُرد بین راننده و مشتری است که اغلب هم موجب بروز مشاجرات لفظی میشود و گاها ترمزهای ناگهانی رانندگان در وسط خیابان!
کرایه یک مسیر 600 تومان است، با نزدیک شدن به مقصد یک اسکناس 5 هزار تومانی از کیفت بیرون میآورد و به طرف راننده میگیرد که با این اقدام داد راننده به هوا برمیخیزد، «مگه من اینجا صندوق صدقاتم که پول خرد داشته باشم فکر جیبتان را نمیکنید سوار تاکسی میشوید پول خرد بده!»وقتی مسافر میگوید هیچ پول خردی همراه ندارد در حالی که عصبانی است اسکناس را به طرف مسافر میگیرد و میگوید: من پول خرد ندارم اگر پول خُرد داری بده، نداری سوار تاکسی نشو!
صدای اعتراض مسافر و راننده بلند میشود و در نهایت راننده تاکسی با بی حوصلگی در جواب مسافر میگوید: اول صبحی حوصله جر و بحث ندارم برو اعصاب خودتو و منو خرد نکن!
این مسائل تنها گوشهای از قصه بیسرانجام شهروندان و تاکسیداران است. قصهای واقعی که هر روز بر مصائب آن افزوده میشود و معلوم نیست که چه زمانی قرار است، حل شود.
اما همین چالشهای پیش پا افتاده و جنجال برانگیز موجب شد تا مسئولان امر به فکر بیفتند که در عصر ارتباطات و سرعت، چارهای بیندیشند تا به جای حمل پول خُرد که معمولا هم کمیاب و گاه نایاب است، کارتی را تحت عنوان کارت شهروندی تعبیه کنند تا دیگر شاهد این دست مشکلات و مکافاتها در شهر نباشیم.
کارت شهروندی اما همان طور که از نام آن نیز پیداست، به گونهای طراحی شده است که تقریبا پاسخگوی همه نیازمندیهای زندگی شهری از کرایه تاکسی و اتوبوس تا هزینه پارک اتومبیل و حتی در شکل کاملتر آن، هزینه استفاده از سایر خدمات شهری همچون پارکینگ، نانوایی و ... باشد.
کارت شهروندی در زنجان از شهریورماه سال قبل پا به عرصه وجود گذاشت و به سرعت فراگیر شد، چرا که طبق گفته مسؤولان قرار بود، همه مشکلات شهری شهروندان را حل کند.
اما پس از گذشت مدتی مشکلات آن سرباز کرد و با وجود اینکه در اتوبوسها کارت شهروندی جواب داد، اما در تاکسیها با اقبال زیادی مواجه نشده و همین امر دوباره موجب بروز مشکلات و البته مشاجراتی بین رانندگان و مسافران شد.
مشکلات کارتخوانهای تاکسیها این روزها به حدی رسیده که دیگر انگار کارتخوانها یک وسیله نمایشی و دکوری در تاکسیها هستند که رانندگان تاکسی صرفا به خاطر جریمه نشدن در برابر قوانینی که در این زمینه هست آن را نصب کردهاند و از طرفی شهروندان نیز رغبتی برای استفاده از کارت شهروندی در تاکسی ندارند.
گاهی اوقات، وقتی مسافر کارت شهروندی را از جیبش در آورده و از راننده درخواست کارتخوان میکند، گویی که جمله بدی از مسافر شنیده باشد، ترمز میکند و با عصبانیت به مسافر میگوید، پیاده شو!
البته در این بین نه راننده و نه شهروند هیچکدام خود را مقصر نمیدانند چرا که معتقدند، دستگاههای کارتخوان موجود در تاکسیها اینقدر مشکل دارد که به جای آن بهتر است، همان مشکلات پرداخت و یا دریافت کرایه به صورت نقدی را تحمل کنند و تقریبا میتوان گفت به صورت روزانه از هر 20 مسافر یک نفر کارت شهروندی به همراه دارد.
دستگاههایی که با کشیدن کارت هنگ میکند
یکی از رانندگان تاکسی در این باره میگوید: درست است که تعبیه کارتخوان در تاکسیها برای رهایی از مشکلات مربوط به پول خرد و قضایای مربوط به آن بوده است، اما با نصب کارتخوان مشکلات رانندگان کمتر که نشده هیچ، بیشتر هم شده است.
