کد خبر: 5436
1400/01/07 - 23:12


صدای زنجان از وضعیت بازار مسکن پس از شناسایی 5 اخلاگر این حوزه گزارش می‌دهد:

دلالان حرفه‌ایِ مسکن

مشاوران املاک: حضور پررنگ دلالان در بازار خرید و فروش مسکن!/ نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک زنجان: مسئولان بر صدور مجوز مشاوران املاک تاکید دارند، اما این مجوزها بازار مسکن را خراب می‌کند!/ معاون سازمان صنعت و معدن استان: قانون‌گذار اجازه ممنوعیت صدور مجوز را به ما نداده است!/ تحلیل‌گر اقتصادی: تعداد بالای دلالان حرفه‌ای در حوزه مسکن در زنجان نسبت به سایر استان‌ها!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- با وجود شناسایی 5 اخلالگر بازار مسکن و معرفی به دستگاه قضا، به نظر می‌رسد هنوز آرامش نسبی به بازار مسکن زنجان حاکم نشده است. برخی از صاحب‌نظران ضمن انتقاد از سیاست یک بام و دو هوای مسئولان، دستور از سرگیری صدور مجوز مشاوران املاک را عاملی برای نابسامانی بازار می‌دانند چرا که از نظر آنها، این بخشنامه می‌تواند پای دلالان را در قالب مشاور املاک در این حوزه باز کرده و شرایط نامطلوب فعلی را تشدید کند!

گرانی مسکن از سال ۹۶ با شیب ملایمی آغاز شد و در تابستان سال ۹۷ به اوج خود رسید. تحلیل‌گران اقتصادی معتقدند بازار آزاد حاکم بر کشور که چند وقتی است در حالت رکود به سر می‌برد به هیچ عنوان با نظام سرمایه‌داری همخوانی ندارد و اقتصاد بدون اینکه چارچوبی داشته باشد اداره می‌شود. آن‌ها معتقدند دلالان بازار بهترین ماهیگیران در شرایط ملتهب اقتصادی هستند که در سایه نبود نظارت‌ها، بازار مسکن و سایر کالاهای سرمایه‌ای را مختل کرده‌اند و مردم هم دانسته و یا نادانسته به این مورد دامن زده‌اند.

وضعیت بازار مسکن پس از شناسایی 5 اخلالگر

سردار رحیم جهانبخش، فرمانده انتظامی استان زنجان شنبه ۱۵ آذرماه امسال در گفت‌وگو با رسانه‌ها از شناسایی پنج متهم که با خرید زمین‌های مرغوب و تجاری شهر به قیمت پایین بالغ بر ۲هزار میلیارد ریال، بدون پرداخت هیچگونه مالیاتی درآمد نامشروع کسب کرده بودند، خبر داد و گفت: ماموران پلیس امنیت اقتصادی از فعالیت چند بنگاه معاملاتی که اقدام به اخلال در نظام اقتصادی می‌کنند، مطلع و رسیدگی به موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.

 در بررسی‌های کارشناسی‌شده ماموران نیروی انتظامی مشخص شد، این افراد از فعالان بنگاه‌های معاملاتی در شمال شهر زنجان اقدام به خرید زمین‌های مرغوب با قیمت‌های پایین کرده و با معاملات صوری هیچگونه مالیاتی را پرداخت نمی‌کنند.

به گفته پلیس، این پنج نفر بیش از ۴۵ قطعه زمین مسکونی در مناطق تجاری شهر را با قیمت‌های پایین خریداری کردند، تراکنش‌های مالی این افراد بیش از ۲ هزار میلیارد ریال ثبت شده است که با معاملات صوری هیچ مبلغی را بابت مالیات پرداخت نکردند.

 سردار جهانبخش با اشاره به اینکه این افراد با تشکیل پرونده به اداره مالیاتی معرفی شدند، تصریح کرد: پرونده دیگری هم با موضوع اخلال در نظام اقتصادی برای این پنج متهم تشکیل و با دستور قضائی املاک این افراد پلمب و پرونده در حال رسیدگی است.

