کد خبر: 9934
1402/04/21 - 12:57


معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان از کاهش شتاب تورم در زنجان خبر داد

رتبه ۲۷ زنجان در نرخ تورم

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان گفت: نرخ تورم سالانه این استان در خردادماه امسال به ۴۷.۶ رسید که نسبت به ماه ماقبل آن یک واحد درصد کاهش دارد.

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ ایرج امینی،  معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان با بیان اینکه نرخ تورم سالانه کشور در خرداد ماه امسال ۴۸.۵ درصد گزارش شده است، افزود: استان زنجان در این شاخص، بین استان های با نرخ تورم پایین جای گرفته است و رتبه ۲۷ را میان استان ها دارد.

وی همچنین از کاهش نرخ تورم نقطه به نقطه استان در خردادماه امسال خبر داد و اظهار کرد: نرخ تورم نقطه به نقطه استان در این ماه به ۳۹.۱ درصد رسید، به این معنی که خانوارهای استان به طور میانگین ۳۹.۱ درصد بیشتر از خردادماه سال ۱۴۰۱ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده اند.

گفتنی است منظور از تورم نقطه به نقطه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان به فرآیند و ساز و کار محاسبه نرخ تورم اشاره کرد و گفت: برای محاسبه نرخ تورم از اطلاعات جمع آوری شده تعداد ۴۷۵ قلم کالا و خدمت در قالب ۱۲ گروه اصلی از طریق اجرای طرح های شاخص قیمت مصرف کننده شهری، روستایی و اجاره بها استفاده می شود.

وی افزود: در استان زنجان در طرح قیمت شهری هر ماه آمارگیران به حدود هزار و ۵۰۰ کارگاه در ۱۰ نقطه شهری مراجعه و حدود پنج هزار و ۸۰۰ مظنه قیمت اقلام را ثبت می کنند.

امینی ادامه داد: در طرح قیمت روستایی نیز هر ماه به حدود ۲۸۰ کارگاه نمونه از ۲۰ آبادی در سطح استان مراجعه و حدود سه هزار و ۳۵۰ مظنه قیمت اقلام ثبت می شود، برای طرح اجاره بها نیز ماهانه اطلاعات مبالغ اجاره بهای پرداختی از ۱۲۰ خانوار اجاره نشین نمونه از هشت منطقه شهری به صورت حضوری و تلفنی پرسیده و ثبت می شود.

وی خاطرنشان کرد: اطلاعات جمع آوری شده توسط مرکز آمار ایران مورد بررسی و محاسبه قرار می گیرد و در نهایت نرخ تورم استان با توجه به ضریب اهمیت کالاها و خدمات در استان در قالب ماهانه، نقطه به نقطه و سالانه محاسبه و اعلام می شود.


صدای زنجانسازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجانآمار و اطلاعاتنرخ تورم زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9934


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»