کد خبر: 5255
1399/11/26 - 10:42


گزارش صدای زنجان از تداوم کلنگ‌نخوردن‌های صنعت خودروسازی در زنجان؛

دست سرمایه‌گذار خودروسازی زنجان لرزید

مدیرعامل شرکت پتروتجارت شاهین اعلام کرد: 2 برابر شدن نرخ زمین و فراهم نبودن زیرساخت‌ها در شهرک صنعتی شهید شهریاری/ معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان: نرخ 2 برابر نشده است/ سرپرست شرکت شهرک‌های صنعتی استان: تلفنی توافق کرده‌ایم

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- مدیرعامل شرکت پتروتجارت شاهین که قرار است سرمایه‌گذار تولید خودروی برقی در زنجان باشد با اشاره به دلایل تاخیر در کلنگ‌زنی پروژه استقرار کارخانه خودروسازی در زنجان می‌گوید: شهرک صنعتی شهید شهریاری که برای این کار مد نظر مسئولان استان زنجان است به لحاظ زیرساخت‌ هنوز آماده نشده است از سویی دیگر وزرات صنعت، معدن و تجارت به یکباره نرخ زمین را دو برابر کرد از این رو سرمایه‌گذار فعلا دست نگه داشته است اما سرپرست شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان با رد این اظهارات با استناد به مصوبه هیئت مدیره شرکت مبنی بر واگذاری زمین، هر متر به نرخ 100 هزار تومان و دریافت 10 درصد مبلغ به صورت نقدی و مابقی در قالب اقساط 48 ماهه تاکید می‌کند که از سرمایه‌گذار حمایت می‌کند آن هم به شرط رعایت حقوق بیت‌المال و حق دولت!

23 آذرماه سال جاری بود که مصطفی طاهری، نماینده مردم زنجان و طارم در گفت‌وگو با رسانه‌ها برای نخستین بار خبر اخذ مجوز برای استقرار صنعت خودروسازی در زنجان از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت را رسانه‌ای کرد.

وی با بیان اینکه این صنعت خودروسازی اقدام به تولید خودروهای سبک و سنگین برقی و بنزینی خواهد کرد، گفت: طبق برنامه‌‌ریزی، مقرر شده است که این صنعت به مرور زمان اقدامات خود را گسترش دهد.

وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) ۱۰ صنعت از جمله «خودرو» را مشخص کرده که سازمان‌های استانی حق صدور مجوز ندارند مگر اینکه موضوع در وزارتخانه متبوع بررسی و سپس اجازه صدور مجوز به سازمان صمت در استان‌ها داده شود. به دنبال علاقه‌مندی شرکت «پترو تجارت شاهین» جهت سرمایه‌گذاری در صنعت خودروسازی، مدارک دریافتی و استعلام‌های مربوطه برای بررسی دقیق از سوی سازمان صنعت و معدن استان زنجان به وزارتخانه ارسال شد.

از آنجایی که تکنولوژی این صنعت داخلی نیست و باید به داخل کشور منتقل شود، قراردادهای مربوطه و صلاحیت پیمانکار یا مشاور توسط کارشناسان وزارتخانه متبوع به دقت بررسی و نهایتا نیمسال نخست سال جاری مجوز برای احداث صنعت خودروسازی در زنجان صادر شد.

به گفته مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، صنعت یاد شده در قالب ۳ فاز و در مساحت ۱۰۰ هکتاری در شهرک صنعتی شهید شهریاری (در ۳۰ کیلومتری زنجان تبریز) مستقر می‌شود و میزان سرمایه‌گذاری ۲۹ هزار میلیارد ریال، معادل ۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان اعلام شده است.