پرونده متهمان مسکن در مرجع قضایی

با گذشت بیش از 3 ماه از این خبر، مهدی داشاد، مدیر روابط عمومی دادگستری کل استان زنجان در رابطه با پرونده قضایی پنج متهم مذکور به صدای زنجان می‌گوید: این پرونده در مراحل ابتدایی است. در وهله نخست استعلام‌ها و گزارش‌ دستگاه‌های نظارتی و انتظامی در مرجع قضایی مورد بررسی دقیق قرار می‌گیرد. ضروری است کارشناسان و صاحب‌نظران با دقت موارد را بررسی نمایند. پس از صدور حکم قطعی، نتایج از سوی دستگاه قضایی اطلاع‌رسانی می‌شود.

 با «بگیر و ببند» نمی‌توان بازار مسکن را به ساحل آرامش رساند

اما عباس بهنود، کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است که با «بگیر و ببند» نمی‌توان بازار مسکن را به ساحل آرامش رساند زیرا اولا، دلالان از گسل‌ها، شکاف‌ها و پَلَشتی‌های موجود در قوانین سوء‌استفاده می‌کنند و الان دیگر نمی‌شود گفت تعداد خاصی دلال هستند، در حال حاضر می‌شود به جرات گفت که افراد دسته‌جمعی تخلف می‌کنند نه عده‌ای خاص! در واقع دلالی الگوسازی شده است! بر اساس قوانین اقتصاد رفتاری، کسانی که در بازار (بازار دلالی) برنده می‌شوند شاید کنار بکشند، اما کسانی که بازنده می‌شوند، بی‌مهابانه و تلافی‌جویانه در بازار می‌مانند چون به این قمار، اعتیاد یافته‌اند. به نظرم باید بازار سالم شود تا دیگر شاهد سلطان مسکن، طلا، دلار و غیره نباشیم!**

از نظر بهنود، اختصاص مالیات، جلوگیری از کلاهبرداری‌ها در حوزه قولنامه‌ها، صدور قولنامه اولیه در ساخت و سازها و رصد دقیق این پروژه‌ها، صدور کد رهگیری در معاملات می‌تواند در سالم شدن بازار مسکن مؤثر باشد.

تحلیل‌گر اقتصادی در این رابطه معتقد است: زنجان فقط با گرانی مسکن روبه‌رو نیست. کل کشور درگیر آن است و این استان مستثنی نیست و زنجان به دلیل بعد مسافتی که با پایتخت دارد طبیعتا تحت تاثیر اتفاقات تهران نیز قرار گرفته است. در حال حاضر در شهرهای نزدیک به تهران نظیر قزوین و شهرهای شمالی کشور با این مشکل مواجه هستم.

بهنود تضاد طبقاتی، مدگرایی و جولان دلال‌ها و گرایش مردم به املاک در زنجان را از مؤلفه‌های مهم در گرانی مسکن می‌داند و معتقد است: سمت و سوی ساکنین مردم نه تنها به سمت سرمایه‌گذاری نبوده بلکه مردمش به سمت سوداگری گرایش دارند که از مدگرایی و اشرافی‌گری زنجانی‌ها حکایت دارد.

او می‌گوید: التهاب بازار که حدود 2 سال پیش به دنبال افزایش نرخ ارز آغاز شده است سبب کاهش و از بین رفتن ارزش پول ملی گردیده است. مردم با خرید جایگزین پول و به طور مشخص خرید کالاهای سرمایه‌ای به سمت خرید سکه و مشتقات آن، دلار، خودرو و مسکن و سایر رفتند که همین جو سبب افزایش تدریجی تمامی کالاها اعم از سرمایه‌ای و مصرفی شد.