وی با اشاره به اینکه دستگاههای نصب شده در تاکسیها به خوبی پشتیبانی نشده و مشکلات نرمافزاری بسیاری دارند، ادامه میدهد: مبلغی که مسافر از طریق کارتخوان پرداخت میکند 48 ساعت بعد به حساب راننده واریز میشود، از طرفی دستگاه چون دستگاه دو کاره بوده و امکان پرداخت کرایه از طریق کارت بانکی و هم کارت شهروندی فراهم است، وقتی وضعیت دستگاه را از کارت بانکی به شهروندی و یا شهروندی به بانکی تغییر میدهیم، به ناگهان دستگاه هنگ کرده و دیگر کار نمیکند، از طرفی دستگاه به سرعت شارژ خالی کرده و از کار میافتد.
این راننده با سابقه زنجانی با بیان اینکه قبل از آغاز هر طرحی ابتدا باید نسبت به فرهنگسازی آن اقدام شود، میگوید: روزانه تنها سه یا چهار نفر از مسافران درخواست پرداخت کرایه از طریق کارتخوان میکنند و بقیه ترجیح میدهند به صورت نقدی کرایه را پرداخت کنند، هرچند که به ضرر آنها تمام شود!
همینه که هست، ناراحتی سوار نشو!
یکی از شهروندان نیز در این باره به خبرنگار فارس میگوید: رانندگان تاکسی هیچ تمکینی به اجرای قانون پرداخت کرایه از طریق کارت شهروندی ندارند.
وی ادامه میدهد: من از زمانی که کارت شهروندی را خریداری کردهام، تنها دو یا سه بار موفق به استفاده از آن در تاکسی شدهام، چون رانندگان یا خرابی دستگاه را بهانه کرده و تقاضای پول نقد میکنند و یا اینکه برخی از تاکسیها اصلا دستگاه ندارند.
احمدی با اشاره به اینکه پایین بودن مبلغ پرداختی از طریق کارتخوان نسبت به پرداخت نقدی نیز از دیگر عواملی است که موجب شده رانندگان رغبتی به استفاده از آن نداشته باشند، میگوید: مسؤولان باید چارهای برای این کار بیندشیند و رانندگان را مجاب کنند تا از این دستگاهها استفاده کنند، چرا که امکان حمل پول نقد و خرد آن هم به صورت روزانه کار دشواری است، از طرفی نداشتن آن هم موجب بروز مشکلاتی بین مسافر و راننده میشود.
وی توضیح میدهد: بنده بارها به عنوان مسافر از رانندگان در مسیرهای مختلف درخواست کارتخوان کردهام، اما در پاسخ رانندگان نه تنها تقاضای مرا اجابت نکردهاند، بلکه میگویند، دستگاه کارتخوان نداریم، همینه که هست، ناراحتی سوار نشو!
کارتهای شهروندی فراگیرتر میشود
مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری زنجان در این باره اینگونه توضیح میدهد: هدف شهرداری از کاربردی کردن کارت شهروندی و به تبع آن تعبیه کارتخوان در اماکن مختلف شهری و به ویژه تاکسیها بوده است.
وی با اشاره به اینکه برنامه شهرداری تعبیه دستگاههای کارتخوان در همه تاکسیها است، ادامه میدهد: به اندازه همه دستگاههای تاکسی کارتخوان تهیه شده ولی رانندگان استقبال خوبی از آن ندارند و همین امر نیز موجب عدم استفاده مردم شده است.
وی با بیان اینکه پرداخت کرایه از طریق دستگاههای قبلی صرفا با داشتن کارت شهروندی ممکن بود، اما دستگاههای جدید دو منظوره است و از طریق کارت بانکی نیز میتوان کرایه را پرداخت کرد، میگوید: پرداخت کرایه از طریق این دستگاهها آن لاین است و زحمت زیادی برای راننده یا مسافر ندارد و بلافاصله مبلغ واریزی به حساب راننده انتقال پیدا میکند.
مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری زنجان اولویت استفاده از کارت شهروندی را پرداختهای خرد عنوان کرده و ادامه میدهد: با این حال امکان شارژ کارتهای شهروندی تا 200 هزار تومان نیز فراهم شده است، اما برخلاف فروش 53 هزار عدد از کارتهای شهروندی گویی همه آنها در اتوبوسها و یا پارکینگهای شهرداری استفاده شده است، چرا که طبق گفته شرکت پشتیبان میزان تراکنش تاکسیها از محل این کارتها بسیار پایین است.
وی ادامه میدهد: درست است که میزان استفاده مردم از کارت شهروندی خیلی پایین است، اما شهرداری با جدیت به دنبال کاربردی کردن آن است و در همین راستا بیلبوردهای تبلیغاتی در سطح شهر نصب شده و حتی به مردم نیز اعلام شده است که تخلفات را در این حوزه گزارش دهند.
وی با اشاره به اینکه برنامه بعدی شهرداری کاربردی کردن کارت شهروندی در نانواییها و البته روزنامهفروشیها است، ادامه میدهد: استفاده از این کارت به نفع خود مردم است، چرا که دیگر مشکلات ناشی از مفقودی و یا کم شدن پول نقد را نخواهند داشت.
رانندگانی که از کارتخوان استفاده نکنند، جریمه میشوند
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر زنجان اما نظری متفاوت از سایرین دارد و میگوید: شرکت پشتیبان ارائه دهنده دستگاههای کارتخوان مدعی است از محل نصب دستگاهها در تاکسیها سودی عایدش نشده است، چرا که میزان تراکنش در هر تاکسی به طور متوسط روزانه به چهار مورد هم نمیرسد.
کاظم افشارچی با بیان اینکه شرکت اعلام آمادگی کرده است که حتی در صورت وجود چهار تراکنش نسبت به تهیه و ارسال دستگاه به اندازه همه تاکسیها اقدام کند، میگوید: آنطور که انتظار میرفت از نصب دستگاهها استقبال نشده چرا که نظارت ضعیف و از طرفی مشکلات موجود موجب شده است که مردم و یا حتی رانندگان سراغ آن نروند.
وی با بیان اینکه برنامه شورا و شهرداری فراگیر کردن دستگاههای کارتخوان در همه تاکسیها است، اداهه میدهد: البته از این پس اهرمهای نظارتی بیشتر خواهد شد و قطعا برای رانندگانی که از این دستگاهها استفاده نکنند،جرائمی در نظر گرفته خواهد شد، به همین علت پیشنهاد کردهایم نرم افزاری تهیه شود که در قالب آن به صورت دقیق مشخص شود که کدام تاکسی با چه کدی چه تعداد تراکنش داشته است.
عضو شورای اسلامی شهر زنجان معتقد است: فرهنگسازی هر موضوعی نیاز به زمان دارد و البته با اعمال مشوق و جرائمی قابلیت اجرایی کردن دارد و شهرداری نیز باید از همین روش برای جاسازی فرهنگ استفاده از کارتخوان در تاکسیها استفاده کند.
با این شرایط و با توجه به اینکه طبق وعده مجموعه شهری زنجان قرار است، کارت شهروندی در شهر فراگیرتر شود و علاوه بر استفاده در پرداخت کرایه انواع تاکسی و پرداخت کرایه اتوبوس، پرداخت هزینه پارکینگ در سایر اماکن همچون پرداخت هزینه ورودی اماکن ورزشی، تفریحی، تاریخی و فرهنگی، پرداخت در جایگاههای عرضه گاز طبیعی (CNG)، پرداخت در صندوقهای فروشگاه، پرداخت صندوق صدقات و نذورات الکترونیکی، پرداخت عوارض آزادراهی، پرداخت در کیوسکهای الکترونیکی و خدماتی نیز کاربردی شود، علاوه بر فرهنگسازی موضوع نسبت به تهیه زیرساختهای آن نیز به صورت بنیادین اقدام شود و الکترونیکی شدن پرداختها به جای سهلتر کردن امور شهری مردم زحمت اضافی برای آنها به همراه نداشته باشد.
اقدام کننده: روزنامه صدای زنجان
sedayezanjannews.ir/nx538