علت تاخیرهای متعدد در کلنگ‌زنی چیست؟

کلنگ‌زنی پروژه که مقرر بود نهایتا تا ابتدای دی‌ماه عملیاتی شود به تاخیر افتاد. دی‌ماه نیز محسن عباسی، سرپرست شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان اظهار کرد: «همه چیز تمام شده، با توجه به اهمیت پروژه، شرایط ویژه برای سرمایه‌گذار در نظر گرفته‌ایم از جمله پرداخت ۱۰ درصد هزینه زمین (متری ۱۰۰ هزار تومان) به صورت نقدی و مابقی واریز در قالب اقساط ۴۸ ماهه! این موضوع نیازمند موافقت و مصوبه سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران است که با حضور در تهران موضوع یاد شده را پیگیری می‌کنیم».

به گفته عباسی، شرایط قانونی در نظر گرفته شده اعطای زمین به واحدها، پرداخت ۱۵ درصد مبلغ به صورت نقدی و واریز مابقی مبالغ در قالب قسط ۳۰ ماهه است که با توجه به اهمیت استقرار این صنعت، مسئولان شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان با توجه به اختیارات خود، شرایط ویژه‌ای را در مورد سرمایه‌گذار صنعت خودروسازی که مورد تائید مسئولان نیز هست، در نظر گرفته‌اند.

سرپرست شرکت شهرک های صنعتی استان زنجان زمان قطعی کلنگ‌زنی کارخانه خودروسازی را پایان دی‌ماه اعلام کرد و گفت: اواخر دی‌ماه زنجانی‌ها منتظر اتفاقات خوب باشند.

اتفاق خوب رخ نداد!

چهارم ماه جاری نیز مصطفی طاهری، نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس در گفت‌وگو با صدای زنجان علت تاخیر در کلنگ‌زنی کارخانه خودروسازی در شهرک شهید شهریاری زنجان را «عدم تحویل زمین» اعلام کرد.

محسن عباسی، سرپرست شرکت شهرک های صنعتی استان زنجان هم در گفت‌وگو با صدای زنجان در این رابطه با اشاره به موافقت سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با شرایط ویژه پیشنهادی شرکت شهرک‌های صنعتی استان جهت استقرار کارخانه خودروسازی در زنجان تصریح کرد: مدیران «پترو تجارت شاهین» نظرشان برای استقرار و فعالیت در زنجان مثبت است و بنا به گفته مسئولان شرایط قرار شده هفته جاری نماینده تهران جهت عقد قرارداد آمده و پروژه کلنگ‌زنی شود.

عباسی در پاسخ به سؤال صدای زنجان مبنی بر اینکه پس از وعدههای مکرر در کلنگ‌زنی پروژه کارخانه، وعده جدید تا چه میزان می‌تواند واقعی باشد؟ آیا شهروندان زنجانی می‌توانند بر روی اظهارات شفاهی مدیران شرکت پترو تجارت شاهین حساب باز کنند، گفت: موضوع عقد قرارداد به صورت تلفنی از سوی مسئولان شرکت پترو تجارت شاهین مطرح شده است، اگر در زنجان حضور یابند و نتایج جلسه تبدیل به صورتجلسه شود، نورعلی‌نور می‌شود. ما هفته جاری منتظر کلنگ‌زنی کارخانه خودروسازی هستیم.

بهمن‌ماه 99 روزها پایانی خود را سپری می‌کند و برای چندمین بار خبری از کلنگ‌زنی کارخانه خودروسازی در شهرک شهید شهریاری زنجان نیست زیرا بنا به گفته مدیرعامل شرکت پتروتجارت شاهین زیرساخت‌های شهرک شهید شهریاری برای استقرار این صنعت فراهم نیست و از سوی دیگر وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت با اعلام ناگهانی نرخ جدید زمین که 2 برابر نرخ اعلامی است، سبب شده تا سرمایه‌گذار برای تصمیم خود کمی مردد شده باشد!

