کد خبر: 5434
1400/01/07 - 22:37


صدای زنجان وضعیت فعالیت‌های هنری در طی یک سال گذشته را بررسی می‌کند؛

سال سیاه هنر

اوایل اسفند سال گذشته که بیماری کرونا در کشورهای مختلف دنیا از جمله ایران شایع شد، در راستای جلوگیری از شیوع بیشتر، بسیاری از مشاغل در بخش‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، هنری و اجتماعی تعطیل شدند تا زمینه اجرای طرح‌های مبتنی بر فاصله‌گذاری اجتماعی محقق شود

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- اوایل اسفند سال گذشته که بیماری کرونا در کشورهای مختلف دنیا از جمله ایران شایع شد، در راستای جلوگیری از شیوع بیشتر، بسیاری از مشاغل در بخش‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، هنری و اجتماعی تعطیل شدند تا زمینه اجرای طرح‌های مبتنی بر فاصله‌گذاری اجتماعی محقق شود.

در این میان بسته شدن سالن‌های سینما، تئاتر، نمایشگاه‌های مختلف بیش از دیگر بخش‌ها مشهود بود که برای فعالان بخش فرهنگی مشکل‌آفرین شد.

البته در کنار این مشکلات و کاهش درآمدهای فعالان این حوزه‌ها، برخی نتایج بسیار خوب نیز به دست آمد و خلاقیت‌های بسیار زیادی به ویژه با استفاده از فضای مجازی ایجاد شد که وضعیت سیاه این حوزه را به سیاه و سفید تبدیل کرد.

استفاده از فضای مجازی یکی از مهمترین اقداماتی بود که در راستای جلوگیری از کاهش مخاطب به ویژه در حوزه‌های فرهنگی و هنری تمهید شد و در برخی بخش‌ها حتی موجب افزایش قابل توجه مخاطبان نمایشگاه یا اکران آثار و حتی فیلم‌ها شد؛ هرچند این اثرگذاری جامع نبود و برخی بخش‌ها نیز مشکلات زیادی بر اثر شیوع بیماری کرونا داشتند.

هنر بدون همراهی مخاطب قابل اجرا نیست

ایرج داوود بیگی، معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد استان زنجان با اشاره به اینکه کرونا تاثیر مستقیمی در سطح جهان بر فعالیت‌های فرهنگی و هنری داشته است، می‌گوید: در استان زنجان نیز شیوع کرونا مسلما بر بخش فرهنگی و هنری بی‌تاثیر نبوده است، و شاهد هستیم که در این یک سال برخی از اجراهایی که در فضای حقیقی انجام می‌شد، در این مدت خسارت‌های زیادی دیدند.

وی ادامه می‌دهد: در واقع می‌توان اذعان داشت که در برخی از گروه‌ها نظیر هنر نمایش، کنسرت‌های موسیقی و نمایشگاه‌های تجسمی، هنر بدون همراهی مخاطب قابل اجرا نیست.

داوود بیگی خاطرنشان می‌کند: رکن مخاطب در این دست از هنرها پررنگ‌تر است و کرونا باعث شده است که هیچ کدام از این هنرها اجرای صحنه‌ای و حقیقی نداشته باشند.

اجرای فعالیت‌های فرهنگی در فضای مجازی نیازمند زیر ساخت‌های بسیار قوی است

وی با اشاره به اینکه اجرای فعالیت‌های فرهنگی در فضای مجازی نیازمند زیر ساخت‌های بسیار قوی است که بایستی بر روی آن تمرکز کرد، اظهار می‌کند: با ساختارهای فضای مجازی که در سطح استان و کشور وجود دارد، هنرمندان نمی‌توانند اثر خود را در فضای مجازی ارائه کنند. ضمن اینکه برخی از شاخه‌های هنری توانسته‌اند بخشی از فعالیت‌های خود را در این فضا ارائه بدهند اما باید توجه داشت که همه این هنرها را نمی‌توان در این فضا ارائه کرد.

