کد خبر: 5501
1400/01/24 - 10:18


در گفتگو با شاعر کتاب «یاربست»؛

تحت تاثیر منزوی هستیم و خواهیم ماند

موسوی به تازگی کتابی را با عنوان «یاربست» را به چاپ رسانده است که به همت حوزه هنری و توسط نشر شانی به چاپ رسانده است.

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- «سیدضیا موسوی» متولد 7 اسفند 68 است. شعر را از دوران نوجوانی شروع کرده است و در ابتدا به صورت طنز به آن پرداخته و سپس کم‌کم از سال 89 به صورت حرفه‌ای پس از گذراندن دوره‌های لازم در انجمن‌ها و کارگاه‌ها زیر نظر اساتید دنبال کرده است. او تاکنون در چندین و چند جشنواره کشوری توانسته است رتبه‌هایی را از آن خود کند به طوری که او عنوان شاعر شایسته استان را در سال 95 را از آن خود کرد و درجشنواره بین‌المللی رضوی و کنکره ملی شعر فاطمی توانسته است مقام اولی جشنواره را به دست آورد.

موسوی به تازگی کتابی را با عنوان «یاربست» را به چاپ رسانده است که به همت حوزه هنری و توسط نشر شانی به چاپ رسانده است.

40 غزل آزاد با مضامین عاشقانه و اجتماعی

 به گفته این شاعر، این کتاب شامل 40 غزل آزاد با مضامین عاشقانه و اجتماعی است که غزل‌های این مجموعه در واقع برگزیده‌ای از غزل‌های دهه 90 است.

او پیش از این اثر یک کتاب دیگر نیز با عنوان «پرسه‌های شیدایی» را که بیشتر شعرهای نوجوانی او را شامل می‌شود را به چاپ رسانده است.

این شاعر در این رابطه می‌گوید: برخلاف بسیاری از شاعران که از گذشته خود فرار می‌کنند، من می‌توانم  اذعان کنم که در این کتاب چندان وارد دوره حرفه‌ای شعرم نشده بودم و از همین جهت بسیاری از اشعار این کتاب پایبند اصول دقیق شعری نیستند. ضمن اینکه در شرایط فعلی خوشحالم بگویم که مخاطب امروز من با خوانش این کتاب متوجه خواهد شد که من شعر و سرایش آن را چگونه شروع کرده‌ام  و در این سال‌ها تا چه میزان پیشرفت داشته‌ام.

مخاطب این کتاب می‌تواند منظور و معنای کلمه «یاربست» را از اشعار در بیاید

 این شاعر در خصوص دلیل نام‌گذاری این کتاب به عنوان «یاربست» می‌گوید: به دنبال واژه‌ای برای نام‌گذاری این کتاب بودم که در کنار تازگی، اصالت هم داشته باشد و در این میان با در نظر گرفتن اینکه واژه «بست» در ادبیات ما تاکنون با «یار» ترکیب نشده است، با شکل‌گیری این کلمه توانستم به آن موضوعی که مدنظرم بود، اشاره کنم. ضمن اینکه «یاربست» جزو کلماتی است که از ترکیب‌های ذهنی خودم است که به فضای کتاب می‌خورد و در مشورت با دوستانم نیز نظر آنها را جلب کرد.

وی با اشاره به اینکه مخاطب این کتاب می‌تواند منظور و معنای کلمه «یاربست» را از اشعار دربیاید، اظهار می‌کند: طرح جلد این کتاب را «محمدرضا کرمی» کار کرده است و از طرح روی جلد کتاب‌هایی بود که بر روی ان بسیار فکر شده است.

به دنبال چاپ کتاب مجموعه شعر تُرکی خود هستم

موسوی با اشاره به برخی از برنامه های سال‌های آتی خود، خاطرنشان می‌کند: به دنبال چاپ کتاب مجموعه شعر تُرکی خود هستم و که تلاشم بر این است که این کتاب را با یک ناشر تخصصی به چاپ برسانم. همچنین در حال جمع آوری یک مجموعه دیگر از اشعار آیینی خود هستم که در آینده نزدیک آن را نیز به چاپ خواهم رساند.

به اعتقاد این شاعر؛ بایستی اشعار با مضامین اجتماعی و عاشقانه یا به اصطلاح آزاد را به صورت جداگانه از مضامین آیینی پرداخت به طوری که  اشعار عاشقانه و آیینی در یک کتاب نیایند.

