کد خبر: 5451
1400/01/12 - 15:14


خلاصه‌ای از صحبت‌های ظریف در کلاب‌هاوس:

روسیه پیش از برجام شهید سلیمانی را به مسکو دعوت نمی‌کرد

چینی‌ها تا برجام منعقد نشد روابط راهبردی با ایران برقرار نکردند/ دنبال اهداف انتخاباتی نیستم/ همین الان هم مشکلاتی که درباره FATF داریم مانع همکاری ما با روسیه و چین می‌شود/ گاندو از اول تا آخر دروغ است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- محمدجواد ظریف با حضور در کلاب‌هاوس درباره انتخابات، قرارداد ۲۵ ساله چین و سریال گاندو۲ که این‌روزها حاشیه‌های زیادی درست کرده صحبت کرد.

بخش‌هایی از گفته‌های محمدجواد ظریف را در ادامه می‌خوانید:

* [در پاسخ به سوالی درباره اخرین موضع او برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری] آخرین موضع من با اولین موضع من هیچ تفاوتی ندارد.

* بنده نامزد نیستم.

* اگر دوستان گاندوساز اجازه دهند همین کار فعلی‌مان را انجام دهیم مخلص‌شان هم هستیم.

* [در پاسخ به سوال چرا از گاندو سازان شکایت نکردید؟] به اندازه کافی گرفتاری داریم که در کاری که می‌دانیم نتیجه‌ای ندارد وارد شویم. نمی‌خواهم خودم را بیش از این گرفتار کنم.

* [خطاب به محمود رضوی] شما که فیلم‌ساز هستی و من خودم به خاطر جایزه «ماجرای نیمروز» به شما جایزه دادم بیا یک فیلم درباره بدبختی‌های من بساز تا ببینیم که چه کسی حاضر می‌شود پخش کند، آن هم فیلمی که حتی یک دروغ و اتهام هم نداشته باشد.

* گاندو از اول تا آخر دروغ است.

* [در پاسخ به رضازاده، نماینده مجلس که پرسید بهتر نبود از سال ۹۲ روی شرق سرمایه‌گذاری می‌کردید] من نه به نگاه به شرق اعتقاد دارم و نه نگاه به غرب. معتقدم نگاه ما در سیاست خارجی باید تعاملی و متناسب با همه دنیا باشد.

* این چینی‌ها بودند که از سال ۹۲ که ما به سرکار آمدیم و درخواست رابطه استراتژیک کردیم تا سال ۹۴ به ما پاسخ ندادند چون شرایط قطعنامه‌های قبلی زمینه را برایشان فراهم نمی‌کرد.

* روسیه تا تیر ۹۴ هیچ دعوت رسمی از شهید بزرگوار سردار سلیمانی برای سفر به روسیه نکرد. اولین دعوت از شهید سلیمانی مربوط به مرداد ۹۴ یعنی چند روز پس از انعقاد برجام است.

* این یعنی همانقدر برجام برای حل مشکل غرب بود که برای حل مشکل شرق بود.

* سیاست خارجی ایران در طول تاریخ شاکله نگاه به شرق نداشته است و باید در مورد آن کار کرد.

* اگر امروز به سال ۹۲ برمی‌گشتم عین همین کار را انجام می‌دادم. حتما سعی می‌کردم برجام را به نتیجه برسانم. امروز هم تمام سعی من این است که بر اساس منویات رهبری برجام را زنده کنیم تا مردم یک روز بیشتر تحت تحریم نباشند.

* [در پاسخ به جبرائیلی، معاون سابق خبرگزاری فارس] من از خودم برای کشور هزینه می‌کنم. مستندات شما درباره صحبت‌های من با البرادعی شبکه کفر بی‌بی‌سی است. من مسلمان به شما می‌گویم به البرادعی چه گفتم. او می‌خواست ما با آژانس همراهی بیشتری بکنیم. من گفتم من به خاطر حرف زدن با شما حیثیتم را در کشورم از دست داده‌ام. شما می‌خواهید همراهی بیشتری بکنم؟

* بی‌بی‌سی مزخرفی را پخش کرده. من در شبکه‌های خارجی گفتم مردم ایران به برخورد با غرب رای داده‌اند. یک تکه را کریمی قدوسی در صفحه‌اش گذاشته و شما به آن استناد می‌کنید.