آذرماه امسال علی کلانتری، معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به بازدید اولیه مسئولان سازمان متبوع و شرکت شهرک‌های صنعتی از محل در نظر گرفته شده برای استقرار صنعت خودروسازی در زنجان قبل از حضور هیئت مدیره شرکت «پترو تجارت شاهین» عنوان کرد که تمامی تلاش‌مان برای واگذاری زمینی که دارای کمترین ناهمواری باشد را کرده‌ایم، اما بنا بر اظهارات مدیرعامل شرکت پتروتجارت شاهین اینگونه نبوده است!

غلامرضا میرزاخانی، مدیرعامل شرکت پتروتجارت شاهین در گفت‌وگو با صدای زنجان می‌گوید: از آنجایی که بخش اعظمی از تجهیزات پروژه‌های بزرگ به دلیل مباحث مربوط به تکنولوژی و نوآوری از خارج تامین می‌شود لذا مقررات و شرایط وضع شده می‌تواند برای سرمایه‌گذار خارجی به عنوان مشوق یا مانع مطرح شود.

2 برابر شدن نرخ زمین و فراهم نبودن زیرساخت‌ها در شهرک صنعتی شهید شهریاری

مدیرعامل شرکت پتروتجارت شاهین با اشاره به دلایل تاخیر در کلنگ‌زنی پروژه استقرار کارخانه خودروسازی در زنجان عنوان می‌کند: شهرک صنعتی شهید شهریاری به لحاظ زیرساخت‌ هنوز آماده نشده است از سوی دیگر وزرات صنعت، معدن و تجارت به یکباره نرخ زمین را 2 برابر کرد از این رو سرمایه‌گذار فعلا جذابیتی برای حضور و کلنگ‌زنی پروژه نمی‌بیند. بنا به گفته مدیرعامل شرکت پتروتجارت شاهین نرخ اعلامی برای هر متر زمین 85 هزار تومان بود که بعدها با دوبرابر شده نرخ این مبلغ به 200 هزار تومان رسید.

میرزاخانی ضمن قدردانی از تلاش مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت در استان تصریح می‌کند: مسئولان زنجانی و در راس آن‌ها رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان و نماینده مردم زنجان در مجلس پیگیر به نتیجه رسیدن رایزنی‌ها برای استقرار کارخانه خودروسازی در زنجان هستند که ما نیز از آن‌ها تشکر می‌کنیم.

نرخ 2 برابر نشده، قرار بود با تخفیف شرکت شهرک‌های صنعتی هر متر زمین 100 هزار تومان شود!

اما علی کلانتری، معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با بیان اینکه قیمت‌گذاری بر عهده شرکت شهرک‌های صنعتی ( معاونت صنعت، معدن و تجارت، رئيس هيأت مديره و مديرعامل سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي ايران) است، می‌گوید: تا 2 سال قبل رؤسای سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها عضو هیئت مدیره شرکت‌های شهرک صنعتی استان‌ها بودند اما به علت اینکه حضورشان در تشکیلات هیئت مدیره دوشغله محسوب می‌شد، دیگر در ترکیب اعضای هیئت مدیره شرکت‌ها نیستند، اما فکر می‌کنم از قبل نیز قیمت همین بوده (200 هزار تومان) و قرار بود با تخفیف شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان به نرخ 100 هزارتومان برسد.

کلانتری قیمت هر متر زمین در شهرک‌های صنعتی استان زنجان را 220 هزار تومان اعلام کرده و عنوان می‌کند: تا جایی که می‌دانم مسئولان مربوطه شرکت شهرک‌های صنعتی برای سرمایه‌گذار کارخانه خودروسازی برای هر متر نرخ 200 هزار تومان و پس از پیگیری با تخفیف این میزان را به 100 هزار تومان رساندند. در حال حاضر نیز منتظریم شرکت پتروتجارت شاهین برای آغاز کار، پای قرارداد بیایند و زمین مدنظر را خریداری کنند.