مخاطبین شعر آزاد و آیینی متفاوت هستند

وی در این رابطه اذعان می‌کند: هرچند در شرایط فعلی شاهد هستیم که شاعران شعرهای آیینی را به دلیل محدود بودن تعداد اشعار، همراه شعرهای آزاد در یک کتاب به چاپ می‌رساند اما باید پذیرفت که مضامین کاملا متفاوت هستند و هر کدام مخاطبین خاص خود را دارند. از همین جهت به نظر من؛ مخاطب شعر در برخورد با این نوع کتاب‌ها دچار دوگانگی فکری و چند گانگی حسی می‌شود که به کار لطمه می‌زند. ضمن اینکه مخاطبین شعر آزاد و آیینی تا میزانی متفاوت هستند و هر یک به دنبال خوانش  شعر با مضامین مورد علاقه خود هستند.

تحت تاثیر غزل‌های منزوی هستیم و خواهیم بود

این شاعر در پاسخ به این سوال که «چرا قالب غزل را برای سرودن شعر انتخاب کرده است»، اظهار می‌کند: ما خواسته یا ناخواسته ملتی جوگیری هستیم و این موضوع را در تمام ابعاد جامعه نشان داده‌ایم و در شعر نیز با توجه به اینکه در زنجان تحت تاثیر غزل‌های منزوی هستیم و خواهیم بود و این شاعر بسیار نقش مهمی در شعر استان به ویژه غزل دارد، از همین رو است که بسیاری از شاعران زنجانی به این قالب علاقهمند می‌شوند، همان طور که یکی از دلایل گرایش من نیز به سمت این قالب شعری همین موضوع بوده است. ضمن اینکه باید پذیرفت که استاد منزوی به خوبی توانسته است زیبایی‌های غزل را بیشتر از سایر از قالب‌ها دهد و ما به همین دلیل بسیار بیشتر از سایر قالبها با غزل انس پیدا کرده‌ایم.

مساله عشق امروز در اشعار چندان مثل گذشته نیست

موسوی با بیان اینکه به نظر می‌رسد مساله عشق؛ امروز در اشعار چندان مثل گذشته نیست، می‌افزاید: دغدغه نان و مشکلات معیشتی باعث شده است که عشق در دنیای امروز مثل گذشته چنان که باید و شاید معنا نیابد و شاعر نیز به عنوان یک انسان این موضوع را می‌بیند و در شعر خود نمود می‌دهد و شاید اینکه شعر امروز مطابق گذشته، عاشقانه نیست به همین دلیل باشد. ضمن اینکه من معتقدم که غزل تنها قالب عاشقانه‌ها نیست. یک غزل می‌تواند به مضامین عارفانه و آیینی و اجتماعی بپردازد که یک شاعر عاشقانه به آن فکر کرده است و در واقع غزل باید به شعری اطلاق شود که حسی شاعرانه شاعر را مکلف به سرایش آن کرده است.

جامعه ادبی ما بایستی توسط هنرمندان این عرصه مدیریت شوند

این شاعر با انتقاد از برخی از مسائل در دنیای هنر، می‌افزاید: متاسفانه در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که بسیاری از افراد در مکان و جایگاهی که باید باشند قرار ندارند و جامعه هنری ما نیز از این قاعده مستثنی نیست. من معتقدم که جامعه ادبی ما بایستی توسط هنرمندان این عرصه که سختی‌های راه هنر را چشیده‌اند، مدیریت شود ولی متاسفانه خیلی از اتفاقات در جامعه ما نمی‌افتد، همان طور که در عرصه تحصیل و آموزش ما به مدرک‌گرایی روی آورده‌ایم و کیفیت را رها کرده ایم و به کمیت چسبیده‌ایم.

مخاطبین دیگر نمی‌توانند به جامعه هنری اعتماد کنند

وی ادامه می‌دهد: متاسفانه شاهد هستیم که در جامعه، هنر به موضوعاتی تبدیل شده است که ارتقای شغلی افراد را مسبب است به طوری که افراد با چاپ کتابی بدون توجه به کیفیت محتوا، زمینه ارتقای شغلی خود را فراهم می‌کنند. این موضوع در کنار چاپ کتاب توسط برخی از هنرمندنماها برای جامعه هنری مشکلات عدیده‌ای را پدید آورده‌اند به طوری که مخاطبین دیگر نمی‌توانند به جامعه هنری اعتماد کنند./ 942

انتهای پیام/


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانیاربستسیدضیا موسوی
sedayezanjannews.ir/nx5501


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»