* همانطور که خبرگزاری فارس صحبت‌های من در دانشگاه تهران را تکه کرد. سخنرانی من در دانشگاه تهران دو ساعت بود. مردم هم شنیدند. شما آن زمان معاون خبرگزاری فارس بودید.

* جبرائیلی: آقا که به ما نگفتند تور دفاعی بگذارید. به شما گفتند.

* ظریف: بله آقا به ما گفت چون ایشان هم همان را شنیدند که خبرگزاری فارس به دروغ از من پخش کرده بود.

* هر کسی به هر کشوری پایگاه نظامی بدهد، خلاف قانون اساسی عمل کرده و باید مجازات شود.

* به دلیل نزدیکی به انتخابات به این حرکت رنگ و بوی انتخاباتی داده‌اند اما سیاست خارجی ابدا ربطی به آن ندارد.

* هم چین می‌داند و هم ایران که روابط دو کشور انحصاری نخواهد بود.

* چینی‌ها تا برجام منعقد نشد روابط راهبردی با ایران برقرار نکردند.

* همزمان که برای برجام تلاش کردیم برای رابطه با چین تلاش کردیم.

* چینی‌ها متن سندهای اینچنینی با هیچ کشوری را منتشر نکرده‌اند و در مذاکره با وزارت خارجه چین هستیم که [احتمالاً؟] منتشر شود.

* لاریجانی نماینده ویژه رهبر بوده و کماکان هست.

* پیشنهاد آمریکایی‌ها به هیچ وجه قابل قبول ایران نیست! آمریکایی‌ها نمی‌توانند ۴ سال تاریخ را پاک کنند! بایدن همان اقدامات ترامپ را تکرار می‌کند.

* چنان که گفته‌ایم باید اقدامات آمریکا راستی‌آزمایی شود. ما باید قانون مجلس ایران را چه دوست داشته باشیم یا نه، کاملاً انجام دهیم.

* آمریکا برگردد، تعهدات را اجرا کند و ما دقیقاً برمی‌گردیم. معتقد نیستیم اقدامات موقتی جواب دهد البته مخالفش نیستیم.

* آقای لاریجانی نقش بسیار ارزنده‌ای در کار با چین داشت. چینی‌ها فقط درخواست ملاقات با بنده و روحانی را داشتند و ما گفتیم با لاریجانی هم دیدار کند چون نماینده رهبری و رییس‌جمهور در امور چین بود. طرف چینی آمادگی برای دیدار با سایر افراد نداشت.

* بنده و لاریجانی هیچ اشتراک انتخاباتی نساخته‌ایم.

* فراموش نکنید که نه فقط غرب که چین و‌ روسیه قبل برجام با ما همراه نبودند و سیاست دولت همراه‌شان کرد.

* از چینی‌ها می‌خواستیم رابطه را گسترش دهیم اما تا قبل ۱۳۹۴ ابداً نمی‌پذیرفتند.

* حتی روسیه هم پیش از برجام شهید حاج قاسم سلیمانی را به مسکو دعوت نمی‌کرد.

* همین الان هم مشکلاتی که درباره FATF داریم مانع همکاری ما با روسیه و چین می‌شود.

* خدا می‌داند دنبال هدف انتخاباتی نیستم و آماده‌ام همین مسئولیت را هم زودتر واگذار کنم اما مهمترین نیاز برای اجرای سند ایران و چین، اجرای برجام، رفع تحریم‌ها و FATF است و بدون حل اینها این سند هم به جایی نمی‌رسد.

انتهای پیام/

منبع: اعتمادآنلاین



صدای زنجانظریفکلاب هاوسچین
sedayezanjannews.ir/nx5451


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»