امکانات گاز و برق و آب فراهم است

محسن عباسی، سرپرست شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان نیز با رد اظهارات مسئولان شرکت پتروتجارت شاهین در رابطه با «فراهم نبودن زیرساخت‌های مدنظر در شهرک صنعتی شهید شهریاری» و «2برابر شدن نرخ زمین» به صدای زنجان می‌گوید: منظور از زیرساخت چیست؟ زیرساخت‌های مربوط به آب و برق در شهرک فراهم شده، امکانات مربوط به گاز نیز در حال اتمام است. قرار بود عملیات مربوط به آسفالت‌ریزی اسفندماه 99 انجام شود اما به علت شرایط آب و هوایی و جلوگیری از هدررفت بیت‌المال ترجیح دادیم این مهم به اردیبهشت‌ماه 1400 موکول شود. معاون فنی سازمان متبوع از شهرک شهید شهریاری بازدید کرده و با توجه به فراهم بودن زیرساخت‌ها اعم از برق، آب و گاز (در حال اجرا) تاکید کردند که این شهرک، بهترین شهرک صنعتی است.

عباسی با بیان اینکه شرکت شهرک‌های صنعتی استان، کارهای مربوط به حمایت از سرمایه‌گذار را در چارچوب وظیفه‌ای که داشته انجام داده است و مجوز مربوطه را نیز از تهران اخذ کرده است، ادامه می‌دهد: نحوه حمایت از سرمایه‌گذار حوزه خودروسازی در زنجان، نیز در قالب مصوبه از هیئت مدیره شرکت اخذ شده است. شرایط ایده‌آل را پس از طی مراحل قانونی پیش روی شرکت پتروتجارت شاهین گذاشته‌ایم، درخواست خود را برای انعقاد قرارداد کتبا به این شرکت ارسال کرده‌ایم و منتظر مسئولان شرکت پتروتجارت شاهین هستیم.

سرپرست شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان با بیان اینکه به هیچ عنوان 2 برابر شدن نرخ زمین شهرک صنعتی شهید شهریاری (محل اجرای پروژه صنعت خودروسازی) صحت ندارد، تاکید می‌کند: نرخ هر متر زمین 200 هزار تومان بود، اما برای جذب سرمایه‌گذار، اسمش را منطقه محروم گذاشتیم تا مشمول تخفیف شود، این طور هم شد و نرخ را به 100 هزار تومان رساندیم. هر متر زمین در شهرک صنعتی شهید شهریاری که قبل از اسفندماه (سال جاری) افتتاح خواهیم کرد برای دولت 198 هزار تومان تمام شده است. نرخ 85 هزارتومان اعلامی، براورد مدیرعامل سابق بوده است، ان زمان هنوز قیمت‌گذاری صورت نگرفته و قیمت برای حق بهره‌برداری نیز مشخص نبود، ایشان نیز قطعی نگفته بودند. البته تصورم این است در آن زمان قیمت هر متر زمین، حدود 170 الی 180 هزارتومان بود که با تخفیف 50 درصدی مدیرعامل وقت، برای این شرکت سرمایه‌گذار نرخ 85 هزار تومان را اعلام کرده است.

از سرمایه‌گذار حمایت می‌کنیم به شرط رعایت حقوق بیت‌المال و حق دولت

عباسی با بیان اینکه ما از سرمایه‌گذاران برای حضور در زنجان استقبال می‌کنیم اما به هیچ وجه نمی‌توانیم از حقوق بیت‌المال و دولت چشم‌پوشی کنیم به مشوق‌های شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان برای حمایت از سرمایه‌گذار اشاره کرده و می‌گوید: با توجه به اهمیت پروژه، شرایط ویژه برای سرمایه‌گذار در نظر گرفته‌ایم از جمله پرداخت ۱۰ درصد هزینه زمین (متری ۱۰۰ هزار تومان)  به صورت نقدی و مابقی واریز در قالب اقساط ۴۸ ماهه! این مهم برای سایر سرمایه‌گذاران پرداخت 30 درصد مبلغ به صورت نقدی و واریز مابقی به شکل اقساط آن هم در قالب 30 ماهه است. تمامی تلاشمان را برای جذب سرمایه‌گذار کرده‌ایم، خب چرا شرکت پتروتجارت شاهین 10 درصد پول نقد را واریز نمی‌کند تا قرارداد را ببندیم؟ در هیچ کجای کشور دریافت پول نقد از سرمایه‌گذار به میزان 10 درصد اصلا وجود ندارد.

