کد خبر: 5425
1400/01/04 - 12:46


با گذشت چند روز از نام‌گذاری سال 1400 به نام «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» از سوی مقام معظم رهبری ؛

انصراف سرمایه‌گذار خودروسازی از حضور در زنجان

سرپرست شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان: شاید مشکل نقدینگی داشت!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- حضور سرمایه‌گذار خودروسازی در زنجان منتفی شد تا وعده‌های حضور شرکت خودروسازی «جیلی» چین در زنجان برای تولید خودرو و اتوبوس برقی رنگ واقعیت به خود نگیرد.

بنا بر اعلام سرپرست شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان در گفت‌وگو با پایگاه خبری صدای زنجان حضور شرکت «پتروتجارت شاهین» برای استقرار کارخانه چینی در شهرک صنعتی شهید شهریاری رسما منتفی شده است، گرچه بارها نوید حضور این صنعت در زنجان را داده بود.

محسن عباسی در رابطه با دلایل انصراف این سرمایه‌گذار اظهار کرد: تمامی تلاش‌مان را برای حضور سرمایه‌گذار در زنجان کردیم اما خودشان دیگر نیامدند! ما در حد توان مشوق‌های لازم برای حضور سرمایه‌گذار در زنجان جهت استقرار صنعت خودروسازی کردیم، قرار بود 10 درصد مبلغ به صورت نقدی واریز شود، پول‌شان را جور نکردند! شاید مشکل نقدینگی داشتند!

نخستین بار نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس یازدهم بود که خبر اخذ مجوز برای استقرار صنعت خودروسازی در زنجان از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت را در آذرماه سال گذشته رسانه‌ای کرد.

مصطفی طاهری با بیان اینکه این صنعت اقدام به تولید خودروهای سبک و سنگین برقی و بنزینی خواهد کرد، گفت: طبق برنامه‌‌ریزی، مقرر شده است که این صنعت به مرور زمان اقدامات خود را گسترش دهد.

قرار بود صنعت یاد شده در قالب ۳ فاز و در مساحت ۱۰۰ هکتاری در شهرک صنعتی شهید شهریاری (در ۳۰ کیلومتری زنجان تبریز) مستقر شود و میزان سرمایه‌گذاری نیز ۲۹ هزار میلیارد ریال، معادل ۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان اعلام شده بود.

کلنگ‌زنی پروژه که مقرر بود نهایتا تا ابتدای دی‌ماه عملیاتی شود چند بار به تاخیر افتاد. دی‌ماه 99 نیز محسن عباسی، سرپرست شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان در گفت‌وگو با پایگاه خبری صدای زنجان اظهار کرد: «همه چیز تمام شده، با توجه به اهمیت پروژه، شرایط ویژه برای سرمایه‌گذار در نظر گرفته‌ایم از جمله پرداخت ۱۰ درصد هزینه زمین (متری ۱۰۰ هزار تومان) به صورت نقدی و مابقی واریز در قالب اقساط ۴۸ ماهه! این موضوع نیازمند موافقت و مصوبه سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران است که با حضور در تهران موضوع یاد شده را پیگیری می‌کنیم».

به گفته عباسی، شرایط قانونی در نظر گرفته شده اعطای زمین به واحدها، پرداخت ۱۵ درصد مبلغ به صورت نقدی و واریز مابقی مبالغ در قالب قسط ۳۰ ماهه است که با توجه به اهمیت استقرار این صنعت، مسئولان شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان با توجه به اختیارات خود، شرایط ویژه‌ای را در مورد سرمایه‌گذار صنعت خودروسازی که مورد تائید مسئولان نیز هست، در نظر گرفته‌اند.

عباسی پس از چند بار تعویق کلنگ‌زنی گفت: موضوع عقد قرارداد به صورت تلفنی از سوی مسئولان شرکت پتروتجارت شاهین مطرح شده است، اگر در زنجان حضور یابند و نتایج جلسه تبدیل به صورتجلسه شود، نورعلی‌نور می‌شود.

به دنبال به تعویق کلنگ‌زنی، غلامرضا میرزاخانی، مدیرعامل شرکت پتروتجارت شاهین در گفت‌وگو با پایگاه خبری صدای زنجان گفته بود: از آنجایی که بخش اعظمی از تجهیزات پروژه‌های بزرگ به دلیل مباحث مربوط به تکنولوژی و نوآوری از خارج تامین می‌شود لذا مقررات و شرایط وضع شده می‌تواند برای سرمایه‌گذار خارجی به عنوان مشوق یا مانع مطرح شود.

مدیرعامل شرکت پتروتجارت شاهین عنوان کرده بود: شهرک صنعتی شهید شهریاری به لحاظ زیرساخت‌ هنوز آماده نشده است از سوی دیگر وزرات صنعت، معدن و تجارت به یکباره نرخ زمین را ۲ برابر کرد از این رو سرمایه‌گذار فعلا جذابیتی برای حضور و کلنگ‌زنی پروژه نمی‌بیند. بنا به گفته مدیرعامل شرکت پتروتجارت شاهین نرخ اعلامی برای هر متر زمین ۸۵ هزار تومان بود که بعدها با دوبرابر شده نرخ این مبلغ به ۲۰۰ هزار تومان رسید.

اما محسن عباسی، سرپرست شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان همان زمان با رد اظهارات سرمایه‌گذار گفت: با توجه به اهمیت پروژه، شرایط ویژه برای سرمایه‌گذار در نظر گرفته‌ایم از جمله پرداخت ۱۰ درصد هزینه زمین (متری ۱۰۰ هزار تومان)  به صورت نقدی و مابقی واریز در قالب اقساط ۴۸ ماهه! این مهم برای سایر سرمایه‌گذاران پرداخت ۳۰ درصد مبلغ به صورت نقدی و واریز مابقی به شکل اقساط آن هم در قالب ۳۰ ماهه است. تمامی تلاشمان را برای جذب سرمایه‌گذار کرده‌ایم، خب چرا شرکت پتروتجارت شاهین ۱۰ درصد پول نقد را واریز نمی‌کند تا قرارداد را ببندیم؟ در هیچ کجای کشور دریافت پول نقد از سرمایه‌گذار به میزان ۱۰ درصد اصلا وجود ندارد.

با این حال مدیرعامل شرکت پتروتجارت شاهین در رابطه با آغاز عملیات ساخت و احداث کارخانه خودروسازی در زنجان امیدوار بود و در مورد زمان کلنگ‌زنی و آغاز پروژه ساخت کارخانه خودروسازی به پایگاه خبری صدای زنجان گفت: از نظر خودمان (شرکت پتروتجارت شاهین) ۱۰۰ درصد کار را شروع خواهیم کرد، ما واقعا دلمان می‌خواست پروژه را عملیاتی کنیم اما تغییرات یاد شده (از جمله ۲ برابر شدن نرخ زمین از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت) شرایط را سخت کرد. پروژه کلنگ‌زنی حتما امسال انجام خواهد شد و احداث پروژه در سال آینده (سال 1400) قطعی است!

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانپتروتجارت شاهینخودروسازی در زنجانشهرک صنعتی شهید شهریاری زنجان
sedayezanjannews.ir/nx5425


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»