به اعتقاد این مدرس دانشگاه بازار آزاد حاکم بر کشور به هیچ عنوان با نظام سرمایه‌داری همخوانی ندارد و اقتصاد بدون اینکه چارچوبی داشته باشد اداره می‌شود. اقتصاد را بدون اینکه سامان ببخشیم و آن را نظارت کنیم سرخود رها کرده‌ایم و مثل غول بزرگ برفی است که همه چیز که در سر راهش قرار گرفته است را نابود می‌کند.

دلالان حرفه‌ای در بازار مسکن زنجان

با وجود شناسایی 5 اخلالگر بازار مسکن و معرفی به دستگاه قضا، به نظر می‌رسد هنوز آرامش نسبی به بازار مسکن زنجان حاکم نشده است. علاوه بر آن شنیده‌ها از مشارکت تعدادی از املاکی‌ها با دلالان در مناطق مختلف شهر از جمله گلشهر برای نابسامانی بازار مسکن زنجان، که چند وقتی است به صورت نامحسوس به نفع متخلفان از وضعیت رکود خارج شده است، حکایت دارد.

عباس بهنود، کارشناس اقتصادی معتقد است: دلالان بازار بهترین ماهیگیران در شرایط ملهتب اقتصادی هستند که در سایه نبود نظارت‌ها با درج قیمت‌های غیرمنطقی در بازارهای مجازی از جمله سایت دیوار بازار مسکن و سایر کالاهای سرمایه‌ای را مختل کرده‌اند. مردم هم دانسته و یا نادانسته به این مورد دامن زده‌اند.

بهنود با بیان اینکه تعداد دلالان حرفه‌ای در حوزه مسکن در زنجان نسبت به سایر استان‌ها بالاست، عنوان می‌کند: زمین‌های گلشهر زنجان به طور ناگهانی چندین برابر شد، چنین جهشی را بازار طلا و دلار هم تجربه نکرده است، عامل اصلی این موضوع فقط به دلال‌بازی برمی‌گردد که در فضای کاملا آرام و آزاد مشغول «بَلبَشو» کردن بازار مسکن هستند. در شرایط کنونی نباید انتظار کاهش قیمت‌ها را داشته باشیم، نهایتا در شرایط کنونی بازار می‌تواند فریز شده و به حالت رکود باقی بماند!

دستور از سرگیری صدور مجوز مشاوران املاک، عاملی برای نابسامانی احتمالی بازار مسکن

به گفته سیدمحمود موسوی، رئیس اتاق اصناف زنجان اطلاعات هزار و ۲۱۰ مشاور املاک در سامانه ساماندهی به ثبت رسیده و علاوه بر آن پروانه فعالیت ۴۵۰ مشاور املاک در زنجان نیز باطل شده است.

ممنوعیت صدور مجوز مشاوران املاک مربوط به 1.5 سال پیش، اخیرا لغو شده است. برخی‌ها معتقدند این اقدام مسئولان چراغ سبزی به دلالان و متخلفان حوزه مسکن بوده و به تدریج سبب تشدید نابسامانی‌های بازار مسکن می‌شود.

احمد نوروزی، نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک زنجان می‌گوید: واحدهای مشاور املاک در شهر زنجان به حالت اشباع رسیده و به نظرم اصلا نیازی به صدور مجوز جدید نیست. ما به هیچ عنوان منکر تخلف صنف زیرمجموعه خود نیستیم، تا 1.5 سال قبل دستگاه‌های اجرایی و قضایی در قالب کمیسیون نظارت دستور توقف صدور مجوز فعالیت به مشاوران املاک جدید را دادند اما از بهمن‌ماه به ما گفته شد این دستورالعمل لغو شده و منعی برای صدور مجوز به متقاضیان کسب و کار در حوزه مشاوران املاک زنجان وجود ندارد.

نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک زنجان می‌گوید: معامله مسکن در حال حاضر که در شرایط رکود به سر می‌برد اما خب مشخص است که صدور این مجوزها بازار مسکن را خراب می‌کند، ما چاره‌ای نداریم، اگر به متقاضیان مشاور املاک بگوییم مجوز نمی‌دهیم به دستگاه مربوطه و کمیسیون نظارت می‌روند، ما طبق مقررات فعلی باید مجوز فعالیت را بدهیم!

طبق دستورالعمل‌های کشوری، انجام وظیفه می‌کنیم

امیرعلی مسیبی، معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در این رابطه می‌گوید: دستورالعمل توقف صدور مجوز مشاوران املاک در زنجان از حدود 1.5 سال قبل از سوی کمیسیون نظارت یا هر مسئول و ارگان اجرایی استان صادر نشد، این اقدام در راستای اجرای بخشنامه هیئت وزیران صورت گرفت.

اما اخیرا از سوی مراجع کشوری دستورالعملی مبنی بر برگزاری دوره با حضور مدرسین اداره ثبت و اسناد آغاز شد و متقاضیانی که قبلا ثبت‌نامی داشتند اجازه حضور در دوره‌های تخصصی برای دریافت گواهی‌نامه و پروانه کسب، پیدا کردند. در حال حاضر نیز متقاضیان برای دریافت پروانه کسب مشاوران املاک می‌توانند در سامانه مربوطه ثبت‌نام کنند.

مسیبی با تاکید بر اینکه قانون‌گذار اجازه ممنوعیت صدور مجوز را به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نداده است خطاب به منتقدان لغو ممنوعیت صدور مجوز مشاوران املاک می‌گوید: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، دستگاه اجرایی است و تصمیم‌گیر نیست. موضوع مربوطه نیز باید در کمیسیون و کارگروه‌های مربوطه با دستگاه‌های ذیربط برگزار شود.

افزایش بیش از 50 درصدی اجاره‌بها

اجاره در سال 99 افزایش ۵۰ درصدی را شاهد بوده به طوری که بسیاری از مشاوران املاک ترجیح می‌دهند در این باره چیزی نگویند.

 علی، یکی از مشاوران املاک در زنجان می‌گوید: در مورد اجاره‌بهای خانه در زنجان اصلا حرفی برای گفتن ندارد زیرا وضعیت اجاره‌بها بیش از 50 تا 60 درصد افزایش یافته است و وضعیت خرید و فروش نیز به طور ملموس در حالت رکود قرار گرفته است، کمی خرید و فروش جزئی که اسمش خروج از رکود نیست!

او معتقد است دلالان هیچ نقشی در وضعیت پلاک‌های استجاری ندارند، آن‌ها در بازار خرید و فروش بازار را مختل می‌کنند.

دلایل نابسامانی‌های مسکن در زنجان

افزایش تقاضا به دلیل عدم تولید، زمین‌های بلاتکلیف گلشهر، آپارتمان‌ها و خانه‌های لاکچری شهرک کارمندان، جولان دلالان، پول‌‌های اضافی و سرگردان مردم، عدم نظارت و سیاست‌گذاری‌های غلط برخی از نهادها و دستگاه‌های صادرکننده مجوز برای ساخت و سازها از جمله علت‌های‌ست که مسئولان و کارشناسان استان از آن به‌عنوان دلایل  افزایش قیمت مسکن در زنجان یاد می‌کنند.

نگاه سرمایه‌ای به مسکن

سال قبل مدیرکل راه و شهرسازی استان با اشاره به وضعیت نامطلوب مسکن در استان زمین‌های خالی گلشهر را مسبب التهابات بازار مسکن دانست و مشکلات فعلی مسکن را ناشی از مباحث اقتصادی عنوان کرد و گفت: پول‌های اضافه و سرگردان که در بازار وجود دارد بخش مسکن و زمین را هدف قرار داده است.

مسعود بیات‌منش در یکی از جلسات شورای مسکن استان نوسانات ارزی را یکی از علت‌های اصلی افزایش سرسام‌آور مسکن عنوان و رکود چهارساله را از تبعات مسکن مهر دانست که همین امر سبب شد فعالان بخش مسکن هم تولید نداشته باشند.