معاون هنری و امور سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با بیان اینکه قطعا اجرای نمایش تنها بر روی صحنه امکان‌پذیر است، می‌گوید: بازیگر از حضور تماشاگر انرژی می‌گیرد و این طور نیست که بتوان این هنر را در فضای مجازی اجرایی کرد و این موضوع به حوزه هنرهایی نظیر تئاتر و موسیقی  در طی یک سال لطمه‌های زیادی زد.

کیفیت فعالیت‌های فضای مجازی با حقیقی قابل قیاس نیست

این مسئول با اشاره به اینکه اگر چه ما بسیاری از جشنواره‌های تئاتر و موسیقی و هنرهای تجسمی را در فضای مجازی برگزار کردیم، اظهار می‌کند: تا مقطعی که به هر شکل فضای مجازی این امکان را در دسترس ما قرار می‌داد که ما این فعالیت‌ها را در فضای مجازی دنبال کنیم، تا حوزه فرهنگی و هنری در این زمینه راکد نباشد ما این کار را انجام دادیم اما اینکه این فعالیت‌ها از لحاظ کیفی تاچه میزان قابل قیاس با برگزاری این فعالیت‌ها در فضای حقیقی بود، موضوعی است که به راحتی می‌توان در مورد آن نظر داد چرا که این دست از فعالیت‌ها تنها با حضور مخاطب تکمیل می‌شوند.

وی از برگزاری نمایشگاه‌های عکس و کنسرت‌های موسیقی به صورت مجازی در سطح استان و کشور خبر می‌دهد و می‌گوید: برگزاری نمایشگاه‌های عکس اگر چه به صورت مجازی در استان به صورت آنلاین برگزار شد اما می‌توان اذعان کرد که مخاطبین با حضور در این نمایشگاه‌ها نشان دادند که حضور حقیقی در محیط گالری و تماشای این آثار بسیار دلچسب‌تر است و یا کنسرت‌های مجازی موسیقی که چندان نمی‌تواند فضای کنسرتی که مخاطبین در آن حضور می‌یابند را تداعی کند و کیفیت حضور حقیقی را در کنسرت‌ها ندارد، ضمن اینکه ما در اداره فرهنگ و ارشاد برنامه‌ریزی‌های خود را در جهت برگزاری این فعالیت‌ها به صورت مجازی را انجام می‌دهیم اما باید اذعان داشت که مسلما فعالیت‌ها در بستر مجازی کیفیت لازم را در مقایسه با فضای حقیقی ندارند.

در یک سری از رشته‌های هنری نمی‌توانیم به صورت مجازی فعالیت کنیم

در ادامه فرید احدیان، مدیرعامل خانه هنرمندان استان زنجان با اشاره به اینکه اوایل و اواسط دوران کرونا فعالیت‌های هنری در بستر مجازی بسیار خوب بود، اظهار می‌کند: در اواخر سال 99 شاهد کاهش میزان فعالیت‌های هنرمندان در بستر فضای مجازی هستیم و مشاهده می‌کنیم که از حدود مهر ماه فعالیت‌ها در این بستر بسیار کمتر شده است.

وی با اشاره به اینکه در یک سری از رشته‌های هنری نمی‌توانیم به صورت مجازی فعالیت کنیم و این فضای خالی برای این دست از فعالیت‌ها وجود دارد، ادامه می‌دهد: در رشته‌هایی مثل سینما و تئاتر که از جمله هنرهای گروهی هستند، نمی‌توان در فضای مجازی فعالیتی داشت مگر اینکه عملا با یک سری از شرکت‌ها قرار داد ببندیم که این مساله هم بسیار دشوار است. با این حال در بخش موسیقی یک کارهایی می‌شود انجام داد اگر چه سطح کیفیت آن پایین خواهد بود.

این مسئول خاطرنشان کرد: به هر حال هر هنرمندی برای اینکه بتواند به زندگی خود ادامه دهد، از طریق هنر و فعالیت‌های هنری خود ارتزاق می‌کند که این موضوع (ارتزاق از طریق فضای مجازی برای هنرمندان) در این فضا چندان امکان‌پذیر نیست.