کلنگ‌زنی کارخانه تا پایان امسال قطعی است، سال 1400 هم پروژه را اجرا می‌کنیم

با این حال مدیرعامل شرکت پتروتجارت شاهین در رابطه با آغاز عملیات ساخت و احداث کارخانه خودروسازی در زنجان امیدوار بوده و در مورد زمان کلنگ‌زنی و آغاز پروژه ساخت کارخانه خودروسازی به صدای زنجان می‌گوید: از نظر خودمان (شرکت پتروتجارت شاهین) 100 درصد کار را شروع خواهیم کرد، ما واقعا دلمان می‌خواست پروژه را عملیاتی کنیم اما تغییرات یاد شده (از جمله 2 برابر شدن نرخ زمین از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت) شرایط را سخت کرد. پروژه کلنگ‌زنی حتما امسال انجام خواهد شد و احداث پروژه در سال آینده قطعی است.

استقرار تکنولوژی برند jeely کشور چین در زنجان

به گفته غلامرضا میرزاخانی، مدیرعامل شرکت پتروتجارت شاهین به عنوان سرمایه‌گذار، این صنعت در نظر دارد تکنولوژی برند jeely کشور چین که جزو 5 شرکت بزرگ دنیا در حوزه ساخت و تولید خودروهای برقی است را وارد کشور کرده و در زنجان مستقر کند.

میرزاخانی ادامه می‌دهد: مردم ما در گذشته و حال، مستحق بهترین‌ها هستند، شرکت پتروتجارت شاهین نیز در تلاش است برترین تکنولوژی جهان را وارد کشور کند. تمامی پیگیری ما این است که این ظرفیت با بهترین تکنولوژی مورد استقبال داخل قرار گیرد و هم از این ظرفیت برای ارزآوری برای کشور بهره ببریم، ما دارای لایسنس (مجوزی قانونی برای استفاده از یک محصول) 18 کشور همسایه جمهوری اسلامی ایران هستیم، امیدواریم برای 600 میلیون جمعیت منطقه، از استان فرهنگی و صنعتی زنجان، خدمات مطلوبی به این بازار ارائه دهیم.

گفتنی است، «پترو تجارت شاهین» در ایران تأسیس شده و تمرکز اصلی آن در حوزه صادرات و ترانزیت فرآورده‌های نفتی، گازی و پتروشیمی ایران در سطح منطقه و بازارهای جهانی است.

مجوز فاز نخست این شرکت جهت استقرار صنعت خودروسازی مربوط به تولید اتوبوس برقی بوده که صادر شده است. این صنعت در قالب ۳ فاز که مجوز فاز ۲ مربوط به اتوبوس هیبریدی و فاز ۳ مربوط به تولید اتوبوس بنزینی به تدریج مستقر خواهد شد. فعلا گفته شده فاز یک در سطح ۱۰ تا ۱۵ هکتاری به مرحله اجرایی برسد.

به گفته علی کلانتری، معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با آغاز به کار این صنعت در استان پیش‌بینی می‌شود زمینه اشتغال برای ۲ هزار و ۴۰۰ نفر در سه فاز ایجاد شود.

 

لیلا محمدی

انتهای پیام/


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانکارخانه خودروسازی زنجانشرکت پتروتجارت شاهینشرکت شهرک های شنعتی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx5255


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»