کمبود مسکن

اما نائب رئيس اتحادیه مشاورین املاک زنجان معتقد است همه چیز در اقتصاد تابع عرضه و تقاضاست و بازار مسکن هم جدای از مسائل اقتصادی نیست، کاهش ساخت و سازها در سال‌های قبل سبب شده تا بازار فعلی مسکن جوابگوی تقاضا نباشد. یکی از دلایل اصلی گرانی مسکن می‌تواند همین مسئله باشد. مسکن مهر سبب تعدیل بازار مسکن گردید و در پاسخگویی به تقاضای مردم بسیار موثر ظاهر شد.

احمد نوروزی در گفت‌وگو با صدای زنجان مسکن اجتماعی دولت یازدهم را هم پروژه اثربخش در حوزه تعدیل قیمت مسکن می‌داند و می‌افزاید: البته تحقق این امر نیازمند اراده مصمم بوده و برای مشاهده نتایج آن باید ۵ تا ۶ سال منتظر ماند.

وی که معتقد است افزایش قیمت مسکن ادواری است ولی شرایط کنونی مسکن در این سال‌ها تعجب‌آور است، زنجان را جزو اولین‌های کشور در بحث گرانی مسکن می‌داند و می‌گوید: به نظرم آنچه که قیمت‌ها را در بازار مسکن تعدیل می‌کند و آرامش را به این بازار برمی‌گرداند فقط تولید مسکن است، دلال‌ها به بازارهایی که دچار نقص است می‌روند، به طور مثال در رابطه با مسکن، وقتی ساخت و ساز به علت افزایش قیمت مصالح و مشکلات اقتصادی متوقف شده است، مشخص است دلال‌ها از این شرایط و ضعف نظارتی سوء‌استفاده کرده و شرایط فعلی را ایجاد می‌کنند.

زنجان؛ پذیرای مهاجران

نوروزی موقعیت جغرافیایی و نزدیکی به تهران، شرایط آب و هوایی، غریب‌نوازی و مهمان‌دوست بودن زنجانی‌ها را دلیل مهم علاقمندی غیربومی‌ها برای سکونت در زنجان اعلام کرده و می‌گوید: با توجه به رفتار خوب زنجانی‌ها، هموطنان برای سکونت زنجان را انتخاب کرده و از استان‌های شمالی، تهران، همدان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، قزوین و غیره به مقصد زنجان مهاجرت کرده‌اند. وقتی ازدحام جمعیت باشد، به تبع آن مسکن گران شده و قیمت سایر اقلام مصرفی و مایحتاج مردم نیز بالا می‌رود. به نظرم با مدیریت منسجم می‌شود این مهم را نیز کنترل کرد، با گفتن این جملات نمی‌خواهم مدیریت مسئولان ذیربط را زیرسؤال ببرم.

تصمیم‌گیران حوزه مسکن در حوزه بررسی مسائل اقتصادی بیسوادند!

عباس بهنود، تحلیل‌گر مسائل اقتصادی با بیان اینکه شاید بخشی از وضعیت بازار نابسامان مسکن به نابلد بودن مسئولان از شرایط اقتصادی برگردد، می‌گوید: مسئولان باید در اظهارات خود در رابطه با بازارها از جمله بازار مسکن دقت کامل داشته باشند، گفته‌های آن‌ها به منزله پالس‌هایی است برای دلالان! اشخاصی که شکاف‌های قانونی را به خوبی شناخته‌اند و می‌توانند بازارها با نابسامان کنند. متاسفانه تصمیم‌گیران این امور در حوزه بررسی مسائل اقتصادی یا بیسوادند یا واقعا می‌خواهند به نفع دلالان حرف بزنند!

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانبازار مسکن
sedayezanjannews.ir/nx5436


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»