فعالیت‌های مجازی غالبا برای معرفی کردن اثر و هنرمندان است

به گفته احدیان فعالیت‌های مجازی غالبا برای معرفی کردن اثر و هنرمندان است تا اینکه بتواند در زمینه ارتزاق آنها کمک‌کننده باشد. ولی به طور کلی فضای مجازی فرصت خوبی را برای شناساندن هنرمندان فراهم می‌کند.

وی اظهار می‌کند: با توجه به اینکه تجمعات در دوران کرونا محدود شده است، هنرمندان تئاتر و سینما در این دوران متضرر شدند چرا که این دست از هنرها غالبا به صورت جمعی است و حضور مخاطب و هنرمندان نیز در این زمینه لازم و ضروری است، بنابراین این هنرمندان کمتر توانستند  در این فضا فعالیت کنند. اما هنرمندانی نظیر هنرمندان نقاش و یا نویسندگان به سبب اینکه هنر آنها فردی است کمتر در این زمینه دچار آسیب شدند و توانستند بخشی از فعالیت‌های خود را در دوران قرنطینه انجام دهند.

مدیران فرهنگی در این یک سال سراغی از هنرمندان نگرفتند

مدیرعامل خانه هنرمندان استان زنجان با اشاره به اینکه از کرونا یک سال گذشت و مدیران فرهنگی در این یک سال سراغی از هنرمندان نگرفتند، اظهار می‌کند: کرونا بهانه‌ای برای مدیران فرهنگی بود تا هنرمندان در طی این سال فراموش شوند. هیچ مدیر فرهنگی در این دوران سراغی از هنرمندان ما نگرفتند در حالی که می‌توانستند از هنرمندان در جهت فرهنگسازی در این زمینه بهره بگیرند که حتی این کار را هم نکردند.

سال 99سال سیاهی برای هنرمندان بود

احدیان با اشاره به اینکه سال 99سال سیاهی برای هنرمندان بود، گفت: با رایزنی‌هایی که با اداره میراث فرهنگی صورت گرفته است تصمیم بر این شده است که با مساعدت مدیر کل این اداره طی تفاهم‌نامه‌ای خانه‌ای به هنرمندان استان زنجان تعلق گیرد تا با تحقق این بنا، هنرمندان در خانه خود حضور پیدا کنند تا در خصوص فعالیت‌ها و چگونگی مقابله با این چالش به صحبت بنشینیم و هم‌اندیشی کنیم تا سال آینده را در صورت ادامه داشتن کرونا به سال بهتری برای هنرمندان  تبدیل کنیم.

تعطیلی فرهنگسراها باعث شد که هیچ هنرمند تئاتری فعالیت نکند

در ادامه حسین نجفی، مدیرانجمن هنرهای نمایشی استان با بیان اینکه تعطیلات کرونا متاسفانه کم نبوده است و همین که فرهنگسراهای استان از ابتدای شیوع کرونا تا همین لحظه تعطیل است خود گواه وضعیت تئاتر استان است، می‌گوید: تعطیلی فرهنگسراها باعث شده است که هیچ یک از هنرمندان تئاتر در هیچ زمینه‌ای نتوانسته باشند، فعالیت کنند و این مهمترین ضربه‌ای بوده است که کرونا در طی یک سال به هنرمندان این عرصه وارد کرده است.

وی ادامه می‌دهد: با این وجود ما توانستیم جشنواره تئاتر استانی و مسابقه نمایشنامه‌نویسی را برگزار کنیم و چند مورد کار تئاتر از هنرمندان تئاتر ما در جشنواره‌های ملی حضور داشتند که این فعالیت‌ها در این دوران رکود فعالیت کمی نبودند.

انتهای پیام/

خبرنگار: زهره میرعیسی‌خانی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانهنر و کرونا
sedayezanjannews.ir/nx5434


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»