کد خبر: 5512
1400/01/25 - 15:56


تورم اسفند زنجانی‌ها 36.6درصد شد

زنجان چهاردهمین استان متورم کشور در اسفندماه گذشته بود

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- طبق آمارهای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان، در اسفند ماه سال گذشته شاخص استان به 294.5 رسید که نسبت به ماه قبل خود یک درصد افزایش را نشان می‌دهد.

در اسفندماه 99 درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل خود (تورم نقطه به نقطه) 53.5 درصد بوده که این یعنی خانوارهای استان به طور میانگین 53.5 درصد بیشتر از اسفندماه 98 برای خرید یک مجموعه کالا و خدمات یکسان هزینه کرده‌اند که نسبت به این اطلاع در ماه قبل خود یعنی بهمن ماه سال گذشته 0.6 واحد درصد کاهش یافته است.

به عبارت دیگر هزینه‌ای که خانوارهای استان برای خرید یک مجموعه کالا و خدمات یکسان در اسفندماه 99 متحمل شده‌اند از ماه قبل خود کمتر بوده است.

بررسیهای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان نشان میدهد؛ شاخص قیمت در گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات استان زنجان در اسفند ماه سال گذشته نسبت به ماه قبل خود تغییری نداشته است ولی تورم نقطه به نقطه ( تورم اسفند 99 نسبت به اسفند ماه 98) در این گروه 65.3 درصد بوده است.

گزارش مرکز آمار ایران کالاهای مصرفی خانوار را در قالب 12 گروه اصلی دسته بندی میکند که هر گروه درای ضریب اهمیت خاصی است و در زیر مجموعه گروه اول یعنی خوراکیها، آشامیدنی‌ها و دخانیات گروه اصلی «خوراکیها و آشامیدنی‌ها» بیشترین اهمیت را در تعیین شاخص کل استان دارد.

بر همین اساس در بین این اقلام گروه عمده در اسفند ماه سال قبل شکر، مربا، عسل، شکلات و شیرینی با 4.3درصد افزایش نسبت به ماه قبل، شیر، پنیر و تخم مرغ با 3.2درصد، ماهیها با 3 درصد نسبت به بهمن ماه 99 بیشترین نوسان قیمتی را به خود اختصاص داده‌اند.

لازم به توضیح است؛ در اسفند سال گذشته برخی از اقلام از قبیل سبزیجات و حبوبات 2.8 درصد و میوه و خشکبار 4.7 درصد کاهش قیمت را نسبت به بهمن ماه داشته‌اند.

تورم 1.7 درصدی در گروه کالاهای غیر خوراکی و خدمات

براساس گزارشات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، شاخص قیمت در گروه کالاهای غیرخوراکی و خدمات استان زنجان در اسفندماه سال گذشته نسبت به ماه  قبل خود 1.7 درصد و تورم نقطه به نقطه (تورم نسبت به ماه مشابه سال 98) نیز در گروه مذبور 46.7 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

در گروه کالاهای غیرخوراکی و خدمات، گروه عمده پوشاک و کفش با 6.6 درصد، مبلمان و لوازم خانگی و نگهداری معمول آنها با 2.7 درصد افزایش بیشترین نوسان قیمت را نسبت به ماه قبل خود داشتند.

مبلمان و لوازم خانگی پیشتاز در تورم

ردیابی تورم نقطه به نقطه نشان میدهد که نخستین گروهی که بیشترین تورم نقطه به نقطه را در بین گروه‌های 12 گانه ثبت کرده است گروه مبلمان و لوازم خانگی و نگهداری معمول انها با 78.5 درصد بوده و پس از آن به ترتیب گروه پوشاک و کفش با 74.6 درصد، گروه تفریح و فرهنگ با 73.5 درصد، گروه خوراکی‌ها و آشامیدنیها با 65.5 درصد، دخانیات 59 درصد، گروه کالاها و خدمات متفرقه با 58.3 حمل ونقل  با 50.4 گروه هتل و رستوران‌ها 47 درصد گروه درمان و بهداشت با 44.1 درصد بیشترین نوسان را به خود اختصاص داده‌اند.

مقایسه نرخ تورم استان‌ها نشان می‌دهد که استان زنجان با تورم 46.6درصد رتبه چهاردهم را در میان 31 استان به خود اختصاص داده است و این درحالیست که میانگین نرخ تورم سال گذشته 36.4 درصد بوده است. 943

انتهای پیام/

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانتورم زنجانتورم اسفند
sedayezanjannews.ir/nx5512


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»